Tegen mn been in; bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tegen mn been in; bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:02

Hoi,
Ik zit al een tijdje met wat, niet echt een probleem..maar het is gewoon frustrerend.
Mn paard is ontzettend tegen mn been in als in los wil gaan rijden.
Ik hoef me been alleen nogmaar aan te leggen of ze gooit dr kont al omhoog..niet dat ze keihard gaat bokken maar gewoon even zo die kont omhoog. Echt bokken doet ze pas als ik echt been geef.
En van mijn instructrice moet ik bergopwaarts rijden, dus aandraven en gelijk weg. Maar eerste 3/4 keer aandraven gaat dat gewoon niet. Gaat ze staken, stilstaan en als ik dan been geef een flinke bok.
Maar dan moet ik juist niet mn been afsteken maar juist eraan houden, anders geef ik haar de zin..En dan geeft ze wel toe en kan ik zo van arbeidsdraf naar midden en weer terug..soms is ze nogwel iets tegen mn been in, en dan vnl mn binnenbeen omdat ze moeite heeft met rechtsom te buigen.
En dan is ze in de draf helemaal aan mn been, en dan komt de galop.
Ik moet nu goed voorbereiden voor galop dus doorzitten en buitenbeen naar achter..maar dan begint het weer..maar net zoals in de draf. Ik spring aan en daarna neem ik haar eigenlijk gelijk weer terug om daarna weer aan te springen..zodat ze goed aan mijn been wordt.
En dan loopt ze weer als een trein.
Rij ook veel overgangen en schakel constant, want ze valt heel snel terug op mn hand..Ze heeft nogal moeite 'op dr eigen benen te lopen'.

Hebben jullie nog wat tips, want als ze echt gaat bokken gaat ze rennen en echt met de bedoeling mij eraf te krijgen. Maar gelukkig heb ik een goeie zit! :+

Zou het gewoon aan het weer liggen, want eerst deed ze dat nooit..
Soms gaat het goed, maar soms kan ik het echt niet hebben, heb het idee dat ze me gewoon flink aan het uitproberen is ofzo.

Ook is ze in de draf soms maar in de galop helemaal op de lange zijde hardstikke scheef..die kont gooit ze helemaal naar binnen. Kan dat er ook iets mee te maken hebben?
Nu gaat het steeds beter om dan van mn buitenbeen naar mn binnenteugel te rijden.
tips tips tips! :))

StillAngel

Re: Tegen mn been in; bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:05

Zweepje bij de kant houden waarop ie bokt? Als je zeker weet dat er niks medisch is met de rug bv. leg je het zweepje aan die kant en als ie bokt meteen tikje en nog eens been. Voorderest eerst lekker voorwaarts stappen en voldoende afwisseling.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:12

Het jouw eraf willen hebben is ook iets wat niet goed is, zeker als ze dat vroegah nooit deed. Dat is echt niet 'uitproberen'..
Aangezien ze steeds in het begin gaat staken vind ze het werk niet leuk of fijn.
Lijkt me toch belangrijk om haar na te laten kijken en ook het zadel!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:14

Heeft ze nergens pijn? Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, niet willen lopen, bokken, boos zijn. Ik heb er toen een ostheopaat bijgehaald en die ontdekte dat haar rug vastzat. Sinds ze behandeld is heeft ze nergens meer last van en loopt ze weer voorwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:18

Het zadel is net nieuw, en helemaal aan de rug aangepast omdat ze niet helemaal recht is..Met mn vorige zadel had ze drukplekken, maar nu zijn die totaal niet meer gevoelig.
Denk wel dat ik keer ostheopaat langs laat komen! :j
Maar ik vind het zo raar dat ze als ik haar gewoon door rij, nergens meer last van heeft..ze is ook totaal niet chagerijnig ofzo dan tijdens het rijden.
En ze heeft wel vaker van die periodes! Ieder jaar komt het wel voor

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 15:12

Ga eens aan de gang met intensief rechtrichten. Ik had dit gedrag een half jaar geleden ook een tijd met mijn paard. Dat viel samen met een heleboel ongelukkig toeval (zadel wat naar achteren helde waardoor ik niet goed kon zitten, wat haken op de tanden en spierpijn, en ook nog eens een bit wat hij niet prettig vond), maar uiteindelijk was de oorzaak toch z'n scheefheid. Sinds ik daarmee aan de slag ben gegaan (maar ook al ndie andere dingen op heb gelost), is het probleem over. Toen mijn instructrice erop ging en hem recht maakte, was het namelijk ook gelijk gedaan, maar zelf kreeg ik het niet voor elkaar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:25

Ja ik zou ook zeggen rechtrichten, zelf heb ik een haffie die dit doet, hij trapt naar mijn hulpals ik wil draven, ik stap dan af en oefen de draf weer even aan de hand , stap dan weer op en hoef maar lichter te gaan zitten en hij draaft weer aan, het is geduld hebben en veel op en afstappen om het goed uit te leggen hoe je het wil, maar het heeft wel resultaat op den duur,

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:51

Zorg dat je de teugels in een hand hebt zodat je als ze het weer eens doet je met de andere hand een flinke klap met de zweep op dr kont kan geven. Op het juistje moment doen, hopelijk schrikt ze er dan zo van dat ze het de volgende keer wel uit haar hoofd laat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:07

idd, dan een goede instructeur erbij en rechtrichten.
Zou ook verklaren waarom het daarna wel weer gaat. Ze heeft wsl gewoon last van de spieren en zodra ze warm zijn en wat meer opgerekt worden, loopt ze weer normaal.
Ostheopaat zou ik zeker bellen om langs te komen. Ook makkelijker met rechtrichten daarna.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:16

sharona87 schreef:
Het zadel is net nieuw, en helemaal aan de rug aangepast omdat ze niet helemaal recht is..Met mn vorige zadel had ze drukplekken, maar nu zijn die totaal niet meer gevoelig.
Denk wel dat ik keer ostheopaat langs laat komen! :j
Maar ik vind het zo raar dat ze als ik haar gewoon door rij, nergens meer last van heeft..ze is ook totaal niet chagerijnig ofzo dan tijdens het rijden.
En ze heeft wel vaker van die periodes! Ieder jaar komt het wel voor

Betekend dat dat het zadel scheef is?
Is het dan niet zo dat het zadel haar tegenhoud als ze recht weg wil draven?
Ik bedoel, mischien heb je haar inmiddels wat rechter.

Mijne doet dit trouwens in de galop. Op het moment dat hij naar mijn been schopt, dan krijgt hij een rotschop terug.
Als hij op m'n kuit zou reageren, zou ik daarmee rijden en zijn buik zo wat sparen, maarja, als hij het vertikt om daar op te reageren. Dan heeft meneer pech.