Links zo stijf... En pakt links bitje vast... Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mireya

Links zo stijf... En pakt links bitje vast... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:47

Hoi hoi :)
Ik rijd nu sinds 3 maand op een heel lief Fjordje. We krijgen binnenkort waarschijnlijk les :)
Rijden gaat steeds beter alleen er is 1 probleem waar we steeds tegen aan lopen... De linkerkant...
Ze zit zo erg vast. Rechts gaat ze fijn knabbelen en schuimen maar links houd ze het bit vast.
Als ik op de linkerhand rijd op de hoefslag, dus met de kant waar ze vast zit naar binnen, dan draait ze haar hoofd gewoon in een hoek van bijna 90 graden naar rechts. Terwijl ik niets met mijn handen doe! Ja, een klein beetje stelling in de hoeken vragen. Vaak doe ik als ze haar hoofd naar rechts draait de linker teugel dan was losser anders loopt ze echt die teugel uit mijn handen te trekken maar dan blijft ze als nog zo lopen. Je zou kunnen denken dat ze nieuwschierig is wat er buiten de bak gebeurt.. Maar als ik op de andere hand rijd draait ze haar hoofd gewoon naar binnen toe... En doe ze precies hetzelfde maar dan andersom.
Een volte rijden naar links ziet er dan ook echt niet uit met een paard die enorme stelling naar buiten geeft :=
In stap heeft ze het heeeel erg... Draf wat minder en galop nauwelijks.
Ik heb best veel geprobeerd. Hele tijd op links rijden. Steeds voltes maken. Niets werkt. Ik rijd bijna niet met mijn teugels. Alleen maar als ik stelling vraag. Je zou kunnen zeggen dat zelfs dat te veel is voor haar... Maar zelfs als ik de teugel in een boogje laat hangen gaat ze door.
Voor de rest is ze trouwens best wel ontspannen.
Ik denk niet dat iemand mij hiermee kan helpen maar het valt te proberen :=
Groetjes!! :)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:55

Gefeliciteerd, je hebt een scheef paard onder je kont. ;)

Elk paard is van nature scheef zoals een mens links of rechts is.
Voor meer theoretische kennis daarover zou ik eens een kijkje nemen op bijvoorbeeld: http://www.paardenbegrijpen.nl .

Jou probleem is niet dat ze het bit vasthoud aan 1 kant, jou probleem is dat het paard de andere kant niet aanneemt.
Wanneer je op je linker en rechter teugel evenveel druk hebt noemen we dat 'het paard op twee teugels hebben'.
Op dit moment zal je ook het gevoel hebben dat je de teugel waar geen druk op zit eigenlijk voor jan met de korte achternaam
aan je bit vast zit.

Dat omdraaien van het hoofd is waarschijnlijk kantelen.
Kantelen is 99 van de 100 keer een aanleuningsprobleem, wat in dit geval klopt aangezien jou paard maar 1 teugel wil aannemen.

De reden waarom ze op de andere hand wel naar binnen wel kijken of om je been wil buigen (lengtebuiging) is omdat dit haar natuurlijke positie is. Op de andere hand zal ze dus stijf voelen wanneer je hetzelfde vraagt.

De reden waarom ze dit in stap meer heeft is simpel, stap is de moeilijkste gang voor een paard. In draf en galop heeft een paard veel meer impuls in stap moet een paard zichzelf echt dragen.

Ik kan hier wel allemaal oefeningen neerzetten om je te helpen met het rechtrichten maar het is echt een samenhang van een hoop dingen.
Zo kan ik vanaf hier bijvoorbeeld ook niet zien of de tact, ontspanning en aanleuning wel in orde zijn.
Neem een goede instructeur en ga samen aan de gang met het rechtrichten van dit paard. Tenzij je gevoel hebt voor rechtrichten of veel ervaring zal dit je niet in je eentje lukken.

mireya

Re: Links zo stijf... En pakt links bitje vast... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 17:10

Dankje :) Nou die intructeur moet op schieten dus. :P

Chocotof

Re: Links zo stijf... En pakt links bitje vast... Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:16