Tempowisselingen stap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rhendera

Tempowisselingen stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 16:29

Hallo allemaal!

Ik heb even een vraagje, ik rijd een hele voorwaartse merrie, en ik wil haar tempowisselingen in stap laten lopen.
Alleen het probleem is zodra ze ook maar een tikje been voelt wil ze aandraven. Ik ben vandaag ook n halfuur
in gevecht geweest om haar rústig te laten stappen, wat uiteindelijk nog lukte ook (inclusief nagefelijkheid, hah!)

( ze mag om medische redenen even niet draven/galoperen) en dit is meteen een goeie oefening voor mij en haar x]
(meer voor mij :Y))

dussss , heeft iemand tips? Want zodra ik dr nogmaar aanraak met mn benen/kuit/watdanook gebruikt ze het als excuus
om aan te draven :(

Iemand? :D

ohja vergeten erbij te zetten; ik krijg binnenkort les maar ik wil alvast wat tips om aan te werken :+
Laatst bijgewerkt door Rhendera op 17-01-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Klikoo

Re: Tempowisselingen stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:37

ik rij deze overgangen vooral met me zit, en met me hoofd. Denken aan iets helpt veel. Verder begin met hele kleine tempo wisselingen, net iets terug dan weer met je zit iets voorwaarts en weer terug. Houd in de gaten dat de overgang terug erg belangrijk is, voorwaarts kunnen de meeste mensen/paarden wel maar terug is toch moeilijker.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:39

je kunt het ook tijdens oefeningen doen, volte sluiten en vaak gaan ze al langzamer lopen; probeer dan dat tempo vast te houden als je de volte weer opent.
Zo te horen is jouw paard niet goed aan de hulpen en zul je dat erst moeten verbeteren.
Ook halthouden en weer wegstappen zijn tempowisselingen; wellicht kun je dat ook oefenen

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 16:42

Wildgirl schreef:
je kunt het ook tijdens oefeningen doen, volte sluiten en vaak gaan ze al langzamer lopen; probeer dan dat tempo vast te houden als je de volte weer opent.
Zo te horen is jouw paard niet goed aan de hulpen en zul je dat erst moeten verbeteren.
Ook halthouden en weer wegstappen zijn tempowisselingen; wellicht kun je dat ook oefenen

Ze is inderdaad niet goed aan de hulpen omdat ze lichtgevoelig is voor beenhulpen etc, waardoor ik er eigenlijk te weinig mee kan oefenen. *Ja ik ga z.s.m. les nemen heb al een instructrice XD *

mijne loopt juist sneller bij de volte sluiten, alleen in draf gaat ze dan wat langzamer.
Halthouden en wegstappen doet ze geweldig, ze heeft vandaag 45sec stilgestaan en geen voet verzet , toen mocht ze van mij weer stappen ;) dus dat kan ze iniedergeval wel.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:45

Ik zou het ook proberen op je zit ja, zoals je normaal ook overgangen naar uitgestrekte stap maakt :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:49

Probeer haar eens met je zit terug te rijden, dus bekken kantelen bovenbenen aanklemmen en jezelf zwaar maken. ondertussen geef je heel licht been, daardoor rem je der af met je zit maar weet ze toch dat ze wel iets mag versnellen. Maar niet zo versnellen dat ze naar draf gaat. Verder zou ik lekker op de kleine volte gaan, haar in de cirkel wat been geven en terug nemen met je zit als je merkt dat ze te snel gaat.

Als ze gaat draven doe dan niks, ze gaat vanzelf terug naar stap. Als jij gaat trekken dan denkt ze hmmm wel been maar ik mag niet draven? Paarden kennen de tempowisselingen niet als jij ze niet aangeeft. Laat haar dus draven (waarschijnlijk draaft ze niet meer als 5 passen) zowel rijd haar dus terug met je zit. als je uit die draf komt geef je minuscuul been en maak je, je zwaar, kantelt je bekken en klemt je bovenbenen. dan hebben ze sneller door 'oooo ik moet door stappen ipv draven!!'

Ik hoop dat je het snapt, ik kan slecht uitleggen via het internet |o

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:54

Hou er wel rekening mee dat je in stap veel stuk kan maken.
Het is eigenlijk de moeilijkste gang van het paard en het is dus niet voor niets dat ze in de hoge dressuur dubbele punten geven voor de stap onderdelen.
Zeker omdat je niet mag draven...het paard is dus duidelijk kreupel geweest...zou ik persoonlijk alleen maar lekker gaan stappen met een lang teugeltje en eventueel een beetje door de nek en vw nw rijden.Lange rechte lijnen, dus buiten, als je paard daar rustig is tenminste, is zeker een optie! Als je weer mag gaan draven dan pas echt gaan oppakken.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 18:00

xmarliez schreef:
Probeer haar eens met je zit terug te rijden, dus bekken kantelen bovenbenen aanklemmen en jezelf zwaar maken. ondertussen geef je heel licht been, daardoor rem je der af met je zit maar weet ze toch dat ze wel iets mag versnellen. Maar niet zo versnellen dat ze naar draf gaat. Verder zou ik lekker op de kleine volte gaan, haar in de cirkel wat been geven en terug nemen met je zit als je merkt dat ze te snel gaat.

Als ze gaat draven doe dan niks, ze gaat vanzelf terug naar stap. Als jij gaat trekken dan denkt ze hmmm wel been maar ik mag niet draven? Paarden kennen de tempowisselingen niet als jij ze niet aangeeft. Laat haar dus draven (waarschijnlijk draaft ze niet meer als 5 passen) zowel rijd haar dus terug met je zit. als je uit die draf komt geef je minuscuul been en maak je, je zwaar, kantelt je bekken en klemt je bovenbenen. dan hebben ze sneller door 'oooo ik moet door stappen ipv draven!!'

Ik hoop dat je het snapt, ik kan slecht uitleggen via het internet |o

Dankjewel , ja ik snap het, denk alleen niet dat mevrouw daar al klaar voor is , als ik het zo lees :)
maar toch bedankt!

aerdenhout1 schreef:
Hou er wel rekening mee dat je in stap veel stuk kan maken.
Het is eigenlijk de moeilijkste gang van het paard en het is dus niet voor niets dat ze in de hoge dressuur dubbele punten geven voor de stap onderdelen.
Zeker omdat je niet mag draven...het paard is dus duidelijk kreupel geweest...zou ik persoonlijk alleen maar lekker gaan stappen met een lang teugeltje en eventueel een beetje door de nek en vw nw rijden.Lange rechte lijnen, dus buiten, als je paard daar rustig is tenminste, is zeker een optie! Als je weer mag gaan draven dan pas echt gaan oppakken.

Nee ze heeft waarschijnlijk vast gelegen in stal, dus ze had een heel dik been. Er is nauwelijks wat van te zien, Maar ik ben liever zeker en doe nog een paar dagen lekker rustig aan.

buiten is helaas geen optie, aangezien ze dat nog best eng vind en dat niet echt helpt voor de ontspanning, dus let ze niet op waar ze dr been parkeert , en ik het dus nog geen goed idee vind ;)

oke dankjewel!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:22

Dan zou ik vooral veel gaan doen met werken aan je zit, losse teugel en zonder stijgbeugels gewoon door de bak stappen, niet letten op welke richting je heen gaat. Als ze maar blijft stappen. Probeer haar te laten halthouden in stap doormiddel van je zit (bekken kantelen (een soort 'ik moet plassen' beweging) bovenbenen aanspannen en jezelf zwaar maken). probeer haar doormiddel van gewichtverplaatsingen de goede richting op te laten lopen. maak duidelijke overgangen van halt naar stap en van stap naar halt. Allemaal erg leuke oefeningen die je in stap kan doen, en je werkt dan ook nog eens aan je eigen houding.

Verder zou ik deze dingen vaker doen, je beenligging wordt zo beter en je kan de hulpen beter doorgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 18:24

Eerst aan de hand / op de grond oefenen. Dus naast je paard gaan lopen.
Met je eigen tempo, lichaamshouding en energie werken en dan zul je zien dat je paard in tempo met je meegaat. Wanneer je dit goed onder de knie hebt, kun je dit weer meenemen in het zadel.

Maariijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:29

Aan de stap kun je heel veel verpesten, waarom doe je niet gewoon tempowisselingen in draf en galop?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 09:40

JoviBan schreef:
Eerst aan de hand / op de grond oefenen. Dus naast je paard gaan lopen.
Met je eigen tempo, lichaamshouding en energie werken en dan zul je zien dat je paard in tempo met je meegaat. Wanneer je dit goed onder de knie hebt, kun je dit weer meenemen in het zadel.

Dankje, ga ik zeker eens proberen.

Maariijee schreef:
Aan de stap kun je heel veel verpesten, waarom doe je niet gewoon tempowisselingen in draf en galop?

Ik vraag om tips, niet om meningen ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 14:41

dat is een tip :)) en bovendien is het niet zo dat je kunt dicteren wat voor reacties je wil hebben ;)