Probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:07

Hallo,

Ik heb al maandenlang een probleem met mijn pony en ik ben echt ten einde raad. Ik denk er soms ook echt over om mijn pony te verkopen en daarvoor een paard aan te schaffen.
Ik heb een hele lieve pony met een erg goed karakter. Met rijden gaat het ook redelijk goed.
Mijn pony is alleen heel erg nerveus met alles.
Het groote probleem is met rijden. Ik rij al wat aantal jaren (van kleins af aan), mijn pony heb ik nu een jaar. En ze gaat er nogal weleens tussen uit. Dan schrikt ze en dan rent ze zo hard ze kan naar de andere kant van de bak. De controle is dan helemaal weg en het is ook niet zo dat zij schrikt en een paar pasjes opzij doet.
Normaal is ze altijd lekker ontspannen en nageeflijk. Op zo'n moment peert ze hem er gewoon tussen uit en ben ik alles kwijt. Ik blijf altijd goed zitten en ben er nog maar 1 x af gevallen in een jaar.
Ik weet niet precies wat ik moet doen, en dat is HEEL frustrerend, want dit gedrag moet ophouden! Ik heb sinds een week (nieuwe stal) een goede instructeur. Die zegt dat ik bij zoiets naar buiten moet sturen, dat ze dan niet harder kunnen. Gisteren deed ze het weer en toen heb ik het geprobeerd. Gelijk naar de bakrand sturen. Dat lukt me met veel moeite omdat ze gewoon door mijn hand heen liep, maar daarna ging ze zelfs nog harder, nog geen controle. Aan de andere kant komt ze pas tot bedaren. Ik heb uitgelegd wat er gisteren is gebeurd en van de week gaat hij er zelf een keer op.
Mijn instructeur zegt ook wel dat het een beetje het karakter is van deze pony.
Maar mijn gevoel zegt dat ze zich gewoon aanstelt en dat ze dit gewoon leuk vind en ze weet dat ze dit kan doen. Maar straffen werkt averechts. In de zomer wanneer het warmer is en ze langer buiten staat doet ze het namelijk bijna nooit. Dan kan je een rotje afsteken, blijft ze nog staan. Ik heb wel een keer in de zomer gehad dat we met een groep in het bos waren dat ze er ook in haar eentje er tussen uit kneep. Toen kwam ze naar 200 m pas tot bedaren.
Ik wil dit jaar gaan starten maar ik zou echt niet weten hoe dat zou moeten. Onbekend terrein, onbekende paarden, trailer, met deze pony????... pfff, sorry maar daar heb ik dus geen vertrouwen in.
Er moet toch een manier zijn om dit gedrag af te leren? Schrikken zullen ze altijd blijven doen maar om daarna de controle te houden? Zo niet dan gaat mijn pony zowieso weg. Maar het allerliefst hou ik haar.

Lise81

Re: Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:17

Misschien kijken of je ergens schriktraining kan volgen?
Daarnaast als het alleen in de winter gebeurt, komt het dan niet door bijvoorbeeld frisheid? Helpt het om voordat je gaat rijden te longeren?
Hoe oud is de pony trouwen?

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:24

Ik snap dat je hier heel erg gemengde gevoelens bij hebt; aan de ene kant wil je haar heel graag hoduen, je bent aan haar gewend en gehecht geraakt, maar aan de andere kant kun je niet meer fijn rijden. Toch zou ik zeggen, zie het nog een bepaalde tijd aan, een paar maanden bijvoorbeeld. Probeer eventueel verschillende instructeurs uit. Iedere instructeur heeft zo ongeveer een eigen kijk op de problemen bij een paard, en kan je net die tip geven die helpt! Daarnaast hoeft het ook niet bij de eerste keer meteen goed te gaan, als de instructeur je een trucje verteld en jij hem meot uitvoeren, zal dat vast nog niet goed gaan de eerste keren. Je bent gewend op een bepaalde manier te reageren als je paard wegrent, en om dan opeens dat trucje te meoten doen in plaats van je "eigen" manier..
Dan heb je misschien zoiets van: "maar die manier werkt toch niet..". Ik zou het gewoon een tijdje blijven proberen, gewoon rustig blijven. Mocht het niet op te lossen zijn, kun je je pony alsnog verkopen. Er is dus neit echt haast bij, neem er de tijd voor.

Als ze het alleen in de winter doet, zal het misschien aan de kou liggen, misschien staat ze zomers op de wei en nu op stal?

Ik ben benieuwd hoe het gaat met je instructeur erop. Het zou best kunnen dat ze een keer vrolijk is geweest en toen voor het eerst ervandoor ging. Toen ze merkte dat dit lukte leek het misschien wel leuk het vaker te proberen en zo is het er misschien ingeslopen.

Ik denk dat je met veel geduld en goede begeleiding zeker een heel stuk vooruit zult gaan. Het is een kwestie van tijd, ik zou nog even wachten met verkopen! Als jullie hier samen uit komen is de band tussen jullie waarschijnlijk ook weer een stukje verbeterd :j

Succes!

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:37

Ja bij ons op stal is er ook iemand die rijd western en is ook heel veel met grondwerk bezig. Zijn paarden hebben veel respect voor hem. Ook legt hij regelmatig zeil en andere dingen in de bak. Hij heeft al aangeboden dat hij me daar mee gaat helpen. Maar weetje, de ene keer schrikt mijn pony ervan en de andere keer kijkt ze er niet eens naar om.

Ik denk ook inderdaad dat het door frisheid komt. Mijn pony gaat wel elke dag even naar buiten maar in de zomer staan ze er langer op. Ik ben net van stal verranderd omdat ze op mijn oude stal bijna helemaal niet buiten kwam en dat waarschijnlijk de oplossing van het probleem zou zijn. Maar hier doet ze het ook. Ik weet dat het door frisheid komt, maar wat doe ik er aan?
Longeren of losgooien doe ik wel eens voor het rijden als er niemand in de bak is. Alleen geeft dit geen garantie dat ze tijdens het rijden niets doet.

Mijn pony is nu 7.

Lise81 schreef:
Misschien kijken of je ergens schriktraining kan volgen?
Daarnaast als het alleen in de winter gebeurt, komt het dan niet door bijvoorbeeld frisheid? Helpt het om voordat je gaat rijden te longeren?
Hoe oud is de pony trouwen?

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 11:48

Pfff je wil niet weten! Van de week ging ik huilend weg, gewoon van woede en niet wetende wat ik nu moet doen.
Mijn instructeur had ook gezegd dat ik bij haar altijd allert moet blijven en moet blijven opletten. Het is mijn eerste pony, zelf geregeld, helemaal zelf betaald. Het zou een droom moeten zijn, en op sommige momenten is het dat ook. Elke dag stap ik er weer op, met de moed in mijn schoenen. Wat gaat ze doen? Ow het stormt of er loopt een druk paard in de bak, zulke dingen haal je dan allemaal in je hoofd.
Mijn instructeur zei ook: Maar ze doet op zich toch niets? Zo rent alleen hard weg.
Had ik maar een paard die wat deed! Eentje die eens een keer bokt. Die kan je straffen! Hier kan ik niets mee als alleen maar blijven zitten.
Maar ik blijven proberen wat hij heeft gezegd. Ik heb echt wel vertrouwen in deze instructeur. Hij probeert ook alles rustig op te lossen.
In ieder geval bedankt voor je berichtje! Ik wil het zeker nog wel aankijken en de manier van hem blijven proberen. Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft dat het de eerste keren nog niet goed kan gaan.
Ze staat nu net 2 weken op een nieuwe stal, daar gaat ze elke dag naar buiten, alleen in de zomer wel langer.

Maiska schreef:
Ik snap dat je hier heel erg gemengde gevoelens bij hebt; aan de ene kant wil je haar heel graag hoduen, je bent aan haar gewend en gehecht geraakt, maar aan de andere kant kun je niet meer fijn rijden. Toch zou ik zeggen, zie het nog een bepaalde tijd aan, een paar maanden bijvoorbeeld. Probeer eventueel verschillende instructeurs uit. Iedere instructeur heeft zo ongeveer een eigen kijk op de problemen bij een paard, en kan je net die tip geven die helpt! Daarnaast hoeft het ook niet bij de eerste keer meteen goed te gaan, als de instructeur je een trucje verteld en jij hem meot uitvoeren, zal dat vast nog niet goed gaan de eerste keren. Je bent gewend op een bepaalde manier te reageren als je paard wegrent, en om dan opeens dat trucje te meoten doen in plaats van je "eigen" manier..
Dan heb je misschien zoiets van: "maar die manier werkt toch niet..". Ik zou het gewoon een tijdje blijven proberen, gewoon rustig blijven. Mocht het niet op te lossen zijn, kun je je pony alsnog verkopen. Er is dus neit echt haast bij, neem er de tijd voor.

Als ze het alleen in de winter doet, zal het misschien aan de kou liggen, misschien staat ze zomers op de wei en nu op stal?

Ik ben benieuwd hoe het gaat met je instructeur erop. Het zou best kunnen dat ze een keer vrolijk is geweest en toen voor het eerst ervandoor ging. Toen ze merkte dat dit lukte leek het misschien wel leuk het vaker te proberen en zo is het er misschien ingeslopen.

Ik denk dat je met veel geduld en goede begeleiding zeker een heel stuk vooruit zult gaan. Het is een kwestie van tijd, ik zou nog even wachten met verkopen! Als jullie hier samen uit komen is de band tussen jullie waarschijnlijk ook weer een stukje verbeterd :j

Succes!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:26

Deed ze het het op je oude stal ook?

Ik denk dat je met ieder paard wel ergens tegen aan loopt en dan is er nooit een snelle oplossing.
Als je al de kriebels/zenuwen krijgt voordat je opstapt dan is dat een slecht begin en kan je dus beter iets anders gaan doen met je pony.
Je moet het ook leuk voor jezelf houden. Als ik jou was zou ik gewoon eens een keer meedoen met dat grondwerk bijvoorbeeld.

En verder moet je inderdaad denken in de bak kan ze nergens heen als ze wegrent. Je moet er niet te zwaar aan tillen, denk vooral aan de positieve dingen! Wat heb je afgelopen jaar bereikt, is je pony toch je maatje of niet? Geniet je er van om haar lekker te poetsen e.d.
Zelf vind ik rijden echt niet het belangrijkste van het hebben van een eigen pony/paard. Dat is de vriendschap, dat je weet dat je pony het leuk vindt dat je er bent en met hem/haar bezig bent.
Daarom zou ik mij vooral daarop richten.

Met het rijden kan het helpen om veel afwisselen in overgangen en oefeningen, hou je pony bezig. Als ze met het uitstappen wel eens wegschiet (of niet goed luistert) kan je gewoon uitstappen aan de hand. En rij niet te lang, 30 min of zo. Stop gewoon als het goed gaat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:58

LinZZZZ schreef:
In de zomer wanneer het warmer is en ze langer buiten staat doet ze het namelijk bijna nooit.

Hieruit kun je eigenlijk al afleiden dat het gewoon aan energie ligt. In de zomer komt ze meer buiten, is het warmer en worden ze meestal wat slomer. Een paard wat meer energie heeft is alerter en schrikachtiger. Dus de gedachte dat ze het misschien gewoon leuk vind, is denk ik niet van toepassing. Op het moment dat ze dus schrikt, rent ze weg totdat ze zover mogelijk is om vanuit daar alles weer rustig te bekijken. Het feit dat ze 'lak' aan jou heeft op dat moment, komt op mij over als gebrek aan vertrouwen voor jou. Dit kun je vergroten met inderdaad dingen zoals grondwerken. Verdiep je misschien is in Natural Horsemanship, die doet hier ook veel mee inclusief met het zelfvertrouwen van het paard. Of haal er iemand bij die dit beoefend. Als je dit doet zou ik je wel eerst goed inlezen, want er lopen ook een hoop nepperds rond, die kun je op deze manier sneller herkennen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het weer goedkomt.

Groetjes Saskia

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 18:41

Oké, fijn dat je in ieder geval een rustige instructeur hebt. Dat scheelt al heel wat!
Ik snap hoe je je voelt, is inderdaad heel erg rot...Heb je eindelijk je droom voor elkaar, is het niet wat je in gedachten had :(

Ik ga ook wel eens met een rotgevoel weg, mijn pony heeft van die fases (puber ;) ) Dan wil ik hem ook liever weg doen dan houden (en had hem zelfs al bijna verkocht, maar m'n ma heeft het op het laatste moment tegen gehouden...).

Iedereen heeft z'n ups en downs, die soms best lang kunnen duren. Met goede instructie kom je vast een heel eind! De verandering van stal zal nu ook wel een beetje het gedrag kunnen versterken denk ik! Probeer hem ook inderdaad veel aan het werk te houden. Rent hij weg, zet hem dan maar eens op de volte. Als dat niet lukt, probeer dan goed je gewicht naar binnen te brengen, buitenteugel erbij en vooral kijken waar je heen gaat (naar het midden van de volte). Ga anders gewoon het rechtdoor galoperen uit de weg, rijd een volte , op de volte aanspringen, en weer snel terug rijden. Ook in de draf en stap, zo kun je het opbouwen.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:05

probeer er eens achter te komen waar ze dan van schrikt.. of waar ze nerveus van word...

misschien is het ook wel dat als jij er op zit .. dat je van te voren al dent ... ohh ze is nerveus.. ze kan er weer vandoor gaan ... en dat ze pony dan misschien misbruik van je maakt?

verschillende instructeurs het probleem voorleggen en hun mening laten geven is misschien ook wel een goed idee.. :)

succes met je pony ,., en ik hoop voor je dat het bijtrekt .. en dat het niet nodig zal zijn om je pony te verkopen ..