Pony onrustig met hoofd, ander bit? maar welke?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

Pony onrustig met hoofd, ander bit? maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:28

Hallo,

Mijn bijna 5 jarige pony is met rijden vaak erg onrustig met haar hoofd, kauwen op het bit (niet gewoon knabbel nee écht kauwen) hoofdje linksom kantelen, rechtsom kantelen, omhoog gooien noem het allemaal maar op, een erg onrustig beeld dus...

Wanneer ik iets meer contact neem aan de voorkant wordt het erger! Als zij gaat ontspannen en het koppie naar beneden laat zakken geef ik toe maar ze blijft onrustig en onregelmatig in de aanleuning...
Wanneer ik (voor mijn gevoel) met waslijnen rijdt is ze rustiger in de aanleuning, nog niet optimaal maar wel al een stuk beter...

Mijn instructrice geeft dus ook steeds het advies om zo veel mogelijk te onspannen enzo, ben ik het wel mee eens maar de ik vind ook dat ze wel moeten weten dat er contact moet zijn op de teugels, heb nu het idee dat mijn pony mijn hand niet voelt ik haar mond...

Zelf ben ik dus van mening dat ik meer druk wil aan de voorkant...

Ze is pas nog nagekeken door de paardentandarts dus haar gebit is goed, even als haar rug e.d., fysio is ook pas nog geweest...

Ik begin zelf steeds meer te twijfelen aan het bit, ze heeft een poos gelopen op een enkel gebroken water en een enkel gebroken bustrensje, beiden was een ramp...
Toen ben ik overgestapt op een dubbelgebroken watertrensje met bol tussenstukje, het gaat nu beter maar nog steeds niet zoals het hoort te gaan...

Ze is erg gevoelig in haar mond en stijgert helaas erg makkelijk dus wil het graag allemaal zo zacht mogelijk houden maar ik wil wel normale aanleuning kunnen nemen...

Wat is nu de volgende stap? Een ander bitje? En zo ja, wat voor bit? en zo nee, wat dan wel??

ZusJacobs

Re: Pony onrustig met hoofd, ander bit? maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:30

Kun je niet proberen om aan het hoofdstel extra teugels te doen, maar niet aan het bit maar aan de neusriem. Dus je rijd eigenlijk bitloos maar wel met een bit in. Of misschien kun je wel helemaal bitloos gaan?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:34

Wat lijkt op bovenstaande: kaptoom om en daar de teugels aan. of teugels aan halster en halster over het hoofdstel. Of idd, gewoon helemaal bitloos gaan, sidepull ophalen en hiermee trainen. Als het echt aan het gevoelig mondje ligt, zou het deze manieren beter moeten gaan (op den duur natuurlijk)

Second opinion bij een andere tandarts opvragen is ook een optie. Ik heb zo langzamerhand geleerd dat er helaas tandartsen zijn die de helft overslaan (bijna niemand heeft er verstand van en kan het controleren). Misschien dus toch een tanden kwestie.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:36

we hebben een poosje bitloos gereden maar dat ging ook neit echt, ze ging rechtmatig rechtdoor wanneer wij de bocht om wilden en andersom...

hebben een poosje met een los elastiek gereden om te proberen en ook dit deed helaas weinig...

het is de bedoeling dat ze in de toekomst wedstrijden gaat lopen, zowel voor de kar als onder de man en ook daarvoor moet er nog altijd met bit worden gereden...

paardentandarts second opinion heb ik al gehad (was toeval maar toch) door een kleine miscommunicatie hebben er in korte tijd 2 tandartsen naar gekeken...
Wat ik was vergeten te zeggen, bij het longeren, mét bit, is ze een stuk rustiger in de aanleuning...
Laatst bijgewerkt door Crista op 21-01-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:37

happy mouth bitje?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:39

Blue9 schreef:
happy mouth bitje?

Zijn die niet alleen om te zorgen dat het paard het bit makkelijker aanneemt??

En zijn dat die bitten met rubber? Staat mij opzich wel aan wat ik me dan alleen afvraag is of er dan niet "te veel" in haar mondje komt, rubber is toch vaak erg dik, maar ga er zeker eens naar kijken!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:13

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard: erg onrustig en tot op het staken af (alsof hij met de rem erop liep). Ben toen van enkelgebroken naar dubbelgebroken gegaan, net als jij. In het begin was het iets beter, maar het gaf al snel weer zoals het eerdere beeld.
Daarna een ongebroken bitje geprobeerd. Dat was wel rustiger, maar ik miste de zijlingse werking.

Nu heb ik een Mylerbit met veel tongvrijheid en vrijwel alle problemen zijn verdwenen: de rem is eraf, de aanleuning is stiller en de tond blijft binnen.

Bitloos is ook een goede optie. Dat doen we ook. De reden dat ik toch met bit rij, is omdat ik toch wat meer verfijning zoek voor de dresuur. Het bit gaat er dus alleen in met de serieuze dressuurles/rijden (2 keer per week ongeveer).

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:14

kan ook gewoon zijn dat de pony onder jou hulpen probeert uit te komen ;) Denk eerst ook eens aan jezelf en kijk naar je pony voordat je een hele bittenla opentrekt. vooral als ik al hoor dat je meer druk aan de voorkant wilt!! Kan gewoon zijn dat je pony gevoelig in de mond is en daarom zo reageert. Dan kun je wel druk op je teugels willen voelen, maar dan gaat het alleen maar van kwaad tot erger.
Mijn advies, als het de tanden niet zijn, ga gewoon met een enkel of dubbel gebroken bitje rijden en veel neerwaarts voorwaarts zonder in de mond te storen.. Dat kan ook een hoop oplossen

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:17

Ik heb dit ook gehad. MIjn instructrice adviseerde mij een ongebroken watertrensje. Dus geen africhtingsbit ofzo, maar gewoon een 'stang'. Mijn paard reageerde er veel rustiger op.
Nu rijd ik er nog steeds mee, alleen dan een happy mouth bit en daar doet hij het helemaal super op! :D

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:20

ik zou dus echt geen stang erin gaan hangen!! zeker niet met een pony met een gevoelige mond.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:22

Sommige paarden vinden gewoon de druk op de tond of het verhemelte vervelend en doen het beter op een ongebroken bitje. De myler bitten zijn wat dat betreft erg fijn, omdat die ondanks dat er geen scharnierpunt in het bit zit dat op de tong of verhemelte kan drukken, toch onafhankelijke zijlingse werking hebben.
Ongebroken bitten (zonder hefboom! Dus geen stang (=met hefboom) vergen vaak wat handigheid van de ruiter, omdat de werking toch iets anders is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:23

Probeer om minder met je hand te rijden, maar meer met je been. Zo gaat het paard op een gegeven moment zelf meer aanleuning nemen. Je stopt de energie er vanuit de achterkant in, en vangt het op de voorkant op. Het is niet jij die de aanleuning neemt, maar je paard die de aanleuning neemt.

Ik zou als ik jou was voorlopig lekker doorrijden. Sommige paarden hebben langer nodig om tot een goede aanleuning te komen. Een ander bit gaat waarschijnlijk niet de oplossing zijn (al kun je het natuurlijk wel proberen).

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:24

Roos_s schreef:
ik zou dus echt geen stang erin gaan hangen!! zeker niet met een pony met een gevoelige mond.

Als er een paard is met een gevoelige mond, is het de mijne wel :P
Met een gebroken bit had hij ook altijd wonden in zijn mond, maar het is ook maar net wat voor paard het is.
De ene accepteerd een gebroken bitje beter, de ander een ongebroken!

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:24

Btw ik bedoelde ook geen stang, met hefboomwerking
maar gewoon een stangetje, dus wel bitringen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:29

Ik denk dat mensen vaak te licht denken over bitten en dat ze er maar vanuit gaan dat elk paard op een enkelgebroken of een dubbelgebroken bit fijn moet kunnen lopen.

Als je echter bij verschillende paarden eens in de mond voelt: de afstanden tussen de lagen, de hoogte van het verhemelte en de plaats van de tanden, dan zul je merken dat er individueel grote verschillen zijn!

Denk maar aan een kunstgebit dat ontzettend irriteert als het niet goed past. Mensen vergeten snel dat de mond een ontzettend gevoelige holte is en reageert op het minste ongemak.

Daarom denk ik dat we beter moeten luisteren naar het paard wat duidelijk niet met de standaardbitten overweg kan: mijn paard was bijvoorbeeld ook aan de longeerlijn met het oude bit aan het klooien.
In overleg met de tandarts, maar ook door zelf te voelen, te kijken en te vergelijken, kun je vaak al een goede keuze maken qua bit. In plaats van maar af te wachten tot hij het goed gaat doen op die enhkelgebroken trens, verlicht je het paard van een hoop ongemak door even verder te kijken en iets uit te zoeken wat beter bij z'n mond past.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:30

Je geeft zelf eigenlijk het probleem al aan....als ik met losse teugel rijd is er niets aan de hand. M.A.W het is dus jou hand en niet het bit dat problemen geeft.
Ga gewoon eens rijden met losse teugel en probeer dan eens heel voorzichtig steeds meer teugel op te nemen. Zodra je maar voelt dat er spanning komt terug naar minder druk.
Een "stang" is voor sommige paarden die in de africhting zitten en het moeilijk vinden om een bit aan te nemen een oplossing, maar dan wel een kluifje en geen metalen stang!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:39

Als ik het zo bij elkaar optel (rijden met waslijnen is ze rustiger, bij de teugels aannemen wordt het erger en zonder bit ging ze rechtdoor terwijl jij de bocht om wilde) dan ligt het toch echt aan jouw manier van rijden.

Het bit is geen stuur, ook zonder bit moet je je paard kunnen sturen, namelijk met je zit.

Het lijkt mij het beste dat je voorlopig van de teugels afblijft, het bit eruit haalt en zitlessen gaat nemen. Centered Riding bijvoorbeeld.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:49

Ik sluit me aan bij de bovenste 2 schrijvers. Je benoemt zelf het probleem al. Teugels los het probleem is weg, sturen bitloos gaat niet.
Dat zijn beide uitingen van te veel met je hand rijden. Sturen doe je namelijk op je benen en je zit en heel weinig met je hand. Je hebt nu een pony die jouw leermeester is, die het niet tolereert als je met te veel of onrustige hand werkt. Dus gaan werken een rijden op je zit en met been en laat de teugels tot die tijd maar in een boogje.

bliksempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 12:11

Mijn paard had dat probleem ook van lastig doen op het bit en zeker met contact teugel. Ik ben nu overgeschakeld naar een happy mouth bit en rij enorm veel voorwaarts neerwaarts.
De combinatie van een zachte hand en een ander bit dat zachter is in de mond heeft geholpen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:34

Mijn eerste gedacht was al dadelijk , ze zegt het inderdaat al zelf , als je de teugels laat doorhangen heb je bijna geen probleem, dus ik dacht tja laten doorhangen dan hé, waarom ook niet, waarom zou je met een zachte aangespannen teugel moeten rijden, nee eigenlijk is dit voor niks nodig.
Maar ik begrijp jouw gevoel wel hoor, zeker als het bochtenwerk dan niet helemaal goed lukt, maar ook dat is een kwestie van op een goede manier trainen, veel oefenen, je paard duidelijk maken dat als jij je gewicht een beetje verplaatst en je je buitenbeen iets meer aanlegt hij zou moeten afwenden, ook dat kan perfect aangeleerd worden, daar heb je inderdaat geen teugels voor nodig.
Ieder paard kan dit leren , dus ook het jouwe.
Maar ook de optie een ander bitje uit te proberen , vind ik op zich zeker niet verkeerd, probeer en kijk hoe je paard zich voelt en reageert, maar probeer het ook klaar te krijgen zonder die teugels echt te gebruiken, dan blijf je ook attent en zorg je dat het niet alleen maar sturen op het bit wordt want das zeker niet de goede oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:47

aeolusnr1 schreef:
je paard duidelijk maken dat als jij je gewicht een beetje verplaatst en je je buitenbeen iets meer aanlegt hij zou moeten afwenden, ook dat kan perfect aangeleerd worden, daar heb je inderdaat geen teugels voor nodig.

Paarden hoeven dit niet te leren, zij reageren automatisch op je zit, focus en energie.
Het is aan de ruiter om zich hier bewust van te worden en hier bewust mee om te gaan.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 22:37

Ik snap dat jullie allemaal meteen roepen dat het aan mij ligt, en ik ben ook iemand die als eerste kijkt naar de ruiter, ik kan best kritiek hebben en weet dat ik niet perfect ben maar het ligt in dit geval echt niet aan mijn manier van rijden.

Het bit, met hieraan de teugels zijn meer om het paard in de stelling en buiging te zetten als een echt stuur, maar wanneer ik dus met die waslijnen rijdt, en dus geen druk heb kan ik ook geen stelling en buiging erin krijgen...

Ik heb veel verschillende paarden gereden maar ben er nog nooit een tegen gekomen die zo heftig reageert op mijn hand.

Heb zelf idd ook al eens zitten denken aan een ongebroken trensje, misschien maar eens echt proberen dus...

Mijn pony is rustig in de aanleuning wanneer er geen druk is op de teugels maar wanneer ik ernaast sta en dus niks doe heeft ze ook vaak de neiging om verschrikkelijk te kauwen op het bit, hoofd schuin naar beneden en een soort van met haar tandvlees langs het bit gaan (wat kleine kinderen doen die moeten wisselen)

Dacht daarom eerst dat het aan het feit lag dat ze aan het wisselen was, maar volgens 2 verschillende paardentandartsen is dit op dit moment nie het geval, en heeft ze daar nu geen last van (kan in de toekomst nog wel komen want ze is nog niet klaar met wisselen)

Ik snap dus dat vele adviseren, blijf voorlopig van die voorkant af maar ik wil juist wat meer stelling en buiging!
Ze hoeft ech tniet hard te werken bij mij maar wat stelling en buiging mag toch wel op een leeftijd van bijna 5...

Ik hoef dus geen druk alsof ik een betonnen muur op wil tillen maar wil wel graag kunnen voelen wat mijn pony met haar hoofd doet...

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 22:40

JoviBan schreef:
aeolusnr1 schreef:
je paard duidelijk maken dat als jij je gewicht een beetje verplaatst en je je buitenbeen iets meer aanlegt hij zou moeten afwenden, ook dat kan perfect aangeleerd worden, daar heb je inderdaat geen teugels voor nodig.

Paarden hoeven dit niet te leren, zij reageren automatisch op je zit, focus en energie.
Het is aan de ruiter om zich hier bewust van te worden en hier bewust mee om te gaan.

Dit is ook normaal niet het probleem, al hebben we hier wel te maken met een pony met een eigen wil... Ze heeft wat problemen met haar hormonen (waar we me bezig zijn) en is soms gewoon wat vervelender met rijden als de andere keer. Niet uit pijn o.i.d. maar puur verzet, pony heeft in haar jongere jaren namelijk erg veel mee gemaakt en dat is gewoon vaak te merken... (meer info via pm)

Dus het rijden van figuren op mijn zit en met mijn benen gaat wel alleen is het wel leuk als daar ook nog wat stelling bij komt kijken... zeker met het oog op de toekomst dat er toch wedstrijden gereden gaan worden (niet door mij maar door mijn bijrijdster welliswaar)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:54

Er is al veel gezegd,en ik wil niks herhalen..
maar hoe dik/zwaar is het bit dat je erin hebt hangen?
Dat kan ook veel schelen namelijk,een dik bit is niet automatisch zachter,want als je paard weinig ruimte heeft kan een wat dikker bit echt een letterlijke "mondvol"zijn.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 10:50

stelling en buiging moet ook van achter af komen..meer naar voren rijden en ontspannen..dan gaat je paard vanzelf nagevelijk lopen..je behoort alles met je lichaam te doen..niet met je handen..