bokken tijdens galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sabientje4

bokken tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:28

hallo,wie oh wie heeft tips voor mij of herkent mijn verhaal.ik heb een haflinger merrie die best pittig is met rijden.ze heeft 1 probleem ,en dat is dat ze zo heel af en toe echt heel erg gemeen kan bokken tijdens de galop.je blijft dan ook echt niet zitten.ze heeft geen rugproblemen!ra ra waarom dit gedrag af en toe?misschien heeft iemand een tip voor mij??

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:27

Heeft misschien last van haar rug, zadel niet goed . Ik zou dat eerst even uitsluiten door er naar te laten kijken. ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:01

Verplaatst: OPG --> RT-P

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:05

Inderdaad, dat zou ook mijn eerste reactie zijn. Toch wel rugproblemen!
Waarom ben je er zo zeker van dat ze geen rugproblemen heeft?
En je zegt dat ze dit probleem af en toe heeft. Kun je die momenten iets duidelijker beschrijven?
Doe jij dan een bepaalde handeling of is het op een bepaalde plek of bij iemand of een ander dier? Doet ze dit echt alleen in de galop? En doet ze dit ook in de weide of alleen als jij erop zit? Doet ze het ook aan de longeerlijn?

Klijn

Re: bokken tijdens galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 10:53

Mijn paard doet dat ook wel eens.. Vooral toen ze net zadelmak was. Ik ging dan iets te ver naar voren zitten waardoor ze nauwelijks gewicht op haar rug voelde hierdoor kreeg ze de kans om haar achterwerk omhoog te bokken :) Toen ik beter in het zadel ging zitten en wat verder achterover deed ze het nauwelijks meer.

Later deed ze het ook wel eens als ze een tijd niet gereden was, ze vind de gallop nog best moeilijk.

Van de week gebeurde het ook weer een paar keer, ze was weer een tijdje niet gereden door de vorst en ze was wat stijf. Deze stijfheid moest er gewoon uit.

Ik merk als ik iedere week een paar keer rijd en de gallop gewoon blijf oefenen dat het nauwelijks meer voorkomt..

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:40

Dat hoeft niet altijd, mijn vorige verzorg paard bokte ook in de galop.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 13:41

Mijn pony bokt nu door dit weer, ze kan weinig naar buiten en ze is al heel fit van zichzelf. Heb net een nieuw passend zadel gekocht en aan de rug is niets mis dus was de frisheid echt de oorzaak. ze mag van mij best een bokje geven maar zogauw ze door blijft gaan maak ik een ophouding dan stopt ze er ook mee.
Als dit niet helpt laat je pony dan een x helemaal gaan in de bak (zonder dat je er op zit) en ga dan weer rijden zogauw ze ook maar aanleiding geeft tot bokken direct corrigeren.
succes.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:13

Ik las dat ze erg voorwaarts is, het kan zijn omdat ze haar rug ontlast.
Dat ze d`r rug dus niet goed bol maakt en haar achterbenen niet goed onder het lichaam komen.
Bij de galop moeten de achterbenen nog meer onder de massa komen. Het kan dus zo zijn dat je pony dit niet goed kan door mindergoed getrainde rugspieren.
Als ze dan niet goed uitkomt met haar benen kan ze gaan bokken maar, het kan ook komen omdat ze het heel moeilijk vind en het niet een fijne oefening vind.

oplossing is: veel (schijn)overgangen rijden en in draf d`r rugspieren trainen en alleen rechte stukken galloperen.

Succes

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:55

lrm schreef:
Mijn pony bokt nu door dit weer, ze kan weinig naar buiten en ze is al heel fit van zichzelf. Heb net een nieuw passend zadel gekocht en aan de rug is niets mis dus was de frisheid echt de oorzaak. ze mag van mij best een bokje geven maar zogauw ze door blijft gaan maak ik een ophouding dan stopt ze er ook mee.
Als dit niet helpt laat je pony dan een x helemaal gaan in de bak (zonder dat je er op zit) en ga dan weer rijden zogauw ze ook maar aanleiding geeft tot bokken direct corrigeren.
succes.

Er zit verschil in bokken omdat ze wat fris is en bokken omdat ze gemeen is of echt ergens last van heeft!

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:03

dit topic wil ik wel even blijven volgen want ik heb toevallig hetzelfde probleem.

Maar eigenlijk alleen op wedstrijd...

na het aanspringen in de galop begint hij te bokken, we hebben nu een stuk of 8 wedstrijden gereden en elke keer hetzelfde liedje...
Ik probeer me zo goed mogelijk te ontspannen maar het helpt niks.

Tijdens het losrijden (laatste keer gelukkig niet) word hij opeens super nijdig en blijft zwiepen met zijn start en daarna gaat hij bokken net zolang tot ik er naast lig. Dit doet hij dan in alle gangen. HELP!!

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:06

@ jibbele

Doet hij dit alleen op wedstrijd? Nooit thuis of ergens anders?

Hij zwiept eerst met zijn staart zeg je. Hij geeft dus wel al een waarschuwing. Zou voor mij betekenen dat hij ergens pijn heeft, want als hij het "gemeen' bedoelde zou hij niet eerst een waarschuwing afgeven (voorzover een paard gemeen kan zijn... hij wordt natuurlijk vals gemaakt, zoals bij honden gebeurd).

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:09

inderdaad alleen op wedstrijd, erg raar.
Dus last van zijn rug zal het niet zijn want zo vaak ga ik niet op wedstrijd.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:10

Hmm. Kan zijn dat jij op wedstrijd dan wat gespannen bent (wat heel normaal is) en dat hij dat voelt in zijn rug. Als jij niet los kan laten kan hij dat ook niet, dan kan hij wel last krijgen in zijn rug.
Zou een verklaring kunnen zijn.

Wat ik verder nog kan bedenken: heb je een ander dekje onder je zadel met wedstrijd? Vast wel, misschien dat daar kreukels in zitten aan de onder kant of dat die van een ander stofje is gemaakt waar haren in blijven zitten of iets dergelijks, dat hij dat voelt zeg maar.

Eh.. anders zou ik zo niet kunnen verzinnen waarom hij dat alleen op wedstrijden doet.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:14

Verder is het misschien handig voor de TS als ze antwoord geeft op de vragen, dan kunnen we je wat beter tips geven denk ik... ;)

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 19:24

Sannessep schreef:
lrm schreef:
succes.

Er zit verschil in bokken omdat ze wat fris is en bokken omdat ze gemeen is of echt ergens last van heeft!

Ja dat snap ik ook wel.. maar de ts heeft het toch ook over heel af en toe gemeen bokken. dan maak ik daar uit op dat ze dit niet altijd doet. dus kan het toch zijn omdat ze fris is.

dea5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:45

het kan komen doordat het zadelniet goed ligt of gewoon uit klierigheid dat gebeurde bij mijn paarden ook

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 16:21

Sannessep schreef:
Hmm. Kan zijn dat jij op wedstrijd dan wat gespannen bent (wat heel normaal is) en dat hij dat voelt in zijn rug. Als jij niet los kan laten kan hij dat ook niet, dan kan hij wel last krijgen in zijn rug.
Zou een verklaring kunnen zijn.

Wat ik verder nog kan bedenken: heb je een ander dekje onder je zadel met wedstrijd? Vast wel, misschien dat daar kreukels in zitten aan de onder kant of dat die van een ander stofje is gemaakt waar haren in blijven zitten of iets dergelijks, dat hij dat voelt zeg maar.

Eh.. anders zou ik zo niet kunnen verzinnen waarom hij dat alleen op wedstrijden doet.

Ja, klopt zal dan wel door spanning komen.
De laatste keer dat ik op wedstrijd ging hebben we trouwens wel lekker gereden. Twee bokken in de galop maar verder geen rarigheid.
Inderdaad heb in een ander dekje onder het zadel maar daar kan het niet aan liggen omdat ik altijd goed oplet voor vouwen.

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 21:33

ik denk dat als je haar gewoon dressuurmatig verder traind dat het dan vanzelf oplost. een paard dat ontspannen en nagefelijk te rijden is heb je meer controle over

Annebla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 17:28

ik heb mijn paard laten kraken door een echte chiropractor. Het hoeven namelijk ook geen rugproblemen te zijn waar ze last van heeft. Bij mijn paard stonden de heupen scheef en ze heeft een aantal wervels rechtgezet. Sindsdien heb ik geen last meer van dat soort rare fratsen.

sabientje4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-09 20:53

hallo annabella,bedankt voor je bruikbare tekst.ik ga er zeker wat mee doen.het zou best wel kunnen dat ze het moeilijk vind haar achterhand goed te gebruiken in de galop.dat is wel bij meer haflingers het geval door hun korte rug.thanks!!

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:11

Ik heb precies hetzelfde probleem zelfs ook een haflinger. Zodra ik der in galop zet is het een en al bokken geblazen. Als ik er niet op zit gaat ze ala minuut in galop (met zadel) maar, zodra ik erop zit.. pff. Ikzelf denk dat het is omdat als je in galop aanspringt haar rug bol staat en de singel daarom ook en dan kom jij der nog eens bovenop dus dat kan voor een paard best even schrikken zijn.
En als je paard niet zo soepel is kan je proberen hem te laten buigen door middel van snoepjes laat hem bijvoorbeeld zover mogelijk naar zijn kont toe buigen totdat hij niet meer kan, laat hem ook naar onder toe buigen zo kun je je paard een beetje soepel houden.

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:13

Een gelpad kan misschien ook wel wat verhelpen..

baby-smurfJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:23

een haflinger tik ofzo want mijn haf doet het ook vooral als ze stil heb gestaan

Dagmar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:26

Als ik het allemaal zo lees komen verschillende ideeën bij me naar boven. Ik zou inderdaad naar z'n zadel laten kijken en er inderdaad iets van een kraker bijhalen die ook bekken etc controleerd. Met de galop moet een paard inderdaad zijn benen verder onder het lichaam zetten dus als hij een probleem met bijvoorbeeld bekken of heupen heeft dan vindt hij dit niet fijn.

als je eenmaal gaat rijden zorg dan dat hij inderdaad goed over de rug loopt. voorwaarts neerwaarts! Hou de achterbenen actief want je traint door de motor in de achterhand te gebruiken. Door actief het achterbeen te laten gebruiken wordt hij vanzelf sterker in zijn rug en je rijdt hem daardoor in je hand.

probeer met aangalopperen in de hoek aan te springen en laat z'n kont desnoods iets naar binnen komen. hierdoor kan hij het buitenachterbeen beter onder de massa zetten (daar begint de galop mee) en kan hij zn balans iets beter bewaren. Neem hem na een paar passen weer terug in draf en herhaal dit. Hierdoor neemt de balans toe en laat hem steeds iets langer galoperen.