paard moet betere conditie krijgen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

milou14

paard moet betere conditie krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 16:41

hallo,

heb ik me paardje nou een half jaar
en ik wil graag dat ze een betere conditie krijgt
want in de zomervakantie ga ik op trekttocht en dan moet ze 3dagen ongeveer 7uur lopen
ik ga altijd 1 of2x per week naar het strand toe. dat is 3 uur rijden.
nog een vraagje hoe kan ik haar meer spieren later kweken?

groetjes x

Tallout

Re: paard moet betere conditie krijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:43

Misschien kan je wat endurancedingen oefenen, gewoon lange staptochten maken.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:51

Spieren kweken doe je niet zo een twee drie, conditie opbouwen gaat ook tijdje overheen. Maar ik zou in ieder geval wat overgangen gaan maken, veel oefenen daarmee, train je de achterhand goed op de spieren. En de endurance oefeningen, lang stappen of wat langer draven dan normaal en zo steeds paar minuten bij de training op doen. Zorg wel voor goede warming up en cooling down bij je paard en niet na een paar dagen stilstaan ineens een hele intensieve training gaan doen, je wilt geen maandagsziekte of iets dergelijks krijgen.
Vraag desnoods je instructeur voor advies, die kunnen je vaak ook goed helpen om de conditie van je paard te verbeteren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 19:37

Ik zie dat je paard pas 5 is, dat is nog vrij jong. Zorg dus eerst voor een hele goede basis. Paarden krijgen snel uithoudingsvermogen en ze houden dat heel lang vast, dus dat is meestal niet het probleem. Pezen en gewrichten kunnen echter wel grote problemen geven als je die niet goed voorbereid. Ga je daar zorgvuldig mee om dat heeft je paard daar z'n leven lang profijt van.
Dus ga eerst lekker lange ritte op een langzaam tempo maken. Veel stappen en een beetje draven, over allerlei verschillende soorten ondergronden (vooral ook harde ondergrond) Zo kun je het draven steeds langer maken en het stappen korter, de conditie wordt dan vanzelf beter.

Let er wel heel goed op dat je niet elke dag gaat trainen. Het lichaam heeft ook tijd nodig om te herstellen.

milou14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:16

oke thanks ja idd ze is nog best jong.
ik weet ook wel dat het niet in een paar dagen spieren heeft gekweekt.
ik heb ook gehoord dat je met longeren achterbeen spieren goed kan kweken , dus longeer ik haar ook wel 1x in de week

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 21:20

Wordt ze dit jaar 5 of 6?
Ik hoop 6, want voor een 5-jarige is een driedaagse trektocht wel heel erg veel, vooral mentaal ook.

Net als Lenneke zegt: kilometers maken. In stap en draf; galop hoeft in principe niet zo. Ook in stap verbetert de basisconditie.

Als je 2 x per week 3 uur rijdt, en dat gaat probleemloos, ben je al een heel eind op weg!

Spieren heeft niet alleen tijd nodig, maar ook een andere trainingsaanpak. Vergelijk de bouw van een duursporter/marathonloper met een bodybuilder. Bij hogeschooldressuur heb je enorme spierbundels door relatief kort, maar inspannend werk (verzameling). Da's heel wat anders dan jij wil dus ik zou me niet zo druk maken om de spierbundels.

milou14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 21:40

ze wordt in maart 6
oke dan hoeft ze niet heel veel spieren te kweken maar ik wel misschien over een half jaar met wedstrijden beginnen

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:15

Mijn paardje was altijd heel smalletjes, je kon echt letterlijk zijn ribben tellen!

Sinds een half jaar is het eindelijk gelukt er een buikje op te krijgen. Maar als je hem nu ziet staan van de zijkant istie echt mooi. Maar vanaf de voorkant zie je de smalle schouders zitten waar achter een dikke pens!

Na mijn zwangerschap wil ik hem beetje bij beetje zijn conditie opkrikken en er wat meer spier op zien te krijgen. Iemand tips? Hij word april alweer 13 jaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:44

Ik zou me vooral niet zo focussen op wedstrijden enzo, gewoon haar lekker oppakken, conditie opbouwen en als je dan verder ik het jaar wedstrijden kan rijden is het mooi meegenomen en anders kan het niet.. Je paard is nog hartstikke jong en moet zich ook nog flink ontwikkelen! Het zou zonde zijn als je teveel wilt en paard strakjes hartstikke overtraind hebt.

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:47

Gewoon rustig aan opbouwen, lekker buiten (bossen,duinen, strand) rijden maar wel rustig aan, niet ineens tochten van 3 uur ofzo...

AlaskaTorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:59

Lekker rustig aan beginnen inderdaad. Bij opbouwen qua arbeid ook het voer aan gaan passen, laat dit door een goede voedingsconsultant doen. Zonder voldoende voedingsstoffen kan ze ook geen/niet voldoende conditie opbouwen. Probeer ervoor te zorgen dat ze veel buiten is; kan ze niet in de paddock/wei, ga dan met dr stappen, aan de hand lekker over de weg of een keer een kwartiertje onder het zadel.

Ga met hulp van een goede instructeur werken aan haar ontspanning; hier wordt haar rug ook beter en sterker van. Met een sterke rug krijg je een stabiel, sterk paard. Let op: doet ze het tijdens het rijden opeens allemaal goed? Stap dan af, beloon haar en geef haar rust. Zorg dat je elke rit afsluit met een positieve gebeurtenis. Hopelijk kun je hier iets mee. Mocht je een keer rijfoto's hebben en wil je tips hebben voor het rijden? Zet deze dan ook op Bokt.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:30

Denk goed om het voer, een kennis heeft daar zelf een problemen mee gehad, verder moet je niet vergeten je pony goed te laten lekken en strekken, anders krijg je problemen met de spieren ;)