hoe krijg ik die buik weg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

hoe krijg ik die buik weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 22:20

ok rare titel en als het hier niet goed staat zou dan een mod het voor me willen verplaatsen naar de juiste plek?

Mijn probleem is als volgt:
mijn 4 jarige merrie heeft nogal een buikje eentje waardoor ze er vrij drachtig uitziet maar het niet is. Ze is altijd al iets te dik geweest maar op haar ribben wordt ze zo langzamerhand toch echt netjes slank, maar dat buikje blijft.

Wie heeft er goede tips om juist dit weg te trainen?

iedereen alvast bedankt voor het meedenken!

samwise

Re: hoe krijg ik die buik weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:29

-op tarwestro zetten, dit eten ze minder dan gerste stro.
-minder kuilgras/hooi geven, in meerder porties

Aan het werk! Een goedgaand paard gebruikt zijn buikspieren goed, dit zorgt ook voor een strakkere buik.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:55

veel overgangen rijden. vooral aanspringen in galop. daarmee moeten ze de onderste buikspieren aanspannen. en veel km maken
wat ik deed is naar buiten gaan. in een rustig tempo een drafje in zetten door gaan tot je haar hoort hijgen(om het maar zo te zeggen) dan stappen, wachten tot ze weer op adem is en dat hetzelfde. zo kan je veel km maken en gaat het afvallen beter. maar vooral overgangen maken naar de galop!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 11:01

ze staat op tarwestro, gerstestro voer ik gemixt met kuilgras in 4 porties over de dag.

Ze werkt vrij veel. loopt inmiddels op l nivo en ik ben heel veel bezig met overgangen vooral naar de galop en terug mede omdat ze hier veel moeite mee heeft. In draf is ze niet moe te krijgen, dit kan ze heel lang vollhouden.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 14:35

Tja, soms is het ook het model van het paard. Ik heb er nl ook zo een die best wel een buik heeft. Ze staat nu op zaagsel en krijgt wel stro om te knabbelen maar ze eet alles op, daarnaast geeft ik ze energierijke brok zodat ik qua volume ook zuinig kan voeren zeg maar, en normale portie's hooi want een paard is natuurlijk wel een ruwvoer eter.
Zelf als ze heel slank is heeft ze nog een buik ook al rij ik haar dagelijks. Ik heb me er maar bij neergelegd.

Kladblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:53

Veel in-uitjes springen. Is erg goed voor de bespiering van het paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:22

In ieder geval niet minder eten geven, ze hebben hun voedingsstoffen net zo hard nodig al wij (mensen).
Wat bij mijn (bijrijdtinker) erg geholpen heeft is een conditietraining. Ik had voor mezelf een aantal rondjes uitgestippeld en die gingen we eerst aan de hand doorlopen (elk rondje was weer 1 of 2 kilometer groter). Eerst aan de hand doorlopen in een vlot tempo. Na een aantal keer ga je stukken draf er tussen doen.

Toen het lopen wel goed zat heb ik mijn fiets gepakt en ging ik langs haar fietsen, eerst heel lang warmstappen in het zelfde tempo (lekker vlotjes). Daarna in draf en deden we een soort endurance aan de fiets. Begin klein en breid dat steeds verder uit. Van dik en lui naar een vlot en op gewicht :) .
Er gaat wat tijd in zitten maar aangezien ik niet kon rijden (ivm een slechte rug) deden we het zo.
Met rijden kun je het ook zo doen maar het makkelijke van erlangs is dat het paard geen gewicht op zijn rug heeft en daarom vrij kan bewegen zonder belast te worden.

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:52

Idd conditietraining (veel en lange buitenritten) kan ook wel helpen. Let wel dat je effect pas na maanden ziet!

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:30

Om te beginnen zou ik stoppen met gerstestro voeren, dat zorgt echt voor die volle buik. Hooi/kuil is echt voldoende. Hoeveel voer je per keer? Bultje, hoopje, tot aan de voerbak?
Geef je 4 keer zodat ze zich niet verveeld? Anders kun je ook kijken of ze een deel van de dag in een schraal weitje kan, staan ze toch met de neus aan de grond en qua voedingswaarde krijgen ze weinig binnen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:38

Van kuilgras krijgen ze een plofbuik! Je kan beter is vetter hooi geven dan kuilgras. Of wel kuilgras maar droge kuilgras en dan met iets meer krachtvoer. Je moet een paard niet minder geven ruwvoer hebben ze hard nodig1

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:45

Die van mij krijgen 2x daags een klein schepje vet arme musli en 4x per dag hooi. Voeding hebben ze gewoon nodig vooral in de winter want dan is het gras vaak ver te zoeken. Ik zou haar wel van het krachtvoer afhalen en je zou ook kuil met hooi kunnen mengen. Kuil lekker voor de smaak maar toch ook hooi er tussen (van kuil alleen raken ze vaak aan de dunne of heb je daar geen last van?)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 12:05

ik noem het kuil maar het is bijna hooi, alleen dan in plastic gewikkeld,mede omdat een van de paarden hier niet/slecht tegen stof kan wat in hooi altijd wel zit.
krachtvoer krijgt ze puur om 2 redenen:
1 ze is nog in de groei (ookal is ze 4,5 een merens groeit vaak door tot ze een jaar of 6/7 zijn) en
ten tweede omdat ze best vrij veel werk vind ik dat ze krachtvoer nodig heeft als aanvulling op het ruwvoer.

Denk niet dat ik heel veel brok voer, hooguit 3/4 kilo (basisbrok)per dag verdeelt over 2 beurten. De hoeveelheid ruwvoer is 3x een bultje (geen idee hoeveel kilo dat is)maar de draver die hier staat krijgt eens zo veel. De gerstestro voer ik nu omdat de balen die ik op dit moment heb wat eiwitrijk zijn (1e snit) en ik nu meng puur om het teveel aan eiwitten te beperken.
De weide waar ze nu staat is superschraal en zomers bemest ik het stuk waar zij met haar moeder loopt niet/amper.