Schudden. Hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Schudden. Hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:16

Hallo, mijn pony schud heel erg met haar hoofd. Op en neer. Ze is dan nog maar drie, maar het is wel érg lastig.
Hebben jullie dat ook?
Wat zijn jullie tips?

aerdenhout1

Re: Schudden. Hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:17

Tja...daaar gaan we maar weer dan...heb je wel les met je 3 jarige??

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:19

Haha :P Tja, ik kan er ook niets aan doen.
Ja, ik heb les van een goede instructie. Ik moet mijn handen stil houden, en net doen of is er niets aan de hand. Maar veel beter is het nog niet geworden...

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:21

Shaking head syndrome ofzoiets? Is heel erg bekend ;) Maar het kan ook speelsheid zijn misschien verveelt je pony zich ofzo?

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:22

Mijn paard doet dat ook wel, in de privéles krijg ik dan gezegd een korte trek aan de buiten teugel. Bij mij heeft het effect!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 18:24

Nee het Shs is het ook niet. Het lijkt me ook stug dat ze zich verveelt. Aangezien ze het rijden erg leuk vindt, en verder heel erg lekker loopt..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:24

Je pony geeft een duidelijk signaal af met rijden het schudden doet ze niet voor niks, ze maakt je wat duidelijk en daar moet je op reageren en niet negeren.
Tip Verdiep je eens in het rechtrichten http://www.paardenrecht.org

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:28

Je merrie is volgens je profiel al een heel eind op weg in haar drachtigheid. Aangezien het zelf eigenlijk nog een kind is met haar 3 jaar, zou ik niet teveel meer van haar vragen en lekker tot het werpen afbouwen met rijden en daarna met rust laten tot het veulen er is.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:34

Schudden met het hoofd kan vele oorzaken hebben o.a. inderdaad geen stille hand van de ruiter, het kan liggen aan het bit, hoofdstel, (oor-)speeksellklier(en), wijze van hoefbekapping, coordinatieprobleem, manier van rijden, schimmel in de luchtzakken in het hoofd, zonlicht en zo is het rijtje nog wel aan te vullen met een aantal andere. Maar een goede instructie zou e.e.a. wel kunnen uitsluiten. M.i. eerst proberen rij-technisch (en je harnachement) in orde te hebben en ondertussen goed observeren en/of er medisch iets te zien c.q vinden is. B.v. in het gedrag op stal, bij het eten, in de wei, tijdens het longeren. Echte Headshakers zijn soms gebaat bij een neusnetje....

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:02

Als ik jou was zou even met je paard langs een goede paardentandarts gaan.
Vooral op die leeftijd kunnen er allerlij vervelende problemen plaatsvinden in zijn mond in verband met wisselen. Het hoeft natuurlijk maar als je paard vaak en veel met zijn hoofdschud zou het kunnen dat hem iets dwarszit :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:52

Ik zou maar eens een tandarts laten komen als ik jou was, misschien heeft je pony/paard last van zijn/haar gebit. Kan natuurlijk ook zijn dat ie aan het wisselen is ;)

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:19

Shaking head syndrome wijst op spanning in de rug.
Ze probeert als ware haar rug los te maken.
Door je handen vast te zetten maak je het alleen nog maar erger (sorry).
Probeer te zorgen dat je paard zijn rug los kan laten, door van voren niet te kort in de hals te rijden

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 07:58

Ik zet mijn handen ook niet vast, ze heeft genoeg ruimte. Ik houd mijn handen gewoon stil. Af en toe gaat ze wel eens heel voorzichtig netjes naar beneden lopen, maar na 5 stappen is het; Hop hoofd omhoog!

De paardentandarts, ja, die gaat mijn vader opbellen. Mijn andere pony moet ook maar weer eens heen.

Mijn hand heb ik wel stil. Tenminste zo stil als mogelijk is.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 07:59

Chessje schreef:
Mijn paard doet dat ook wel, in de privéles krijg ik dan gezegd een korte trek aan de buiten teugel. Bij mij heeft het effect!

Bij mijn pony heeft dat geen effect...

malita04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 09:11

luister goed naar je paard,doet ze dit sinds kort kan het een teken zijn dat het te zwaar voor haar wordt ivm haar dracht.
het kan ook idd shs zijn .maar zou eerlijk gezegd eerst uitsluiten of het is dat ze te ver in haar dracht zit en het wat te zwaar wordt allemaal.in dit geval zou ik dr afbouwen en lekker paard laten zijn tot ze geveulend heeft.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:47

Ik had een meisje op stal die haar paard deed het ook en bij haar bleek het stress te zijn van het trainen... Zij wilde iets te veel van haar paard...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 15:35

Nou, ze doet het dus al een hele tijd. Dus aan de dracht zal het niet liggen. Tuig is gecontroleerd door instructrice en manege eigenaar. En veel train ik ook niet. 2 keer in de week. Soms 3 keer.
Ik ga als ze ECHT aangeeft om niet meer te rijden, door te gaan tegen sputteren, dus bijvoorbeeld stil gaan staan, of juist bokken en gek doen, stoppen.
Dit doet ze nog niet. Dus ik rijd nog even door. :)
Mijn vader gaat vandaag denk ik de paardentandarts bellen. En wormkuur krijgt ze vandaag ook. Dus ik ben benieuwd!

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:00

Jah, inderdaad een tandarts.
Mijn verzorgpaardje schudde ook erg met d'r hoofd of dook naar beneden waardoor ik niet echt een aanleuning had.
Wat blijkt nadat de tandarts is geweest, ze had een klein kiesje waar het bit steeds tegenaankomt met het rijden. En dat is natuurlijk niet lekker. Ze noemen dat een wolfskiesje, sommige paarden hebben het wel en andere weer niet. En daarnaast heeft niet ieder paard d'r last van. Het kiesje kunnen ze er zo uit halen.
Bij mij was daarbij het probleem opgelost. Ze schudt sindsdien niet meer met haar hoofd!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:55

labionics schreef:
Shaking head syndrome wijst op spanning in de rug.
Ze probeert als ware haar rug los te maken.
Door je handen vast te zetten maak je het alleen nog maar erger (sorry).
Probeer te zorgen dat je paard zijn rug los kan laten, door van voren niet te kort in de hals te rijden

:? Head shaking syndrome zit echt niet persee in de rug hoor.
Er zijn zo veel redenen waarom een paard dat kan doen. En het kan zelfs zijn dat je er nooit achter komt.
Mocht ze het na de behandeling van de tandarts blijven doen, is het verstandig om nog een keer het zadel en hoofdstel te controleren. Rechtrichten wil bij sommige headshakers ook wel eens helpen. En kom je er verder niet uit, je bent niet de enige op bokt met een schuddebol, [MD] Headshaking Syndrome Centraal discussietopic.

Dimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:16

mijn pony heeft dat ook een tijd gedaan! bij mij lag het aan het hoofdstel die zat iets te strak voor zijn doen! en nou kun je er heel veel problemen achter gaan zoeken! maar je moet gewoon doen wat jou het beste lijkt! ik zou als eerst is kijken naar het hoofdstel.. wat voor bitje heb je er in?

Groetjes

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:09

paarden, pony’s die pas een bit in krijgen gaan vaak schudden met hun hoofd, als je de teugels aan neemt en er een beetje druk op zet, ik laat de ruiters vaak hun handen wat hoger houden, zodat er geen los vaste verbinding op de teugel komt, een constante aanleuning dus, waardoor hij rustiger word na een paar dagen.