Een puberende draver

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiancaSLC

Een puberende draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 22:37

Hallo,

sinds een paar maanden heb ik een eigen paard, een draver van 5,5 jaar oud die ik western wil gaan beleren. In juni 08 heeft hij voor het eerst een zadel op zn rug gekregen, een half jaar is er weinig qua rijden mee gedaan en is ie eigenlijk wat verwend geweest dat hij telkens zijn zin krijgt.
Sinds een maand sta ik met hem op een manege waar ik begeleiding krijg en dus echt met hem begin te trainen.

Les 1: half uurtje meegedaan, hij wilde niet echt voorwaarts en been accepteren, Ho maar

Les 2: uur meegedaan, trots :-) want hij ging lekker voorwaarts. been nog steeds niet geaccepteerd

Les 3: uur meegedaan.. hier kwam zn puberale gedrag naar voren.. het leek wel een rodeo paardje. heel de les bokken naar mijn been.. hem wel met hem gedraafd

naast die lessen doe ik veel grond werk met hem, hij moet rechter worden en meer spieren krijgen.. en natuurlijk op mijn stem reageren en hoofd omlaag.

vanavond 45 min zelf gereden (alleen maar gestapt) we hadden weinig ruimte helaas. maar weer zowat heel de tijd gebokt naar mijn been. in stilstand tegen hem bumpen gaat nu wel goed. hij heeft dus geen pijn of wat dan ook. zadel is ook goed. uiteindelijk liep hij gelukkig wel relaxter en met zn hoofd naar beneden.

wie heeft er nog meer ervaringen met het inrijden van een draver en vooral het laten accepteren van je been? ben wel nieuwsgierig.

met mn draver gaat het echt wel goed komen, al is het soms enorm frustreren.. maar ik krijg gelukkig prof.begeleiding en geef zeker niet op (hij is zo verdomd slim.. hij denkt ook 'de aanhouder wint' haha)

zo, dit wou ik even delen.. ben benieuwd naar jullie bevindingen

Dagmar20

Re: Een puberende draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:49

hoihoi,

Ik heb geen ervaring met inrijden van dravers maar wel van jonge paarden in het algemeen. Longeer je ook veel met hem? Ik doe met het jonge spul altijd op de volgende manier werken:
1: stappen draven en galoperen op commando aan de longe, dit moeten ze goed snappen en gewoon de rondjes blijven lopen zonder naar binnen te vallen of uit te breken.
2: ik ga op de pony/ het paard zitten aan de longe en laat hem op commando stappen draven en galoperen.
3: Ik ga been en stemhulpen combineren.
4: Overwegend beenhulpen geven.

Ik denk dat het bij jou paard een mengeling is van verwend zijn, puberen en het niet snappen. wees dus duidelijk en consequent. combineer stem en beenhulpen zodat hij de link gaat leggen. Hou hem bezig en rij veel overgangen. Beloon hem zodra hij iets goed doet.

Ik hoop dat het je lukt.

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 23:03

Hey,

bedankt voor je berichtje. Ja ik longeer hem veel, zo'n 4 a 5 keer in de week. hij reageert best goed op mijn stem al zeg ik het zelf. zelfs galop gaat elke keer beter. ik probeer inderdaad aan de overgangen te werken.
sinds kort longeer ik hem ook aan dubbele lijn, dit is echt super handig.

het liefst zou ik inderdaad ook aan de longe willen rijden maar das wat lastig in je eentje ;-)
ik zit er wel aan te denken om een vriendin van me (die hem nu ook verzorgd) om haar te laten longeren als ik rijd of net anders om. hij is nog niemand anders gewend op zn rug behalve mij en zn vorige baasje. die vriendin die hem verzorgt rijdt nu nog dressuur en gaat binnenkort dan western leren, zodat ze Vic (mn draver) straks ook kan gaan rijden. dus ik ben er nog niet uit of ik het zo ga doen en op welke manier eventueel..

vrijdag gaat mn instructrice een half uurtje met hem aan de slag, ben heel benieuwd hoe dat gaat. ze heeft super veel ervaring en ik hoop dat hij dat bokken bij haar een stuk sneller op geeft. daar leer ik ook weer wat van

het is inderdaad een mengeling van verwend zijn, puberen en het niet snappen. hij is super slim en doet graag zijn best.. maar omdat hij het nu ook wel moeilijk begint te vinden heb ik het idee dat hij er met al dat gebok onderuit probeert te komen.

ik rij boomloos en bitloos, ben blij dat ik al zn bokken tot nu toe netjes doorzit, nu nog hopen dat hij het snel op gaat geven.. gelukkig liep hij vandaag aan het eind wel een stuk relaxter, alhoewel ik voelde dat hij nog energie had om met zn achterbenen de lucht in te gaan

ik probeer hem nu ook uitbundig te belonen als het wel goed gaat.. maar het valt niet altyd mee om consequent te blijven en ook nog rekening met andere ruiters te houden :-)

morgen heb ik weer les. hopen dat het weer een stukje beter gaat. we komen er wel.. ooit ;-)

Dagmar20

Re: Een puberende draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:17

Haha,

Nu zijn dravers ook niet echt de makkelijkste paarden om als rijpaard te gebruiken. Ze zijn er ook gewoon op gebouwd om voor de sulky te lopen en keihard te draven. Het is echter wel mogelijk om er een rijpaard van te maken dus je moet zeker niet opgeven.
Ik denk dat het een goed idee is om een keer met je vriendin te longeren terwijl jij erop zit, baat het niet dan schaad het niet. Veel jonge paarden trappen naar je been en je moet gewoon doorzetten. Op een gegeven moment snappen ze wel dat je been verder niks doet en je minder been hoeft te geven als ze het gewoon doen :D
Ik zou zeggen kijk goed naar je instructrice en vraag dingen aan haar. Met western rijden zou ik echter beginnen als hij lekker constant is, dravers zijn van zichzelf best wiebelig en aangezien western rijden erop neerkomt dat een paard (uiteindelijk verzameld) op zn eigen benen moet lopen en zo goed als geen steun heeft van een ruiterhand denk ik dat Vic hier moeite mee kan hebben.
Maar ga gewoon zo door, heb veel geduld en kijk en luister goed naar je paard en instructrice.