Gewoon niet meer willen galopperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

priekjuh

Gewoon niet meer willen galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:06

Hallo iedereen! *D

Ik heb een Haflingermerrie, Jara, ze is 11 jaar een heel erg lief. Het rijden gaat steeds wat beter, in de draf en stap gaat alles meestal goed, maar als ik wil galoperen, dan komen de problemen. En vooral de linkergalop.
Ze luistert goed, totdat ik de hulpen geef. Ik doe het altijd zo: Zorgen dat ze in de goede stelling loopt, hoofdje heel klein beetje naar binnen, beetje inhouden, dan aanduwen met binnenbeen die op de singel ligt, en ook nog een beetje met buitenbeen. Maar nee hoor, ze doet het niet meer. Ze bokt.
Als ik dan terwijl ze bokt doordrijf of een tikje geef, galopeert ze wel door, maar stopt ze ook weer heel snel.

Vroeger (2 maanden geleden ofzo :+ ) lukte het wel beter, maar ALS ze eindelijk wel aangalopeert, racet ze heel de bak door. Rustig aanspringen en rustig galopperen bestaat voor haar gewoon niet..

Ik zou heel graag tips krijgen ;)
En zeg alsjeblieft niet van: Neem les, want dat heb ik normaalgesproken ook, alleen door het weer is de hele bak bevroren of helemaal doorweekt, dus daarom heb ik besloten in het voorjaar weer te gaan lessen. ;)
Laatst bijgewerkt door priekjuh op 14-01-09 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:08

Is ze al nagekeken? Misschien heeft ze wel last van haar rug of zit haar zadel niet zo lekker... Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar zou wel een reden voor het bokken kunnen zijn ;).

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:13

Chrissy_ schreef:
Is ze al nagekeken? Misschien heeft ze wel last van haar rug of zit haar zadel niet zo lekker... Hoeft het natuurlijk niet te zijn, maar zou wel een reden voor het bokken kunnen zijn ;).

Een jaar geleden is ze nagekeken..
Toen zat alles helemaal goed..
Maar dat is wel een jaar geleden.
Maar kheb eigeniljk niet het idee dat ze ergens last van heeft.
Ze loopt altijd vrolijk, en buiten galopeert ze gelijk weg ;)

annie88

Re: Gewoon niet meer willen galopperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:31

ik heb ook zo een paard..
Probeer hem eerst om hem makkelijk te maken hem in galop te laten vallen.. dus steeds wat sneller draven en dan in galop.. Werkt dat niet probeer dan op de volte richting het schot/hek aan te galopperen, zo word hij in een bepaalde positie geplaatst en kan ook niet wegspringen, doordat je dicht bij het schok/ hek zit.
Wat je ook nog kan proberen is op de rechterhand draven, dan van hand veranderen, en als je dan in de eerste hoek bent op de linkerhand meteen aanspringen.. Vaak lukt dat wel.
Nou succes!

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:16

hey hallo
wat lastig!
Onthou wel dat je buitenbeen erg belangrijk is! dus spoor aub niet minder met je binnenbeen aan dan met je buitenbeen...
en ik zou haar niet vanuit het bokken laten aangalopperen want dan vin ze dat straks normaakl, dus ik zou dat gewoon niet toelaten en dan elke keer weer terug rijden en weer opnieuw proberen.. doet ze het dan wel, vergeet dan niet om haar even helemaal de hemel in te prijzen!!!
en even goed kijken of je niet teveel stelling vraagt, want dan kun je het ook eens zonder die stelling proberen..
succes!!!

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:02

annie88 schreef:
ik heb ook zo een paard..
Probeer hem eerst om hem makkelijk te maken hem in galop te laten vallen.. dus steeds wat sneller draven en dan in galop.. Werkt dat niet probeer dan op de volte richting het schot/hek aan te galopperen, zo word hij in een bepaalde positie geplaatst en kan ook niet wegspringen, doordat je dicht bij het schok/ hek zit.
Wat je ook nog kan proberen is op de rechterhand draven, dan van hand veranderen, en als je dan in de eerste hoek bent op de linkerhand meteen aanspringen.. Vaak lukt dat wel.
Nou succes!

Ja, richting het hek doe ik altijd wel, dat gaat sowieso wel wat beter dan van het hek af.
Maar in galop laten vallen doe ik liever niet, omdat ze dan helemaal uit elkaar ligt, en heel hard gaat. dat is niet de bedoeling.. ;)

@ Stalkarima:
ja, vanuit bokken is niet zo heel handig nee, dat doe ik ook liever niet. Behalve als ze echt niet wil, en ze blijft maar zo doen, dan drijf ik soms de bokken er uit, tot ze galoppeert.
Ja, als het lukt dan krijgt ze altijd gelijk 100 knuffels :+
En ik drijf ook wel met buitenbeen :D

Vandaag heb ik heerlijk gereden in de bak, ik had zin in springen en het lukte wel goed. Jara had er ook zin in, alleen sprong ze alleen richting hek :+
Maargoed, ze wilde dus ook wel in galop over de hindernis, en dan een klein stukje doorgaloperen.
Ik had ook nog even op het stuk gegalopeerd waar eerst de hindernis stond, en toen nog een klein stukje gewoon door de bak.
Het ging niet al te goed en veel te hard, en ze hield haar hoofd heel raar, maar het bokken was wel weg :D
Het is een beginnetje.
Laatst bijgewerkt door priekjuh op 15-01-09 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:06

Lastig probleem..
Heb je mss foto's waar je op rijdt?
Ik heb nl. een keer gezien dat een pony het deed omdat de ruiter niet genoeg meegaf me de handen..

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 20:13

Tender_12 schreef:
Lastig probleem..
Heb je mss foto's waar je op rijdt?
Ik heb nl. een keer gezien dat een pony het deed omdat de ruiter niet genoeg meegaf me de handen..

Hee..
sorry, een foto lukt niet. Er staat dan bovenaan in het rood dat de grootte niet bepaald kan worden van de afbeelding.. :? :?

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:25

Hm, ik ben ook niet echt goed met computers dus daar kan ik je niet mee helpen.
Als je aanspringt in galop, geef je dan goed (mss moet je het nu overdreven doen) mee met je handen?

priekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-09 11:51

Tender_12 schreef:
Hm, ik ben ook niet echt goed met computers dus daar kan ik je niet mee helpen.
Als je aanspringt in galop, geef je dan goed (mss moet je het nu overdreven doen) mee met je handen?

Jep, dat wel.. :)