Hallo, Ik heb een verzorgpony die opzich redelijk kan wijken, inbuigen noem maar op. Rechtsom lukt alles meteen goed. Maar linksom is het een drama. Ze gaat de andere kant op, draait en doet alles behalve wijken. Ik denk zelf dat het komt omdat ze op de rechterhand veel beter is beleerd. En ieder paard heeft natuurlijk een moeilijke kant. Hoe zou ik dit kunnen verbeteren?
Inderdaad rechtrichten. En de hulp wijken aanleren. Dat ie naar rechts kan wijken, betekent niet dat hij ook snapt dat hij het ook de andere kant kan doen..
diega
Geplaatst: 31-01-09 20:47
Het is niet zo bij een paard als hij de oefening op de ene hand snapt dat hij het dan op de andere hand ook zomaar doet. Je moet dus het linkswijken heel geduldig aanleren ook al kent hij het rechts heel goed.
Gymnastiseren, en met veel geduld, je paard telkens weer uitleggen wat je precies bedoeld met wijken naar links. Goed nadenken of je gewicht wel aan de juiste kant is en niet tegen werkt.
Dan misschien toch via een instructeur leren? Wij mensen zijn links of rechtshandig. Voor paarden geld dit ook. Dat hij het aan de ene kant wel kan wil niet zeggen dat hij het aan de andere kant ook al kan. Je moet het hem leren. Lukt het niet zelf en/of met je vriendin dan zou ik eens een priveles proberen. Als hij het dan kan of snapt heb je weer wat geleerd en kun je zelf ook weer verder.
diega
Geplaatst: 01-02-09 11:15
Het "inklappen" van de hals komt doordat je paard over de schouder wegloopt. Hij doet ahw met zijn voorbenen heel veel en met de achterbenen niets of bijna niets. Je paard dus heel rechthouden en vooral concentreren dat hij achter een pasje opzijgaat. Liever dat je paard voor jou gevoel weinig doet maar rechtblijft dan dat die schouder eruitgaat. Als je dit een tijdje volhoudt wordt het vanzelf beter. De voorhand van een paard is veel leniger dan de achterhand en die moet je dus losser maken.
Oke, Ik merk ook wel dat ze sowieso heel stijfjes is aan de linkerkant. Kennen jullie goede technieken om het wat losser te maken?
internet
Geplaatst: 01-02-09 14:51
probeer bij het wijken voor het linkerbeen eens iets rechterstelling te houden, zodat hij niet over de schouder kan weg lopen. denk meer voorwaarts dan zijwaarts. dus eerst naar voren dan pas op zij. als je afwendt op de korte zijde, doe dit niet op de middellijn, maar eerst meer naar de hoefslag toe. hooguit eerst een meter. als het met de rechterstelling iets beter gaat, probeer je hem wat rechter te houden. hou voldoende je rechterteugel erbij. en ontspan je linkerhand. (zelfs liefst iets naar voren houden, zodat hij ook het binnen(linker)achterbeen eronder kan zetten.) bouw het zo steeds meer uit. denk eraan. hou ook goed je buiten been erbij. maak hem snel op je linkerbeen door korte doch krachtige hulpen te geven en daarna weer te kunnen onstpannen, mocht je nog meer willen weten hoor ik het wel! succes ermee! groetjes Joelle