Help, ik zet m'n handen vast!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Slinky

Help, ik zet m'n handen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 19:35

Hallo!

Hoe gaan jullie om met vervelende gewoontes? IK zet m'n handen 'vast' op de manenkam van mijn paard. Ik zou ze eigenlijk wat hoger moeten dragen. Maar het lukt me gewoon niet om te variëren met mijn handhouding.

Hou komen jullie fa van jullie vervelende gewoontes? En hebben jullie nog misschien tips voor mij?

Bedankt alvast!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:43

Als ik een vervelende gewoonte heb waar ik echt vanaf wil, dan is dat het enige (niet letterlijk natuurlijk) waar ik op let tot ik tevreden ben.
Ik kon bijvoorbeeld mijn benen niet goed houden in de draf, elke keer als ze niet meer goed zaten (kon al bij het aandraven zijn) ging ik weer terug naar de stap, deed ze goed en probeerde het opnieuw. Duurde ff, maar dan heb je ook wat.
Als je dus echt van deze gewoonte af wilt, dan raad ik je aan met lange teugel je handen op de goeie plek te houden. verder eigenlijk niet meer doen dan een beetje rondrijden (buitenrijden zou ideaal zijn, verveeld je paard zich niet) en zodra je merkt (waarschijnlijk zodra je er niet meer actief bij nadenkt) dat je handen weer naar beneden gaan, hop! omhoog.
Ik zet er expliciet lange teugels bij, omdat je paard op deze manier het minste last heeft van jouw op en neer gaande handen;)

Succes ermee!

Hoipiepeloii

Re: Help, ik zet m'n handen vast!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:33

Ik moet m'n schouders naar achteren houden :j
Ik denk dat jij het beste jezelf kunt dwingen om steeds je handen even voor te geven. Puur om te controleren of je nog wel soepel en ontspannen zit en beweegt. Denk eraan dat je je polsen naar buiten draait en je ellebogen meeveren met de mond van het paard. Ik begrijp dat het lastig is, daarom kun je gewoon steeds tegen jezelf zeggen dat je je hand moet voorgeven, zodat je beweeglijk blijft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:22

Ik moet mijn ellebogen voor mijn gevoel achter mijn lichaam houden, dan zitten ze er naast :+ Als ik dan oplet dat ik voldoende hoek maak in mijn elleboog, kan ik niet anders dan mijn handen dragen.

Slinky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 11:19

Bedankt voor jullie tips! Ik ga ze gelijk uitproberen.

Toch moeilijk hoor - zo'n gewoonte zit er denk ik al zo lang in...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:44

Wat goed helpt is het paard aan de longeerlijn, teugels los en rijden maar! Beetje met je armen zwaaien, als je galopeert bv met je armen meebewegen in de galop. Is goed voor je balans, wat vaak de oorzaak is van vaste handen. Zo wordt je weer een beetje soepel in je bovenlijn zonder dat je op je paard hoeft te letten (dat doet de longeur).

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:48

heb je niet iemand ie kan kijken als je rijd zodra je je handen vast zet dat zij/hij commentaar geeft??

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:59

Probeer er heel erg opteletten zodat je als je het doet kan corriseren.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:01

Zitlessen! Je zoekt waarschijnlijk steun op de manenkam. Je zal dus eerst een onafhankelijke zit moeten ontwikkelen, dan zal je die steun ook niet meer nodig hebben.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 14:04

ikzelf heb hier ook last van, mijn hakken vliegen steeds omhoog, waardoor mn voeten vér door de beugels heen vliegen.

Enigste wat ik je kan zeggen is tips op bokt zoeken, veel oefenen en streng zijn voor jezelf.

Zo heb ik de tip gevonden om mijn tenen omhoog te doen ipv hakken omlaag, werkt geweldig. Maar vooral zelfdiscipline. bijvoorbeeld bij iedere letter controleren of je handen nog goed zitten ;)

succes!