Paard pakt bit vast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard pakt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:25

Mijn haflinger merrie van bijna 4 is erg aan het puberen telkens probeerd ze wat anders. Nu heeft ze dus dat ze der bit vast pakt in een hoek zodat ze kan gaan rennen. Wat kan ik hier aan doen? Als ik der een tik op der schouder geeft stopt ze maar daarna doet ze weer hetzelfde.

Alicia2u

Re: Paard pakt bit vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:45

Ze loslaten: als jij niet terugtrek heeft ze niets om aan vast te pakken. Laat ook dr mond eens nakijken door de tandarts: het kan zijn dat ze aan het wisselen is, of haken heeft, waardoor d'r mond pijn doet en ze daarom het bit vastpakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:06

Alicia2u schreef:
Ze loslaten: als jij niet terugtrek heeft ze niets om aan vast te pakken. Laat ook dr mond eens nakijken door de tandarts: het kan zijn dat ze aan het wisselen is, of haken heeft, waardoor d'r mond pijn doet en ze daarom het bit vastpakt.

Ja maar dat heeft ze nog nooit gedaan het begon met het gewoon weg rennen uit de hoek.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:16

Kan zijn dat jij in de hoek uit balans bent en daardoor meer druk op de teugels pakt, waardoor ze meer pijn heeft. Laat de tandarts komen om dr na te kijken.

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:43

Tandarts laten komen is nooit verkeerd, zeker als dit soort problemen zich voor doen, mocht ze ergens last van hebben kan het door hem waarschijnlijk opgelost worden.
Probeer zelf idd in balans te blijven in de hoeken en niet terug gaan trekken op zo'n moment, daar door gaan ze vaak alleen maar lastiger worden.

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:35

Je moet inderdaad heel erg op je zit letten met jonge paarden. Zorg dat je zelf in balans blijft, je paard kan dat namelijk nog niet. Jonge paarden reageren op van alles en nog wat en als ze eenmaal ergens een link tussen hebben gelegd blijft die nog wel even. Wees dus rustig, duidelijk en consequent bij het rijden.
Tandarts laten kijken is nooit verkeerd bij dit soort toestanden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:41

Ja zou ook even het gebit na laten kijken , er gebeurd heel veel in een mond van een 4 jarige.
Geloof niet in puber gedrag, let zelf heel erg op je eigen houding en balans en blijf vooral uit de mond en rug , leer het dier op eigen benen lopen.
Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl misschien wel eens interessant voor je om door te lezen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:55

Bedankt voor de reachties. De tandarts komt binnenkort. Ze heeft wel moeite met balans ik zit dan ook zoveel mogelijk met der mee. En omdat ze nog zo jong is denk ik dat ik de manier van rijden ga veranderen, ze zit vol met energie dus als ze uit een hoek weg wil rennen neem ik der terug en laat ik der in de volgende hoek wel galoperen eerst wat langzamer en dan mag ze een rondje hard zodat ze energie kwijt kan en misschien zal ze het daarna niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:00

LianStar schreef:
Bedankt voor de reachties. De tandarts komt binnenkort. Ze heeft wel moeite met balans ik zit dan ook zoveel mogelijk met der mee. En omdat ze nog zo jong is denk ik dat ik de manier van rijden ga veranderen, ze zit vol met energie dus als ze uit een hoek weg wil rennen neem ik der terug en laat ik der in de volgende hoek wel galoperen eerst wat langzamer en dan mag ze een rondje hard zodat ze energie kwijt kan en misschien zal ze het daarna niet doen.
En misschien ligt het aan het zadel. Want ik rij nu met het zadel van een andere haf van mij. En die is eigelijk te wijd voor haar en schuift een beetje naar links, het nieuwe zadel is onderweg die hebben we laten opmeten en die is over ong 4 weken klaar. Maar hoe kan het dan dat ze het 2 weken geleden niet deed en nu opeens wel?

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:20

Hetzelfde als dat jij opeens ook naar de kapper moet terwijl je haar twee weken geleden nog goed zat :P. Het kan aan verschillende dingen liggen hoor, ze groeien natuurlijk ook en door het rijden krijgen ze meer spieren dus het kan zijn dat daarom het zadel nu gewoon echt niet meer lekker ligt. Je zegt dat het zadel wat naar links helt, je zit daarom niet in balans ook al doe je nog zo je best, dus misschien belast je haar in de hoeken dan verkeerd en dat ze daar gewoon voor weg rent. Je moet goed opletten op de momenten dat ze het doet, wat je zelf doet, wat er eventueel in de omgeving gebeurd. Als de tandarts is geweest en die zegt dat alles goed is kan je dat al uitsluiten. Wacht op je zadel en doe in de tussentijd dingen als longeren, eventueel buitenritjes als het weer het toelaat. Zorg dat het gevarieerd blijft, misschien vind ze het wel gewoon saai, weet jij veel :D. Je moet voor jezelf verschillende opties uitsluiten waarom ze het zou doen zodat je het 'probleem' overhoudt.Blijf met rijden ten alle tijden duidelijk, consequent en beloon haar op goed gedrag

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:38

LianStar schreef:
Maar hoe kan het dan dat ze het 2 weken geleden niet deed en nu opeens wel?

Tja, hoe kan het dat jij 2 weken geleden nog geen blauwe plek op je arm had en nu wel? (Bij wijze van)
Net zoiets :+.
Zoiets kan ineens gebeuren, ze is nog jong en kunnen je uitproberen maar ze kan ook goed last hebben van haar tanden. Veel overgangen rijden helpt ook, zo moet ze goed opletten en gebruikt ze de achterhand goed waardoor ze ook makkelijker te sturen is aangezien je elke keer vooruit rijd en weer terug schakelt. Succes, komt vast goed ;).

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:21

Mij was vroeger altijd geleerd een goede duidelijke ophouding te geven (oftewel eens een keer terug trekken). Maar helaas pindakaas dat geeft altijd weer een averechts effect ;( . Ik raad het je ook sterk af tegen je pony in te gaan want behalve dat jij spierballe kweekt :D . Word je pony ook steeds sterker en kan zelfs een dikke onderhals krijgen. En dat wil niemand ;( . Misschien moet je idd verder zoeken naar zijn probleem. Het kan best zijn dat hij misschien ergens last van heeft. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:26

solerolover schreef:
Mij was vroeger altijd geleerd een goede duidelijke ophouding te geven (oftewel eens een keer terug trekken). Maar helaas pindakaas dat geeft altijd weer een averechts effect ;( . Ik raad het je ook sterk af tegen je pony in te gaan want behalve dat jij spierballe kweekt :D . Word je pony ook steeds sterker en kan zelfs een dikke onderhals krijgen. En dat wil niemand ;( . Misschien moet je idd verder zoeken naar zijn probleem. Het kan best zijn dat hij misschien ergens last van heeft. :(:)

Ik laat der altijd tegen hek aan lopen in een hoek als ze het doet maar dat werkt niet erg maar ik denk dat het ook gewoon jongigheid is.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:34

Zodra ze onder je uit rent een kleine volte draaien, opnieuw de hoek door. Rent ze weer weg, weer een kleine volte draaien. Denk dat ze dat na een paar keer wel af heeft geleerd :)

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:01

Wat voor bit heb je er in hangen. Een dubbel gebroken trens is voor paarden die het bit vastpakken.

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:37

ja maar alles wat een paard in zijn mond heeft kan ie ook vast pakken :Y) dat hoor je wel vaker van hang er een dubbel gebroken of een scherper bit in maar uiteindelijk helpt het je geen ruk verder...

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:35

chrissy123 schreef:
Wat voor bit heb je er in hangen. Een dubbel gebroken trens is voor paarden die het bit vastpakken.

dat maakt niets uit. als ie wil vast pakken, pakt ie wat je er ook in hebt hangen.
als het niets medisch is, is mijn mening is loslaten en been erbij. als jij loslaat kan je paard niets vastpakken. dat doen ze dan nog een paar x en dan is de lol eraf en zoeken ze meestal weer wat anders :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:31

deniece schreef:
Zodra ze onder je uit rent een kleine volte draaien, opnieuw de hoek door. Rent ze weer weg, weer een kleine volte draaien. Denk dat ze dat na een paar keer wel af heeft geleerd :)

Als ze gaat rennen zet ik er gelijk op de kleine volte maar ze blijft door gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:36

XrastaX schreef:
chrissy123 schreef:

dat maakt niets uit. als ie wil vast pakken, pakt ie wat je er ook in hebt hangen.
als het niets medisch is, is mijn mening is loslaten en been erbij. als jij loslaat kan je paard niets vastpakken. dat doen ze dan nog een paar x en dan is de lol eraf en zoeken ze meestal weer wat anders :+

Ik rij haar met ongebroken bustrens een dubbelgerboken kan ik wel proberen maar denk niet dat het iets uitmaakt. En ja als ze hier mee stopt dan begint ze idd met iets anders

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:10

En LianStar heb je al iets gebrobeerd,of heb je er nog geen tyd voor gehad.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 22:14

hoe ze het in 2 weken kan doen? nou dan kan je de tandarts bellen hoor;)

denk jij is na vroeger toen je een kind was, de ene week zat je tand vast. De week erna was je tandje eruit!

waarschijnlijk gewoon aan het wisselen dus pijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:10

chrissy123 schreef:
En LianStar heb je al iets gebrobeerd,of heb je er nog geen tyd voor gehad.

Ik heb gisteren gereden maar het regende en de bak ban de vereniging kraakt vanwege de sponsoor borden ze vond het heel eng. Ze was de heletijd aan het rennen en druuk doen dus heb der op de e-b-e laten galoperen tot ze rustig was en toen gewoon geprobeert de hoeken door te rijden ze vond het heel eng en heb de heletijd tegen der gepraat en en na een uur heb ik der op allebij de hand 2 rondjes de hoeken door laten stappen en toen vond ik het genoeg. Ze vertrouwde me en daar was ik erg blij mee omdat ik een ongeluk met der heb gehad en we toen over de kop zijn geslagen. Ik ga zo weer rijden ze zal het wel weer wat eng vinden maar ze denk nu niet aan hoe ze makkelijk kan gaan wegrennen want ze vind het heel eng.
Ik heb nog in de mond gekeken maar ze was niet aan het wisselen maar de tandarts heeft volopig geen tijd en denk niet dat het echt aan de mond ligt.

Maar voor ze dit dee ging ze ook al rennen maar toen zette ik der tegen het hek aan maar nu pakt ze het bit vast en gaat ze rennen en voor het rennen ging ze de heletijd hangen in men handen maar dat was voor dat we het onngeluk hebben gehad en daarna heeft ze 8 weken op het land gestaan omdat ik last van men rug heb(Werfels zijn verschoven).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-01-09 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:11

Jij bent toch geen tandarts, of wel soms?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 12:14

Puchje schreef:
Jij bent toch geen tandarts, of wel soms?

Nee maar zolang hij nog geen tijd heeft kan die nog niet komen. Ik heb der woensdag gelongeert met hoofdstel en touwtjes en dan doet ze niks.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:33

geen tijd? degene die bij mij op stal loopt zit vlak bij jou (rijnsburg namelijk ook.) en die maakt zover ik weet binnen een week een afspraak,,

Maar met longeren zit er een stuk minder druk naar achter, het kan zijn dat er net een tandje aan de achterkant van het bit zit!

ik denk toch dat dit pijn is, vooral omdat ze het vanuit het niets doet. Streken bouwen zich meestal op en komen niet van de een op andere dag