Waarom links?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sietsx3

Waarom links?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 12:48

Hallo, ik heb geen idee of het goed staat anders excuus!

Er kwam bij mij oppeens een vraag omhoog.

Waarom moet je nou eigenlijk links opstappen?
Ik ben er namelijk nog nooit achter gekomen waarom.

Misschien is het een beetje een maffe vraag, maar vroeg het me toch nog af. :P

Misschien dat hier al een topic over was, maar had niks kunnen vinden... :)

Aradis

Re: Waarom links?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:51

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:52

Dameszadels toch?

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:03

Even gegoogled:

Op iedere manege leren ze je dat je links moet opstijgen. Maar waarom moet dat dan? Gebeurt er iets ergs als je van rechts opstijgt? Nee, het is zelfs goed om rechts op te stijgen! De reden dat je links moet opstijgen komt, zoals zoveel fabeltjes, uit het verleden. Dressuur is afgeleid van de cavalerie: de militairen dus! En vroeger droegen die een sabel, zwaard, of wat voor wapentuig dan ook, en dat droegen ze altijd aan de linkerkant zodat ze er met hun rechterhand snel bij konden. Maar met een sabel aan de linkerkant is het zo goed als onmogelijk om rechts op te stijgen, dus stegen de militairen altijd aan de linkerkant op. En dus doen we dat vandaag de dag nog steeds, zonder er bij na te denken, gewoon omdat iedereen dat zo doet!
Ondertussen zitten we met stijgbeugelriemen die ongelijk uitrekken, maar die kun je af en toe nog verwisselen. Erger is het voor de bespiering van je paard, die kun je helaas niet verwisselen... Bovendien leer je je paard op deze manier dat je alles aan de linkerkant doet, en vervolgens kun je je afvragen waarom je paard zo veel makkelijker linksom longeert dan rechtsom, terwijl je hem zelf aanleert om altijd met zijn linkeroog op jou te blijven letten! En omdat hij linksom makkelijker longeert dan rechtsom ontwikkelt die ene kant zich beter, en kun je je daarna weer gaan afvragen waarom de linkergalop nou zo veel makkelijker gaat dan de rechtergalop...
Wie zijn verstand gebruikt laat deze militaire traditie voor hij is en doet wat het beste is voor zijn paard: Links en rechts afwisselend opstijgen!

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 13:13

Ah oke! Best een leuk stukje om te lezen eigenlijk.

Bedankt ^^

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:16

Goed dat je er over nadenkt, heel veel ruiters hebben echt geen idee waarom iets is, zelfde aan de linkerkant lopen om hem mee te nemen, het is zoveel makkelijker om je paard aan beide zijde mee te kunnen nemen, heel veelpaarden die dit nooit zo doen, vinden het erg raar als je ineens recht gaat lopen, ik doe opstappen mee laten lopen enz enz altijd aan beide zijde, mijn jonkies weten niet beter en vinden het ook niet raar.
Snap dat ze in het leger geen opstap hadden, maar het is juist beter om het paard aan beide zijde te leren om met een opstap op te stappen, het hangen aan de rug is erg slecht, maakt niet uit of je dat de ene keer links of recht doet.
Mensen denken vaak alleen aan de steigbeugesl die uit rekken, maar ze kunnen zich beter druk maken om de rug van hun paard.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 13:20

leuk weetje... :wave:

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:53

@ Midgie: Dat is toch inderdaad wel waar!
Ik heb er nooit echt bij stil gestaan, had ergens het idee dat er toch een bepaalde reden moest zijn waarom je links opstapt.
Vind het een leuk weetje!
En goed ook om te weten :)

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:05

Hee wat toevallig! Hier heb ik het gisteren nog over gehad met een vriendin, die zag het nut ook niet van alles vanaf links doen(wandelen, opzadelen, opstappen).
Mijn paard heeft de neiging links van mij te gaan lopen, en ik laat dat soms toe (ik zeg wanneer ze dat mag) dus met wandelen kan ze aan beide kanten van mij lopen, wat maar het handigst is.
Opzadelen doe ik ook aan de kant waaraan ik op dat moment de meeste ruimte heb, en werd ooit eens aangesproken op het feit dat ik het zadel er vanaf de verkeerde kant op legde (rechts). Toen vroeg ik: "wat is eigenlijk de reden dan dat je dat vanaf links moet doen?" wist ie dat zelf ook niet.
Ik doe dus ook gewoon hoe het mij het beste uitkomt ;)

Volgens mij 'moet' je toch ook vanaf links de singel vastmaken? Hoort dat dan ook bij het opstap verhaal? Zou het gewoon handiger zijn omdat ze aan die kant opstapten en dan ook daar de singel vastmaakten? Best leuk onderwerp dit! Zet je aan het nadenken. :D

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 10:08

ik ga voortaan rechts op stappen :j want die van mj wil idd niet rechts om longeren :o

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 11:15

Weet nu inderdaad waarom ze makkelijker linksom longeert! (dit kan overigens ook deels aan jezelf liggen omdat jij ook gewend bent alles van links te doen) Ik heb wel eens geprobeerd van rechts op te stappen, maar daar is m'n coördinatie niet naar:P Stap wel altijd met opstapje (wanneer mogelijk).
Ga inderdaad ook eens wat meer dingen van rechts doen!
Leuk topic^^

Sietsx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 13:21

Ik ga ook eens een keer proberen rechts op te stappen denk ik, zal wat worden haha.
Denk dat ik er vanaf kukel, puur omdat ik het niet gewend!