flippen van shetlanders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

flippen van shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:15

mijn verzorg haflinger heeft iets met shetten...
dit was volgens de eigenaren ook de reden dat ze weg moest bij haar vorige baasjes...
nu was dit nooit echt een probleem op de weg,ze raakte wel wat nerveus maar ze deed verder geen stap verkeerd...hooguit een beetje het hoofd in de lucht en een beetje snurken ;)
vandaag waren we het bos ingeweest en op de terugweg staan er een paar shetjes in een weiland en ze flipte helemaal!
ze wilde ervandoor gaan,begon te bokken en te steigeren en rare sprongen te maken en gigantisch snurken...en rare sprongen maken zodat ik er bijna naast lag..en ik heb toch wel een goede vaste zit dus dat gebeurt niet snel gelukkig :)
gelukkig had ik haar snel terug en heb ik haar er toch langs gekregen,dit is echt iets van de laatste weken.
dat ze er echt probeert vandoor te galopperen,ik krijg haar dan niet snel rustig maar wel redelijk snel terug,dus dat is wel fijn op zich.
iemand ervaring/tips?

Eowyn3003

Re: flippen van shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:21

Ik zou haar gewoon eens op de weide zetten en met een shetlander langs de draad gaan staan? Niet eringaan ofzo, gewoon dat ze rustig kan kijken.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:26

ja dat zou wel eens een goed idee zijn :)
maar eens kijken of er in de buurt een shet staat die ik mag lenen!
bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:37

Hmmnn vervelend probleem.. ik wil mijn mini shettie wel een x mee nemen als je wil.. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:37

Jee El, is ze misschien ooit getreiterd door een valse shet ofzo? Zou het een combinatie van de shetlanders, het weer en daarmee gepaard gaande frissigheid kunnen zijn? En eventueel nog de opwinding van het gezelschap, je was toch met andere paarden weg? Hoe dan ook, succes ermee, een leen-shetje lijkt me idd een goede tip.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:44

paula: heel graag!zou fijn zijn :)
pauline: de eigenaren weten het ook niet,het schijnt dat ze eerst samen stond met een shet en er later niet meer mee samen kon,dus dat zou kunnen ;)
die combi zou inderdaad goed kunnen!!
en op de terugweg was ik alleen dus waren de anderen er niet bij ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:56

Was ze toen je alleen reed anders dan in gezelschap van andere paarden?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 19:58

ja ze was daarvoor wel iets rustiger toen we alleen reden..niet meer dribbelig enzo totdat we bij die shetjes kwamen ;)

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:29

ik zou dat rustig opbouwen, eerst shetje buiten de weide/bak, dan met shetje rustig in de bak/wei (aan de hand) en als het op den duur goed gaat saampjes los in de bak/wei.

Maar zoals ik al zei, rustig opbouwen.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 07:34

ja dat sowieso :)
moet ik dan haar alleen in de wei laten en de ander even op stal zetten?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 12:07

Heey Ellen,

Ik heb hetzelfde met koeien! Die bij ons eten namelijk paarden op:P Tja tips, toch gewoon er langsgaan op plekken dat het geen kwaad kan, (dus niet als er een weg naast zit) ander rustig paard meenemen die er niet naar omkijkt en ook niet als jouw paard gek gaat lopen doen.
Ik zou het niet excessief gaan oefenen want dan maak je er juist een punt van! Gewoon onderdeel maken van je buitenritje.
Het duurt ff maar die van mij galoppeert er nou gelukkig niet meer langs, vindt ze nog steeds doodeng, dat wel:P
Succes!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 12:12

Sassol schreef:
Heey Ellen,

Ik heb hetzelfde met koeien! Die bij ons eten namelijk paarden op:P Tja tips, toch gewoon er langsgaan op plekken dat het geen kwaad kan, (dus niet als er een weg naast zit) ander rustig paard meenemen die er niet naar omkijkt en ook niet als jouw paard gek gaat lopen doen.
Ik zou het niet excessief gaan oefenen want dan maak je er juist een punt van! Gewoon onderdeel maken van je buitenritje.
Het duurt ff maar die van mij galoppeert er nou gelukkig niet meer langs, vindt ze nog steeds doodeng, dat wel:P
Succes!

bedankt :)
ja maar het gekke is de eerste 3 maanden werd ze wel wat nerveus maar deed ze verder geen stap verkeerd en de laatste 2 keren probeert ze dus op hol te slaan!
dus of ze me nou aan t uitproberen is?ik weet t ook niet meer...

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:41

Dit probleem is voor mij zeer herkenbaar! Als ik tijdens het buitenrijden met mijn verzorgfries een shet tegenkom is het raak! Dit deed hij al vanaf het begin en ik weet ook niet waar het vandaan komt.
Als hij zo'n monster ;) aan ziet komen dan staat hij eerst stil met zijn hoofd op zijn nek(heeeeel hoog), begint te snuiven en wil omkeren. Gelukkig ken ik hem goed genoeg om dit op te vangen en voor te zijn.

Ik moet zeggen dat ik er af en toe best om kan lachen :D . Zo'n grote, stoere fries die bang is van een shet! _O- .

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 15:30

luffie schreef:
Dit probleem is voor mij zeer herkenbaar! Als ik tijdens het buitenrijden met mijn verzorgfries een shet tegenkom is het raak! Dit deed hij al vanaf het begin en ik weet ook niet waar het vandaan komt.
Als hij zo'n monster ;) aan ziet komen dan staat hij eerst stil met zijn hoofd op zijn nek(heeeeel hoog), begint te snuiven en wil omkeren. Gelukkig ken ik hem goed genoeg om dit op te vangen en voor te zijn.

Ik moet zeggen dat ik er af en toe best om kan lachen :D . Zo'n grote, stoere fries die bang is van een shet! _O- .

bedankt voor je reactie!!
:') achteraf is het inderdaad ook wel erg grappig,maar op het moment dat ze dreigt op hol te slaan en gek begint te doen dus absoluut niet ;)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:51

Oh ja, er zeker op letten dat je niet nerveus en gespannen raakt als je de shetlanders ziet, kan goed dat hij daar op reageert.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:54

nee hoor dat doe ik niet :)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:54

Okee want als je al weet dat je paard gaat schrikken raak je vaak (onbewust) wat gespannen en dat helpt natuurlijk niet om je paard rustig te krijgen. ;)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 17:58

nee inderdaad,heb je gelijk in maar ik heb haar er wel langsgekregen dus dat is al positief :)
aangezien ze normaal alleen maar achteruit gaat als ze ergens niet langs wil/durft :D

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:38

Als je besluit om haar te confronteren met de gigantische monstershetten dan zal ik het omkeren, Shet in de wei en Haffie erbuiten. Ik weet niet hoe groot de wei is maar als het klein is misschien dat ze zich dan in het nauw gedreven voelt.

Op het moment dat je pony helemaal door het lint gaat vergeet ze dat jij er ook nog bent. Probeer dit gedrag dus voor te zijn en zorg dat jij 'de leider' bent van jullie twee. Desnoods wilt ze in je rugzak zitten maar ze moet bij je blijven. Probeer dit te versterken door veel grondwerk met haar te doen, voor de verstandhouding tussen ruiter en paard werkt dat heel goed.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 12:30

vorige week dinsdag ben ik in de bak gaan rijden en op de terugweg expres langs een paar shetten gegaan en dat ging eigenlijk heel goed!
ze sloeg niet op hol, ze keek alleen maar liep wel gewoon door *\o/*

Little_Dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:34

vervelend als je paard bang is voor shetlanders !
mijn paard vind het ook vreselijk eng met een buitenrit(ze is ook bangvoor alle andere kleine dieren en koeien), al helemaal als ze er heel hard aan komen rennen haha! maar wat het probleem is bij mij: ze staat gewoon met een shetlander in de wei?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:23

Ik zou wel opletten als je 1 en de zelfde shet gebruikt, dan heb je kans dat ze niet meer bang is van die shetlander maar mss wel bang is van andere shetlanders! Ik weet niet of dat kan maar je weet maar nooit...

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 09:55

nee het zijn allemaal verschillende ;)