Afleren te ver afzetten voor de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saariewaarie

Afleren te ver afzetten voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:19

Hallo,
ik ben Saar en heb bij me thuis een haflingermerrie staan van 12 jaar. Een aangenaam paard om mee te rijden, maar ik zit met een probleem bij het springen. Iedere keer dat ik wil springen, zet Nina af van véél te ver. Ik heb al vanalles geprobeerd, drafbalk voor de hindernis een galopbalkje voor de hindernis, maar ze blijft van te ver springen.
Het 'bizarre' eraan is dat Nina in vrijheid heel wat beter springt, maar bijlange niet perfect.
Een superspringpony zal het allicht nooit worden, maar een beetje hulp is wel welkom :P

Wie heeft handige tips om mijn probleempje op te lossen?

Saar

Lielle

Re: Afleren te ver afzetten voor de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:21

lijntje van 3 sprongen (kruisje, steil, oxer) bouwen dat exact goed staat, en dat voorzichtig wat korter zetten. Niet overdrijven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:23

Duidelijk is dus in dit geval dat het aan de ruiter ligt :)
Gezien je zegt dat de pony wel goed springt zonder ruiter ;)

Ga je eigen oog trainen door heel vaak over balkjes te galoperen, leg maar elke dag een balkje in de bak, als dat goed gaat, maak je er een laag kruisje van.
Door je eigen ook te trainen kun je de pony helpen bij het bepalen van de juiste plek van afzet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:24

en verder zorgen dat je uit de rust werkt, alles uit een handgalopje zodat ze niet gaan stormen.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:30

Plaats van afzet bepalen is géén probleem voor mij, na al die jaren met verschillende paarden weet ik wel hoe de afzetplaats te bepalen.
Maar Nina moet natuurlijk wel weten te volgen.
Merrie is redelijk lomp(mag dat wel zeggen van mijn paardje denk ik ;)), maar balkjes in galop zijn doenbaar... zal dat eens proberen...
Lielle: werk wel in een rustige galop, omdat de kans dat ze van té ver springt alleen maar groter wordt dan...
pretty obvious dat het aan mij ligt, I know... maar waaraan
Bij een andere ruiter, die heel goed springt met jonge paarden ed, doet ze het nog erger.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:37

als jij het ziet, en je pony doet het niet, is ze dus niet voldoende aan de hulpen. Beschrijf eens precies wat er gebeurt als je aan het springen bent.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 13:48

Als ik mijn hindernis aanrij, en ik kom zo'n vijf meter voor de hindernis, dan voel ik direct dat ze naar de hindernis 'trekt'.
Moest ik niets doen, ze zou dan al springen. Ik probeer ze dan wat meer 'in het voetje te rijden', zodat ze dichter bij de hindernis afzet.
Het is ook een hele krachtige merrie en haar mond was beetje lap leer toen we ze kochten, nu wel al beter...
Ze springt wel heel graag en daarom zou ik ze willen goedkrijgen om er dan eventueel eens een parcoursje mee te rijden(niet te hoog, wegens gebrek aan enorm springtalent:P).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:52

dressuurwerk dus, ze is niet gehoorzaam. Heel veel werken dat ze op jou blijft wachten en niet zelf gaat denken.

Leuke oefening is om 2 hindernissen net naast de middellijn, redelijk aan het einde, te zetten (1 links, 1 rechts) en net een beetje scheef. Afwenden op de middellijn en rechtdoor gaan, hoefslag volgen. Volgende keer eens de linker springen, dan eens rechter, en dan weer eens niet. Ze weet dus nooit of je gaat springen, en zo ja welke hindernis.

Wat je ook kunt overwegen is om juist niet zoveel te regelen en haar zelf haar fouten te laten maken. Als ze een beetje slim is (en niet als een dolle gaat lopen rennen) komt ze er snel genoeg achter dat dat ook niet handig is. Wat gebeurt er trouwens als je met een galopbalkje of een lijntje werkt?

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:05

Lijntjes nog niet geprobeerd.
Bij galopbalkje neemt ze echt een reuze sprong voor balkje en dan nog een reuzesprong voor de hindernis. Of ze slaat geen acht op het balkje (ze is blond vandaar :P)
Maar die middenlijn oefening lijkt me wel een goede om toe te passen.
Het is echt een speciale die merrie, en haar gehoorzaamheid kàn inderdaad beter ;)
Ze is ook mijn merrie niet, mijn vader en zus rijden ermee, maar mijn zus heeft er al lange tijd niet mee gereden door zwangerschap en mijn vader gaat ermee wandelen. Zijn nu examens, nog tot vrijdag. Daarna vlieg ik er opnieuw serieus in met haar.

Kladblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:53

Probeer te oefenen met in-uitjes en extra balken voor de sprong.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 21:46

nog iemand tips?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:48

Hoe ver van de sprong ga je eigelijk in verlichte zit?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:55

Cavaletti's neer zetten voor de sprong, na de cavaletti's een paar stappen draf en weer een balk met de juiste afstand tot de sprong. Of vlak voor de hindernis volte rijden zodat paard wacht op jou commando om rechtuit over de sprong te gaan.
Dus elke keer als het paard aantrekt...een volte rijden.
Wat ook wel eens wil helpen is van de hoefslag af ( 2 de of 3 de hoefslag) een schuine hindernis neerzetten bij E of B en daar div. keren normaal langs rijden en pas als je er overheen wil gaan de hindernis nemen.

( geen idee of dit chinees is wat ik nu heb geschreven?? Is het een beetje te begrijpen??)

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:56

dressuurmatig zover rijden dat ze heel goed terugkomt op jouw hulpen, op hindernis afrijden en dan voltes draaien en een paar keer stop zetten op een meter of 6 a 7 voor de hindernis,veel belonen als ze goed luistert en aan het eind van je rijden kun je een sprongetje meenemen, voordeel van deze manier is dat ze niet meer weet wanneer er gesprongen word en werkt vaak goed bij paarden die sterk op de sprong trekken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:58

zelf wachten. Zoals ik het nu hoor zit je zelf al te ver in het zadel waardoor ze el moet springen. Als ze los namelijk wel goed springt ligt de fout zoiezo bij ruiter. dan ligt er teveel gewicht op de voorhand.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:00

Hoever voor de hindernis leg jij je galopbalk??

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:02

sommige pony's en paarden worden zo enthousiast als ze hindernissen zien dat het makkelijker is om ze een keer een flinke sprong te laten springen dan letten ze vaak beter op.laat het de pony zelf regelen en blijf zitten tot ze afzet.
cap op en bodyprotector aan en iemand die oplet in de buurt.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 22:31

is proberen waard, puck

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 22:33

en dan? Nooit meer laag springen? Je moet ook op lage hindernissen je controle voor elkaar hebben, anders houd je jezelf voor de gek.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 23:27

als hij de laatste paar meter onregelbaar wordt, zou ik hem stil zetten op het moment dat ze zelf het tempo gaat bepalen. Op een gegeven moment ligt dat stoppunt steeds dichterbij de hindernis. Rent ze al weg 10 meter voor de hindernis, dan zet je haar daar al stil. Rent ze pas weg 3 m ervoor, dan zet je haar daar stil. Eerst vanuit draf, gaat dat goed dan een keer galop. Rent ze weer... weer halt en de keer erna weer uit draf enz enz.

het plan van een hoge hindernis zoals puck zegt, zou ik absoluut niet doen. Controle heb je ook op de lage hindernissen, als hij terug komt op zo'n hoge zegt dat weinig over de controle.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 07:28

De 'flinke' hindernis zou ik nooit doen(zoals puck zei), ze eens zelf naar de hindernis laten gaan wel(eventueel).
Maar ik denk dat controle houden inderdaad belangrijk zal zijn.
Het is niet mijn bedoeling om nina superhindernissen te laten springen, want zoals ik al zei, is ze niet héél erg getalenteerd.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:06

je kunt ook elke keer naar de hindernis toe rijden en als Nina versnelt gelijk een kleine volte totdat je rustig op de hindernis af kan gaan

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:14

Wat een hele goede oefening is, is 2 drafbalken op de lange zijde een stuk uit elkaar leggen. Daar overheen galoperen. Is het de eerste keer bijv. 5 galopsprongen, dan dit uitwerken naar 6 galopsprongen, 7 galopsprongen enz.
Op zo'n manier leer jij de controle houden over het tempo en je pony. Dit kan je dan gaan uitbouwen met hindernissen doordat je pony op jou moet gaan wachten leer je ook het moment van afzet.
Ik heb het gevoel dat ze niet genoeg aan je hulpen staat. En zoals andere al gezegd hebben, als je het gevoel hebt dat ze eerder wil gaan, de pony voor de hindernis stil zetten, volte draaien. Vanuit draf naar een hindernis toe rijden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:29

Ik heb ook zo'n over-enthousiasteling die het liefst een anderhalve galopsprong te vroeg afzet.

Wat bij mij heel goed helpt is om voor de hindernis langs een volte te rijden. In galop, en daarbij alleen maar denken aan stelling en buiging, niet kijken of denken aan de sprong. De eerste twee keer rond merk ik dan dat hij op de helft van de volte die richting de hindernis gaat nog zelf 'aantrekt', maar als je maar gewoon op de volte blijft houdt dat vanzelf op. Als je op dat moment voelt dat hij bij jou blijft en je rijdt op de volte naar de hindernis, doe alsof je gewoon rond blijft rijden maar stel hem 2 galopsprongen voor de hindernis om en spring dan de hindernis. Werkt bij mij prima, ik controleer dan tempo en plaats van de afzet en hij komt goed onder de hindernis.
Soms moet ik dat volte-gebeuren drie keer doen, en daarna heeft hij wel door dat 'ie gewoon moet 'wachten'. :)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 13:34

wat ook nog wel eens leuk is, is om een lijntje neer te zetten op 3 of 4 galopsprongen en dan na de eerste een volte te rijden (volte tussen beide hindernissen) en dan de tweede. Je kunt de volte uiteindelijk steeds kleiner rijden.