Contra stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Contra stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:27

Hoi!

In de bak als ik aan het trainen ben heeft mn haf snel de neiging contra stelling aan te nemen in de volte, of naja, eigenlijk is het zo dat ze gigantisch naar binnen valt, ze niet voldoende reageert op kuitdruk om haar naar buiten te rijden en ik dus ga sturen. Gevolg; contra stelling en spanning. Op de hoefslag gaat het goed, kan zelfs stukken schoudervoor rijden hoewel ze nog wel de neiging heeft om een bepaalde hoek in de bak gigantisch af te snijden en een spurt te nemen, uiteraard naar binnen en dus niet op de hoefslag..

Gisteren heb ik mijn debuut gehad met mijn haf, en nu was het niet alleen op de volte of in een hoek maar écht de hele hoefslag :( constant viel ze naar binnen. Ik duwde haar met mijn binnenbeen naar buiten (althans, dat probeerde ik :+ ) en probeerde dan toch binnen stelling te vragen. Groten deels lukte dit niet en kwam ze ook constant uit de nageeflijkheid en viel naar binnen, ik stuur naar buiten, gevolg; contra stelling :+ Nou is het op mijn protocol geen 1x genoemd maar ik erger me er wel echt heel erg aan. Op de voltes heb ik wel een aantal keren; denk aan stelling, valt door binnen been etc.

Mijn vraag; hoe kan ik dit nou voorkomen. Ik ben me er heel goed van bewust dat het aan mezelf kan liggen. Ze heeft het overigens op beide kanten en omdat ze het thuis echt veeeel minder doet heb ik niet het idee dat ze niet in balans is. Galop valt ze alleen in de volte naar binnen en in de hoeken.. Stap kan ik haal heel makkelijk om mijn binnenbeen heen buigen en zo ook goed de hoeken in sturen..

Tips? Ik heb uiteraard les, maar donderdag pas weer mn volgende les en ik wou graag weten of iemand dit herkent en hoe diegene dat heeft opgelost!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Contra stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:31

Als je paard door je binnenbeen heen huppelt en het op beide handen doet moet je zorgen dat ie wel respect krijgt voor je been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:32

Mijn pony heeft dit probleem vroeger ook gehad :j
Ik heb het opgelost door heel veel voltes te openen en sluiten dat ze echt op je binnen been moeten buigen. Dit heel consequent herhalen. En dat uiteraard in overleg met je instructeur/trice

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 16:51

@ Yvank; dat is een goede tip!
@ AnneGTI; voor het been is het wel, alleen snapt ze volgens mij het verschil niet tussen een zijwaartse en voorwaartse hulp :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 16:58

dan is ze toch echt niet voor het been. Als je dan nl voor begrenst en met binnenbeen drijft is zijwaarts de enige optie.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:03

Lielle schreef:
dan is ze toch echt niet voor het been. Als je dan nl voor begrenst en met binnenbeen drijft is zijwaarts de enige optie.

Klopt, daarom moesten wij vroeger zijwaarts leren langs de bakrand. Als je dan met een been drijft gaat de pony opzij. Bij een jong paard pak ik dit nog weleens mee om het duidelijk te maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:06

toevallig ben ik daar deze week weer eens mee bezig geweest nav een tip van mijn instructrice, dat was zeker 20 jaar geleden.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:07

:D Overschenkelen worden ze wel lekker soepel van. Mooie stapoefening.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 17:25

@ Anne: Overschenkelen? :P Wat is dat? :+

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:51

Overschenkelen is alleen opzij dus niet vooruit. Als je een hele breedte van de bak overschenkelt mag je maar een paar meter vooruit gegaan zijn omdat de benen wel voorlangs moeten kruisen en je dus elke pas wel minimaal vooruit gaat.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 19:45

Oke dat klinkt idd wel als een goede oefening, maar enig idee hoe je dat leert? eerst aan de hand misschien?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:00

deniece schreef:
Oke dat klinkt idd wel als een goede oefening, maar enig idee hoe je dat leert? eerst aan de hand misschien?

Kan, of met iemand ernaast die hem opzij drukt terwijl je zelf ook de hulp geeft. Je kan het ook alleen met een zweepje oplossen. Als ie niet reageert op je been tik je iets bij om reactie op te wekken. Zodra hij maar een cm opzij gaat zeg je braaf. Niet gelijk een hele korte zijde willen doen, een stuk of 5 passen is genoeg.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 20:14

Oke bedankt ik ga ermee oefenen :)

hmarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:53

Let ook op je eigen handen. Als je stelling wilt vragen, moet je binnenhand van de hals en buitenhand ertegen. Juist als je paard naar binnenvalt, ga je onbewust 'tegensturen' en je buitenhand van de hals en binnenhand tegen de hals doen. De paard gaat dan in contra-stelling en valt dan nog makkelijker door je been heen. Let dus op je handen.

En ik denk idd ook dat ze meer respect voor je been moet krijgen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 09:27

Het klopt wel, ik stuur haar idd dan terug en zet mn buitenhand verder naar buiten en mn binnenhand tegen de hals maar houd die dan ook te streng vast omdat ik alsnog stelling naar binnen wilt vragen.. Maargoed, het was ook tijdens mn proef natuurlijk en had het idee dat als ik de buitenteugel tegen de hals zou leggen en binnenhand wat van de hals ze helemaal van de hoefslag af zou gaan.. Het rare is dus ook dat ze dit thuis níet doet op de hoefslag, heel soms in een bepaalde hoek in de bak.. Verder niet..

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:49

Bij mij komt hier als eerste op om veel op de binnenhoefslag te gaan rijden. Je pony heeft zo geen steun meer van de bakrand en leert zo zelf recht te lopen. Vooral ook omdat je aangeeft dat hij het op beide handen doet.

Verder zou ik steeds met trainen mijn zweepje in mijn binnenhand houden en dan net achter mijn kuit. Als hij er dan doorheen valt en niet op kuit reageert meteen een tikje.

Tot slot niet naar de hoefslag toe sturen, maar meer wijken. Anders neem je inderdaad de verkeerde stelling over en krijgt je pony dus zijn zin.

Ik zou niet zomaar met een beginnende b-pony gaan overschenkelen hoor. Zou dat eerst met je instructrice overleggen. (zou dit probleem natuurlijk überhaupt met je instructrice overleggen)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:44

ook voltes sluiten en vergroten door te wijken wil helpen om ze beter te leren voor druk ook opzij te gaan ipv alleen maar harden. Denk goed om de buitenteugel die je paard goed begrenst.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:13

@ Prisca; Tuurlijjk is mijn instructrice ook al op de hoogte van dit probleem. Alleen het rare is dus dat ze dit thuis vrijwel nooit doet, maar afgelopen zondag op wedstrijd ineens wél heel erg! Veel op binnenhoefslag wil ik liever niet, want dan gaat ze dadelijk denken dat ze daar hóórt te lopen en krijg ik haar met wedstrijd helemaal niet meer op de hoefslag..

@ Pytje; ja voltes vergroten/verkleinen ben ik mee bezig en dat werkt opzich wel :) vandaag ook heele overdreven schouder binnenwaarts en buitenwaarts geoefend, gewoon om haar gevoelig te maken op mijn binnenbeen.. Dat ze leert opzij te gaan ipv hard vooruit :)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:10

Gaat vast helemaal goed komen. Ik heb eens een paard gereden en die had zo een giga afwijking naar links, dacht dat dat nooit goed zou komen. Maar 2 maanden later liep hij gewoon in het parcours. Goed consequent trainen, en per oefening niet langer dan een minuut of 5 (anders worden ze het zat, teveel spanning enz.). Kan natuurlijk vaker per training, maar afgewisseld met iets wat je paard wat makkeker vindt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:17

Toch proberen te werken op de binnenhoefslag hoor niet denken van dan vind ze daar haar plaats nee, jij stuurt en het paard moet volgen.
Het is net door op de binnenhoefslag te oefenen dat ze niet echt een houvast vinden en ze dus meer op jou moeten steunen, om te weten waar naartoe.
Maak er echt oefeningen van; bv aan de lange zijde neem je de binnenhoefslag, je rijd in rechte lijn tot de E of de B dan ga je proberen al wijkend voor het been terug naar de hoefslag te gaan, volgende lange zijde opnieuw , en vind zo maar wat uit mogelijkheden genoeg hoor, je moet je niet steeds enkel houden aan de meest ganbare piste oefeningen hé, dat maakt het net iets leuker eens iets nieuw te doen.
Anders en toch hetzelfde.

succes

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 09:08

Ik doe ook regelmatig verschillende oefeningen :j pak regelmatig schoudervoor op, rijd (schijn) overgangen, veel figuren waarbij ik haar pasjes opzij zet. halthouden en weer weg draven :)
Dat met die binnenhoefslag zei ik omdat ze erg slim is, ze gaat mee denken. Dus dan moet ik het wel heel afwisselend houden en regelmatig toch gewoon de hoefslag mee pakken :)

Edit; heb gisteren een topic geopend, staat in mijn onderschrift, daar zie je ook duidelijk het probleem gewoon niet, omdat ze het thuis niet doet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:15

Dan denk ik dat het niet aan je pont ligt maar aan jou ;) dan doe jij tijdens de proef iets wat je thuis niet doet want je pony reageert op jou hulpen. dus kijk op conocurs eens kiritsch naar jezelf :j

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:12

Yvank_ schreef:
Dan denk ik dat het niet aan je pont ligt maar aan jou ;) dan doe jij tijdens de proef iets wat je thuis niet doet want je pony reageert op jou hulpen. dus kijk op conocurs eens kiritsch naar jezelf :j

je hebt kans dat je door wedstrijdspanning je schouders wat optrekt. Een paard voelt dit meteen als een groot verschil in zijn mond en jij denkt: goh, wat is hij sterk. Goed opletten inderdaad, zoals Yvank al zegt!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 19:07

Ik heb niet het idee dat ik wedstrijd spanning had, ik was namelijk zelf heel relaxt en totaal niet zenuwachtig of wat dan ook, wel vond ik het erg frustrerend dat ze steeds van de hoefslag af wou :P maargoed, kan natuurlijk heel goed aan mezelf hebben gelegen.. Zondag hebben we weer wedstrijd, dus dan zullen we zien..

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 11:49

veel om je binnebeen heen proberen te rijden,dan valt hij wat naar buiten misschien maar dat kan je dan begrenzen met de buitenteugel ;)