mijn pony van vier wil niet in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

demi_lover

mijn pony van vier wil niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:03

hallo
ik heb een jonge pony van 4.
als ik wil gaan galoperen gaat mijn moeder met de longeerzweep erachter
en als ze dan eindelijk in galop zit is het 2 passen dan begint ze met 4 benen in de lucht draait zich om en steigert bokt enorm hoog met haar oren plat in haar nek.
elke keer als we et oefenen zegt mijn moeder je moet blij zijn dat je haar ogen niet ziet echt om te doden.
ik pak haar dan aan en geef haar een tik meet de zweep het word dan alleen maar erger.
we hebben er al een krakker bij gehad en van alles gebrobeert het rare is op buiteritten wil ze wel galoperen

dus hoe meot je dit aanpakken soms word ze echt gevaarlijk want ze doet haar rug ook nog bol en dan blijf je moeilijk zitten.

wetten julie waarom ze zo doet? of hoe je dit moet aanpakken?

groetjes :D

KiWiKo

Re: mijn pony van vier wil niet in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:04

nouhouhou misschien is het verstandig om er een goede instructeur bij te zoeken, die kan je ook gelijk vertellen of het iets lichamelijks is........

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:06

Heb je les? Je pony heeft nog moeite met haar evenwicht daarom is het voor haar buiten makkelijker om te galloperen dan in een bak! Ga dit dus ook lekker buiten met haar oefenen! Rij in de bak veel overgangen om haar achterhand sterker te maken en neem hier een goede instructrice bij!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:06

KiWiKo schreef:
nouhouhou misschien is het verstandig om er een goede instructeur bij te zoeken, die kan je ook gelijk vertellen of het iets lichamelijks is........

Ik vind dit maar een raar advies, iedereen weet dat les helemaal nergens goed voor is, en zwaar overrated is.

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:07

iets lichaamelijks is het niet want dat hebben we al uitgezocht

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:08

Dan ligt het het aan jou, en moet je er een goede instructeur bij zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:09

Vjestagirl schreef:
KiWiKo schreef:

Ik vind dit maar een raar advies, iedereen weet dat les helemaal nergens goed voor is, en zwaar overrated is.

pssst dadelijk neemt TS jullie nog serieus :+

Goed les nemen is inderdaad het beste wat je kan doen, naast uitsluiten dat ze lichamelijk ergens last van heeft natuurlijk. Als je je pony elke keer naar voren laat jagen met galopperen dan kan ik me voorstellen dat ze het niet leuk meer vind en het alleen maar moeilijker wordt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:09

goede begeleiding vragen,en niet mee wachten

als je echt zeker weet dat het geen lichamelijk probleem is,dan zou ik nog sneller voor goede begeleiding zorgen

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:14

als je haar niet helpt met de longeerzweep staat ze stil en dan wil ze niks meer als ze in galop zit hoeft ze ook maar een paar pasjes zodat ze weet dat ze braaf is en dat zeggen we ook.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:15

demi_lover schreef:
als je haar niet helpt met de longeerzweep staat ze stil en dan wil ze niks meer als ze in galop zit hoeft ze ook maar een paar pasjes zodat ze weet dat ze braaf is en dat zeggen we ook.

Dat is geen helpen, dat is je pony opjagen. Ze moet leren te lopen op beendruk. Als ze niet kan stappen zonder zweep erachter dan kan ze al helemaal niet galloperen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:16

dat maakt des te duidelijker dat je niet zelf moet gaan aanmodderen maar een ervaringsdeskundige erbij moet gaan vragen

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:20

demi_lover schreef:

Maar lees ik dan net goed, dat zo gauw ze galopeerd ze gelijk omdraait en steigert en ze dan weer op haar kop krijgt daarvoor?
Zulk gedrag word inderdaad ook niet geaccepteerd. Maar kan me zo voorstellen dat je pony er dan niks meer van snapt.
En opjagen met de zweep om hem/haar te laten galoperen vind ik al helemaal geen goede optie.
Zo bouw je alleen maar spanning op.
Je kan beter goed les nemen, en veel overgangen rijden zodat je pony meer zijn achterhand gaat gebruiken.
En wanneer je pony dan genoeg kracht en balans heeft komt dat galoperen vanzelf.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:22

draait zich om en steigert bokt

Bokken en steigeren in galop?Bokken kan ik begrijpen,maar steigeren?Dat wil ik wel eens zien.
De tip van ervaringsdeskundige lijkt me zeker niet zinloos.Nu wordt het paard de galop in gejaagd met de zweep,dat kan een jong paard echt niet begrijpen.Ga voordat je nieuwe les hebt hem eerst maar eens longeren en daar de galop oefenen.Goed je stem erbij,zodat hij de stemhulp gaat begrijpen.Later kun je dat met rijden gaan combineren met je galop hulpen.Geef als je aan wilt galopperen ook je paard van voren genoeg ruimte zodat hij ook naar voren kan gaan en ga zelf wat uit ht zadel zitten zodat hij net wat gemakkelijker de achterhand en rug kan gebruiken.
Maar rommel niet zo verder als je nu aan het doen bent.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:33

Ik zou haar eerst eens gaan longeren in galop en langzaam opbouwen tot ze minimaal 6 minuten alle twee de kanten zonder terug vallen kan galopperen en ga er dan pas eens op stappen!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:48

HAR-->RT-P

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:06

inderdaad zoals hierboven gezegd wordt, Longeren longeren longeren.
Hierbij leren ze hun balans te houden de stemhulp te begrijpen enz.
Ook moet je de rust houden opjagen straffen enz heeft niet echt veel zin.
De pony moet je leren begrijpen.

Toen ik de mijne aan het inrijden was, wist ze altijd na 2 passen galop of om te draaien of haar hoofd tussen het hek te proppen zodat ik niet door kon rijden. We hebben heel erg veel aan de longe gewerkt en dit werkte ook niet een twee drie, daar heeft ook veel tijd ingezeten om haar fatsoenlijk een mooie volte te laten lopen alleen al stappen.
Maar nu is ze eindeloos, reageert goed op de hulpen en heeft een uitstekende galop. Het is gewoon een communicatieprobleem, jij wil iets de pony wil waarschijnlijk wel werken maar is gewoon de weg kwijt, jullie weten allebei niet hoe en wat nou eigenlijk de bedoeling is.

En daar zit het probleem het is zaak dat je op het juiste moment de juiste galophulp geeft.
Doe dit in de hoek en leg je buitenbeen naar achteren en je binnenbeen op de singel geef de hulp op het moment dat de pony het binnenvoorbeen achter heeft het is dan gemakkelijker voor de pony om het naar voren te zetten. dan kan deze zijn been kwijt zit deze in de juiste galop en is het ook gemakkelijker.

demi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 16:17

ja we longeren ook al vaak dan kan ze wel heel goed galoperen maar het is ook eer arabiertje misschien heeft ze gewoon geen zin

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:23

Volgens een van je andere berichtjes galopeerd ze juist zo fijn maar dan zonder zadel...gaat er nu misschien een lampje branden??

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:24

Probeer anders eerst met longeren haar te laten galopperen op het commando 'galop' (niet in te klein rondje, dat is heel slecht voor je paard.) . Als ze dat eenmaal kan, gaat het in de bak misschien ook wel beter.

Overigens moet je haar gelijk mega uitgebreid belonen als ze in galop aanspringt als je erop zit, en dan voor dat zij zelf stopt, haar afremmen. Zodat jij het bepaald. Als ze het aanspringen eenmaal snapt kan je steeds verder gaan.
Ik adviseer je overigens om, als het beter gaat, en je in de 2 de bocht aanspringt, alleen de lange zijde te galopperen in het begin, dus niet de volgende bocht.
en verder in het bos oefenen, of met een ander galopperend paard voor je in de bak/het bos.

maar als je 't allemaal niet weet kan je beter les nemen. Want je wilt je paard niet verpesten neem ik aan?