Op de rechterhand naar binnenvallen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amazone75

Op de rechterhand naar binnenvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 15:17

Op de rechterhand valt mijn paard naar binnen. Reageert ook niet goed op m'n rechterbeen.
Hoe kan ik dit oplossen, hoe moet ik hem gaan trainen ?

stalkarima

Re: Op de rechterhand naar binnenvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:21

misschien handig om je (lange) zweep meteen achter je rechterbeen te houden en daar eens tegelijk een tik mee te geven als je been geeft zodat ie misschien beter op0 je rechterbeen gaat reageren. daarna terug naar stilstand en weer opnieuw, net zo lang tot ie wél op je beenhulp reageert (uiteindelijk dus alléén op je been, zonder zweep)
denk er altijd goed om dat je de buitenteugel er goed bij hebt!!! zo weinig mogelijk aan de binnenteugel.
succes!!

Amazone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 15:24

Ik heb het paard net en ik merk al dat als ik een zweep erbij heb, dat hij dan wel uit zichzelf al veel actiever loopt. Heb de zweep nog niet echt hoeven te gebruiken, heb heel af en toe een klein tikje idd gegeven idd rechtsom na mijn beenhulp, heb het idee dat hij er bang voor is, schiet dan meteen weg en slaat met zijn staart.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:33

Ik weet niet of je met sporen rijd (zelf geen voorstander van) Wat je ook kunt doen is met een stompspoortje rijden om hem wat meer voor je been te prikkelen. Alleen als je je benen stil kunt houden en niet elke pas prikt.
Dit kun je afwisselen. Dan weer een poosje geen sporen en als je merkt dat hij weer niet aan het been is dan kun je weer 1 keertje met sporen rijden. Hoe oud is dit paard trouwens?

Amazone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 15:34

Paard is 5 en ik rij niet met sporen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:38

probeer goed je buitenteugel op wat extra contact te houden en hem goed door de hoek te sturen en een keer dat binnenbeen erin porren.

Probeer hem anders eerst compleet recht te stellen in een bocht (dus voor je gevoel een lichte contrastelling in de wending)

Wat ik ook altijd doe is in stap op een volte van ong. 15 meter en hem schouderbuitenwaarts laten lopen en dan langzaam(dus niet meteen de eerste keer) met wat stelling naar rechts.Deze oefening maar 10 minuutjes als je gaat rijden doen.

En anders wat wijk oefeningen doen, dan loopt hij ook op het been en kun je hem in wendingen wat rechter houden.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:43

Ik heb het heel erg met mijn pony gehad.
Maar zie dat je paardje nog wel jong is.

Je moet hier op het forum even bij zoeken in tikken Antoine de both ( ADB ) Het recht richten van het paard mijn pony was schreef en viel daardoor naar binnen.
Veel mensen gaan tegen hangen waar door het paard nog meer naar binnen valt.
Blijf recht zitten dus niet naar buiten hangen laat je binnen teugel los en leg je buiten teugel aan daar door kwam die van mij weer rechter.
RIj ontzettend veel voltes zodra die dus ) <- Zo gebogen op de volte loopt ga je de ander kant op ( <- zo gebogen Zo ontwikkeld die zijn rug spieren elibeest hier op bokt weet er ook een hoop over te vertellen

Amazone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 15:43

En hoe op een volte dan ? dan valt hij ook naar binnen. En wat kan ik dan het beste doen met mijn linkerbeen ? Op de singel of juist er achter ?

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:48

Niet ! KLassieke rijkunst a ADB is op je zit rijden binnen teugel laat je los recht blijven zitten en buiten teugel er aan zodra ze recht is ga je weer de ander ekant op slange voltes rijden kijk eens op hoefkatrol.com

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:55

sarona25 schreef:
Niet ! KLassieke rijkunst a ADB is op je zit rijden binnen teugel laat je los recht blijven zitten en buiten teugel er aan zodra ze recht is ga je weer de ander ekant op slange voltes rijden kijk eens op hoefkatrol.com

zoals ik dus nu begrijp moet ze der benen afsteken?... Dat adviseer ik juist helemaal niet!.. je moet een paard op je benen rijden en niet op de teugels..

Je rijdt een volte in en houdt je buitenteugel met goed contact tegen de hals, en duwt hem met je binnenbeen naar je buitenhand toe als het ware, je binnehand Licht! van de hals en gewoon ontspannen aanhouden (wel af en toe een ophouding om hem nageeflijk te houden) maar probeer hem vooral op je buitenteugel te rijden, stuur hem daarmee ook de volte in.

Je buitenbeen ligt achter de singel (daarmee begrens je hem zodat hij niet naar buiten valt) maar je binnen been ligt ook net achter de singel (daarmee duw je hem naar de buitenteugel) waarop je buitenteugel hem weer begrenst.

Neem anders zoals ik al zei een lichte contrastelling aan, ga nog geen stelling naar binnen vragen, want dan valt hij idd naar binnen als hij niet goed reageerd op je binnenbeen.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:03

Voorwaarts neerwaarts is mij geleerd. Mensen willen dat paarden alleen maar netjes loopt zou eerst zorgen dat hij recht op zijn benen staat voor dat je hem naar beneden rijdt. Aan de teugel is puur ontspannen lopen.

Die van mij viel naar binnen en was niet aan de teugel te rijden ik ben toen de klassieke rijkunst in gegaan en ben toen zo gaan rijden. ra ra ze loopt aan de teugel en hoef er niks voor te doen maar het is je eigen keus wat je doet :D .
Bij mij heb het in ieder geval super geholpen en loopt ze nu ontspannen en recht :D

Amazone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 16:11

Die van mij is dus wel heel goed naar aan de teugel te rijden, 2 vingerwerk bij wijze van, alleen hij valt naar binnen op de rechterhand.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:12

En kwa achter hand ?????

Amazone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 16:27

stapt bijv. heel ver over, draf /galop durf ik niet te zeggen. Ik voel dat zelf (helaas) niet. Ben niet zo ervaren... :\ :\

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:33

Ik ben het ermee eens dat je inderdaad veel voltes moet rijden om hem recht te krijgen, als je linksom rijdt plakt ie dan als het ware ook tegen het schot aan? Door het rijden van voltes zou ik echter juist wel mijn benen gebruiken, hij moet zich immers om j ebeen heen buigen. Met je buitenbeen begrens je hem altijd dus die mag iets naar achteren liggen maar je binnenbeen blijft op zn plek. Geef richting aan met je binnen teugel maar stuur met de buitenteugel, hier hou je druk op, zo laat je hem niet door je binnen been heen vallen.

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:50

Ik moet je ook nog even zeggen dat je inderdaad met je binnenbeen impuls moet houden. Het been aan je paard houden. Door met je binnenhand richting aan te geven ( dus niet naar binnen sleuren, maar de richting van de volte aan te geven) en je paard altijd naar je hand toerijden zorgt ervoor dat ie dus de richting van je hand opzoekt. door het aanleggen en begrenzen met je buitenbeen en teugel draait het paard de volte op. dit wissel je dan linksom en rechtsom af. veel herhalen, daar leert een paard van.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 08:52

Misschien eerst het paard vanaf de grond leren wat wijken voor druk is?
5 jaar is nog erg jong, zorg dat de basis goed is en dat je daar steeds naar terug kan gaan, het paard begrijpt het gewoon niet dus als je het hem vanaf de grond leert is het een stuk makkelijekr ook voor jezelf.
Let ook goed op je eigen houding en zit, kijk heen waar je wil, wees duidleijk, als jij naar binnen gaat zitten kijken als je naar buiten wil is niet echt duidelijk en stuur de schouders met de teugels en stuur niet met je bit, doe ook niet te veel met je benen, want je benen zijn ook het stuur niet.
Heb je geen les, want dat is de gene die kan zien wat jij fout doet in je hulpen?
Maar zou eerst eens beginnen ernaast de hulp het wijken voor druk te leren, dat kun je in stilstand, stap en draf en zelf de galop doen, maar begin maar bij stilstand;-)

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:22

Als de basis goed is komen verdere oefeningen beter uit de verf. Zorg dus inderdaad dat de basis goed is en wissel af met grondwerk en longeren. Blijf steeds terugkomen op de basis.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 18:20

Ik heb het ook gehad. In mijn geval was het probleem haar evenwicht. Wat ik heb gedaan is binnenbeen erbij gehouden en buitenteugel ook (lichte druk). Ook heb ik veel figuren gereden en dat heeft bij mij echt heel erg geholpen, ze loopt nu weer netjes 'recht'.

solerolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:05

Wat bij mij meestal helpt is veel op de binnenhoefslag rijden zodat ie leerd op eigen benen te lopen zonder steun van de bakrand in het begin wil het meestal voor geen meter maar na een tijdje gaat het vaak stukken beter :D.

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 22:35

Zoiezo zou ik ook op de binnen hoefslag rijden.
Je paard is mi linksgebogen, en valt daarom op de rechterschouder, vervolgens zet het paard je ook rechts op zijn rug.
Zorg dat je midden op je paard komt te zitten, zodat het paard onder jouw gaat lopen.
Vraag je paard in stelling rechts, zo zorg je dat het paard jouw in het midden v zijn rug zet en haal je het overtollige gewicht van de rechterschouder af.
Rij eerst alleen op de linkerhand met contrastelling tot dat je je recht op zijn rug kan dragen zonder extreme contrastelling.
Daarna op de rechterhand op de volte je houdt dan je paard in lichte stelling rechts maar je paard mag er niet aan hangen (anders kleine ophouding)
Met je linkerhand (buitenteugel) vraag je druk en zo zet je je paard weer rechtop.
Zodra je druk op buiten heb ontspan je je rechter (binnen) hand
Kijk goed je volte 1/4 verder zodra je paard de volte vergroot (=over de schouder) stuur je je volte kleiner, en anders om.
Ontspan je hand goed tussen door, als je vast houdt gaat je paard er op leunen en gaat hij "vallen" op of over de schouder.
Succes