Hoe leer ik schouderbinnenwaarts aan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cointreautje

Hoe leer ik schouderbinnenwaarts aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:29

Kan mij iemand zeggen hoe hij of zij schouderbinnenwaarts aanleert?

Lielle

Re: Hoe leer ik schouderbinnenwaarts aan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:31

in de wending halve ophouding maken, schouder met buitenhand naar binnen zetten en met binnenbeen paard op de hoefslag houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:33

Het zijn eigenlijk dezelfde hulpen als bij een volte, dus volte inzetten en als je schuin genoeg bent met binnenbeen op de hoefslag houden. Niet gelijk hele zijden doen, beter klein stukje goed.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:36

Begin eerst aan de hand :) .
Je kan oefeningen vinden op Paardenberijpen , als je paard de hulpen vanaf de grond kent kun je ze daarna in het zadel toepassen. Werk in iedergeval niet te snel, en kijk eerst of je paard recht is. Ik ben ook bezig met het aan de hand te leren, omdat ik mijn tinker aan het rechtrichten ben.
Ik doe het met een touwhalster en zet mijn vingers op de schouder, dan vraag ik rustig het hoofd naar binnen en heb ik mijn zweepje in mijn hand die ik op de schouder plaats, voor als ze eventueel stil gaat staan. Doordat mijn vingers op haar schouder 'drukken' valt ze niet naar binnen en doordat ik haar hoofd naar binnen vraag krijg ik een mooie stelling. Zorg in het begin dat je niet langer als 3 passen doet 2 passen rust en weer 3 passen en weer 2 passen rust. Zo bouw je dat steeds verder op. Doe alle 2 de kanten goed.
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 27-01-09 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

cointreautje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 10:38

Ja dees weet ik allemaal maar da paardje is echt groen en begrijpt nog niet goe als je die hulpen heeft dat hij nie mag afwenden begrijp je hij begrijpt nog niet als je dat binnenbeen er stevig aanhoudt dat hij dan moet op de hoefslag blijven
Nu in het de beginfase ben ik begonnen met wat meer afbuiging te vragen en hem te doen inzien dan hij meer buiging moeten geven en toch blijven recht lopen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:40

@marlies, ik gebruik schouderbinnenwaarts - of in 1e instantie schoudervoor - juist om mijn paard rechter te maken.
/add
zie je dat al eea hebt toegelicht. In principe doe ik redelijk hetzelfde maar dan onder de man.

Cointreautje, je loopt veel te hard van stapel. Een paard dat nog niet eens een rechte lijn kan lopen is echt nog niet toe aan schouderbinnenwaarts. Begin eerst maar eens met een pasje opzij zetten aan de hand, hand op de plek van je been leggen, en daarna eens een stukje opzij zetten op de volte. Uitbouwen naar wat wijken en als je dat redelijk voor elkaar hebt, kun je eens beginnen met alleen wat stelling (klein beetje) op de lange zijde.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-01-09 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:41

Lijkt het je dan wel zo verstandig om nu al met schouderbinnenwaarts te beginnen???? :roll:
Eerst basis!
Dan pas voorzichtige zijgangen, zoals wijken en volte openen/sluiten.
Dan pas schouder voor
En als het paard goed sluit pas de schouderbinnenwaarts!!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:43

Ik gebruik het ook om rechter te maken maar als je paard de sb vanaf de grond niet snapt... dan lijkt het me geen goed idee om er in zadel aan te werken. Eerst leren om te wijken voor druk vanaf de grond dan in het zadel en dan bouw je dat telkens een stapje verder uit . :)
Verder ga ik helemaal met Puchje mee :D .

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:48

Wijken voor druk is het eerste dat ze leren, bv al door het opzij stappen als ik naar de andere kant loop met poetsen. Dat soort basisprincipes horen ze IMO standaard al mee te krijgen, lang voordat je toe bent aan schouderbinnenwaarts. Overigens is sb een verdere uitwerking van reactie op de eenzijdige kuitdruk en dat begint als zodra je wendingen gaat rijden.

Ik zeg niet dat sb aan de hand aanleren verkeerd is, maar het is zeker ook niet de enige of zelfs altijd de beste manier om het te doen, dat hangt helemaal van ruiter en paard af.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:57

cointreautje schreef:
Ja dees weet ik allemaal maar da paardje is echt groen en begrijpt nog niet goe als je die hulpen heeft dat hij nie mag afwenden begrijp je hij begrijpt nog niet als je dat binnenbeen er stevig aanhoudt dat hij dan moet op de hoefslag blijven
Nu in het de beginfase ben ik begonnen met wat meer afbuiging te vragen en hem te doen inzien dan hij meer buiging moeten geven en toch blijven recht lopen

Dan ben je veel te vroeg bezig aan sb, alles stap voor stap ;)

Ik hanteer deze opbouw zelf en dat werkt goed:
Eerst een rechte lijn, tussen twee benen en twee teugels houden.
Dan met je binnenbeen eens wat dieper de hoek induwen, of wijkend de volte openen.
Dan vanaf de driekwartlijn naar de hoefslag wijken
Dan vanaf de middellijn naar de hoefslag wijken
Dan vanaf de hoefslag naar de middellijn wijken
En dan komt pas schouderbinnenwaarts aan bod ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:16

Je zegt hier zelf al hij begrijpt niet dat hij opzij moet voor mijn been.
Dan mag je in dit stadium ook nog niet beginnen met deze oefening, eerst basistraining.
En bij basistraining , hoort , voorwaarts - stoppen - wenden - maar ook zijgangen.
dus eerst die zijgangen aanpakken, dus leren wijken voor het been, dan pas kan je beginnen met deze oefening.
want je paard moet weten dat hij opzij moet als jij je been ertegenaan legt.

cointreautje schreef: