Western als oplossing voor mijn probleempje??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Western als oplossing voor mijn probleempje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 15:35

Ik zit nog steeds met het probleem dat mijn pony niet normaal kan stappen tijdens het buitenrijden.
Zie ook mijn topic te snel met buitenrijden
Hier heb ik tips gekregen, maar werken niet echt goed.

nu ben ik aan het denken of de western rijstijl misschien een uitkomst kan bieden.
Is het mogelijk om met mijn pony in de bak engels te rijden en tijdens buitenritten western?

Ik heb vanavond een proefles western (gewoon voor de lol) en zal daar mijn probleem vertellen.
Ik weet wel dat de western stijl mij aanspreekt.
Maar of het ook toe te passen is i.c.m. engels?

Heeft hier iemand ervaring mee?
en wat zijn de voor- en nadelen?

Ik zal dit topic ook maar even bij "western" plaatsen of zou dat niet mogen?

Loezle

Re: Western als oplossing voor mijn probleempje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:39

Dressuur en western is goed te combineren (vind ik)

Zelf rijd ik ook dressuur in de bak, en western buiten.

Het grote voordeel van western is dat je met langere teugels rijd. (En de zadels zitten super) En dat is voor een hoop paarden (niet allemaal) fijn, omdat je dan niet in de mond zit en ze lekker hun gang kunnen gaan met kijken enz.

Bij mijn pony werkt het altijd wel goed (Zit ik in d'r mond gaat ze rennen buiten)

Rijd je alleen buiten of met meerdere mensen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:44

Ik denk dat het meer te maken heeft met de 'opvoeding' dan dat een specifieke rijstijl je zal helpen ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:56

Tja er is nogal wat verschil tussen western rijden en engels met lange teugels. Wat ik hier boven lees is meer engels met lange teugel dan western. Ik zou hem verplaatsen naar het western topic daar zitten aardig wat ervaringsdeskundigen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:17

Ik denk da ik je al een aanbod deed hé op jouw andere topic.
het is niet het engels tegen het western, beide vormen zijn goed.
Het is de manier waarop, luister naar je paard en reageer onmiddelijk, heel consequent maar doe dat met het juiste gevoel, en hou het verstaanbaar, overvraag niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 01:26

Bojangles schreef:
Ik denk dat het meer te maken heeft met de 'opvoeding' dan dat een specifieke rijstijl je zal helpen ;)

Idd, een andere rijstijl zal je echt niet gaan helpen met dit probleem.
Dit moet je gewoon rijtechnisch oplossen, zowel bij engels als western rijden.

Maar je kunt prima 2 rijstijlen combineren, je paard moet het alleen leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 03:34

In de Bit van Januari staan tips hoe je een heet paard op buitenritten rustiger kunt krijgen en veilig die ritten kunt gaan maken. Ik heb het tijdschrift vanavond op stal zien liggen en vluchtig even doorgekeken, heb het nu niet bij de hand. Ik weet niet wat voor tips je hebt gekregen die uiteindelijk niet het gewenste effect hebben gehad omdat de link in je eerste bericht niet naar je topic verwijst, maar misschien kun je daar nog iets in vinden wat je nog niet hebt geprobeerd.

Verder ga ik met bovenstaande reacties mee: western rijden zal je paard er niet toe brengen dat hij onder het zadel niet meer dribbelt maar gewoon rustig stapt. De combinatie van de twee is mogelijk, maar western zelf is niet alleen maar aan een lang teugeltje rijden.

Mocht je van het dribbelen van je paard tijdens een buitenrit afwillen, en helemaal meer rust erin willen krijgen, zou ik me verdiepen in Natural Horsemanship (NH) , en dan met name Parelli.

En je hoeft dit topic niet dubbel te plaatsen, als het hier niet goed staat, wordt het vanzelf verplaatst.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:44

Als je rijtechnisch engels rijd, dan is het met western rijden het verschil in de lengte van de teugels, de houding van je paard, voor de rest ga je met je eigen houding de zelfde hulpen geven, alleen het stoppen doe je met je onderbenen naar voren, met western en met engels rijden niet. (zal wel half bokt tegen krijgen, maar ze mogen bij mij de verschillen aan komen tonen.) jouw pony zal waarschijnlijk dribbelen en scheef lopen, omdat je waarschijnlijk je onderbenen afsteekt, denk ik zo maar.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:23

@loesjj1989 : ik rijd alleen maar ook met anderen samen. Dat maakt zo gezien geen verschil.

@Bojangles: de opvoeding is wel goed, denk alleen dat het met de tijd er steeds meer ingeslopen is. Dus alleen dat is "mis" gegaan in de opvoeding. Aan het begin ging het ook goed, nu dus niet meer.

@troi: Het staat al bij western.

@Cassidy: eens kijken of ik ergens het januari nummer vandaan weet te halen. Zal ik toch nog wel kunnen kopen lijkt me?

@montyjansen: IK zal eens op mijn onderbenen letten. Ik weet wel dat ik soms een beetje spanning in mn benen heb, dus het zou kunnen.
Eens uitproberen.

Binnenkort is de winter voorbij (hoop ik dan) en dan kan ik ook weer lessen nemen (engels) ik hoop dat mijn instructrice ook nog tips heeft.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:27

Ik zou eerst een kijken of de western manier wel helpt om je paard rustiger te krijgen buiten. Zo ja...dan eens goed kijken wat nu echt het verschil is in jou manier van aanpak.
Waarschijnlijk heb je de teugels al veel losser en je benen er minder aan. ( let wel..ik ben niet zo thuis in het western dus maak me niet af als ik nu iets zeg dat totaal niet klopt!)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:36

ja de teugels probeer ik zo veel mogelijk lang te laten.
Ook al is het soms behoorlijk moeilijk en wil ik ze het lieftse weer kort pakken.
Ik probeer ook als ik haar etrug heb gepakt om de druk er weer zo snel mogelijk af te krijgen.
En mn benen? Daar moet ik eens op letten, hoe ik die heb tijdens het buitenrijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:47

Maar heb je al een keer buiten gereden op de "western" manier???
Eigenlijk denk ik dat het helemaal geen verschil maakt n.l!

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-09 17:49

nee nog niet.

Tenzij je met lange teugels rijden western kunt noemen ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:56

Dan begrijp ik eigenlijk niet hoe je er nu bij komt dat een western gereden paard rustiger zou zijn als je buiten rijd??

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 08:16

Is je ballans goed, wil zeggen kan je er op zitten zonder je ballans te verliezen, ook zonder de teugels, dat het er uit ziet, alsof je op een fiets voorbij komt zonder te bewegen in je boven lichaam, als je pony achter een schutting zou lopen, als je hem dus niet ziet maar allen jou, ook al maakt hij onregelmatige bewegingen, en dat jij dat kan opvangen met je onderlichaam, dus je bovenste gedeelte stil kunt houden, dan heb je een aardige onafhankelijke zit.
Als je onderbenen minder aan hebt dan worden de paarden of pony’s vaak onrustiger.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 09:28

ik denk dat western paarden buiten rustiger zijn, omdat die gewoon een heeelee relaxte indruk maken.
maar eerlijk is eerlijk: ik heb er nog nooit een buiten gezien en die wat ik (binnen) gezien heb waren allemaal quarters en zo.
Het ligt natuurljk ook aan het ras!

En wat mn balans betreft. Denk dat die wel redelijk is. Maar ik zal de volgende keer buiten eens extra op mijn benen letten.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 13:28

ben net buiten geweest en het ging eigenlijk best goed
Ik kon de teugels niet al te lang laten, want door de wind was ze was nogal schrikkerig.
Maar ze waren wel lang genoeg om te kunnen ontspannen.

Ik heb ook goed op mijn benen gelet. om deze goed tegen het lichaam aan te houden.
Best vermoeiend eigenlijk. Denk dus dat ze normaal gewoon "bungelen".
Fury liep op sommige stukken ook een rustigere stap dan ik gewend was. Maar soms ook weer niet
Verder oefenen dus.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 11:00

Dubbelpost, en bij deze een slotje.