Volle galop --> pony rem kwijt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Volle galop --> pony rem kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 21:04

Na het een tijdje aangekeken te hebben heb ik besloten toch maar eens voor te leggen op bokt. Ik rijd al een tijdje een ponytje van de vorige eigenaar van mijn pony. (hij staat nog steeds op dezelfde plaats) Ik heb deze merrie al vanaf veulen in de hand gehad en aan de opvoeding mankeert niks, bijgevolg ging het inrijden vlekkeloos. In de training in de bak gaat het ook prima, ze luisterd erg goed naar zowel teugelhulpen en bithulpen en ik kan haar op zit terug rijden.

Maar buiten.. In stap en draf is er niks aan de hand, goed te sturen en terug te nemen en ook een rustige handgelop gaat vlekkeloos. Maar vanaf dat je haar aanzet tot een snellere galop, lijkt de rem te zijn verdwenen. Haar oortjes gaan naar voren en dan is madam werkelijk niet meer af te remmen, je moet 50 m voor het eindpunt beginnen met remmen, dan staat ze mischien stil op het eindpunt. Niet veilig uiteraard en daarom laat ik haar enkel nog gaan in een gesloten stuk land, maar dan nog ze moet het wel leren. Zwaar zitten helpt in ieder geval niet, hooooo ook niet, ferme ophoudingen is het enige wat schijnt te helpen maar het is nog altijd een gevoelige mond die ik niet wil verpesten.

Ik heb diverse bitten geprobeerd (enkel gebroken bustrens, Happy Mouth ongebroken) en ik dacht overlaatst, mischien houdt ze niet van het bit. Dus heb ik ook mijn bosal en touwhalster geprobeerd; ook hier perfect te sturen in rustige gangen maar ook in de galop niet terug te krijgen. En met een dun touwhalster daar trek ik liever niet te hard aan, dat is erg scherp, net als een bosal. Het is dus alleen bij de volle galop, mocht het eens tot een rengalop komen zou ik echt niet weten wat er zou gebeuren. Kortom, pony houdt erg van rennen en is érg snel en ook totaal niet bang, maar hoe leer ik haar dat ze zich gewoon terug moet laten nemen? Ze is echt een hoog in het bloed staand diertje en een reuze verschil van mijn eigen pony, opzich niks mis mee maar controle is vitaal. Het is dus geen bokken, noch ervandoor gaan maar echt puur plezier aan hard rennen zo veel en lang mogelijk. O ja ze is net 5 en op haar 4e ingereden.

Hier even een foto om een impressie te krijgen, hier met touwhalster.
Afbeelding

Heeft iemand enige suggesties of mischien ervaringen? Ik wil er eigelijk geen scherper bit in hangen maar het op een andere manier oplossen.
Iedereen alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes Lara

lindake

Re: Volle galop --> pony rem kwijt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 23:02

Super dat je er geen scherper bit in wilt hangen. Dat hoeft ook niet Lachen.

Als ik jou was zou ik gewoon geen snellere galop meer doen... Stap, draf en een rustig galopje lukt wel... Dus dat is al oké Lachen. Ik denk dat je pony over enthousiast is in de snellere gang en daardoor niet meer te houden is...

Daarnaast vraag ik me af of je les neemt? Want les nemen is voor iedereen belangrijk! Misschien doe je rij technisch toch iets verkeerd... Lachen. Je weet nooit Knipoog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 02:14

Doet ze het iedere keer als je wat harder wil galopperen? Wat gebeurt er als je haar (op een plek waar dat veilig is Knipoog ) laat uitrazen, is ze een tweede keer dat je wat meer tempo vraagt dan wel goed terug te vragen?

Ik weet niet of je dit al geprobeerd had Vork Maar het eerste wat bij me opkomt is dat ze haar energie kwijt wil.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 02:42

Kijk eens op Paardnatuurlijk.nl en zoek eens op one rein stop.
Misschien handig als jij dit aan de pony kunt leren.
Een automatische reflex moet het worden.

Daarmee stopt ze wél, mits goed erin getraind.

Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 04:32

countrygirl, ik heb op die site gekeken en de informatie over de one-reinstop doorgenomen. Dat zie ik wel zitten! De voorbereidingen ervan (dus het "aanmaken" van de reflex) wordt daar met een halstertje gedaan, kun jij mij uitleggen hoe je dat in de praktijk van buitenritje met een bitje kunt vertalen?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:54

Die one-rein-stop is inderdaad aan te raden.

Paarden zijn meestal zonder bit makkelijker te stoppen dan met! Maar de ORS werkt met bit ook. Wel belangrijk is dat je een bit met onafhankelijke zijlingse werking hebt; met een ongebroken mondstuk is het namelijk veel moeilijker. De princiepes blijven hetzelfde.

Ik had op buitenrit in de harde galop ook wel eens dat de rem zoek was. Echter, als ik tijdens die snelle galop zonder teugeldruk/contact reed werkte de rem wel. Zonder bit werkte de rem nog veel beter (op touwhalster). Misschien is het dus een optie om eens een snelle galop zonder teugelcontact te rijden om te kijken of het verschil maakt. Als je met contact rijdt is ten eerste het verschil in druk tussen gaan en hoo veel kleiner, en bovendien gaan veel paarden in snellere gangen de hand als vijfde been gebruiken, zo ook in een snelle galop.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:19

Ik heb al 15 jaar een 3/4 arabier 1/4 welch merrie ze is niet mega tempramentvol maar kan wel wat druk doen.
In de bak loopt ze altijd netjes en buiten gaat het ook prima, tot we in een groep naar buiten gaan.
In een groep gaat verder wel heel goed maar in galop in de groep is een drama en ook altijd al geweest.
Het lag er ook aan hoe groot de groep was en met bepaalde paarden ging het toch altijd best netjes, maar wel behoorlijk hard.
Alleen kan ik daar in tegen wel goed hard in galop gaan en haar weer goed terug krijgen, in de groep blijft ze maar doorgaan en is niet meer stop te krijgen.
Dit is tot twee keer toe gigantisch fout gegaan.
Niet dat ik perse hard wil maar we wilden het oefenen , maar op een of andere manier gaat er op een bepaald moment een knop om en soms was ik dat moment voor maar was ik een fractie te laat dan ging het mis.
Nadat het de laatste keer mis is gegaan (ik lag ernaast en zij stormde het bos uit de grote weg op) heb ik besloten dit niet meer te doen met een vreemde groep.
Ik heb eerlijk waar al vanalles geprobeerd, van serieus oefenen tot een scherper bit (hiermee ging ze wel langzamer, bokken, waarna ze weer vertrok) enz.
Ook met springen kon ze redelijk oncontroleerbaar worden.
Ik heb dit ook nooit kunnen achterhalen waarom dit zo is en heb het er nooit uit gekregen.
Nu is ze met pensioen maar als ze het op de heupen heeft is ze niet te temmen.
Het enigste wat bij mij holp was haar tegen een muur stopzetten of waar je plaats hebt op een volte krijgen, maar meestal was het einde dan al zoek.
Ik reed buiten ook altijd met martingaal, anders gooide ze haar hoofd omhoog en was zowiezo weg.
Nu is ze met pensioen en blijkt ze slijtage in rug en hals te hebben, misschien dat dit bij haar ook een rol heeft gespeeld.
Maar dressuur liep ze super en ook lekker vanuit haar rug, zoals ik al zei een moeilijke kwestie.
Soms zit het er gewoon in.

Wat je zou kunnen proberen is met een losse slofteugel naar buiten te gaan en als ze niet meer te stoppen is, pak je de slof even aan, tot ze weer controleerbaar is.
Dan moet de slof onmiddelijk weer los, ontspannen is belonen.
Ik ben geen voorstander van de slof maar een gevaar op de weg is ook niet prettig en nu is de pony nog jong.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:44

@lindake: ik kreeg les maar nu is deze wegens omstandigheden bij de instructrice tot een tijdelijke halt gekomen, maar in de zomer ga ik weer lessen nemen. (nu laten hier de weilanden het niet toe, ik wil ze niet kapot rijden) Het is natuurlijk een goede optie om niet meer snel te rijden maar is dat niet symptoombestrijding? Ik ben zelfs echt een snelle ruiter en merk dat deze pony er enorm veel plezier aan beleefd, is het niet 'gemeen' haar dat te onthouden?

@hestejente: goed idee, dat heb ik al vaker gedaan en werkt erg goed. ;) Maar de rem hoort eigelijk de eerste keer ook al naar behoren te werken.

@countrygirl: daar heb ik domweg nog niet aan gedacht. :=

@hestejente: eigelijk volgens hetzelfde principe als met halster, mischien nog een beetje aanpassen maar opzich is het hetzelfde principe..

@Alicia2U: Ik ga goed letten op die teugeldruk, ik doe dit nog wel eens onbewust. Maar wat jij zegt van dat 5e been is waar, in de ren en drafsport gebruiken ze gelijke druk op beide teugels als een middel om de paarden nog nét iets harder te laten gaan.. Dom eigelijk dat ik het onbewust wel doe, waarschijnlijk toch in een poging haar onder controle te houden; wat toch niet lukt eigelijk.

@Jesito: Een slof zou ik idd kunnen proberen, ben er niet zo een fan van maar mischien dat het kan helpen haar ook uit een snelle galop op stem/zit terug te komen, op de teugel heb ik nu gemerkt krijg je toch geen een paard terug. Maar het is ook een beetje wat jij schrijft over jou paard, de ene keer gaat het beter en de andere keer heeft ze 'de wind in de kop.'

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:50

Het is misschien symptoombestrijding inderdaad maar als het snel galopperen zo'n probleem oplevert zou ik er in het begin toch maar van af zien. Je kan het af en toe eens proberen om wat sneller te gaan maar ik zou er eerst en vooral de rust proberen in te brengen...

Slof vind ik eigenlijk geen goed idee... als een pony echt door wilt gaan loopt hij daar ook doorheen... Daar doe je meer kwaad dan goed mee denk ik...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:06

Zoals ik al zei is slof ook niet mijn lievelings ding, maar je zou het kunnen proberen.
Het is wel heel belangrijk dat de slof niet op spanning staat zolang je paardje netjes bij je blijft.
De slof mag pas opgepakt worden als ze oncontroleerbaar wordt.
Daarmee heb je dan toch net wat meer in handen, ik spreek uit ervaring als ik zeg dat stoppen op de zit er op zo'n moment niet meer bij is.
Als ze weer controleerbaar is is het ook heel belangrijk dat de slof meteen ontspant.

Het is maar een optie zeg niet dat je dit moet doen als het je totaal niet aan zou staan.
Misschien dat iemand anders nog een beter idee heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:09

lindake schreef:
Het is misschien symptoombestrijding inderdaad maar als het snel galopperen zo'n probleem oplevert zou ik er in het begin toch maar van af zien. Je kan het af en toe eens proberen om wat sneller te gaan maar ik zou er eerst en vooral de rust proberen in te brengen...

Slof vind ik eigenlijk geen goed idee... als een pony echt door wilt gaan loopt hij daar ook doorheen... Daar doe je meer kwaad dan goed mee denk ik...

Een pony loopt echt niet zomaar door een slof heen, met een slof ben je juist erg sterk.
Je kunt hem er alle kanten mee op trekken.
Vandaar ook dat de slof heel vaak verkeerd gebruikt wordt.
Ik zie dit vooral vaak op wedstrijden waar mensen los aan het rijden zijn.
Vandaar dat dit ook zo'n veelvuldig gebruikt/ misbruikt hulpmiddel is.
Of het probleem hiermee op de lange termijn mee verholpen is daar zet ik mijn vraagtekens bij en daar heb je zeker een punt.
Maar er zomaar doorheen lopen zie ik er niet veel doen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:16

Ik zou zeggen, ga eerst lekker rustig rijden, stap draf en beheerste galop op touwhalster kan best..
voorlopig geen hardere galop eerst beheerst leren stappen, en draven en galopperen en leren stoppen op ho en halthouden op halt een pony kan dit prima onderscheiden, mijn muts ben ik bezig direct stil te staan vanaf draf op halt dit gaat aardig goed, ho is bij mij langzamer..

En jestito jij zegt soms zit het er gewoon in dat vind ik gelul !
Mijn merrie had het altijd op haar heupen toen ik nog met bit reed, vreselijk angstig maar ze wou zo hard mogelijk
echter ben ik overgestapt op bitloos om andere redenen, sinds ik bitloos rijd en met lange teugels, enkel haar nog maar laat stoppen op mijn stem gebruik is dat race er wel af.. Nog steeds is ze snel en vliegens vlug maar wel beheerst en luisterd altijd naar mijn stem gebruik(Zelfs in een wedstrijdje)
Het is vaak de ruiter wil wel lekker hard, maar de pony moet wel luisteren ja maar wat denk je de pony vind het ook wel gaaf om ff hard te gaan.. en dan is het stukje respect en leiderschap wat er ontbreekt..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:23

jesito schreef:
lindake schreef:

Een pony loopt echt niet zomaar door een slof heen, met een slof ben je juist erg sterk.
Of het probleem hiermee op de lange termijn mee verholpen is daar zet ik mijn vraagtekens bij en daar heb je zeker een punt.
Maar er zomaar doorheen lopen zie ik er niet veel doen.

Doorheen lopen kan wel maar het is inderdaad moeilijk...

Overigens ben ik het met je eens dat je met de slof sterk bent en dat maakt het juist een gevaarlijk middel in gebruik... Zeker als je het gebruikt zonder begeleiding tijdens het bosruiteren. De TS heeft geen problemen in stap, draf en galop... Enkel in de versnelde galop doet hij moeilijk... Dan kan ze beter niet meer snel galopperen en het dier zonder slof rijden (vind ik dan).

Het dier doet alles goed, is fijn te rijden (zo beschrijft TS hem toch) en het zou spijtig zijn dat dit verknald wordt door onbewust 'verkeerd' slof gebruik :).

@MSophie: ik ben het met je eens maar ik vind niet dat de TS bitloos moet gaan rijden... Ook met bit kan je vriendelijk rijden :).

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 20:10

lindake schreef:

Maar er zomaar doorheen lopen zie ik er niet veel doen.[/quote]

Doorheen lopen kan wel maar het is inderdaad moeilijk...

Overigens ben ik het met je eens dat je met de slof sterk bent en dat maakt het juist een gevaarlijk middel in gebruik... Zeker als je het gebruikt zonder begeleiding tijdens het bosruiteren. De TS heeft geen problemen in stap, draf en galop... Enkel in de versnelde galop doet hij moeilijk... Dan kan ze beter niet meer snel galopperen en het dier zonder slof rijden (vind ik dan).

Het dier doet alles goed, is fijn te rijden (zo beschrijft TS hem toch) en het zou spijtig zijn dat dit verknald wordt door onbewust 'verkeerd' slof gebruik :).

@MSophie: ik ben het met je eens maar ik vind niet dat de TS bitloos moet gaan rijden... Ook met bit kan je vriendelijk rijden :).[/quote]
Ja dat klopt.. maar door er een slof aan te hangen vind ik niet bepaald vriendelijker en als je pony ervan door gaat en hij heeft een bit in ga je daar toch aan trekken hoe je het ook went of keert..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 22:09

Áls er een slof aan komt te hangen dan ga ik hem eerst eens door een halster ónder het hoofd laten gaan. Door een bit gehaald komen enorme krachten op de lagen. Met een halster kun je namelijk het hoofd nog uit positie brengen zonder in de mond te zitten.

Ik ga met slofgebruik wel énorm tegen mijn eigen principes in, maar als hij helpt haar over dat punt van begrijpen te komen is dat goed, helpt hij niet komt hij er ook niet meer aan.

Ik ben trouwens niet van plan helemaal bitloos te gaan rijden, gewoon lekker afwisselen.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:55

Die leuke afwisseling kan ook enorm verwarend zijn voor je paard..
Namelijk met bit geef jij volledig andere signalen dan met een touwhalster..

Ik weet niet of je wel is alleen gaan rijden ? maar als je dat wel doet en je gaat dan in een harder galop gaat hij dan ook aan de race ?
Ik heb namelijk met mijn pony als ik samen rijd is ze ook van een wedstrijdje echter als ik alleen rijd niet.
als zij dus wedstrijd begint zie ik dat aankomen die pony's gaan dan continu naar elkaar kijken. en elkaar opjennen(uitdagen)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:22

MSophie schreef:
Ja dat klopt.. maar door er een slof aan te hangen vind ik niet bepaald vriendelijker en als je pony ervan door gaat en hij heeft een bit in ga je daar toch aan trekken hoe je het ook went of keert..

Aan een bitloos hoofdstel kan je ook trekken :). Heb je overigens heel mijn post gelezen? Daar staat ook in dat ik tegen slof gebruik ben in dit geval :).

@ TS: het kan zijn dat je de slof er aan hangt, en jij hebt het gevoel dat het wel werkt dan kan het nog zijn dat het niet de juiste oplossing is... Wat je daarmee doet is namelijk ook symptoombestrijding... (vind ik). Want met een slof pak je het werkelijke probleem niet aan :).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 07:30

Ik wist dat hier een enorme discussie over die slof ging volgen en ik ben de stomme ruiter, ik zeg niet dat ze dit moet doen maar ik draag iets aan wat ze misschien een keer zou kunnen proberen.
Wat ts hiermee doet moet ze natuurlijk zelf weten, al zou het bij mijn pony geholpen hebben dat wil niet zeggen dat het bij haar ook een zegen is.
Ik heb het helaas nooit geprobeerd, omdat ik nooit aan een slof heb gedacht om te proberen.

Ik denk dat het wel zo is dat het er soms gewoon in zit (mag ik ook een mening hebben)
Want ik heb meerdere paarden gereden en de meesten hebben het probleem niet en blijven controleerbaar bij een enkeling gaat de knop om om niet meer stil te komen.
Bij mijn pony is het door de jaren iets minder geworden maar het is er nooit helemaal uit gegaan, ik zou ook echt niet weten hoe.
Maar dat zal er wel aan liggen dat ik een slechte ruiter ben die altijd met bit heeft gereden.
Ik denk dat veel mensen niet weten wat het is om je paard niet meer stop te krijgen en dan kan het nog zoveel oorzaken en redenen hebben op dat moment dat jij je paard niet stop krijgt is het gevaarlijk.

Met een slof pak je het probleem niet aan maar wat is dan het probleem.
Met de slof kun je je paard verplicht rustiger laten lopen en misschien merkt die dan dat het helemaal niet hard hoeft.
En leert hierdoor rustig te blijven en een rustiger tempo.
Maar goed zo gauw het woord slof, bit, spoor of zweep hier op bokt valt ben je meteen een beul.
Soms is het gewoon niet anders.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 14:31

@Msophie: ik heb het helaas niet met je eens. :) Ik heb deze pony als een tijdje gereden met verschillende optomingen, het maakt niet uit of je er nu een bit in hangt, een touwhalster, stalhalster of bosal. Ze luisterd erg gewoon naar. Naar het bit luisterd ze zowiezo en bij de bitloze optomingen weet ze dat ze moet wijken voor de druk. Geen teken van verwarring te bespeuren. Echt, alleen de snelle galop is het probleem en dan nog niet eens het stuur maar de rem. In de tijd dat een vriendin van mij haar fries nog had gingen we regelmatig samen uitrijden, met zn tweeën is het nog erger; dan moet ze koste wat het kost inhalen; maar stopt ze wel gewoon omdat de ander wel te remmen is.

@lindake: je hebt wel gelijk, het is nu eenmaal wel misbruik van een slof. Maar in principe staat die los vast connectie (dus aannemen ter correctie/controle) me dan wel weer aan. Mischien helpt het haar, maar als ik merk dat ze er zonder niet van verbeterd heeft het met ook geen nut.

@jesito: je bent echt geen slechte ruiter hoor, en ik kan me wel vinden in je post. Zolang de correctie snel en kort gebeurd en het hulpmiddel enkel voor enkele keren gebruikt wordt is er niks aan de hand. Maar is het daarna nog niet verholpen en je gaat toch door dán pas ben je een slechte ruiter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:53

Lara_Silver schreef:
@jesito: je bent echt geen slechte ruiter hoor, en ik kan me wel vinden in je post. Zolang de correctie snel en kort gebeurd en het hulpmiddel enkel voor enkele keren gebruikt wordt is er niks aan de hand. Maar is het daarna nog niet verholpen en je gaat toch door dán pas ben je een slechte ruiter.

En zo is het maar net. Een slofteugel is niet bedacht als martelwerktuig, dat hebben die slechte ruiters ervan gemaakt. Het kan een heel handig hulpmiddel zijn, zolang je 'm maar gebruikt waar hij voor is en hem ook goed gebruikt :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:54

Lara_Silver schreef:
@Msophie: ik heb het helaas niet met je eens. :) Ik heb deze pony als een tijdje gereden met verschillende optomingen, het maakt niet uit of je er nu een bit in hangt, een touwhalster, stalhalster of bosal. Ze luisterd erg gewoon naar. Naar het bit luisterd ze zowiezo en bij de bitloze optomingen weet ze dat ze moet wijken voor de druk. Geen teken van verwarring te bespeuren. Echt, alleen de snelle galop is het probleem en dan nog niet eens het stuur maar de rem. In de tijd dat een vriendin van mij haar fries nog had gingen we regelmatig samen uitrijden, met zn tweeën is het nog erger; dan moet ze koste wat het kost inhalen; maar stopt ze wel gewoon omdat de ander wel te remmen is.

@lindake: je hebt wel gelijk, het is nu eenmaal wel misbruik van een slof. Maar in principe staat die los vast connectie (dus aannemen ter correctie/controle) me dan wel weer aan. Mischien helpt het haar, maar als ik merk dat ze er zonder niet van verbeterd heeft het met ook geen nut.

Dank je voor je vertrouwen.
Dat is wat ik probeer te zeggen, het vereist wel dat de hulpteugel goed gebruikt wordt anders werkt het averechts.
Maar is dat niet met alle hulpmiddelen zo?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:00

Wat is de reden dat ze zo hard gaat is natuurlijk het eerste waar je naar kunt kijken. Is het uit angst zoals bij MSophie of is het loperigheid die gewoon in het karakter zit? Als het inderdaad een hoog in het bloed staand paardje is, heb je best kans dat het diertje het gewoon geweldig vind om HARD te gaan en dat is iets om rekening mee te houden. Je moet dan op één of andere manier een deal maken over hard gaan en remmen als dat gevraagd wordt.
Belangrijk is dat je wel het laatste woord kunt hebben hierbij, dus toch een optoming zoekt die ze niet kan negeren. Of dat een slof is, een touwhalster, een hackamore of een ander bit (pessoa of pelham, bijvoorbeeld) is een keuze die je zelf moet maken op basis van je ervaringen met het paard. Wat voor het ene paard perfect werkt is voor een volgende absoluut waardeloos.
Wat ook kan helpen is bij buitenritten flinke (lees kilometers achter elkaar) stukken draven en daarna pas een keer galop vragen. Sommige paarden moeten gewoon een ei kwijt kunnen in de vorm van veel en vlot ;)

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 17:42

de slof is idd erg handig... hij wordt automatisch een beetje afgeremd maar zou hem niet te strak doen.. en als je met een groep gaat rijden dan? misschien gaat hij dan wat langzamer als hij ziet hoe hard de andere paarden/pony's gaan.

veel succes ermee ;) :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:24

Waratje schreef:
Wat is de reden dat ze zo hard gaat is natuurlijk het eerste waar je naar kunt kijken. Is het uit angst zoals bij MSophie of is het loperigheid die gewoon in het karakter zit? Als het inderdaad een hoog in het bloed staand paardje is, heb je best kans dat het diertje het gewoon geweldig vind om HARD te gaan en dat is iets om rekening mee te houden. Je moet dan op één of andere manier een deal maken over hard gaan en remmen als dat gevraagd wordt.
Belangrijk is dat je wel het laatste woord kunt hebben hierbij, dus toch een optoming zoekt die ze niet kan negeren. Of dat een slof is, een touwhalster, een hackamore of een ander bit (pessoa of pelham, bijvoorbeeld) is een keuze die je zelf moet maken op basis van je ervaringen met het paard. Wat voor het ene paard perfect werkt is voor een volgende absoluut waardeloos.
Wat ook kan helpen is bij buitenritten flinke (lees kilometers achter elkaar) stukken draven en daarna pas een keer galop vragen. Sommige paarden moeten gewoon een ei kwijt kunnen in de vorm van veel en vlot ;)

Het is idd gewoon een erg loperig paardje. :j Tja dat hulpmiddel, ik ben echt hard aan het zoeken, het moet duidelijk zijn maar geen verdere schade toebrengen gewoon omdat ze zo een zachte mond heeft en verder goed gevoelig is voor hulpen etc.. Dat flinke stukken draven vind ik een erg goede tip, bedankt! :)

@ Nee te strak zeker niet, als ik er al mee ga rijden, heb het tot nu toe een tijdje gehouden aan rijden in de wei.. In een groep wil ze vooral altijd vooraan, en dan gaat ze inderdaad kijken hoe hard iedereen gaat, juist om te zien hoe snel zij moet gaan om ze allemaal in te halen. ;)

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 11:00

Probeer eens een ander bit, dubbelgebroken ofzo.