Iedere keer ervandoor gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

worteltjj

Iedere keer ervandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:31

Ik rijd nu sinds een half jaartje een friese ruin bij, Hij is 6 jaar en loopt ook voor de koets.
Ik ben een half jaar geleden begonnen met hem opnieuw beleren omdat hij nooit goed is aangereden. Ik heb iedere woensdag prive dressuurles.

Het probleem:

Kay is een erg werkwillig paardje, Toen ik met hem begon ging hij er achter in de bak weleens van door omdat hij het daar spannend vind, niks mis mee.. je ving hem op en het was weer klaar. De laatste 2 maanden is hij hier weer mee begonnen, nu vind ik het lastiger want hij doet het niet meer alleen als hij iets spannend vind, maar ook als hij geen zin heeft om aan het werk te gaan. Hij gooit dan z'n hoofd in de lucht en zet het op een lopen. Hij is dan zo sterk dat ik niks meer te vertellen heb. Mijn instructrise zegt dat ik moet gaan zitten mn handen laag houden en been blijven geven. Dit probeer ik dan ook, maar hij sjeest het liefste meteen de bak uit (niet zo prettig). Volgens haar gaat het zo na een tijdje wel over, maar het duurt al 2 maanden! en hij doet het soms wel 5x per keer dat ik rijd.

Heeft er iemand tips??

corientjuhh

Re: Iedere keer ervandoor gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:32

kun je hem niet op de (kleine) volte zetten?

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:34

Hij pakt het bit vast dus ik kan hem niet om krijgen

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:35

Ik herken dit probleem en haar dan op de volte zetten lukt inderdaad niet. Volg dit even..

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:36

Als hij er vandoor gaat omdat ie onder het werk uit wil komen, is het het beste om hem even aan te pakken en dan gewoon door te rijden, want anders maakt ie er een gewoonte van, als ie dat nog niet heeft gedaan. Veel succes met hem!

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:38

worteltjj schreef:

je hebt ook bitten met een rond draaiend stukje in het midden
misschien een optie
ik heb nl gehoord dat dat goed werkt bij paarden die het bit vast pakken
en door het ronddraaiende stukje lukt dat niet omdat het blijft ronddraaien

mijntje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:05

inderdaad een ander bit, of iets van een martingaal thiedeman of slof om het hoofd omhoog gooien tegen te gaan zo ben je meteen sterker, krijg je hem sneller terug. nou moet hier wel op een goede manier mee gereden worden anders kun je weer andere dingen aan je paard verpesten!!!

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:18

Het liefste wil ik nog niet aan een ander bit of hulpteugel beginnen omdat hij nog maar zo kort echt bereden word, ik ben meer op zoek naar een vriendelijkere oplossing!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:20

worteltjj schreef:
Het liefste wil ik nog niet aan een ander bit of hulpteugel beginnen omdat hij nog maar zo kort echt bereden word, ik ben meer op zoek naar een vriendelijkere oplossing!

En gelijk heb je :j

Probeer veel figuren te rijden, probeer hem actief te houden zodat hij zijn gedachten echt bij zijn werk moet houden. Lastig verhaal, en ook ik lees even mee.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:06

inderdaad een ander bit! Ik ken ook een haflinger die dit ook heel erg deed! De eerste keer dat ik op em zat heb ikongeveer 5 tot 6 seconden op hem gezeten! Hij was dan wel jong maar pakte het bit ook altijd vast! Hij heeft nu een ander bit en het gaat helemaal super! Probeer inderdaad zijn aandacht te houden bij het rijden door veel figuren te rijden! Voel je hem opkomen dan direct op een volte zetten en net zolang doorgaan totdat hij weer rustiger wordt.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:07

corientjuhh schreef:
worteltjj schreef:

je hebt ook bitten met een rond draaiend stukje in het midden
misschien een optie
ik heb nl gehoord dat dat goed werkt bij paarden die het bit vast pakken
en door het ronddraaiende stukje lukt dat niet omdat het blijft ronddraaien

De haflinger had ook zo'n bit met van die ringetjes, maar op 1 of andere manier had hij die ook steeds te pakken! Hielp bij ons niet echt!

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:31

worteltjj schreef:

Rijden met stootteugel kan ook helpen. Dat is mij in ieder geval vertelt, toen ik op een pony die dat had ging rijden. :j

Kladblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:33

Als hij klaar is met rennen nog een paar extra rondjes laten lopen. Dit hoef je maar een tijdje vol te houden dan wordt het vanzelf minder.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:35

idd, hij vliegt er vandoor in galop en als ie zelf denkt dat eht wel genoeg is zo dan moet je em eens goed been geven dat hij wel door moet!

Kladblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 16:50

Een paar rondjes inderdaad!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:38

De pony waar ik wel op rijdt die rende dan naar het hek toe, en dan stopte die.. moet ik der dan gewoon omzetten en weer door laten rennen?? Want dan rent ze met de zelfde rot gang er weer naar toe..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:53

Een scherper of ander bit heeft geen zin.... als een paard weg wil lopen ze met gemak door 2 bitten heen. Ga ook niet met hulpteugels aan de slag je lost het probleem er even mee op en vervolgens maak je het alleen maar erger (lichamelijk). Mijn advies is, voor het rijden even wat grondwerk/freestyle doen. Lekker los in de bak en zorgen dat ze haarzelf helemaal concentreert op jou en jou lichaamshouding. Laat haar jou vertrouwen vanaf de grond en speel wat met elkaar. Dan is ze ook al lekker los en dan zou ik erop stappen.

Dan ga je erop zitten en probeer je hetzelfde te doen als dat je op de grond deed, zorgen dat haar concentratie helemaal bij jou is en dat ze jou vertrouwt. Elke keer als ze gaat versnellen neem je haar terug met je zit, zwaar maken en op je evenwichtspunt gaan zitten, bekken kantelen en je boven benen aanspannen. Daardoor houd je haar als het ware tegen en vermindert de drang om vooruit te gaan. Verder zorgen voor veel positieve afleiding, veel figuren en overgangen. Zet haar maar lekker aan het werk als dat helpt om haar rustig te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:00

Begin niet zoals sommige hier aanraden zonder nadenken aan een ander bit of hulpteugels want daar hebben dit soort dieren in no-time wat op gevonden. Heel verstandig dat je je daar niet mee in laat.

Kijk eerst eens na of het dier nergens pijn heeft, vluchtgedrag kan voortkomen uit pijn. :)

Heeft dat ding geen pijn: aanpakken die handel. Zorg dat de bak goed afgesloten is en laat hem rennen, van het moment dat hij terug wil komen, geef je hem been en laat je hem nog een paar rondjes éxtra vooruit rennen. Hij wil rennen? Nou dan zál hij ook rennen. Daarna pak je hem gewoon weer op en ga je figuren rijden, doet ie het goed, belonen, stem, aaitjes whatever. Zodat ie ook weet wanneer het wél goed is.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:04

Maritdegroot schreef:
inderdaad een ander bit! Ik ken ook een haflinger die dit ook heel erg deed! De eerste keer dat ik op em zat heb ikongeveer 5 tot 6 seconden op hem gezeten! Hij was dan wel jong maar pakte het bit ook altijd vast! Hij heeft nu een ander bit en het gaat helemaal super! Probeer inderdaad zijn aandacht te houden bij het rijden door veel figuren te rijden! Voel je hem opkomen dan direct op een volte zetten en net zolang doorgaan totdat hij weer rustiger wordt.

dit had ik ook met een pony alleen dan met een welsh daarbij hielp figuren rijden ook goed
werd een stuk rustiger (ik zelf ook)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:13

Vaak is het toch een ruiterfout, waardoor het gebeurd.
(tenzij het schrikken is)
Kan het zijn dat je teveel binnenteugel gebruikt of teveel druk op de teugels zet?
Paard zoekt dan onspanning-> uitting van opgebouwde spanning.
Als hij gaat moet je iig niet aan de teugels gaan hangen, maar korte ophoudingen maken. Vaak kun je aanvoelen voordat hij gaat, dan voel je dat je paard bijv niet hol door de bocht gaat en zijn schouder net iets naar binnen gooit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:15

heel belangrijk punt inderdaad superwoman. Niet aan de teugels hangen of wanhopig proberen hem te stoppen, gaat hij alleen maar harder van gaan. Korte ophoudingen om te laten weten dat jij er ook nog bent en eventueel "hoooooo" zeggen. (als hij dat kent)

worteltjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 19:21

bedankt voor alle tips! ik denk dat een ander bit geen zin heeft want meneer heeft snel genoeg door hoe dat werkt, hem doorrijden als hij gaat rennen doe ik al maar dat heeft dus ook niet erg veel zin want hij doet het nu alweer 2 maanden.

Iemand nog een idee??

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:34

Schrijf alle tips eens op die gegeven zijn, ga daar mee aan de slag en maak een mix van die ideeën, ik denk dat er al genoeg tips gegeven zijn. Je moet er alleen wel iets mee doen.

Illusjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:40

Net als met kinderen is positieve beloning belangrijker dan het negatieve bestraffen. Dus vooral benadrukken wat het paard goed doet.. Sommige paarden zijn daar ook erg gevoelig voor, en gaan dan vanzelf meer "goed" doen...

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:49

Een teugel kiezen, stuk korter vastpakken en in een keer flink omtrekken. Vastpakken pakken of niet, op een flinke ruk reageren ze wel. En laat hem maar tegen de muur aankomen, het gaat om de schrik-reactie.