langelijnde merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

langelijnde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 21:40

Ik wil graag met een paard opnieuw beginnen te rijden, dat nu toch al wel een jaartje stilstaat (of kwasi stil (qua rijden, weidegang onbeperkt!)).

Ik zou graag terug met haar wat dressuur en springen gaan doen.

Springlessen kunnen geregeld worden bij de trainer die me nu begeleid met m'n andere paard! Maar mijn vader wil pas lessen betalen, als ik eerst dat paard terug in conditie heb gekregen en ze weer soepel en in de hand is.

Nu vraag ik dus tips, om dit te doen... Vorige x heb ik alles met mijn lesgeefster opgebouwd, en het was een werk van lange adem. Lesgeefster was niet super ervaren ofzo, maar ze heeft me wel leuk leren voorwaarts-neerwaarts te werken en een simpel proefje rijden. Dresuuurlessen nemen is nu jammer genoeg niet meer mogelijk.

Probleem is dat mijn paard heel lang is in de rug, en niet zo makkelijk verzamelt. Vooral in galop heeft ze hier moeite mee. Door al dat voorwaarts-neerwaarts loopt ze dus het liefste gewoon met een heeel lang teugeltje rustig door de bak te sloffen... (oké ik geef toe de laatste maanden dat ik haar reed was dat ongeveer alles wat ze moest doen ook, mijn vader ging ook nog eens met haar leren rijden dus ja...). Overigens, op buitenritten, brengt ze bijna vanzelf haar achterhand er onder, en leeft ze gewoon echt meer op, en kan ze plots wel verzameld galoperen... is dit normaal?

Hoe krijg ik het nu weer klaar om haar terug een beetje "klaar" te krijgen? Zonder dus ruk- en gepluk werk want daar houd ze niet van (en ik ook niet). Gewoon tips van waar ik mee kan beginnen, oefeningen, buitenritje, hoelang, hoeveel x per week, ... ?

Ook dressuurmatige tips om een lang paard toch correct te rijden.

En wat vinden jullie in dit geval van een slof? Met die slof kan ik bereiken dat ze "voorwaarts-neerwaarts" loopt, (dus niet opgekruld of opgericht !!!), zonder dat ze zo "sloft". Als ik haar dan vanachter bijrijdt en aandrijf, heb ik de indruk dat dat zin heeft! Anders heb ik de indruk dat ze nog meer op de voorhand gaat lopen en alleen maar veel harder en ongecontroleerder en paniekeriger gaat, met de slof krijg ik er meer rust in. Hij werkt na 5 minuten ofzo, als ze door heeft wat de bedoeling is niet meer in.
Ik weet dit omdat ik dit in het begin dat ik haar had wel eens een x gedaan heb... heb hier nooit sporadisch gebruik van gemaakt ofzo, maar ik herriner me gewoon dat ze zo wel fijner te rijden was. Natuurlijk zou dit gebruik enkel zijn tot ze weer terug de oude is...

Wat denken julie van de situatie? Beetje vaag verhaal mss...

Lise81

Re: langelijnde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:23

Buiten is ze mogelijk meer in balans (en vindt zij het leuker uit je verhaal op te maken), je gaat immer vooral rechtdoor ipv bochtjes om zoals in de bak (waardoor een ruiter ook nog wel eens niet mee werkt met zijn gewicht) en zoals je aangeeft is een licht voorwaartse drang wel nodig - zonder stress.

Ik zou de galop eerst trainen aan de longe, mogelijk met bijv. passoa om haar meer te leren te dragen op de achterhand op een volte.
Ik zou niet te veel concentreren op het voorwaarts neerwaarts, dat komt eigenlijk van zelf als je paard "recht" en in balans kan lopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 00:43

Tis vanachter een scherm idd niet te zien hé, en dus ook moeilijk om uit een verhaal op te maken wat en hoe het in't echt nu juist gebeurt.

Maar je zegt zelf al, dat ze wat ruglengte betreft nogal lang is, en das een veelvoorkomend probleem bij zulke paarden. Je kan er wel aan werken maar een maar je kan van een lada geen ferari maken hé, maar dat wil niet zeggen dat je er geen verbering in kan krijgen natuurlijk.
De optie om met een slofteugel te beginnen met een training is gewoon absurt, das niet trainen, daar win je niks mee ook al denk je idd dat je het ziet, nee niet doen.
Dat ze buiten soms wel een rustig galopje doet, is leuk maar ik kan niet geloven dat ze daarbij spontaan zal gaan ondertreden, das gewoon iets anders daar moet een paard echt op trainen, zoals iedere atleet.
Hoe meer je traint hoe beter, en hoe vlugger het zal gaan, maar hou het in het begin heel kort bv 20min en dan na een paar dagen iets opbouwen.
Je moet er wel voor zorgen dat ze nageeflijk loopt, en met nageeflijk bedoel ik niet het in de krul lopen, maar wel het niet vastnemen van het bit en het volgen van je hand , gewoon gewillig willen meewerken.

Steph1989

Re: langelijnde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 12:35

Bedankt voor jullie reacties :)! Toen ik met haar buiten ging rijden, en ze al veel minder werd gereden, trad ze idd ook niet onder, maar de tijd dat ik nog echt les met haar kreeg enzo, deed ze dit buiten zeker wel, toen ging ze echt "vanzelf" "juist" lopen als ik haar daar gewoon reed zoals in de piste, deed ondertussen ook wat oefeningetjes, en die ginge allemaal veel beter dan thuis. Ook als ik buiten op een pleintje voltes ging maken enzo, liep ze stukken beter!
In de piste sloft ze zo altijd maar wat vooruit... er zit ook niet veel "leven" in haar dan.

Bij springen is het net hetzelfde, ofwel loopt ze lusteloos op de hindernis af, en als je haar dan wat "aanzet" dan "stormt" ze erop af! Wat ook niet de bedoeling is...

Mss is het omdat ze sgw heeft gelopen, dat ze mss veel buiten is getraind...? Maar buiten wordt het gewoon een ander paard, en laat ze echt zien wat ze in haar mars heeft!

Nog meer tips zijn altijd welkom!