paard heeft last met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tyfoon

paard heeft last met bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:22

Hoe kan je een paard het beste aan een bit leren wennen ( dit paard wordt met momenten al nerveus als hij gewoon een bit in zen mond heeft , echter ook al zonder dat er iets mee gevraagd wordt, het is een dik koperen bit)

Longeren met een touwhalster doet hij wel , maar met een bit wordt hij nerveus.

Hij is wel nog net geen 3.

Hij aanvaard wel alles (zadel , ruiter , ...) maar geen bit.

Wel nog even aan toe voegen dat het een western paardje is

TopLadyI

Re: paard heeft last met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:26

Waarom leg je er niet eerst gewoon een normaal dubbel gebroken bitje in? Veel longeren, eerst met het halster over het hoofdstel, en de longeerlijn aan het halster, daarna met een tussenstukje aan het bit. Vaak wennen ze er zo wel aan.

Ik weet niet wat jij bedoeld met een dik koperen bit, maar als dat zo'n gevaarte is als ik wel eens zie waar mensen western mee rijden dan snap ik je paard volkomen dat hij daar nerveus van word. ;)

tyfoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:27

het is een dik koperen dubbel gebroken bitje
dus geen western gevaarte.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:29

is het bit niet té dik? Wat je goed kunt doen tijdens het longeren is het hoofdstel met bit indoen, maar dan een halster eroverheen waar je dan je longe aanvast maakt. Zo kan je paard lopen met bit, maar zit jij er niet aan.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:30

Waaraan merk je dat je paard nerveus is? Hoe heb je je paard laten wennen aan het bit? Heb je er direct contact mee gemaakt om het zo maar te zeggen, of heb je hem bijvoorbeeld eerst met het halster erover laten wennen?

Joskehe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:32

Een goede tandarst kan wonderen doen !

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:34

Joskehe schreef:
Een goede tandarst kan wonderen doen !

Een goede tandarts kan soms wonderen doen. ;)
Dat een paard een bit niet accepteerd wil niet altijd met de toestand van de tanden te maken hebben.
Maar het kan natuurlijk geen kwaad om het gebit te laten checken!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:58

Het paard is nog geen 3 en accepteerd een ruiter, erg jong voor een ruiter vind ik??
Waarom niet bitloos longeren op b.v een kaptoom.
Ik heb ook een paard wat geen bit accepteerd en dat respecteer ik , dat komt later dan wel.
Westernpaard of dressuur paard , hij is nog geen 3 en in mijn beleving hoort er dan nog geen ruiter op te zitten met of zonder bit!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:16

Je zou hem eerst verder kunnen rijden zonder bit, en dat dus op een later tijdstip introduceren.
Als je dat niet wil zou je een dunner bit kunnen proberen. Als je paard een vrij kleine mond geeft is een dik bit soms echt te veel. Lijkt dan wel vriendelijker maar is het niet altijd.
Heel belangrijk: Heb geen haast!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:24

Ik volg dit even mijn paard is inmiddels bijna 4 en heb ik dus ook bitloos ingreden. Dit ging prima!
Maar ik vind dat het wel bij zijn opvoeding hoort om het bit ook te kennen. Mijn paard heeft ook erg veel moeite met het bit.
Hij is bij meerdere tandarsten geweest en ik heb een dubbel begroken happy mounth watertrensje en een sprenger dubbelgebroken D trens met auritan...

Ik logeer nu met halster over hoofdstel en doe m af en toen onder mijn bitlooshoofdstel met rijden

dus als er tips zijn

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:31

Een bit kan ook te dik zijn. let hier goed op!
Ook kan het zijn dat je paard het koper niet prettig vindt!
Als je zelf iets van koper in je mond doet, dan kun je zelf eens "proeven" hoe dit aanvoeld.
Het heeft een zoetige smaak en kan wat "branden" in je paard zn mond.
Ik zou eens kijken hoe het gaat met miss gewoon een RVS bitje

Skippiedip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 11:31

Heb een Quarter, gewoon enkel gebroken (western) bitje vond ie echt helemaal niks..(heb het hier niet over shanks), niet aan willen nemen en als ik het hoofdstel wilde afdoen dan wist ie niet hoe snel ie het uit z'n mond moest gooien, met gevolg dat het tegen z'n tanden klapte. Ook met rijden veel protest op het bit.
Rij nu met een Myler (western) level 1 met D-ringen en hij doet nu echt niet meer moeilijk, neemt hem normaal aan en kan ook gewoon het hoofdstel weer afdoen. Geen paniek meer om bit aan tenemen en met rijden lekker schuimen in plaats van kwijlen.
Niet goedkoop maar zijn geld in ons geval zeker waard.

Voor hem hoef ik dus geen dik bit te nemen.. dat past hem gewoon niet. En dun is niet altijd scherper, dat merk ik zeker met deze Myler.. door het model past het perfect in z'n mond.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:05

je kan ook idd halster over hoofdstel en je longe aan halster vastmaken en dat je dan beetje stroop op je bit doet sommige beginnen er dan lekker op te kauwen en ontspannen

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:19

Je verteld niet wat je paard doet als hij nerveus wordt.
Gebruik je een neusriem bij je hoofdstel?

Ik gebruik graag een kunststof bit bij de jonge paarden. Tijdens het omdoen en afdoen van het hoofdstel zijn ze soms best beweeglijk met hun hoofd en als je een paar keer met een metalen bit tegen de tanden stoot vinden ze dat heel vervelend. Ook nu met de vorst is het bit niet zo koud als je het indoet.

Ik longeer ze ook een aantal keer met een hoofdstel om en daaroverheen een halster en doe daar de longeerlijn aan, zodat ze aan het bit kunnen wennen zonder dat je eraan zit.

collie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:43

Misschien kan je je paard het bit gewoon af en toe in doen en verder niks van hem vragen . Dat je bijvoorbeeld rustig een stukje gaat lopen of het bitje indoet als je hem lekker aan het poetsen bent. Zo kan hij er rustig aan wennen en merkt hij dat hij niet altijd hoeft te werken als hij het bit inkrijgt. zo krijgt hij misschien iets meer vertrouwen.

betty_cham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:28

dunne bitjes zijn soms ook goed. zoals een myler bit.
mijn paard is ook heel gevoelig in zijn mond en heeft vaak wonden in zijn mond. mijn paard is geen makkelijke met bit, zonder bit loopt die veel beter! ik rij hem ook af en toe bit loos. zelfs op strand rij ik zo nu en dan bitloos! ik zou dus een tijdje bitloos gaan rijden. vertrouwem opbouwen en dan een bit 1 keer per week doen en opbouwen. hoevaak en hoe snel ligt aan je paardje.
met bitloos kan je gewoon zelfde rijden als met bit. je moet alleen durfen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:32

Ik ben het helemaal met Midgie eens. Maar hangt je bit op de goede hoogte? En is zijn mond wel eens nagekeken?

En een dubbelgebroken bit is doorgaans het prettigst voor paarden, maar geen mond is hetzelfde dus het kan goed zijn dat je paard wel heel goed reageert op bijvoorbeeld een ongebroken bitje.

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 15:39

Het zou kunnen zijn dat het bit zeer doet in de mond, je zou hem misschien bitloos moeten beleren, dan heeft hij iniedergeval geen last meer van het bit.

Wendow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:49

Je kan tegenwoordig perfect volledig bitloos rijden en ook blijven rijden. Het is nu toegestaan op wedstrijden, dus ik zie niet echt in waarom je kost wat kost je paard met bit wilt rijden als het niet gaat. Ik begrijp best dat dit dichts aanleunt bij wat nu meest gedaan wordt en dat je het misschien zo gewoon bent en het daarom ook graag zo houdt, maar forceer je paard niet, want dan krijg je er later misschien nog problemen door.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:53

Misschien kan je beter een rubberbitje gebruiken. Waarsch. (kans bestaat ;) ) dat het bit dat je nu hebt, een keer hard tegen zijn tanden of kiezen is aan gekomen. Hierdoor kan een paard ook erg veranderen in gedrag plotseling.

Een rubberbitje is zachter, aangenamer. Ongebrokentrens is nog beter, want een dubbel gebrokenbitje kan te veel bewegen in de jonge mond.

Succes ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 18:44

Rubber hoeft niet per definitie zachter te zijn. Als je paard niet echt schuimt dan knelt het rubber juist :)