Tegen de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Tegen de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 11:15

Paardrijden is soms zo moeilijk!!! Sinds 2 jaar heb ik een pony van 4,5 jaar (zelf heb ik 12 jaar rijervaring) toch vind ik het moeilijk om hem de juiste hulpen te leren. Ik heb nu een probleem dat hij met wendingen zoals voltes en van hand veranderen alleen maar tegen de hand is. Op rechte stukken loopt hij nageeflijk. Ik vind het moeilijk om de juiste hulpen hiervoor te geven, binnenbeen buitenteugel. Wie heeft hier ook zo'n probleem mee en heeft een makkelijke oplossing. Ik krijg 1 x per week prive les en soms gaat het goed ..... Tijdens het rijden van mijn 1ste B proefje was ook de opmerking pony tegen de hand meer nageeflijkheid.... HELP

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:30

Je paard is gewoon niet soepel in de wendingen, daarom komt hij tegen de hand omhoog als je op een volte rijdt. Je kunt eens proberen op een volte MINDER lengtebuiging en stelling te vragen, en desnoods het paard naar buiten te stellen. Als het paard DAN nageeft, kun je eens proberen of er wat stelling in te krijgen is. Maar verwacht geen wonderen. Als ik met mijn vingers naar mijn tenen wil met gestrekte knieholtes en ik kom een halve meter te kort, kan ik dat niet in een keer oplossen. dat gaat per halve centimeters en daar gaat veel tijd overheen, niet 1 dagje.... Voor een paard geldt dat niet anders. Souplesse komt geleidelijk aan en moet groeien door de juiste training, niet door forceren.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:54

Wat versta je onder na geeflijk? Dat hij "alleen"met zijn hoofd in de krul loopt?
Probeer vóór een oefening het paard iets meer erdoorheen te laten lopen, zodat je voor je gevoel wat over houdt als je de wending in komt( NB: dat betekend niet persé dieper in de nek, het gaat erom dat hij "smakelijker"in de mond wordt.)

Maar het is erg moeilijk om zo tips te geven als ik je niet gezien heb.