Help mijn paard rijd met zijn tong uit de mond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekN

Help mijn paard rijd met zijn tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:30

Hallo allemaal,

zo als je al zag rijdt mijn paard met zijn tong uit de mond,
een tonglepel helpt niet want ze gooit de tong niet over het bit heen
ze rijd verder prima alleen die gekke tong van d'r hangt er wat naast,
dierenarts is er bij geweest, en heeft haar bij geveild,
maar ze doet het alleen maar als ze het hoofdstel om heeft,

hebben jullie hier een oplossing voor??

Met Vriendelijke Groeten

Geartsje, :+

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:32

is eigenlijk geen oplossing voor je paard doet dat als gewoonte,en het telt bij een dressuur paard ook als gebrek.

even offtopic.het ras van je paard is geen volbloed,maar draver.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 01-02-09 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:32

Mijn merrie doet dit ook, constant die tong d'r in en d'r uit. Pas is mijn wedstrijd gefilmd, en toen viel het me pas echt enorm op. Dus ik lees even mee...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:36

Misschien eens een ander bit proberen? Ik heb zelf sinds kort een Myler omdat mijn paardje ook erg zat te klieren met zijn bit. Nu is hij een stuk rustiger met zijn mond/tong.

Je topic staat verkeerd ik heb even getemd ;)

Annemeik

Re: Help mijn paard rijd met zijn tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:38

Veel paarden gooien de tong eruit doordat ze niet door hun lijf bewegen. Probeer een goede aanleuning te houden, en vul goed met je been aan.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:59

een manege paard doet dat bij ons ook,
ik weet niet wat het is...
het paard doet ook in zijn stal zijn voerbak aflikken met zijn tong aan de zijkant :+

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:40

Verplaatst van BB naar RT-P

wivinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:08

Tijdens het rijden liet mijn paard ook zijn tong continu links uit zijn mond hangen. Mijn paard is van nature rechtsgebogen. Een niet recht gericht paard in de krul rijden veroorzaakt altijd enorm veel spanning in de rug van het paard. Een rechtsgebogen paard geeft de ruiter vaak het gevoel dat dit paard links vastpakt waardoor de ruiter vaak onbewust deze teugel met meer druk gaat rijden. Door de spanning in zijn rug en de druk van de linkerhand van de ruiter, gaat het paard zijn tong links uit zijn mond steken als uiting van ongenoegen.

Oplossing

Door het korte sterke stijf bespierde rechterkant lang te maken en zijn lange, slappe, onbespierde linkerkant aan te spannen via diverse oefeningen kwam het paard recht in zijn lijf, ging het paard zijn rug loslaten en kon daardoor voorwaarts neerwaarts zijn hals laten zakken en naar beide zijdes inbuigen.

Een paard wat voorwaarts neerwaarts wil gaan lopen komt vanzelf ’’in de hand’’ en hoeft dan niet meer ’’aan de teugel’’ gedwongen te worden met bv. een slofteugel. Door het paard recht te richten hield het paard zijn tong onstpannen binnen boort.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:18

Misschien even helemaal terug naar de basis en gaan rechtrichten, als het al te lang is en het is een gewoonte geworden dan is er niet heel veel aan te doen, misschien eens bitloos proberen?
Als het sinds kort is dan zou je ten rade kunnen gaan naar jhe eigen rijtechniek, een paard gooit zijn tong uit zijn mond als hij ergens pijn heeft of als de ruiter een te harde hand heeft,
In het profiel zie ik een ruiter met paard , ben jij dat met het paard wat zijn tong uit de mond doet?

Laat het paard ook eens lichamelijk nakijken, , het zadel enz enz

De fout komt 9 van de 10 keer vanaf de ruiter, als dit te lang blijft duren word het een gewoonte.

Dus wat ik al eerder noem ga terug naar de basis en neem goed les , begin eens met grondwerk en leer zelf ook ontspannen en je zit en hand want als je de ruiter op de foto ben, dan moet je echt aan je eigen houding en zit gaan werken, kan al genoeg zijn om je paard te ontspannen in zijn lijf en zijn tong binnenboord te houden blijf uit zijn mond en werk aan de techniek.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:23

Het kan aan van alles liggen en het is zo niet te beoordelen waaraan het bij jou ligt.

*Het kan je manier van rijden zijn (je zit je paard ergens in de weg) - oplossing: ga goede zitlessen nemen
*Je paard kan ergens last van hebben- oplossing: laat bijv. een osteopaat naar je paard kijken
*je rijdt met teveel druk: oplossing: het komende tijd met geen enkele druk rijden en kijken of het verbeterd. Is dat het geval, dan als het paard de tong weer binnen houdt langzaamaan onder goede begeleiding weer contact gaan zoeken
*je paard vindt het bit niet fijn: oplossing: zoek een bit waar je paard wel fijn mee kan lopen

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:27

Het kan er zomaar ingereden worden, en heel moeilijk meer eruit omdat zulke dingen vaak gewoonte worden bij een dier. Hij heeft geleerd dat die tong uit zijn mond iets verlicht (of het nou een haak op de kies is of een iets te ruwe ruiterhand, een bit, een rugprobleem of iets anders) en hij weet zelf waarschijnlijk ook niet meer wat en waarom precies. Als je echt heel zeker weet dat het ergens mee begonnen is (bijvoorbeeld die haak op zijn kies) dan kan je als de vervelende prikkel is weggenomen iets op zijn bit smeren zodat hij daar eventjes op gaan smakkelen en kauwen. En dit wel een tijd volhouden, net zo lang totdat hij vergeten is dat hij normaal zijn tong naar buiten steekt. De kans is wel klein dat het niet terug keert. Succes!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:53

anoniem15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:49

is dit een ernstig probleem?
want ik ken een aantal mensen waarvan hun paard dit ook doet maar het is nooit bij me opgekomen dat dit ernstig is.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 23:11

Bitloos gaan rijden. :)

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:19

Misschien een beetje appelstroop op het bit voor het rijden, als hij dan lekekr gaat knabbelen hoedt-ie z'n tong wel binnen...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:05

robyn1985 schreef:
Misschien een beetje appelstroop op het bit voor het rijden, als hij dan lekekr gaat knabbelen hoedt-ie z'n tong wel binnen...

Alles voor het oog hé, als het er maar leuk uitziet :roll:

:n

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:50

Miryamk schreef:
Misschien eens een ander bit proberen? Ik heb zelf sinds kort een Myler omdat mijn paardje ook erg zat te klieren met zijn bit. Nu is hij een stuk rustiger met zijn mond/tong.

Je topic staat verkeerd ik heb even getemd ;)

offtopic: hoe tem je?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:56

De haf van een vriendinnetje van mij doet het ook. Al zo lang als dat ze hem heeft en voornamelijk bij spannende of moeilijke momenten.

Haar paard heeft geen last van rug, zadel, ruiter, harde hand of wat dan ook.. Hij word regelmatige nagekeken door osteo, zadelmaker, hoefsmid komt op tijd en men heeft ook al aan zijn tongbeen gevoeld welke recht staat..

Paard is zo los als elastiek, is perfect te rijden, altijd ontspannen, maar die tong.. Ze kreeg er de laatste wedstrijd 23 minpunten voor in de B dressuur!

Evydepevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:58

In principe ontstaat zoiets omdat het paard de druk van het bit wil ontwijken. Je zou eens kunnen kijken of ze het met andere bitjes ook doet, er bestaan rubberen appelstangetjes, of gewoon een dubbel gebroken, ander materiaal zoals argentaan, daar zit ook een beetje een smaakje aan. Misschien kun je eens wat lenen van iemand bij jullie op stal. Verder kun je eens kijken of het helpt om neusriem gaatje strakker te doen en een suikerklontje voor het rijden, zodat je paard ook wat smakelijker op z'n bit kan knabbelen. Succes!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:04

Vue schreef:
robyn1985 schreef:

Alles voor het oog hé, als het er maar leuk uitziet :roll:

:n

Achja, bij de laatste wedstrijd van dinnetje zei een dressuurruiter uit de buurt zelfs dat ze eens een pantykous om haar paard zijn tong moest binden en deze aan het bit vast moest maken zodat de tong er niet meer uit kon komen..

Pony heeft al 100.000 verschillende bitjes gehad, neusriem strakker, sperriem strakker, als pony tong naar buiten wil, gaat hij naar buiten :oo

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:50

Pure dierenleed dus!!

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:01

Omg pantykous!
Hoe hopeloos wil je zijn =S
wat is dit voor dierenleed...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:03

Ehhh, mijn dinnetje heeft hem voor gek verklaard hoor :+ Voor je denkt dat ze zijn advies heeft opgevolgd!!

Maar kennelijk doen sommige dressuurruiters het zo..

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:08

Soms is het geen `aanleuningsprobleem`. Mijn paard doet het ook als hij zijn halster gewoon om heeft, en los loopt in de padock. Verder zijn zijn tanden goed. Hij heeft alleen een te dikke, vlezige tond ten opzichte van zijn smalle onderkaak.