Leren springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneeerrd

Leren springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 11:24

Ik wil mijn paardje graag leren springen, maar hij is nog jong en ziet het allemaal als speelgoed.
Hij gaat tegen de balkjes aanschoppen en ze verplaatsen, hij staat er ook op.
Hij vind ze dus totaal niet eng, maar zo krijg ik hem er nooit netjes overheen.
Iemand nog tips hoe ik hem netjes kan leren balkjes lopen?

Novice

Re: Leren springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:33

Mijn eerste gedachte....
Ga op les bij een ponyclub of gewoon iemand die jouw proffesioneel kan begeleiden.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:35

eerst aan de longeerlijn het paard over de balkjes heen laten lopen en zorg dattie voorwaarts is zodat ie geen tijd heeft ermee te klooien.

Hoe oud is je paard? je kan ze de basis al wel leren maar als ie nogmaar 3 is zou ik 1 a 2 jaartjes wachten, dan zijn ze ook watmeer volgroeid in hun koppie en snappen ze het waarschijnlijk ook beter.

succes!

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:42

laat hem eerst gewoon over een balk op de hoefslag galoperen.

Sanneeerrd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:49

FireScorpion schreef:
eerst aan de longeerlijn het paard over de balkjes heen laten lopen en zorg dattie voorwaarts is zodat ie geen tijd heeft ermee te klooien.

Hoe oud is je paard? je kan ze de basis al wel leren maar als ie nogmaar 3 is zou ik 1 a 2 jaartjes wachten, dan zijn ze ook watmeer volgroeid in hun koppie en snappen ze het waarschijnlijk ook beter.

succes!

hy is indd 3 jaar, ik doe het ook rustig aan met hem.
ik rijd niet langer dan een half uurtje en niet vaker dan 2 heel soms 3 keer per week.
maar, ik moet hem ook echt bezig houden om te zorgen dat hy het leuk vind, anders blijft hy niet geconcentreeerd.
daarom wilde ik wat balkjes lopen om het ook leuker voor hem te maken.

ik denk dat ik het maar ga proberen met de longeerlijn dan, en hem gewoon lekker voorwaarts houden.
klinkt wel goed.
als dat niet lukt wacht ik er nog maar even mee.

bedankt voor je reactie!

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:48

Eerst aan de longeerlijn balkjes laten draven, begin met 1 balkje en als hij dat netjes doet leg je er 1 bij, bouw het zo rustig aan op.
Doet hij het braaf aan de lijn dan kun je als je erop zit ook zo beginnen, ga niet gelijk 6 balken neerleggen.
Gaat dat ook allemaal goed dan kun je met een paar balkjes en daarachter een laag kruisje beginnen, zo bouw je dat ook langzaam aan op...
Succes verder!!

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:52

Je kan de balkjes dan op zn tijd ook iets verder uit elkaar leggen dat hij een beetje moet verruimen, dat is goed voor zijn balans en lenigheid.

dapiejduck

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:45

Wat al wordt gezegd het voorwaartse is het beste.
Als hij met jou bezig is heeft hij geen tijd om op iets anders te laten. Dus rij hem extra actief over gewoon 1 balkje op de hoefslag zou ik zeggen.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:46

ga eens overleggen met je instructice of instructeur, die kunnen je meestal wel helpen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:15

Ipv hem meteen aan de longe over de balken te sturen kan je ook gewoon sámen met hem balkjes lopen. Er is niks leukers voor een jonkie om samen met de baas nieuwe spannende dingen te doen!

Gewoon willekeurig wat balken door de bak leggen ergens een emmer naast zetten, pillonen neerzetten en rond lopen. Eerst aan een touw en later los achter je aan. Leuke afwisseling en hij leert voetjes optillen en op jou te letten.

Om er nu al met ruiter over te gaan vind ik persoonlijk een beetje vroeg.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:16

idd samen balkjes lopen. Als dit beter gaat kun je gaan denken aan een kruisje met drafbalk ervoor..

Ik denk dat in jou geval goede begeleiding niet verkeerd is.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:56

Neem eens een lesje met hem zodat je ervaren begeleiding krijgt!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 21:17

ik hoor wel heel veel draven en galopperen over balken zullen we eerst eens bij de bassis beginnen STAPPEN over een balk en dan zorgen dat ie voorwaarts blijft en niet gaat lopen spelen. En als ie 3 is zou ik t lekker bij balkjes houden, als je meer wilt doen begin dan maar met meerdere balken en ik zou er zelf pas opgaan springen als ie jaar of 4 is.
En doe t anders onder deskundige begeleiding, is nog nooit een paard aan doodgegaan

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:38

als ik zo je post lees, denk ik niet dat jij het vanuit hier gaat leren.
"paard speelt met de balkjes" :s
laat hem beleren bij iemand die genoeg ervaring heeft . en dan bedoel ik niet het buurmeisje dat 5 parcourtjes heeft gesprongen.
laat het fatsoenlijk doen al kost het wat geld, je hebt er al tijd meer plezier straks van dan als je nu zelf gaan zitte aanmodderen

Miepje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:24

Fem_daf schreef:
Ipv hem meteen aan de longe over de balken te sturen kan je ook gewoon sámen met hem balkjes lopen. Er is niks leukers voor een jonkie om samen met de baas nieuwe spannende dingen te doen!

Gewoon willekeurig wat balken door de bak leggen ergens een emmer naast zetten, pillonen neerzetten en rond lopen. Eerst aan een touw en later los achter je aan. Leuke afwisseling en hij leert voetjes optillen en op jou te letten.

Om er nu al met ruiter over te gaan vind ik persoonlijk een beetje vroeg.

Precies dat idd! Bovendien is het op die manier een leuke (afwisselende) bezigheid voor beiden :)

roobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:25

Eerst over 1 balkje laten stappen , draven en zo langzaam opbouwen

toddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:01

Hij is nog jong begin met balkjes lopen aan de longeerlijn, wanneer hij een goede balans heeft ontwikkeld kun je verder gaan. Goede begeleiding is iets waar je later alleen maar plezier van zult hebben.

aardbeitjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 19:29

neem les, longeer hem en zorg dat hij voorwaarts is. dan leg je er een balkje bij, als hij voorwaarts genoeg is schopt hij er heus niet tegen aan. en dan langzaam opbouwen. ;)

Sanneeerrd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 18:12

bedankt voor de tips! :D
ik ga maaaar gewoon samen met hem erover heen stappen en het langzaam opbouwen, over een tijdje gaat hy wel aan lessen beginnen.

vandaag heb ik trouwens een buitenrit met hem gedaan, het is wel duidelyk dat hy dat helemaal geweldig vind!
voor herhaling vatbaar dacht ik zo, dus het balkjes trainen doe ik wel wat rustiger aan.

xoxo, sanne. :o