probleem met rijden (bokken op benen) 3,5 jarige...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vero83

probleem met rijden (bokken op benen) 3,5 jarige...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 09:18

hallo

ik heb een probleem...
Ik (1.60 en 50 kg) ben op moment een paardje aant rijden van 3,5 jaar een hengst van 1.69m bwp en goed gebouwd. Hij is nu 4 weken zadelmak en die hem zadelmak heeft gemaakt (jong van + 90kg 1.80 groot) daar zijn we gaan kijken daar liep die vooruit met constant licht tikken van de zweep maar deed draf en galop zonder iets te doen.
liet zich sturen maar niet gemakkelijk evenals het remmen (hoofd hoog in de lucht en als je na links gaat doet hij gans de nek en hoofd na links) maar gaat zijn zin uit.

ik moet erbij zeggen in vrijheid bokt hij 10x achtereen echt door de rug heel hoog echt vies.

Nu rij ik hem een week en krijg hem niet gestuurd of gestopt, maar ook niet meer vooruit. Vanaf ik benen wil geven legt die zijn oren in de nek en stopt en stampt vanachter of bokt klein stilstaant. (ervoor logeer ik even en aan de longe loopt hij perfect braaf rond zelfs zonder te trekken) soms met elastieken en dat gaat ook goed maar als ik met elastiek logeer doet hij des te meer stom in de mond als ik erop zit.
dus benen geven gaat niet als ik hem met stem dan in draf krijg en ik leg mijn benen aan stopt die en bokt, durf ik mijn zweepje licht te tikken voor of achter (zoals die man van zadelmak maken deed) dan stopt hij heel bruusk en legt oren in de nek en bokt heel vies.

dus ik krijg hem niet meer vooruit en als hij begint te draven soms met stem en dan begint die heel hard te lopen met oren in de nek en voel ik de rug al bol gaan dat hij wilt gaan bokken maar omdat hij niet goed te sturen of stoppen is rem ik dan.
En de andere keer laat ik hem dan maar lopen en dat gaat 10 meter goed ook weer hard in draf en dan vliegt hij zonder reden zelf op de rem stopt en blijft stok stijf staan en trek teugels uit mijn handen en schud met de oren in de nek om mij precies uit te dagen zodat ik benen of zweep zou gebruiken.

kan iemand mij helpen? ik moet strak gaan rijden en ik weet niet hoe ik moet doen om die ofwel vooruit te krijgen ofwel te doen stoppen....

Katja

Re: probleem met rijden (bokken op benen) 3,5 jarige...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:22

Ik zou even een flinke stap terugdoen en iemand hem aan de longe laten houden als je erop zit tot je weer een normale reactie op de teugel hebt.
Daarna gaan rijden met iemand met een zweep in het midden van de baan die hem goed voorwaarts houden.
Verder even nakijken of hij geen last heeft van het zadel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:22

Jeetje als ik lees dat dit paardje werd aangedreven door constant tikken met de zweep ipv leren reageren op het been ga ik me ernstig zorgen maken! Misschien begrijp ik het verkeerd hoor maar dit klinkt alsof je paard echt niet ok is ingereden, als dat klopt zou ik hem alsnog goed laten inrijden door een prof die wel weet waar hij/zij mee bezig is...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:24

Ik denk idd dat er ergens iets mis is gegaan in de opleiding! Kent het paard stemcomando's of is ie altijd alleen vooruit gejaagd met de zweep? Neem een stap terug en leer hem op je stem vooruit te gaan en terug! En ga er dan pas weer op! Arm paard :(:)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:32

Haha, dit is een stouterd! Hij kijkt hoe bang jij wordt als hij 'woest' doet. Je moet hier een keer doorheen, en das wel een beetje moeilijk want hij heeft je al wel waar die je wil.
Ik zou er ook op gaan aan de longeerlijn (of iemand anders die misschien net wat dapperder is) en m flink naar voren rijden. Dit is geen dommerik, dus denk dat je met 2 keer zeer consequent rijden hier al doorheen bent.
En.. naar voren met tikjes van de zweep is helemaal niet erg. Er wordt bijna geen 1 paard geboren die snapt dat als ie 3 is en er gaat iemand opzitten dat ie moet lopen als diegene met zijn benen aandrijft ;)
Succes, en straks genieten van deze slimmerik!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:35

Yess schreef:
Haha, dit is een stouterd! Hij kijkt hoe bang jij wordt als hij 'woest' doet. Je moet hier een keer doorheen, en das wel een beetje moeilijk want hij heeft je al wel waar die je wil.
Ik zou er ook op gaan aan de longeerlijn (of iemand anders die misschien net wat dapperder is) en m flink naar voren rijden. Dit is geen dommerik, dus denk dat je met 2 keer zeer consequent rijden hier al doorheen bent.
En.. naar voren met tikjes van de zweep is helemaal niet erg. Er wordt bijna geen 1 paard geboren die snapt dat als ie 3 is en er gaat iemand opzitten dat ie moet lopen als diegene met zijn benen aandrijft ;)

Nee dat snapt er idd geen 1, paarden die stemcommando's kennen zullen echter wel wegstappen op het commando 'stappen'! En daarnaast kan er ook iemand de eerste keer meelopen..vreselijk zo'n jong dier opjagen (hij laat zich nu dus niet meer wegjagen en komt in protest!)! Die van mij leert het iig heel anders!

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:38

ik vind dat je ze best mag aanmoedigen met een tikje, je hoeft er niet het leven uit te slaan, maar een kriebel op de schouder (als in: daar moet je been heen) doet wonderen. En nee, bokpartijen, staken, stijgeren en stress komt ook niet in mijn woordenboek voor tijdens het inrijden. Zweep is een hulpmiddel, net als je stem, maar meestal veel duidelijker voor t paard. En dat is met inrijden nou zo belangrijk, simpele, directe hulpen, dat is wat zo'n jonkie vertrouwen geeft.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 09:41

Katja schreef:
Ik zou even een flinke stap terugdoen en iemand hem aan de longe laten houden als je erop zit tot je weer een normale reactie op de teugel hebt.
Daarna gaan rijden met iemand met een zweep in het midden van de baan die hem goed voorwaarts houden.
Verder even nakijken of hij geen last heeft van het zadel.

Hij heeft nooit bij het zadelmak maken het bit aangenomen, dus altijd de tong erover en hoofd de lucht in.
sturen is goed gokken en juist op het einde dan draaid die af met ene teugel maar je moet hem echt dwingen en tegen de muur oprijden anders doet hij het niet.
Daarom heb ik paar keer met elastieken gelogeerd en daar doet hij het dus super maar terug erop die dingen uit wil hij helemaal niks meer te maken hebben met het bit...

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:45

Laat zijn gebit ook eens nakijken.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 09:46

troi schreef:
Jeetje als ik lees dat dit paardje werd aangedreven door constant tikken met de zweep ipv leren reageren op het been ga ik me ernstig zorgen maken! Misschien begrijp ik het verkeerd hoor maar dit klinkt alsof je paard echt niet ok is ingereden, als dat klopt zou ik hem alsnog goed laten inrijden door een prof die wel weet waar hij/zij mee bezig is...

ja dat is een handelsstal die 100 paarden staan hebben om in te rijden, en die doet niks anders dan dat maar op 3 weken zijn ze daar zadelmak maar dan zit de eigenaar met de gebakken peren want dat komt erna eruit he die man dwingt (met slaan) tot het paard doet wat hij vraagt maar ik doe dat niet dus die weet dat hij van mij gaan slaag krijgt ook omdat hij te groot te sterk en hard kan bokken, het paard is niet van mij dus die man laat ze allemaal daar zadelmak maken.
ja hij reed met constant lichtjes tikken vooruit achter op de bil en dat ging bij mij goed tot de 3de keer (miss doe ik het minder en minder hard?) en toen kreeg ik een serieuze bok en vloog een meter uit het zadel. en weigerd hij nog een stap naar voor te doen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 09:51

Yess schreef:

haha ja dat is helemaal waar, wat je verteld. maar ik ben vorig jaar van een andere jonge eraf gevallen en heb mijn enkel op 3 plaatsen gebroken en half jaar niet meer kunnen lopen. Dus ik ben niet meer dapper en daar heeft hij mij op gepakt he.
bij die man heeft hij nooit gebokt zelfs neit met zadelmak maken nu bij mij al 3x.
en de benen eraan leggen kan hij absoluut niet tegen volledige verzet, maar dat is al bij het borstelen op die plaats legt hij de oren in de nek en wilt bijten aan de zijkanten van zijn lijf.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:56

Yess schreef:

Precies!
Paard is slim en weet dat jij afwacht, bang bent en hij de baas is.
Hij test je gewoon uit.......

Conseqent zijn is de oplossing.
Zweepje (ik noem het aanwijsstokje erbij) en voor hij al iets probeerd of niet oplet een flinke tik op zijn schouder.
Daarna goed voorwaarts houden en niet teveel moeilijke lijnen (gewoon rechte lijnen)
Waarschijnlijk hoef je dit maar 2/3 x te doen en hij weet dat hij niet met jou kan sollen en dat jij de baas bent en verteld wat er gebeurd.
(ikzelf houd mijn zweepje aan de buitenkant om te begrenzen, ik neem hem ieder keer over)

Verder niet teveel stemhulpen (je mag best een keer braaf zeggen als hij het goed doet),
Been is Been, zoniet been en (klein) tikje op de schouder (dit is echt niet slaan, maar aanwijzing geven)
op een gegeven moment snappen ze het vanzelf dat been voorwaarts is ;-)

Succes ermee!

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:05

met bovenstaande ben ik ook eens.
een paard dat wil bokken moet je juist voorwaarts rijden. dan zijn de bokken minder hevig en kan je deze goed uitzitten.
Als ik jou was zou ik de confrontatie met je paard eens flink aan gaan. Dus bij het voelen van het aanspannen rugspieren meteen voorwaarts rijden. Flink met je stem zeggen dat ie moet gaan lopen. En als hij gaat bokken, probeer dan nog voorwaarts te gaan of zeg eens heel hard Hey.. kan werken.
Durf je dit niet, laat dan iemand anders het doen die dit wel aandurft. Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:27

Vero83 schreef:
ja dat is een handelsstal die 100 paarden staan hebben om in te rijden, en die doet niks anders dan dat maar op 3 weken zijn ze daar zadelmak maar dan zit de eigenaar met de gebakken peren want dat komt erna eruit he die man dwingt (met slaan) tot het paard doet wat hij vraagt maar ik doe dat niet dus die weet dat hij van mij gaan slaag krijgt ook omdat hij te groot te sterk en hard kan bokken, het paard is niet van mij dus die man laat ze allemaal daar zadelmak maken.
ja hij reed met constant lichtjes tikken vooruit achter op de bil en dat ging bij mij goed tot de 3de keer (miss doe ik het minder en minder hard?) en toen kreeg ik een serieuze bok en vloog een meter uit het zadel. en weigerd hij nog een stap naar voor te doen.

Tja, ik ben geloof ik zo'n beetje de enige, maar ik zou juist proberen dit patroon van meppen ipv aandrijven met het been te doorbreken (en volgens mij zit er nogal wat verschil tussen de zweep gebruiken als hulpmiddel tijdens het inrijden, wat ik volkomen logisch vind, en de zweep gebruiken als voornaamste aandrijfinstrument). Volgens mij gaan dit soort dingen van kwaad tot erger.. Maar goed, ik ben altijd al meer het type geweest van met een paard rijden dan van tegen een paard rijden..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:09

troi schreef:
Vero83 schreef:

Tja, ik ben geloof ik zo'n beetje de enige, maar ik zou juist proberen dit patroon van meppen ipv aandrijven met het been te doorbreken (en volgens mij zit er nogal wat verschil tussen de zweep gebruiken als hulpmiddel tijdens het inrijden, wat ik volkomen logisch vind, en de zweep gebruiken als voornaamste aandrijfinstrument). Volgens mij gaan dit soort dingen van kwaad tot erger.. Maar goed, ik ben altijd al meer het type geweest van met een paard rijden dan van tegen een paard rijden..

Het is al van kwaad tot erger gegaan, doordat het paard de baas is geworden ipv de ruiter ;-)
Klinkt mij in de oren als angst, afwachten en gebrek aan ervaring.

Als de ruiter meer conseqent had gereden in het begin en begeleiding/tips had gehad
van hoe het paard te rijden van de zadelmakmaker was het niet zover gekomen.

Nu heeft het paard door niet conseqent optreden van de ruiter een pak op zijn donder nodig.
Het is een hengst begreep ik, zo'n dier moet je helemaal laten weten wie de baas is,
anders kan dat nog gevaarlijke situaties opleveren.
Sommige paarden zijn nu eenmaal geen brave speelkameraadjes ;-)

Het paard moet respect voor je hebben, als een paard in de wei
op zijn plek gezet wordt door een ander paard dan krijgt hij toch ook een flinke klap?
Dat heet duidelijkheid en conseqentie, daar is niets zieligs aan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:34

Ik heb het woord zielig volgens mij niet gebruikt en ben het zeker met je eens dat hier een fiks dominantieprobleem ontstaan is. Vraag is alleen hoe je dat het beste kan oplossen. Ik gok dat het dominantie probleem veel breder speelt (maar kan me natuurlijk vergissen), hoe gaat het met poetsen, lopen aan het halster? Als dit ook problematisch is zou ik dit eerst proberen op te lossen. Waarschijnlijk zal dat alleen al een deel van het rijprobleem oplossen. Verder ben ik echt niet tegen zweepgebruik (had ik ook al gezegd) maar niet als standaard rijmethode, volgens mij is het altijd nog een correctie middel. Ik denk dat als je probeert je paard door dit probleem heen te meppen het heel lastig wordt om later je paard wel correct (dwz op beenhulp) te gaan rijden. Maar goed, ieder heeft een andere rijstijl natuurlijk...

scappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:56

he dit lijkt wel mijn paard twee jaar geleden heb hem laten inrijden bij bekenden. en daarna zelf gaan rijden tijdje goed gegaan. en toen echt het zelfde wat jij beschrijft kon niks in de bak zonder om hoog te gaan of te bokken sla je met zweep alleen maar bokken niet lopen. leg je been aan het zelfde of achteruit nooit vooruit lopen. geef je een paar tikken dan ga je helemaal de lucht die was echt niet grappig ik had hem bijna weg gedaan. hij was namelijk ook niet te hanteren shoppen deed hij regelmatig

maar ik had de oplossing ik had bedacht hij ging goed op de trailer dus als hij nou in het bos is moet hij toch naar huis.
En dat was de oplossing gewoon naar het bos gegaan en gaan rijden met iemand samen kon niet sturen geen been aanleggen helemaal niks want ook wanneer ik dat deed stond ik stil en ging omhoog maar hij liep wel. kon ook niet stoppen. hij heeft in het bos geleerd wat been was en het stuur kwam er daar ook op.
Dit een paar maanden gedaan en niet meer in de bak geweest want dit had toch geen nut. en ik kreeg toen verbetering na 3 a 4 maanden ben ik pas weer de bak in gegaan en toen kon ik aardig normaal daar rijden.
Het is niet een heel veilig idee om met een jong paard zo het bos in te gaan maar het was voor mij dat of verkopen. en zolang je een braaf paard mee hebt gaat het prima

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:01

troi schreef:
Het is al van kwaad tot erger gegaan, doordat het paard de baas is geworden ipv de ruiter ;-)
Klinkt mij in de oren als angst, afwachten en gebrek aan ervaring.

Als de ruiter meer conseqent had gereden in het begin en begeleiding/tips had gehad
van hoe het paard te rijden van de zadelmakmaker was het niet zover gekomen.

Nu heeft het paard door niet conseqent optreden van de ruiter een pak op zijn donder nodig.
Het is een hengst begreep ik, zo'n dier moet je helemaal laten weten wie de baas is,
anders kan dat nog gevaarlijke situaties opleveren.
Sommige paarden zijn nu eenmaal geen brave speelkameraadjes ;-)

Het paard moet respect voor je hebben, als een paard in de wei
op zijn plek gezet wordt door een ander paard dan krijgt hij toch ook een flinke klap?
Dat heet duidelijkheid en conseqentie, daar is niets zieligs aan.
[/quote]

Tja ervaring ontbreekt mij dus echt niet, ik rij vanaf mijn 10 jaar op de manege waar mijn vriendinnen altijd de brave beestjes hadden en ik de stoute daar heb ik dus leren rijden en volharden. Stijgeren bokken niks was een probleem, ik heb in die handelsstal waar deze is zadelmak gemaakt meer dan 20 paarden gereden en mee zadelmak gemaakt waaronder paarden van 3 en pony's enzo. Ik doe niks anders dan 3 jarige voor mensen voor mijn plezier aanrijden of problemen oplossen tot ze hem zelf weer gaan rijden of verkocht word. ben al 100x gevallen zeg ik niks van maar ik voel goed aan een paard wanneer het tijd is, en rij bijna nooit met sporen wel zweep als aanwijsstokje. Paard weet goed wanneer ik wat wil zonder dat ik het hard moet vragen, ze moeten het voor u willen doen.

MMMAAAAARRRRRR, vorig jaar dus van ene 4j afgevallen zelfs neit zijn fout. mooi op mijn voeten terechtgekomen maar enkel op 3 plaatsen gebroken 3 operaties en 6 maanden niet kunnen lopen... Toen was mijn gevoel voor paarden ECHT weg.
Maar toch 2 zomers later jeukt het weer en ben ik weer begonnen eerst van mensen een 3,4 jarige merrie en nu deze. Alles gaat goed ervoor en als ik er eenmaal opzit ook dan vergeet ik alles maar TOT als die begint te klooien raak ik in paniek ohhh nee hoe moet ik eraf geraken als die zo gek doet en hoe moet ik neerkomen, ik wil er neit af... zo spookt het door mijn hoofd.
Maar iets is in mij gekraakt, zodra die gek doet ga ik na voor zitten voor de bokken op te vangen en ik vertrouw hem totaal neit meer... en wil er zo snel en stil mogelijk af om geen brokken te krijgen.
dus de durf van vroeger is totaal weg, en mijn leiderschap ook. vroeger noemde ik bokken spelen en vond ik het fijn nu niet meer, en een hoop problemen.
Nu weet ik binnenkort hoe erg die is en hoe ver die gaat dan neem ik de bovenhand weer omdat ik dan vertrouwen krijg.

dus ja maar nu verder geraken

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:07

troi schreef:
Ik heb het woord zielig volgens mij niet gebruikt en ben het zeker met je eens dat hier een fiks dominantieprobleem ontstaan is. Vraag is alleen hoe je dat het beste kan oplossen. Ik gok dat het dominantie probleem veel breder speelt (maar kan me natuurlijk vergissen), hoe gaat het met poetsen, lopen aan het halster? Als dit ook problematisch is zou ik dit eerst proberen op te lossen. Waarschijnlijk zal dat alleen al een deel van het rijprobleem oplossen. Verder ben ik echt niet tegen zweepgebruik (had ik ook al gezegd) maar niet als standaard rijmethode, volgens mij is het altijd nog een correctie middel. Ik denk dat als je probeert je paard door dit probleem heen te meppen het heel lastig wordt om later je paard wel correct (dwz op beenhulp) te gaan rijden. Maar goed, ieder heeft een andere rijstijl natuurlijk...

nee troi, het paard is echt super in omgang een echte puppy. je mag langs 10 paarden lopen en hij kijkt nergens na hij loopt netjes achter je aan. Bijt niet, gaat mooi in poetsbox staan laat zich overal behalve aan de singel en liesstreek (iets gevoeliger vandaar ook protest dnek ik op benen) goed poetsen. Manen trekken, gemakkelijk hoofdstel aandoen. Staat zelfs dikwijls los met een touwtje terwijl er paarden voorbij lopen. In de bak kan die heel gek doen 10x goed bokken ma als dat eruit is mag je de zweep vasthouden komt hij vanzelf terug naar je en snuffelen ook al heb je de zweep vast.
wij zijn vanaf moment 1 in een vreemde bak gaan rijden met 10 hindernissen in en hij is nog nooit ergens geweest en keek echt naar niks alsof hij er al 10 jaar komt. allemaal geen probleem.
tijdens logeren luisterd hij goed naar de stem draf en wow maar tijdens rijden totaal niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:15

Als je het zelf niet durft, dan ook niet zelf doen!

Laat de zadelmakmaker nog een keer (of 2/3) komen en laat hem het probleem aanpakken.
Daarna onder begeleiding van hem (dan durf je ook meer) nog een keer 2 of 3 (na)rijden volgens de manier van de zadelmakmaker.
Daarna raad ik je aan om nog 2 lessen te nemen totdat het goed gaat.

Als je voelt dat jij de baas bent en blijft komt het lef vanzelf weer.
Het is nu even een kwestie van alle moed bij elkaar rapen en doorzetten,
Anders is de andere optie een onberijdbaar, verkeerd beleerd paard.
Het zou zonde zijn als dit paard daardoor met een verhaal de handel in gaat of naar de slager moet.
Het is dus niet alleen voor je eigen belang om er iets aan te doen, maar ook voor het paard.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:26

Ik geloof niet echt in dominante paarden. Ik zie dit probleem dan ook eerder als een communicatie probleem. Het paard heeft werkelijk geen flauw idee wat de ruiter van hem wilt. Constant tikken krijgen is natuurlijk geen manier van inrijden en maakt niet duidelijk naar het paard toe wat er nu eigenlijk verwacht wordt.

Mijn advies (maar blijkbaar ben ik de enige): Laat het rijden even zitten en ga alleen maar longeren. Zorg dat er een goede zadelmaker komt kijken naar eventuele zadelproblemen.
Op het moment dat de stemhulpen er goed inzitten kun je jouw paard opnieuw laten/gaan inrijden. Begin weer alsof het paard nog nooit een ruiter heeft gehad en zorg ervoor dat de zweep alleen nodig is als extra hulp en niet als hoofdcommunicatie middel. Zoek begeleiding en veel succes! :)

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:31

neen het is een springpaard met super afstamming dus ik denk niet dat hij naar slager zou gaan hij dient voor de verkoop. het is juist dat ik weet hoe die makmaker is, door het gewicht alleen al weet het paard dat hij niet meer de baas is en ik ben maar een lichtgewicht dan. En ik heb al vroeger gemerkt dat als de eigenaars er terug opgaan het paard toch voelt wie erop zit en het maar 10 min duurd eerdat ze terug stouter worden.
Maar ik moet doorzetten het duurd nu alleen iets langer dan normaal met mijn schrik.
Maar het kon dat mensen manieren weten om ze toch te doen lopen zonder benen of zweep drastisch te gebruiken als hij stopt draai ik hem bv direkt om zodat hij totaal niet weet waarom ik dat doe.
en ik heb hem gisteren moe gelogeerd om hem dan toch maar te laten werken.
En vandaag weer opnieuw he, zelfde situatie en probleem maar vroeger zette ik het knopje op 0 en nu lukt dat niet meer.
dus moet ik andere manieren vinden

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 14:34

mariettek schreef:
Ik geloof niet echt in dominante paarden. Ik zie dit probleem dan ook eerder als een communicatie probleem. Het paard heeft werkelijk geen flauw idee wat de ruiter van hem wilt. Constant tikken krijgen is natuurlijk geen manier van inrijden en maakt niet duidelijk naar het paard toe wat er nu eigenlijk verwacht wordt.

Mijn advies (maar blijkbaar ben ik de enige): Laat het rijden even zitten en ga alleen maar longeren. Zorg dat er een goede zadelmaker komt kijken naar eventuele zadelproblemen.
Op het moment dat de stemhulpen er goed inzitten kun je jouw paard opnieuw laten/gaan inrijden. Begin weer alsof het paard nog nooit een ruiter heeft gehad en zorg ervoor dat de zweep alleen nodig is als extra hulp en niet als hoofdcommunicatie middel. Zoek begeleiding en veel succes! :)

hey aan de longe luisterd hij perfect, maakt perfecte overgangen en komt fijn naar u toe op het einde. Zelfs met elastieken is geen probleem, maar des te moeilijker doet hij in zijn mond met het rijden. Tijdens het rijden kent hij de woorden wow ofzo niet alle zo doet hij toch. Hij is wel veel gevoeliger met aansingelen aan zijn zijkant en met borstelen daar en in de lies ook. vandaar protest op de benen denk ik.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 17:16

tja ik ga nu rijden eens benieuwd hoe het seffens zal gaan...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:26

mariettek schreef:

Je geloofd niet in dominante paarden?? :S
Jij gaat er dus van uit dat er geen karakter verschillen bestaan tussen paarden onderling? Anders heb je al gauw dat het ene paard dominanter is dan de andere waardoor je dus kan spreken van dominante paarden. Verder als ik het verhaal zo hoor leek hij het bij de gene die hem inreed toch wel te snappen en ik geloof niet dat een paard ineens dommer word.

Kortom ik ga mee met het advies van listiglistje