paard reageerd niet op hulpen ,of juist te veel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemeintje

paard reageerd niet op hulpen ,of juist te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:23

hallo
ik heb een dravers merrie van 21 jaar.
ik rijd recreatief met haar,in de polder we beschikken niet over een rijbak helaas.
als we samen met een ander paard buiten rijden is ze niet te houden.
zodra ik aan de teugels kom gaat ze in draf.
als ik mijn benen beweeg gaat ze in draf.
als ik een geluid maak wat of prrr lijkt gaat ze in draf.
als ik naar voren leun gaat ze in draf
als er een ander paard in draf gaat gaat ze mee.
ik probeer haar met mijn zit en stem terug te nemen naar stap.
maar hier begint ze tegen te werken want ze zal en moet ook in draf.
dan gaat het niet om gewoon draven nee scheuren.harder wil ze alleen maar galoperen!
met het bit reageerd ze zo heftig dat ik bang ben dat ik haar mond kapot trekt(ik trek niet hard ik geef ophoudingen) maar als ik de teugels losser laat gaat ze er alleenmaar vandoor.dus moet ik ze vast houden.
als ik ipv losse teugels de teugels steeds vast houd dat ik contact met haar bit/hack houd word ze alleen maar heftiger en trekt de teugels uit mijn handen
nu rijd ik met een hackamore en dit ging prima maar gaat nu het zelvde als met het bit.
ik durf mijn benen niet meer tegen haar aan te houden.
en stoppen doet ze niet zomaar.
het lijkt wel of ze 60 benen heeft die niet stil staat ze hijgt en kijkt verwildert uit haar ogen(bv als de ander wegstapt en zij moet blijven staat)
ook moet ze altijd voorop lopen echt gewoon snelwandelen andere paarden stappen rustig met hun ruiter en ik loop 100 meter voorop. elke keer een volte maken en terug bij de groep komen zorg er voor dat ze nog sneller vooruit stapt.
dan is het schudden met het hoofd dribbelen zijwaard lopen en als ze haar zin niet krijgt desnoods in de sloot terecht komen.
ook kan ze niet stil staan dat gaat ze of steigeren of ronddraaien of achteruit lopen (zo hebben we enge taferelen gehad voor een autoweg om over te steken )
als ik alleen rijd kan ik meer met haar omdat ze dan 'tijd'' heeft om te luisteren.
maar wil ook gewoon rustig een stapritje kunnen maken met mijn moeder en anderen.
wat moet ik hier nu mee aan?
meer info? ik hoor het graag

Storm

Re: paard reageerd niet op hulpen ,of juist te veel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:35

Lieverd, ik denk dat er maar 1 oplossing is... Les.

Jouw paardje is niet meer aan je hulpen, en dat word alleen maar erger en erger. Een draver kan ook al best nerveus zijn, dus het is niet het makkelijkste ras.
Vraag in je buurt eens rond of je gebruik kan maken van een bak en neem goed les. Rij ook een tijdje alleen in de bak en probeer haar weer netjes aan de hulpen te krijgen. Na een tijdje zal je merken dat het buiten ook een heel stuk beter gaat.

elinetjee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:38

Storm76 schreef:
Lieverd, ik denk dat er maar 1 oplossing is... Les.

Jouw paardje is niet meer aan je hulpen, en dat word alleen maar erger en erger. Een draver kan ook al best nerveus zijn, dus het is niet het makkelijkste ras.
Vraag in je buurt eens rond of je gebruik kan maken van een bak en neem goed les. Rij ook een tijdje alleen in de bak en probeer haar weer netjes aan de hulpen te krijgen. Na een tijdje zal je merken dat het buiten ook een heel stuk beter gaat.

ik kan er eigenlijk niets meer aan toevoegen :o

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:39

ja was ik ook van plan ;)
maar kan er niet ook een oorzaak zijn van het vroegere draver zijn?

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:41

die lessen komen er :D
zijn er meer mensen met deze problemen?
zou graag ervaringen horen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:41

Let er ook eens op dat je paard niet teveel krachtvoer krijgt, daar worden ze ook druk van.
En ik het idee dat ze misschien ook eens haar energie eens lekker kwijt wil, en dat gaat in deze tijd van het jaar bijna niet als je geen bak hebt. Dus echt, zoek een bak, longeer haar even voordat je erop gaat, en ga dresuurmatig je paardje beter voor elkaar proberen te krijgen.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:50

Storm76 schreef:
Let er ook eens op dat je paard niet teveel krachtvoer krijgt, daar worden ze ook druk van.
En ik het idee dat ze misschien ook eens haar energie eens lekker kwijt wil, en dat gaat in deze tijd van het jaar bijna niet als je geen bak hebt. Dus echt, zoek een bak, longeer haar even voordat je erop gaat, en ga dresuurmatig je paardje beter voor elkaar proberen te krijgen.

krachtvoer krijgt ze niet teveel daar let ik op. ze krijgt basisbrok onbeperkt weidehooi en stro eet ze ook graag.
te veel energie heeft ze wel.
daarom laat ik haar ook eerst uitrazen
ik stap haar een kwartier in laat haar draven en weer stappen weer draven en dan weer in stap dan een drafje en over naar galop.een rustige galop en dan even de benen strekken 2 kilometer.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:53

iemad ook tips,
ze wil niet stilstaan voor ze weer thuis is.
ook met opstappen niet nu ben ik hier mee aan het oefenen en het gaat goed
maar onderweg staat ze niet stil bv even een praatje met buurvrouw.

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 17:03

als ze vaststaan om te poesten en mijn moeder loopt met mijn andere pony weg (uit het zicht) raakt ze ook helemaal van streek gaat draaien en word nerveus. dan moet je oppassen dat je niet bekneld raakt.

haar laatste veulen is weggehaald(gespeend) (13 jaar geleden ongeveer) terwijl zij weg was en toen ze thuis kwam was ze nataurlijk weg.
zou dit hier mee te maken hebben?

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:29

lessen meid :) ik denk dat je moet wachten tot je les krijgt en dat het dan stukken beter zal gaan :D

kobus1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:32

ik denk niet dat je problemen met het paard haar verleden te maken hebben. Ik denk dat de verhouding tussen jullie verstoord is. Ze zal jou niet meer als leider zien en dus kan ook ik je alleen maar aanraden om lessen te nemen. Misschien is hulp voor aan de hand ook goed om mee te beginnen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:00

Sowieso is het leiderschap tussen jullie een beetje kwijt denk ik, hier kun je makkelijk aan werken dmv grondwerk e.d.
Heeft ze misschien op de renbaan (voor de sulky) gelopen? Daar is namelijk het doel dat je ook voorop blijft, dit zou er evt mee te maken kunnen hebben.

Ik zou gewoon een stukje weide afzetten en als bak of longeerpaddock omdopen, dan heb je de ruimte om te grondwerken en in te rijden.

Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:18

Een paard dat pijn heeft in de rug kan ook vluchtgedrag gaan vertonen. Een scherper bit is dan toch echt de oplossing niet. Zit het zadel goed? Heeft het paard geen last van de mond, is de tandarts onlangs nog geweest?

Heel veel dingen die je tegenkomt kunnen een oorzaak hebben in haar draversverleden (teugels oppakken of druk op de teugel bij dravers = sneller gaan) . Maar er zit ook een portie natuurlijk gedrag bij (zoals verlatingsangst als een ander paard aandraaft, of zo snel mogelijk weer naar huis willen).
Ik ga met het advies mee dat hier al eerder gegeven is: neem les.