hoe beter aan de hulpen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hoe beter aan de hulpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 19:51

Hoi,

Mijn paard reageert gelijk op een kleine beenhulp als ik wil aandraven. Maar daarna ...... hoe krijg ik hem dan meer voorwaarts ? Op de zweep reageert hij niet, met sporen wil ik niet rijden.

Natuurlijk rijd ik al veel overgangen. En dat gaat ook gewoon goed. Maar een hoger tempo in draf en soms ook in stap is moeilijk. Geen reactie op een kleine beenhulp, maar ook amper op een grotere beenhulp of zweep.
Oplossing ???

Alicia2u

Re: hoe beter aan de hulpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:19

Even streng oorpakken: Je hulpen van de allerlichtste tot zo ver als je moet gaan in sterkte opvoeren totdat je de gewenste reactie krijgt.

Je wil natuurlijk niet dat je paard bang wordt van de zweep, maar hij moet wel respect hebben voor wat jij met die zweep duidelijk wil maken. Soms betekend dat dat je gewoon even door moet pakken en een flinke tik moet geven. Als je dat goed doet, dan hoef je dat daarna niet meer te doen.

Onthoudt wel: het is het nageven waar het paard van leert (dus als je stopt met de hulp), niet van de hulp zelf. Stop dus pas als je de gewenste reactie krijgt, wat je paard ook probeert.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:21

Ja maar het is echt niet de bedoeling dat ik mijn paard hard ga slaan met de zweep. En een tik ( of meerdere achter elkaar ) helpen dus niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:23

Dit is een vervolg op een ander topic waarin hetzelfde probleem is uitgelegd.
Als jij niet door wilt pakken en een tik of meerdere tikken niet helpen, heb je de tik niet in de intensiteit gegeven die je paard nodig heeft en zo stomp je een paard alleen maar af.

Voor degenen die de vorige discussie willen doorlezen:

[RT-P] paard actiever aan je been krijgen ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 21:39

Ik wil idd niet doorpakken in de zin van dat ik mijn paard echt ga slaan met een zweep, met veel kracht erachter dus. Dat lijkt me niet normaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 21:41

Je MOET 1x doorpakken. Al die tikjes en tweede tikjes erbij die niet het gewenste effect hebben stompen je paard alleen maar af, creeeren alleen maar ruis. Hij leert alleen dat hij je zo niet serieus hoeft te nemen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:07

Inderdaad. In de kudde als het paard niet luistert naar de leider krijgt hij ook op z'n lazer. En niet zachtjes ook!

Als je het één keer goed doet, is de kans groot dat het daarna nooit meer hoeft.

crblondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 20:07

ik doe eerst lichte beenhulp, geen reactie dan sterkere beenhulp, nog geen reactie, dan sterkere beenhulp en tikje met zweep. En inderdaad veel overgangen rijden.

Helaas heb ik ook ooit een goede tik moeten geven, maar sindsdien luistert ze wel naar een kleine tik met de zweep.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:36

Als het goed is hoef je idd maar 1 keer goed door te pakken, en is daarna een klein tikje genoeg. Ons paard heeft alzheimer light en heeft af en toe een opfriscursus nodig, maar staat daarna weer weken prima aan de hulpen. Echt, je helpt jezelf en je paard veel meer als je 1 keer stevig doorpakt. Een keer een flinke tik is veel minder erg als heel veel zachte tikjes.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:45

een harde pets. daarna luistert hij wel.
als hij een trap van een ander paard krijgt doet dat denk ik veel pijner. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 11:45

Hij krijgt niet zo snel een trap van een ander paard, hij is nogal hoog in rang ;) Maar ik snap wat je bedoelt.
Ik zal eens kijken wat het resultaat is, vorig jaar maakte ook een hard zwieper geen indruk .... ( heb zelfs 1 keer sporen van iemand geleend en ook dat deed helemaal nada ).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:14

Ga bij jezelf wel eerst even na of je zelf niet de beperkende factor bent bij die lel met de zweep. Je moet zelf niet gaan zitten klemmen of duwen want daar belemmer je je paard alleen maar mee. Teugels losgooien vind ik in de allereerste beginfase bij zo'n paard eigenlijk ook wel een voorwaarde,

Neem jezelf ook bij het begin van je rij sessie voor om het vandaag anders te gaan doen. geef hem vanaf pas 1 al niet de gelegenheid om je te negeren. Ga dus niet pas na een kwartier pogingen te doen, met je zweep aan de gang. Dan heb je je paard al de gelegeheid gegeven je niet serieus te nemen.

Heel contreet:
Stap op en ga stappen. Als je weet dat je paard moeite heeft met op gang komen, geef je hem hier desnoods de gelegeheid om rustig te stappen maar doe dan vooral helemaal NIETS met je been. Als je paard voldoende 'op gang is gekomen' geef je been. (om bijvoorbeeld meer door te stappen) Nu niet meteen de reactie die je wenst? Meteen je zweep erbij pakken (volgens de stappen die in het andere topic zijn beschreven). NIet te flauw doen als je weet dat je paard nogal laks is. Hier beter 1 x je paard echt heel duidelijk maken wat je wil. En ja, dat kan dus zijn met een flinke lel.

HIer dus echt niet aan beginnen als je van jezelf weet dat je niet door kunt zetten. Dan schep je alleen maar verwarring. Vraag er desnoods iemand bij die met je meekijkt en er voor zorgt dat je cosequent blijft.

Tip: begin hier desnoods mee op een buitenritje. Misschien (waarschijnlijk) is je paard hier vanzichzelf al iets gemotiveerder en nodigt de groter ruimte ook al extra uit om voorwaarts te gaan.

Ik zelf vind deze werkwijze absoluut niet zielig. Eerder duidelijk en als je goed doorzet heeft je paard hier op termijn alleen maar profijt bij. Jij kunt namelijk veel beter gaan zitten als je minder hoeft te gaan drijven en dat is veel confortabeler voor je paard.

Sporen zijn inderdaad om je hulpen te verfijnen. Maar dat is in het beschreven advies toch ook de bedoeling? Ja beenhulp verduidelijken om hem daarna te kunnen gaan verfijnen....

Overigens hoeft je paard niet in rengalop vooruit te schieten. dat heeft mijn paard ook nooit gedaan en toch is die tegenwoordig echt super fijn aan de hulpen. Je moet wel ECHT een reactie krijgen.

Bekijk het werk dat je met je paard doet ook eens kritisch. Is het niet te veel? of te eenzijdig? Is je paard veel te dik of juist veel te mager? Past het zadel goed? heeft hij los wel voldoende looplust/ speellust? Allemaal randverschijnselen die een bijdrage kunnen hebben aan de werklust van je paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 15:59

Dank je wel voor je uitgebreidde antwoord.
Probleem was dat hij totaal niet meer reageerde op de zweep ( of sporen ). Daarom er al heel lang niet meer mee gereden. Vandaag de zweep er weer eens bij gepakt op buitenrit. Ik heb hem amper nodig gehad :D

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:28

op je stem

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:05

r_oo_sj_e schreef:
op je stem

dat weten ze niet zomaar. dat moeten ze ook leren hoor :)

Stevig doorpakken idd :) die van mij heeft aan het begin dat ik ga rijden altijd een opfriscursus nodig :') Maar daarna reageert ze heel fijn :)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:07

_BLOEMPOTJE schreef:
r_oo_sj_e schreef:
op je stem

dat weten ze niet zomaar. dat moeten ze ook leren hoor :)

Stevig doorpakken idd :) die van mij heeft aan het begin dat ik ga rijden altijd een opfriscursus nodig :') Maar daarna reageert ze heel fijn :)

met op je stem reageer ik voornamelijk met de rest mee.. dus ook vooral je zit en de rest enzo;) en als aanvulling zei ik dat!! 't is knap als je je heele paard volledig op je stem kan rijden zonder enige andere hulpen te geven!! het is wel mogelijk!!!!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:09

dat is zeker mogelijk, maar voor wedstrijdruiters zeer ongewenst aangezien het in de proef niet meer mag. ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 21:13

Als ik dit zo lees....
Waarom geen schijnovergang.
Je draaft dus, neem 'm eerst wat terug, en ga dan weer sneller draven. Want op gewone overgangen lijkt 'ie ook prima te reageren. Mischien snapt 'ie het gewoon niet.

In het begin hoeft er niet zo heel veel verschil in tempo te zitten, als je paard maar snapt wat de bedoeling is. Daarna kun gaan proberen om het op te bouwen. Totdat je van een supersloom naar een middendraf kunt vertrekken. En andersom.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 12:06

--> RT-P

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 13:10

Even een paar keer heel streng aan pakken