Paard staakt bij het willen aangalopperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aukie

Paard staakt bij het willen aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 09:34

Ik heb een paard met geschiedenis (tying-up, vastzitten in rug 3 jr. geleden). Hij was 3 toen ik hem inreed en waren een half jaar vooral bezig met de basis toen we met het rijden stopten. Hij zat vast in zijn rug en zijn spieren verzuurden. Hij was ook niet meer te genieten. Hij is onderzocht en de dierenarts verwachtte niet meer dat hij nog normaal te berijden zou zijn.
Hij is nu bijna 8 en heeft dus een aantal jaren stil gestaan en ruim een half jaar geleden heb ik (in overleg) het rijden voorzichtig aan weer opgepakt toen hij ook voor de wagen werd beleerd. Het ging in het begin vrij moeizaam met regelmatig staken bij het aan willen draven. Hij heeft moeite met het gebruiken van de achterhand en zet door zijn gespierde en compacte bouw zijn rug snel vast.
Heb bloed laten trekken en een fysio/osteo laten komen. Bloed was ondanks alle werk in orde en er zijn geen grote blokkades gevonden en dus heb ik hem wat meer aangepakt (het is ook een eigenwijze donder die er soms onderuit probeert te komen }> ), wat goed werkte. Nu draaft hij gewoon aan en kan ik heel behoorlijk met hem rijden. Zijn achterhand wordt sterker en zijn passen ruimer en hij heeft er ook plezier in. Er is nu nog 1 probleem: Het aangalopperen. In het begin toen ik het rijden oppakte was het geen probleem al moest hij nog erg zijn balans zoeken en vond hij het aanspringen moeilijk, maar langzaam aan is het er toch ingeslopen dat hij helemaal niet meer wil aangalopperen en als ik dat door wil drukken gaat hij in de staak. Ook op stemhulp reageert hij niet.
Heb ook 1x per week les en mijn instructrice weet ook niet zo goed hoe we het aan moeten pakken. Aan de longe galoppeert hij zonder moeite (zonder mij erop). Het zal ook best zijn dat hij het even voelt als hij moet galopperen, maar net als met draven moet hij daar doorheen.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik zou dus graag goede tips ontvangen over hoe het nu aan te pakken.
Alvast bedankt!

Lielle

Re: Paard staakt bij het willen aangalopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 10:01

Is hij braaf buiten? Dan zou ik gewoon lekker buiten gaan rijden, flink draven over ruime paden en zo in galop laten vallen. Even door dat patroon heenbreken.
Als dat niet gaat kun je proberen om hem in de bak stevig door te laten draven tot het uiteindelijk makkelijker is om te galopperen.

En als je echt zeker weet dat er fysiek niets meer aan de hand is, maar dat het even op gang komen is, zou je - in overleg met de dierenarts! - een paar dagen wat pijnnstillers kunnen geven. Daarnaast kun je ook nog aan supplementen denken om zijn spieren wat losser te maken, ook in overleg met de DA.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 10:19

Ja, dat buitenrijden wil ik binnenkort wel weer op gaan pakken
als het wat warmer wordt. Nu is hij gewoon te fris door de kou en het weinige bewegen tijdens de vorstperiode. Ik wil geen risico's nemen) Overigens galoppeert hij normaal wel tijdens een buitenrit.
Hij krijgt vitamine E/selenium (Chevivit) en NAF Magic (met oa magnesium) voor de ontspanning en afvoer van afvalstoffen.
In het uiterste geval zal ik eens overleggen over die pijnstillers.
Bedankt voor je tips.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:06

Ik zou hem nooit in de galop laten vallen! Daarmee leer je slechte overgangen aan en vanuit een slechte draf (uitelkaar gevallen, over zn tempo ed.) aanspringen zorgt er niet voor dat het gemakkelijker wordt om goed te galoperen.

Wat je kan proberen is aan te springen vanuit de verlichte zit om zijn rug de ruimte te geven.. Begin eens aan de longe, want daar doet ti het wel.. Dan kan je instructrice desnoods met de longeerzweep voorkomend at ti in staking gaat.. Ik vind het een lastig probleem! Wat zegt je instructrice ervan!?

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:39

Het is inderdaad een lastig probleem. Mijn instructrice weet het ook niet zo goed. We gaan het eens aan de longe proberen als de bak weer een beetje bekomen is van de vorst en regen.
Verlichte zit is misschien een idee, maar mijn instructrice zei juist dat ik op m'n kont moest gaan zitten. Ik zal het nog eens vragen. Zaterdag heb ik weer les.
Mijn instructrice rijdt sinds kort ook af en toe op mijn paard en haar lukt het ook niet. Alleen af en toe één galopsprong en dan valt hij weer in draf.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:40

normaal ben ik dat helemaal met je eens (niet in galop laten vallen), maar als het nu al echt een groot probleem is (en staken valt daar mee wel onder) moet je het even doen zoals het kan en niet zoals het moet ;)

Een beetje licht zitten ben ik het trouwens helemaal mee eens, dan krijgt de rug meer ruimte.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:51

Romyv schreef:
Ik zou hem nooit in de galop laten vallen! Daarmee leer je slechte overgangen aan en vanuit een slechte draf (uitelkaar gevallen, over zn tempo ed.) aanspringen zorgt er niet voor dat het gemakkelijker wordt om goed te galoperen.

Wat je kan proberen is aan te springen vanuit de verlichte zit om zijn rug de ruimte te geven.. Begin eens aan de longe, want daar doet ti het wel.. Dan kan je instructrice desnoods met de longeerzweep voorkomend at ti in staking gaat.. Ik vind het een lastig probleem! Wat zegt je instructrice ervan!?

Hier sluit ik mij bij aan.
Ik zat helemaal aan het zelfde te denken.

Mischien ook een idee wat ook voor wat afwisseling zorgt, een laag kruisje neer zetten.
Dan gaat ie automatisch in galop na de sprong en dan proberen een stukje door te galoperen.
Probeer het galoperen onder de man weer leuk te maken voor het paard. (als inderdaad alles in de rug goed zit)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 11:55

Dat kruisje heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar daar sukkelt/struikelt hij overheen en gaat zeker niet in galop....We hebben zowiezo al 4 jaar niet gesprongen en hij snapt het niet zo goed.
Zijn rug is 6 wk. geleden nagekeken door een fysio/osteo en zat wel iets vast, maar niet problematisch. Hij is toen ook los gemaakt.
Er is ook goed naar mijn zadel gekeken en die past prima.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:09

Ja, soms heb je van die niet springers.
De moeder van mijn paard liep altijd dwars door de hindernis heen zonder ook maar te denken aan springen. :+
Best een lastig probleem.

Dan denk ik toch vanaf de longe gaan beginnen.
Eerst zelf niks doen en dan vertrouwen en hulpen opbouwen waardoor het rustig aan ook zonder longe en aanjager lukt.
En straks lekker buiten gaan oefenen als het weer wat beter word.