Te enthousiast in het bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_

Te enthousiast in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 16:04

Als ik met m'n pony naar buiten ga, gaat eigenlijk alles goed tot we in het bos aankomen en gaan galopperen, dan wordt ze
zo vrolijk en blij dat ze eigenlijk niet meer te houden is.
Het is zeker niet gemeen, maar echte pure enthousiasme. ;)

Maar ben hier zelf uiteraard niet zo blij mee, wil toch wel heel graag zelf het tempo bepalen :o
Hebben ook niet de mogelijkheid waar we zijn om dr te laten gaan tot ze vanzelf terug in tempo komt
Heeft iemand tips om dit te verbeteren?

We zijn nu zo'n 10 keer geweest (dacht de 1e paar keer nog van komt omdat het nieuw is, gaat vanzelf beter, maar zie
dus nog niet echt een verbetering)

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:10

Je kan proberen om ook in het bos te trainen. Ga voorlopig niet galopperen maar concentreer je op stap en draf. Verzamelen, strekken, buiging, stelling, wijken etc. Eigenlijk alles wat je ook in de bak doet. Zodra ze dit goed doet en op jou let kan je weer proberen om rustig aan te galopperen. Ook dan weer veel schakelen en veel concentratie vragen.

Je hebt t niet van de één op de andere dag voor elkaar, maar zodra het er is en je houdt het netjes bij, dan heb je wel een fijn paard om mee buiten te rijden.
Succes!

Roos_s

Re: Te enthousiast in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:17

gewoon een tijdje niet galoperen.. Je pony associeert het bos met lekker de beentjes strekken... Geef hier dan niet aan toe, want dan wordt het alleen maar erger...

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 19:03

Ik heb hetzelfde advies voor je. Even niet meer laten galoperen. Ik heb dat ook een keer gehad met mijn ex-bijrijdpaard en ook al is het vrolijkheid (wat bij mij ook het geval was) het kan best gevaarlijk zijn

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 11:44

HedwigO schreef:
en ook al is het vrolijkheid (wat bij mij ook het geval was) het kan best gevaarlijk zijn

Ja idd daarom ben ik er ook niet gelukkig mee, vind het ook gevaarlijk.

Zal de komende keren in het bos, idd maar eens het galopperen over slaan, en meer gaan dressuren in het bos
kijken of het op den duur gaat helpen
;)

uniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 11:56

ga gewoon eens alleen STAPPEN in het bos! Succes!

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 12:23

klopt ik had het ook.
ik heb gewoon heel veel rustig stappen in het bos en als ze dan niet gaan dribbelen een stukje gaan draven en dan ook stoppen en dan steeds zo een beetje opbouwen.

toosjeto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 17:06

gewoon samen met een ander paard wat wel veel vertrouwen heeft in het bos samen gaan rijden
dit vaak achter elkaar doen en dan wordt het vanzelf beter

_Leonieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:06

Een tijdje niet gaan galoperen, want je pony denkt waarschijnlijk dat hij in het bos altijd hard mag gaan. Als je toch gaat galoperen, ga dan samen met een oudere, rustigere pony/paard. :)

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:17

Op het pad waar je normaal gallopeert nu maar is lekker moeilijke dingen vragen. Pasje opzij, stelling. veeeeel overgangen. Dus ook draf galop, voordat ze té enthousiast wordt moet je allang weer een overgang terug hebben gemaakt. Je kan de galop zo steeds een stukje uitbreiden. Dit kan lang duren maar het werkt wel :j :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:58

hou haar in het bos goed bezig. en vooral even stappen/draven.

een stal genootje had dit probleem ook en die heeft het eruit gekregen door (niet mijn manier!!) aan te galopperen paard helemaal te laten gaan, paard was moe en wilde terug dus paard nog even extra door haar te laten galopperen. telkens als hij weer weg ging crossen en hij werd moe, nam zij het over en liet hem nog een stuk flink door crossen.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 09:08

Bedankt voor de tips! Ik ga het zeker maar de volgende keren bij stappen en draven houden met wat meer dressuur!

@toosjeto & Gambler_
Ben nooit met d'r alleen gegaan altijd in een kleiner of groter groepje, maar meestal met z'n 2en (met d'r grote vriendin van stal) die heel ervaren en kalm is op een buiten rit. Tijdens stappen en draven gaat dit altijd goed, maar met de galop dus niet.
In de galop erachter blijven is onmogelijk, heb het ook geprobeerd dan juist voorop te gaan (wat ook wordt aangeraden bij dit probleem), maar dan gaat ze in het zelfde tempo en is dan dus ook niet te houden :o

lydtja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 18:08

Als het zo blijft, mss alleen voor de bosritten een scherper bitje erin.

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 21:35

Ik heb precies hetzelfde "probleem." Mijn merrie is zo enthousiast in het bos dat ik bijna niet normaal kon galloperen. Zij bepaalde het tempo en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Nu stap ik veel en wissel ik veel af van stap naar draf enz. Soms een klein stukje galop maar zodra ik merk dat "ze ervan door wilt gaan" neem ik haar direct terug.

Eveyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 22:08

Je hebt idd ook bitten waarmee je je paard dan wat beter kunt houden.. Bijvoorbeel een pessoa bit, daar kun je bijvoorbeeld een 2e teugel aan vast maken die je erbij kunt pakken als je paard niet meer te houden is, deze teugel zit dan aan een extra ring en heeft een hefboomwerking dat het paard het ook achter de oren voelt. Wel opletten dat je dan niet constant op die teugel gaat rijden.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 00:58

ik zie dat je hetzelfde probleem als mijn paard hebt
en idd dacht ik ook het is gewoon nieuwigheid en daarom zo enthousiast. Wat ik eerst geprobeerd heb met een gewoon bit en slofteugel, toen pessobit slofteugel ( breekt ze gewoon door)
en nu oefen ik alleen maar met stappen en draven terug rijden. En het gaat nu super, ze mag alleen galopje doen als ze echt rustig is en luistert en anders gewoon weer herhaling van draven en stappen. succes :D

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:07

marenmar85 schreef:
ik zie dat je hetzelfde probleem als mijn paard hebt
en idd dacht ik ook het is gewoon nieuwigheid en daarom zo enthousiast. Wat ik eerst geprobeerd heb met een gewoon bit en slofteugel, toen pessobit slofteugel ( breekt ze gewoon door)
en nu oefen ik alleen maar met stappen en draven terug rijden. En het gaat nu super, ze mag alleen galopje doen als ze echt rustig is en luistert en anders gewoon weer herhaling van draven en stappen. succes :D

Mijn merrie heeft er ook weleens een handje van om direct heel hard te gaan draven zodra ik haar aanspoor om een drafje te maken. Dat zit dan echt niet lekker :D

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 12:02

Igg een geruststelling dat ik niet de enige ben :D

Ik wil het voorlopig eerst maar proberen met stappen en draven, dressuren en er eens een Martingaal om te doen kijken of dat wat effect heeft
Slof en/of scherper bit wil ik niet zo snel aan, eerst maar proberen of we het anders kunnen oplossen
Met haar geschiedenis :(:) wil ik niet te snel naar "hardere" hulpmiddelen grijpen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:40

Een scherper bit o.i.d. zou ik ook niet aanraadden, dit moet rijtechnisch op te lossen zijn.
Mijn paard had dit ook (hele tijd wel erg voorwaarts, maar in de galop schoot ze ervandoor) en ik heb juist het tegenovergestelde gedaan! Ze was wel altijd op tijd op de rem te krijgen, dus als dit niet goed gaat dan raad ik het je niet aan;)

Ik ben juist zo vaak mogelijk (als de grond het toeliet) gaan galopperen en gewoon lekker laten gaan.
Opgegeven moment had ze door dat er in een buitenrit genoeg gegaloppeerd werd en ze dus niet haar kans hoefde te grijpen als er eens een galopje was!
Heb dit eigenlijk maar een paar keer hoeven doen en heb nu gewoon een rustig paardje in de galop als ik dat vraag:)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 14:56

@Sassol
Wil het idd eerst rijtechnisch op te zien lossen
Remmen is het grote probleem ;( (omschrijf het als gaspedaal blijft hangen en de remmen haperen)
En waar wij rijden heb ik niet voldoende ruimte om haar uit te laten razen zeg maar
In het voorjaar kunnen we naar een groter bos waar er dan wel een lang breed pad is en dan kan ze gaan
wat mij betreft }> , maar waar ik normaal buiten kan rijden is het te smal en te druk en dan wil ik graag het tempo bepalen
is wel zo veilig dan :D

Sune01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:22

Goeie tip

Sassol schreef:
Een scherper bit o.i.d. zou ik ook niet aanraadden, dit moet rijtechnisch op te lossen zijn.
Mijn paard had dit ook (hele tijd wel erg voorwaarts, maar in de galop schoot ze ervandoor) en ik heb juist het tegenovergestelde gedaan! Ze was wel altijd op tijd op de rem te krijgen, dus als dit niet goed gaat dan raad ik het je niet aan;)

Ik ben juist zo vaak mogelijk (als de grond het toeliet) gaan galopperen en gewoon lekker laten gaan.
Opgegeven moment had ze door dat er in een buitenrit genoeg gegaloppeerd werd en ze dus niet haar kans hoefde te grijpen als er eens een galopje was!
Heb dit eigenlijk maar een paar keer hoeven doen en heb nu gewoon een rustig paardje in de galop als ik dat vraag:)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 15:27

Het is even gelden dat ik deze topic opende, maar wilde toch even melden, dat we afgelopen zondag voor het eerst
weer naar buiten zijn geweest.
Martingaal er om en met 2 andere (rustige) paarden naar buiten gegaan.
Van tevoren afgesproken, dat we alleen een galop zouden proberen als die van mij zich goed hield.
En dat deed ze :D
Ze heeft de hele weg voorop gelopen (misschien dat dat ook een deel van de oplossing is) heb gehoord dat dit
ook wel eens kan helpen en heeft zich voorbeeldig gedragen. Hebben een heerlijk galopje kunnen doen en zij heeft niet het tempo bepaald.
Hopen dat dit niet een eenmalig succes was!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 20:46

Super! nou, volhouden en dat lekker van de zomer rustig het bos in :)