Nageeflijk rijden! Is dit raar?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sissi87

Nageeflijk rijden! Is dit raar?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:31

Heey bokkers

Beetje rare titel misschien maar ik zal het even uitleggen. Ik had namelijk nogal wat moeite om m'n bijrijdpony aan de teugel te lopen, ik merkte vandaag dat als ik mijn handen laag houd, dus vlakboven de boom dat ze dan wel nageeflijk loopt, maar zodra ik m'n handen omhoog wil doen, loopt ze weer met dr hoofd omhoog ;(
Ik leer van mijn instructrice dat ik mijn handen moet "dragen" dus juist wat omhoog moet houden, maar dan loopt ze dus niet nageeflijk...
Is het raar (of de juiste manier) als m'n pony nageeflijk loopt alleen als ik m'n handen laag houd??? En zijn er meerdere mensen bij wie dat ook zo gaat???

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:40

Sissi87 schreef:
Heey bokkers

Beetje rare titel misschien maar ik zal het even uitleggen. Ik had namelijk nogal wat moeite om m'n bijrijdpony aan de teugel te lopen, ik merkte vandaag dat als ik mijn handen laag houd, dus vlakboven de boom dat ze dan wel nageeflijk loopt, maar zodra ik m'n handen omhoog wil doen, loopt ze weer met dr hoofd omhoog ;(
Ik leer van mijn instructrice dat ik mijn handen moet "dragen" dus juist wat omhoog moet houden, maar dan loopt ze dus niet nageeflijk...
Is het raar (of de juiste manier) als m'n pony nageeflijk loopt alleen als ik m'n handen laag houd??? En zijn er meerdere mensen bij wie dat ook zo gaat???

Jij zet je handen dus vast en dwingt haar in een houding! Dat is niet de bedoeling! Idd wat je instructrice zegt je hand dragen en daar naar toe rijden! Is misschien wat moeilijker maar daar krijg je uiteindelijk wel een fijn paard van!

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:41

Nou ik zet m'n handen dan juist niet vast, juist als ik ze omhoog houd dan zet ik ze voor m'n gevoel vast...

KozieZ

Re: Nageeflijk rijden! Is dit raar?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:44

Als je je handen zo laag houdt, werken ze eigenlijk als een soort bijzetteugel. Je pony moet haar hoofd dragen en dan afbuigen. Dat haar hoofd omhoog gaat als jij je handen omhoog doet is eigenlijk wel een goed teken, dat betekent dat ze je hand volgt.

Gewoon goed opletten in je lessen, dan komt het vast wel goed. Verder is het oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:48

hoe laag bedoel je met laag?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:50

?? Je zet je handen BOVEN de boom ( je bedoeld waarschijnlijk de kamer?) van je zadel?? Daar horen ze dus ook te liggen( staan)
Een handbreedte boven de kamer, voor het zadel en van elkaar af is de juiste handhouding normaal gesproken.
Wil natuurlijk niet zeggen dt je er af en toe een beetje mee mag goochelen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:54

ja boven de kamer ja :o haha, maar hoort dit? Waar liggen jullie handen?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:02

Zo te lezen draagt jouw pony niet goed genoeg....het volgt wel jouw hand, maar drukt daarbij de rug weg....dus been geven, veel tempo-verschillen, voltes , zodat er meer buiging komt vanuit rug/heup/lendenen, dan gaat het vanzelf een stuk makkelijker en kun je je handen netjes op de plek houden!
Nageeflijk en "niks in de handen" komt altijd vanuit de achterhand....als dat niet zo is , loopt hij op de voorhand !
Dan doet hij voor teveel en achter te weinig en dat is dus niet goed ! Dan laat hij zijn achterbenen a.h.w. vallen en struikeld hij vaker....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:07

Ik denk eigenlijk dat TS net begint door te krijgen hoe ze een paard "aan de teugel" kan rijden.
M.A.W. het begin is er, maar nu komt het echte rijden en dus je paardje "doorrijden"
Daar heb je hulp vanaf de kant bij nodig, een instructeur of trice dus.
Maar het is wel kikken he, als het je lukt om eindelijk het krulletje te "voelen"??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:12

Je moet je handen zo hebben, dat je een rechte lijn kunt trekken van de mond van het paard, naar je handen, naar je ellebogen. Met een paard wat je lager instelt, zijn je handen dus ook lager, dan wanneer je het paard opgericht laat lopen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 18:40

Urielle schreef:
Je moet je handen zo hebben, dat je een rechte lijn kunt trekken van de mond van het paard, naar je handen, naar je ellebogen. Met een paard wat je lager instelt, zijn je handen dus ook lager, dan wanneer je het paard opgericht laat lopen.

Thanx, goeie opmerking, ik zal er is op letten!!!