Hoe de achterhand rijden/krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sietsx3

Hoe de achterhand rijden/krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:05

Hallo, ik heb een vraag.

*Weet niet of er al een topic over was, kon niks vinden. En sorry als het verkeerd staat :o

Ik vraag me af hoe je nou precies goed de achterhand er in kan krijgen of hoe je dat hoort te rijden.

Alvast bedankt!

Sorry als de vraag onduidelijk over komt... weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen :\

Kaatje0013

Re: Hoe de achterhand rijden/krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:13

Je paard gaat de achterhand gebruiken door veel overgangen te gaan. Dus van stap naar draf enz. Van voor tegenhouden en dan gaan drijven. Dit is mijn advies

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:21

Inderdaad veel overgangen en tempowisselingen rijden. verder is ook het rechtrichten belangrijk onderdeel van het verzamelen: beide achterbenen moeten even sterk zijn. Daarom zijn ook oefeningen zoals de travers en schouderbinnenwaarts erg belangrijk. Kijk maar eens op www.paardenbegrijpen.nl voor meer uitleg over rechtrichten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 00:21

Basis van een actief en goed rug- en achterbeengebruik is ook voorwaarts rijden. Het is de bedoeling dat je het paard eerst goed leert stuwen naar voren.
Als je je handen stil houdt (als een hulpteugel zeg maar) en je pompt er energie in (aansporen) dan zal hij die energie willen gebruiken, maar kan dan niet alle energie aan de voorkant kwijt, dus zal het paard wss. sneller de achterhand en rug beter gebruiken.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 06:53

Het verschilt heel erg per paard. De overgangen kloppen wel maar ik heb tijdje 1 gereden die moest ik echt lang en laag rijden om de achterhand er onder te krijgen en dan liep ie echt heerlijk maar mn eiges daarentegen die doet t ene keer wel andere keer niet en ga zo maar door bedoel dan meer de rug loslaten de achterbenen kunnen er wel onder zijn maar als de rug niet los is schiet dat ook niet veel op. Dus veel overgangen, schakelen in gangen (arbeidsdraf, of zo langzaam dat ie bijna stapt, midden draf en uitgestrekte draf) en geen 1 keer hoefslag volgen en proberen om steeds ander figuur te rijden wordt ie namelijk ook beter aan been

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 07:14

De achterhand er beter bij krijgen = het paard actief maken. Dus niet harder laten lopen, maar actief.
Hoe meer het paard zijn achterbenen tijdens het rijden onder zijn lichaam zet hoe beter. Het is soms makelijker te zijn als je naar de voetafdrukken kijkt. Eerst kijk je naar de afdruk van de voorvoet en de achtervoet kan daar zelfs overheen stappen of soms in de afdruk en bij slecht achterhand gebruik zal deze achter de afdruk komen van de voorhoef.
Hopelijk snap je het en beetje?

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 17:49

Ah oke!
Goed uitgelegd allemaal!
Ben ik toch weer wat wijzer geworden haha :p.

Ik zal er zelfs eens goed met het rijden op gaan letten, nu weet ik ook hoe, wie, wat enzo.

Bedankt! (:

robjeHL93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 23:47

je moet ook proberen hem niet op de voorhand te laten rijden, want dat gebeurt meestal als je hem te strak aan de hand houdt.
Dit kun je controleren door de druk van de teugels af te halen zodat ie echt helemaal vrij kan zijn en vering heeft.
Als ie dan sneller gaat lopen betekend t dat je m te veel op de voorhand hebt hangen.
Dan moet je om te verzamelen (en dus de achterhand eronder) proberen je lang te maken en achterover te blijven zitten zonder dat je hem heel erg in zn mond zit.
terugnemen is wel heel belangrijk, maar als dat alleen maar de rem is, krijg je de verzameling er niet in. dan kun je alleen remme en gassen. en de bedoeling is eigenlijk dat hij continu langzaam loopt, terwijl het lijkt of hij steeds harder wilt gaan.

weet niet of je dr iets aan hebt maar een beetje extra uitleg kan nooit kwaad.
suc6

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 02:15

Wat ook belangrijk is om tijdens overgangen naar hogere gangen of een van arbeidsdraf naar middendraf ofzo dat je wel begrenst van te voren, zodat ze leren 'van achteren uit' te vertrekken. Je zal dan voelen dat je paard de bekken moet gaan kantelen en daardoor 'gaat zakken' in zijn achterhand.

Tevens zorgen 'schijnovergangen' er ook voor dat het paard goed van achter uit gaat lopen. Je maakt van een overgang van draf naar bijna stap en op het moment dat ze de werkelijke overgang wilt maken, spoor je haar weer aan en probeer je haar actief te laten vertrekken. Dit kan je ook doen in stap naar bijna halt.

Als je geinteresseerd bent in literatuur over dit soort rijden kan ik je Ruiters & Rechters (1 vooral en 2 is een mooie uitbreiding) van Ernest van Loon aanbevelen en "Das gymnesium das pferd" (mijn Duits is slecht, dus ik hoop dat ik het goed heb geschreven), dat boek wordt ook wel "De bijbel" genoemd. :)

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:41

quote uit het boek van horst becker:

De drie spierketens:

- de schoft en rug, middelpunt van de beweging
De schoft is uitermate belangrijk voor de beweging van het paard. Alleen als het paard zijn schoft als een waaier 'opent' (**dan staat er een mooi plaatje van spieren die vast zitten aan de botten van de schoft, monnikskapspier**) kunnen de rugspieren van het dier zich ontspannen. De rug welft zich, er ontstaat cadans in de beweging en het paard kan zich echt oprichten. Het paard kan op twee manieren zijn schoft openen via zijn spieren. Via de achterhand (aanspanning buikspieren) of via het omlaag laten zakken van de hals. Voorbeeld 1; Een ruiter rijdt zijn paard een half uur tot drie kwartier in stap en draf. Dan begint het paard te ontspannen en laat zijn hoofd en hals zakken. Het lijkt nu of het paard wil nageven en de rutier dekt dano ok dat zijn paard ontspannen is en dat hij nu met de echte training kan beginnen. Maar in werkelijkheid laat het paard zijn hoofd en hals hangen omdat het moe is en omdat de kracht in de achterhand niet meer voldoende is om de rug te dragen. Dit heeft niets met het openen van de schoft te maken.

- achterhand de moter
Als de schoft soepel en ontspannen is, kan het paard zijn achterbenen makkelijker verder onder het zwaartepunt zetten. De weerstand van de rug en schouderspieren zijn immers kleiner geworden zodat de buikspieren effectiever kunnen werken.
De buikspieren zelf zijn opzich zwakker dan de rugspieren. Als de rug- en schouderspieren gespannen zijn kunnen de buikspieren er niet voor zorgen dat de achterbenen ver genoeg naar voren worden gezet. De achterhand als motor zorgt voor de voorwaartse drang in de beweging van het paard. Ook zorgt de achterhand ervoor dat het paard zich sluit. De spieren van de achterhand, rug en buik zorgen samen voor de beweging. In detail gaat het als volgt: de buikspieren spannen zich waardoor de rug omhoog geduwt wordt. Hij wordt bol getrokken. het paard kan daardoor zijn achterbeen goed onder het zwaartepunt zetten mits op dat moment zijn spieren in rug en achterlijf ontspannen zijn. (red. dit is dan ook de reden dat voorwaarts neerwaarts rijden zo belangrijk is, een van de voorwaarden om de spierketen in werking te zetten omdat het zorgt voor een ontspannen rug en achterlijf). Als het achterbeen eenmaal goed staat en gewicht draagt, spannen de spieren in rug en achterlijf zich. Zo ontstaat, als de heup soepel genoeg is, een voorwaartse en licht bovenwaartse beweging. Als de ruiter te snel rijdt, blijft dicht achterbeen te lang actief en staat uiteindelijk te ver naar achteren. Dit heeft als gevolg dat de rug ter hoogte van de lendenen doorbuigt. De buikspieren kunnen de rug niet meer tijdig bol trekken. Het paard kan zijn tweede achterbeen dus niet op het juiste moment onder het zwaartepunt zetten en valt in de beweging uit elkaar. Er bestaat een groot verschil tussen een paard dat altijd te snel loopt of een paard dat zijn achterhand extra gebruikt als het zijn gang versnelt. Dit zijn uit biomechanis oogpunt twee totaal verschillende processen. als het paard in jet juiste tempo rijdt, blijft het eerste achterbeen niet zo lang in de stuwfase dat de rug doorzakt. De buikspieren kunnen de rug tijdig opnieuw boltrekken zodat het paard zijn andere achterbeen naar voren kan zetten. Het gevolg hiervan is dat het paard gesloten blijft en ook zijn tweede achterbeen juist neerzet. De buikspieren kunnen niet goed functioneren als de rug van het paard gespannen is. Dit geld ook als de rug verkrampt is door overbelasting of door een zadel dat niet goed past. Als het zadel dan ook nog te groot is of te ver naar achteren is gelegd, belast het de spieraanzet van de bilspieren. In dit geval zijn de bilspieren natuurlijk niet ontspannen en kan het paard daarom zijn achterbeen niet ver genoeg naar voren zetten. Zo belemmer je de monnikskapspier voor het openen van de schoft wanneer het zadel te ver naar voren ligt of het een te smalle boommaat heeft.

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 12:16

zo heb ik het een tijdje gedaan..
bij mij en mijn pony werkte het wel eigenlijk;), ze gebruikt haar achterhand best goed nu.

gewoon in draf doorzitten. en drijven, en tegen houden.
dan voel je vanzelf waneer ze haar achterhand gaat gebruiken..

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 11:36

oe dat zijn toch wel leuke/goede tips!

Die boeken lijken me eigenlijk inderdaad wel leuk! Ga ik eens naar kijken.

Dankje wel allemaal ^^

Karinvdtoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:37

Hoofdwoord vind ik: Tempowisselingen. En ervoor zorgen datje paard aan het been is (dan kan je die tempowisselingen ook goed uitvoeren.)

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:07

superwoman schreef:
De achterhand er beter bij krijgen = het paard actief maken. Dus niet harder laten lopen, maar actief.
Hoe meer het paard zijn achterbenen tijdens het rijden onder zijn lichaam zet hoe beter. Het is soms makelijker te zijn als je naar de voetafdrukken kijkt. Eerst kijk je naar de afdruk van de voorvoet en de achtervoet kan daar zelfs overheen stappen of soms in de afdruk en bij slecht achterhand gebruik zal deze achter de afdruk komen van de voorhoef.
Hopelijk snap je het en beetje?

Even een vraag :o

Hoe kun je het paard dan activer laten lopen zonder dat hij harder gaat lopen..?
Welke hulpen geef je dan bv?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:13

Karinvdtoorn schreef:
Hoofdwoord vind ik: Tempowisselingen. En ervoor zorgen datje paard aan het been is (dan kan je die tempowisselingen ook goed uitvoeren.)

Idd , als je paard niet correct aan het been is, kom je nog niet verder, dwz dat je niet eers 3 keer kuitdruk moet geven voor die eindelijk eens reageerd.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:31

Is dat het antwoord op mijn vraag?

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:50

Zal proberen je vraag te beantwoorden...
Is ook tevens antwoord voor TS.
In eerste instantie gaat je paard wel iets harder lopen wanneer je vraagt om 'm wat activer te worden.
Dit komt dan meestal omdat de achterhand in de meeste gevallen nog niet sterk genoeg is om meteen op de juiste manier te gaan ondertreden. Dat kun je ondervangen door de tempowisselingen, door de tempowisselingen wordt de spierketen zoals ik hierboven beschreven heb in werking gezet waardoor uiteindelijk de achterhand beter kan ondertreden. Ik ben van mening dat je niet in een keer kunt zeggen, je paard moet activer lopen zonder harder te gaan. Dat is niet met één hulp te bereiken. Het heeft met een manier van rijden te maken > activatie van de achterhand, door middel van tempowisselingen, figuren, schouderbinnenwaarts etc... En dat allemaal zorgt ervoor dat de buikspieren zich aanspannen, zodat de achterbenen kunnen ondertreden. Maar als voorwaarde heb je daarvoor een losse rug nodig.
Dit heeft dus wel tijd nodig en daarom is het in het begin ook niet erg dat je paard versnelt als je wil dat hij wat activer wordt, blijf vooral schakelen (altijd voorwaarts blijven denken).
Laatst bijgewerkt door mirkip op 03-02-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:50

Jenny__ schreef:
Is dat het antwoord op mijn vraag?

Je moet niet verwachten dat de eerste de beste op jou reageert he. Het gaat nog altijd over de vraag van de ts

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:31