Hoe het rijden weer rustig op pakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MantaPanta

Hoe het rijden weer rustig op pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 18:17

Door omstandigheden heeft mijn pony bijna een jaar stilgestaan..
Hij is nu bijna 7 jaar (April) en ik wil graag het rijden weer rustig oppakken.
Hoe kan ik dit het beste doen? eerst beginnen met longeren,en na een aantal weken weer gaan rijden?
of eerst heel kort rijden en maar een aantal keer per week?

Alvast bedankt

_Martine_

Re: Hoe het rijden weer rustig op pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 18:23

Hij is gewoon wel ingereden, maar nu een jaartje uit de running? Dan zal het grootste probleem de conditie zijn. Wat ik zou doen, is eerst flink wandelen met hem. Beetje kinderachtig de commando's herhalen; ho, stap, ho, draf, stap, ho, stapje terug, stap. etc. Dat hij weer even herinnert wordt aan het feit dat hij weer naar jou moet luisteren. Dan zou ik hem longeren en kijken hoe dat gaat. Zorg ervoor dat hij lekker voorwaarts is, maar ook goed luistert naar langzamer. Maak hem goed alert op je hulpen. Dan zou ik na niet al te lange tijd gewoon op stappen en het rijden kort maar interessant houden. Niet te intensief en las vaak genoeg een dagje pauze in. Dat hij wel in handen komt, maar niet persé aan het werk hoeft. Hij heeft natuurlijk een jaar lang niets hoeven doen, dus nu moet je proberen het zo leuk mogelijk te brengen. Een gezond 7-jarig paard heeft een goede conditie, probeer gewoon aan te voelen wanneer het hem te veel wordt. En uiteraard voor alles belonen wat ie goed doet, zodat hij weer helemaal enthousiast aan het werk kan.

MantaPanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 00:26

Bedankt voor je reactie!
Ja ik wil ook gewoon weer z'n conditie opbouwen maar was bang dat ik misschien te snel zou beginnen met rijden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 00:30

Je kunt het zelf indelen. Ofwel longeer je eerst een tijdje, ofwel stap je er vrij snel weer op. Bouw gewoon langzaam genoeg op: elke week 5 minuutjes langer rijden is na 10 weken alweer 50 minuten intensief werken, das al snel zat!!!

internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 08:19

Ik zou lekker eerst met staptraining beginnen.
Beginnen met 10 min stappen, uitbouwen in een week of twee naar 20 min. en dan langzamerhand steeds meer erbij gaan draven. en later weer galopperen.
succes!

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:24

Eerst denk ik het aantal keer uitbreiden, daarna de lengte van de trainingen. Je moet gewoon even naar het paardje kijken hoe snel hij het op pikt. En rijden of longeren maakt imo niet veel uit. Ik denk ook dat je gerust een uurtje naar buiten kunt. Dan uiteraard wel het meeste stappen. Dan is je paard wel bezig, maar buiten is vaak wel ontspanner als werken in de bak.

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:03

Lekker gaan wandelen, dat kan nooit teveel. Gooi hem eens een paar keer los en kijk hoe zijn bewegingen zijn. En lekker gaan longeren. En tuurlijk zou je er nu al op kunnen stappen, denk alleen dat dat weinig nut zal hebben.
Gewoon rustig opbouwen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:38

Ik heb precies hetzelfde gehad.
Ik ben begonnen met grondwerk gewoon lekker in de bak. Ook 2 dagen in de week wandelen en flink doorstappen.
Na al dat wandelen en grondwerk begon ze meer interesse te tonen voor draven en uitdagen. Toen ben ik begonnen met conditietraining aan de fiets (1 km draven, week erna 2 km in een stuk draven en bouw zo maar uit). Lekker afstanden vlot door stappen en draven. Ondertussen was/ben ik ook bezig met Parelli en longeren we af en toe los. Ook ben ik begonnen met recht richten aan de hand, om haar rechter te maken en voor te bereiden op het rijden (jaja, ze is 8 maar altijd verkeerd of niet gereden). Haar rug moest sterker worden dus we deden alles aan de hand en op de grond.

In 2 maanden heb ik haar helemaal voorbereid op het rijden (samen met mijn instructrice) en toen brak de grote dag aan. Ik mocht erop, haar rug was goed ze was minder scheef en ze had conditie. Eerst nog wat oefeningen op de grond om haar warm te maken en toen hebben we heerlijk rustig gereden. Ik ben nog steeds bezig met conditietraining, recht richten en grondwerk. Ik rijd nu ongeveer 2 keer in de week waarvan 1 keer privéles. De rest van de week doe ik dus al het andere op de grond. Ze is nog lang niet gespierd en heeft nog lang geen goede rug en is al helemaal nog niet recht. Neem de tijd, bouw een band met elkaar op, leer elkaar kennen. Allemaal factoren waar je alleen maar profijt van hebt als je eenmaal in het zadel zit. Ik ben blij dat ik zo rustig aan gedaan heb met haar en nog steeds doe. Ze geeft netjes haar tempo en grenzen aan en ik ook. We voelen elkaar erg goed aan en ik vertrouw haar :) .
Doe alles met rust, concentratie en vertrouwen en met respect en liefde voor elkaar, daar bereik je veel meer mee! En kijk hier eens op, daar vind je van alles over (los) longeren en grondwerk!