Mijn paard heeft een langere tijd stil gestaan voordat ze bij ons op stal kwam, ze heeft meer voor de kar gestaan als dat erop gereden is. Ze snapt niet zoveel, maar voorheen gingen de overgangen stap-draf enzo heel goed. Overgang draf-galop lukt niet, dan gaat ze bokken, vind ik niet erg, dat leert ze nog wel. Het probleem is dat als ik probeer overgang te maken naar galop, zij begint te bokken en ik het niet uit kan zitten, en dan toch maar stop(ik ben rugpatient).
Afijn, nu is het probleem, dat als ik van stap naar draf probeer te gaan ze ook al begint te bokken: volgens mij gewoon het idee voor haar van "dan kom ik onder mijn werk uit". Gisteren heeft ze het een aantal keren gedaan, elke keer als ze ging bokken gaf ik haar een tik en reed gewoon door, uiteindelijk gingen een paar overgangen stap-draf wel goed, ik heb haar toen beloond en ben gestopt omdat ik vind dat je het rijden altijd goed af moet sluiten.
Vraag is echter: hoe los ik dat bokken op? veel overgangen rijden? tik verkopen als ze bokt?
ik hoop dat iemand hier antwoord op heeft, want met mijn rug gaat het niet echt goed zo met het bokken elke dag....
liefs,
Aukie
Geplaatst: 15-01-09 09:59
Ik denk inderdaad ook dat ze doorheeft er op die manier onderuit te kunnen komen... Goed aanpakken is dan denk ik de beste manier. En uitbundig belonen als ze uiteindelijk doet wat je zegt. Heb hetzelfde probleem gehad. Al deed mijn paard het eerst echt omdat hij vastzat. Toen dat later over was maakte hij misbruik van mijn onzekerheid of het hem nog steeds pijn deed. Nu weet ik dat hij in orde is en pak ik hem aan wanneer hij het doet en dat helpt heel goed. Hij doet het nu bijna nooit meer. Wel heel vervelend dat je rugpatient bent en daardoor geen risico moet nemen.
Jou oplossing zou, in eerste instantie, ook de mijne zijn. Wat je nu in draf reed , ook in galop doen, en wellicht vanwege je rug even iemand anders vragen.
Bok, tik bok tik ,bok tik net zolang tot hij na de tik geen bok geeft, en dan belonen.
Ik ga er even vanuit dat er geen lichamelijke oorzaak is.
Yess
Geplaatst: 15-01-09 10:12
Niet teveel nadenken en je overgang 'onbevangen' maken. Als jij heel voorzichtig en/of krampachtig je overgang wil doen heeft je paard zoiets van 'waar is de stess' en krijg je een gespannen situatie. Beginnen met een zeer voorwaartse ruime stap en steeds een schepje erboven op doen tot ie perongeluk aandraaft. Voor de galop wil nog wel eens helpen (om te beginnen) om lekker vlot door te draven, gewoon blijven lichtrijden, en zodra je uit de bocht komt, een schepje erboven op (kan met been, of tikje op schouder) doen zodat ie in de galop valt. Dan heb jij m waar je wilt, en -als het goed is- zonder bokkensprongen. Succes!
ik ga vanmiddag weer aan de slag, ben benieuwd wil ook veel overgangen rijden, zodat de oefening er vaak is... verders is ze altijd lief, ze hangt echt aan mij, echt een knuffelkont en volgt goed, dat deed ze in het begin niet, dat doet ze nu wel, dus we zijn wel een eenheid, maar ze moet natuurlijk wel werken.....oefening baart kunst laten we maar zeggen...
Ik zou de rug van je paard eens na laten kijken door een osteopaat. Bokken is vaak een teken van verzet of ongemak, ontstaan door een probleem in de overgang rug/achterhand. Succes!
crblondy
Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-09 16:36
vanmiddag heb ik eventjes "werkoverleg" met Renske gehad, het werpt zijn vruchten af Ik heb de zweep niet hoeven gebruiken, kwam erachter dat als ik mijn stem verhef en "uh uh" roep, ze stopt met bokken. Ze heeft nu maar 2x gebokt in overgang naar draf. Heb wel heel veel overgangen gereden: stap-draf-stap-draf....maar ze heeft het vandaag dus maar 2x gedaan.
Galop laat ik nog even achterwege, eventjes het bokken in draf eruit, met name omdat een Fries toch moeilijker aan schijnt te galopperen....
Hopelijk gaat het bokken er helemaal uit.
ju1982
Geplaatst: 15-01-09 16:39
am13 schreef:
Ik zou de rug van je paard eens na laten kijken door een osteopaat. Bokken is vaak een teken van verzet of ongemak, ontstaan door een probleem in de overgang rug/achterhand. Succes!
Mee eens! Ik zou daar ook eens naar laten kijken....
arabiernrps
Geplaatst: 17-01-09 16:04
ik zou je ook even naar de rug van je paard laten nakijken via een osteopaat en is het verder niks dan zou ik gewoon veel overgangen rijden van stap-draf-draf-stap.
Sassol
Geplaatst: 18-01-09 20:27
MariekeB schreef:
Bok, tik bok tik ,bok tik net zolang tot hij na de tik geen bok geeft, en dan belonen.
Eehm... een zweep is geen strafmiddel, het laatste wat je wilt is een fysieke strijd met je paard beginnen!
Kendra
Geplaatst: 18-01-09 20:32
Voordat je naar een ostopaat gaat, kun je natuurlijk ook zelf voelen of je paard last heeft van de rug door achter het zadel wat druk uit te oefenen met je hand. Is ze daar echt gevoelig, dan is er ws iets aan de hand met de rug of met je zadel. Ik ken het wel dat paarden kleine bokjes (meer zo'n hupje ) geven als je ze voor wat meer opsluit, omdat ze het moeilijk vinden om vanuit de achterhand te vertekken.
Hee, Het is wel wat een probleem natuurlijk. Ik denk dat je heel veel vooruit moet rijden, echt voorwaarts oplossen, galop is galop en huppakee! Anders kan je um misschien een paar keer door een ander laten rijden, als die er geen problemen mee heeft, zo ben jij er sneller af! Hoop dat het goed komt, nooit leuk zo'n probleem!