Galop probleem...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miszmelissa

Galop probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 17:58

Hee,

Zoals de titel al zegt hebben we een probleem met de galop.
Eerst wou hij nooit in galop aanspringen dat wil ie nu gelukkig meestal wel,
maar als ik dan in galop zit dan heb ik het gevoel dat ik heel hard moet werken,
ik ga dan dus erg meedrukken met mijn zit en span mijn benen aan ;(
Ook laat ik hem meestal snel galopperen omdat ik dan minder hoef te doen zeg maar,
maar dat is natuurlijk niet goed want hij moet juist rustig en ontspannen galopperen (Hij galoppeert wel beropwaarts)
Maar als ik hem dus rustig probeer te laten galopperen en ik mezelf ontspan dan valt hij meteen terug naar draf :o
Mijn vraag is dus wat kan ik hier aan doen,
Ik wil niet altijd het gevoel hebben dat ik hem moet laten galopperen ik wil dat ie dat uit zichzelf gaat doen
en dat hij pas terug komt wanneer ik dat wil.

Ik hoop dat jullie tips hebben :D

RvS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:05

ik denk dat je het beste op de volte kan gaan galloperen,en als hij echt te hard gaat terugnemen. probeer jezelf in het zadel te houden, maar niet verkrampd te gaan zitten! daardoor gaan ze meestal harder. miss heb je er wat aan!
succes!

miszmelissa

Re: Galop probleem...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 18:52

Okee ik zal het eens proberen ;)

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:18

Je moet hem eerst wat gehoorzamer = scherper maken voor de hulpen. Dus niet elke galopsprong aandrijven in de trant van: loop es door, loop es door, loop es door.

Maar juist eens minder of niet aandrijven en als hij dan uit galop valt, zweepje erbij en flink aandrijven in de trant van HE, JE VALT ERUIT.

Dit heeft wel zijn tijd = veel herhalen nodig maar je paard laat jou anders steeds harder werken en hij zal steeds minder gaan doen op je hulpen.

Want je kunt pas langzamer galoperen als je paard gehoorzaam op weinig hulpen doorgalopeerd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:03

Goeie tips " Diega "
Zelf zoveel mogelijk ontspannen, hij moet werken, en jij moet bij de zaak blijven.
Korte stukjes gallop veel overgangen dus, ook niet steeds op dezelfde plek, steek eens over, draai ineens maar oefen een tijdje door op één kant , als dat goed lukt paardje op stal volgende keer opnieuw gaat het goed dan pas andere kant oefenen, gooi niet alles door elkaar hou het simpel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:32

Vlotter maken aan het been, is de meest simpele en meest effectieve oplossing.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:31

en ik denk ook dat het niet verstandig is om hem met je zit zo vooruit te duwen.. want zo zit je ook niet recht en stil in het zadel.. gewoon je laten leiden door het paard.. en de rest volg ik met het bovenstaande.. :)

succes er mee :)

skippy94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:19

Galoppeerd je paard aan de longe wel makkelijk of heeft hij er dan ook moeite mee.
Als dat namelijk zo is zou ik hem in de kliniek eens na laten kijken, want elk gezond paard moet gewoon kunnen galopperen en als ik jou verhaal zo lees heeft hij er echt veel te veel moeite mee.

Ik heb dit probleem namelijk ook gehad, dacht dat het aan mij lag, maar uiteindelijk is wel gebleken dat het paard een beperking had.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:19

Ja hier heb ik ook last van, even een stipje :$

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 07:06

Ik durfte nooit te galoperen op mijn paard. Omdat hij zo groot is 1.82m en ik voordat ik hem kocht al ruim 8 jaar niet meer gereden had.

Ben nu 5 maanden zwanger van m'n eerste! Maar na de zwangerschap wil ik de boel weer flink gaan aanpakken! Afgelopen weekend snel tussendoor een nieuw zadel gekocht (overgestapt van VZH naar dressuur), dan kan ik na mijn herstel weer volop aan de bak :)

Heb er zin in!

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 21:01

Dankjewel voor jullie tips,
Ik zal er zeker wat mee gaan doen !
uhm ik longeer hem niet zovaak eigenlijk,
maar soms als ik het doe dan wil ie niet in galop
( dat is dus niet altijd het geval hoor)
maar ik zal er eens op gaan letten bij het longeren.

Hier een filmpje-als je even doorspoelt naar 3.15 ongeveer dan zie je zijn galop,
Ik weet niet of je hier veel aan hebt maar toch ;)
Dit was nog 1 van de keren dat het aardig normaal ging.

XrastaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:45

nou moet zeggen dat ik het filmpje erg mee vind vallen hoor, ziet erg goed uit.

Kell_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:18

Ik vind dat de galop er voor het oog goed uitziet maar het gevoel moet natuurlijk ook goed zijn.
Probeer in de galop beide zitbeenknobbels te voelen en dan met je zit goed voorwaarts te blijven. Let op dat je niet constant been geeft want dan went hij eraan en zal de reactie steeds minder worden.
Als je voelt dat hij terug gaat vallen eerst kuit druk, geen reactie dan pas echt been.
Let er ook op dat je door de spanning (het moet goed, het moet goed) niet in de mond gaat tegen werken, dat was vroeger namelijk ook mijn probleem

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:32

Herkenbaar...ook die van mij kon eerst niet galopperen, nu inmiddels wel, maar had ook steeds het gevoel zelf harder te galopperen
dan m'n paard deed :o maw veel drijven en "proberen" vooruit te duwen.
Heb dit nu afgeleerd en heb van mijn instructrice de tip gekregen te ontspannen, zeker niet iedere sprong te drijven,
en niet "mee" gaan galopperen, maar weer wel de sprongen echt te voelen en te tellen, zodra er verandering komt in dit ritme
dan pas drijven en evt een kriebeltje met de zweep te geven.

Was in het begin best lastig dit te voelen en te tellen, omdat je "gewend" was mee te galopperen, maar dit ging
eigenlijk al snel beter en moet zeggen nu na een maand ik nu 9 van de 10 keer bepaal hoe hard we gaan en wanneer we terug gaan

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:56

Ik heb ook nog steeds moeite met aanspringen in de rechtergalop. Links gaat altijd goed, maar rechts dus niet, ook gaat ze dan steeds harder draven :( we oefenen wel vaak maar het wil nog steeds niet goed lukken. Mijn lerares zegt dat ze een moeilijke kant heeft :P blijven oefenen B-)

miszmelissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:44

Bedankt iedereen voor de tips :D
@Beau_ ik denk dat ik ook maareens zijn sprongen ga tellen ;) misschien dat het bij mij ook helpt :)

En op het filmpje ziet het er inderdaad niet heel raar uit maar toch voelt dat niet zo :P

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 15:44

Een van de dingen die me opvallen is dat je de handen nogal laag houd en daarmee maak je het bijna onmogelijk om goed achterover te zitten.
Het geheim van de galop zit 'm in de zit van de ruiter (niet zo zeer je benen als is dat wel onderdeel).
Begin met je handen hoger te houden, een handbreedte boven de schoft, een handbreedte uit elkaar. Zorg dat je een flinke knik in je elleboog hebt.
Zorg dat je schouders voor je gevoel verder naar achteren zijn dan je kont (meestal is dat nl in het echt niet eens zo, maar als is het wel zo, dan maakt dit niet uit).
Kantel je bekken achterover (holle buik maken).
Knieën zo laag mogelijk drukken en naar beneden laten wijzen. Enkels los, die moeten veren in de beugels.
Nu ga je elke galop sprong met je kruis mee duwen van linksachter naar rechtsvoor in rechtergalop en van rechtsachter naar links voor in de linker galop.

Bij het aanspringen is dit aantrekken van het kruis zoals dat heet, ook een van de belangrijkste hulpen, maar om een of andere manier lijkt het wel alsof men dat tegenwoordig niet meer leert.

Je kunt zo best elke pas ondersteunen met een "duw" (wat geen geschuif mag worden, trouwens) om een rustige galop te onderhouden. Het kost weinig moeite en geen spierkracht van je benen.

Als je (toch) moet gaan (bij)drijven, dan moet je daarbij ook halve ophoudingen geven, zodat je elke pas die je drijft ook opvangt. Zo gaat het paard wel actiever, maar niet harder.

En nog een heel belangrijke: Kijk waar je heen moet! (Vooruit!)
Als je naar je handen zit te kijken (of welk punt dan ook naar beneden) ben je zelf ook niet met actief voorwaarts bezig ( zelfs niet met rijden in mijn ogen) en je hele lichaam speelt daar op in en je paard voelt dat aan. D

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:09

Op het probleem van wanneer je ontspant en hij gelijk terug in draf valt heb ik ook wel een beetje.
Maar dan in de draf bijvoorbeeld.
Je moet (in het algemene rijden) al proberen een hulp te geven en wanneer hij reageerd en in een "snellere" gang zit meteen je benen overdreven afsteken wanneer hij terugvalt even een schopje/spoor waardoor hij leert dat hij gewoon door moet lopen tót dat jij hem vraagt en zonder jij de hele tijd hoeft te drijven.
Probeer je dit eerst in draf maar natuurlijk wel in je hele training mee nemen! Misschien heb je er wat aan?:)

Riena-Romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:10

Ik zou zeggen: Preobeer gewoon aan te galloperen, en dan been te geven als hij terug wil komen, gaat hij dan klieren door heel hard te gaan. Dan laat je hem maar hard gaan, dan wordt hij/zij vanzelf moe en hoef jij niet veel te doen. Uiteraard wel blijven zitten. En als je bang mocht zijn dat je paard gaat bokken hoeft dat niet want als je paard maar hard genoeg gaat kan je paard niet (hoog) bokken. Succes er mee.
Gr. Romy

lisannewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 19:41

diega schreef:
Je moet hem eerst wat gehoorzamer = scherper maken voor de hulpen. Dus niet elke galopsprong aandrijven in de trant van: loop es door, loop es door, loop es door.

Maar juist eens minder of niet aandrijven en als hij dan uit galop valt, zweepje erbij en flink aandrijven in de trant van HE, JE VALT ERUIT.

Dit heeft wel zijn tijd = veel herhalen nodig maar je paard laat jou anders steeds harder werken en hij zal steeds minder gaan doen op je hulpen.

Want je kunt pas langzamer galoperen als je paard gehoorzaam op weinig hulpen doorgalopeerd.

hier ben ik het ook mee eens

en ik zou ook veel oefen aan de longe wat langere stukken galopperen maar ook veel de aansprong van galop! hier wordt je paard sterker van en het gaat makelijker dan met iemand op zijn rug.

misschien heb je er iets aan succes!!

macc ('ll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 13:02

heb even het filmpje gekeken.
en je moet idd je paard gehoorzamen.
ik denk dat het gaat lukken als jij ook wat vlotter aan het been gaat.
ik hoop dat het beter gaat.
succes.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:58

miszmelissa schreef:
Bedankt iedereen voor de tips :D
@Beau_ ik denk dat ik ook maareens zijn sprongen ga tellen ;) misschien dat het bij mij ook helpt :)

En op het filmpje ziet het er inderdaad niet heel raar uit maar toch voelt dat niet zo :P

Kan je het zeker aanraden (en is er ook een in de catogarie: baat het niet dan schaadt het niet :+ )
Waar het ook mee helpt is doordat je heel erg concentreerd op je paard en z'n sprongen heb je geen tijd om te veel "foute" dingen te doen :D Dat viel mij namelijk gelijk op.... :o