lengte buiging, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

lengte buiging, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 10:50

Ik kom met rijden erg veel problemen tegen bij de lengte buiging vragen. Echt doorgewintert in de dingen die ik doe en vraag ben ik nog niet en mijn Z afgerichte paardje weet dat maar al te goed... Gevolg : een paard dat zo af en toe dwars door de hulpen valt om met contra stelling de hoek door te gaan. Een paard dat op een volte de voorhand er naast heeft lopen en nog wel meer waar ik zo even niet op kom.

Nou ben in met mijn instructeur er al hard mee bezich. Problemen herkennen en proberen voor te zijn en als dat niet leuk recht proberen te zetten. Ik weet waar ik zo ongeveer op letten moet maar wat ik er aan doen kan vind ik nog erg moeilijk. Daarbij heeft paardlie ook een giga trucen doos om zich er als nog uit te naaien als ik hem op de korrel heb.

Iemand tips waar ik goed op letten moet, oefeningen die ik mee kan nemen enz?

Romyv

Re: lengte buiging, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:01

Probeer goed voorbereid op een wending af te gaan, dus recht onder je, goed over zn rug, nagevelijk en jou tempo. Zet hem voor de wending even een stapje terug zodat die met zn hoofd bij jou is en actief in zn achterbeen. Drijf hem vervolgen ben je binnenbeen naar buiten, de hoek in terwijl je hem goed op 2 teugels houdt (ABSOLUUT NIET meer druk op je binnenteugel zetten, want dan valt die uit elkaar). Wanneer die tegen je binnenbeen gaat hangen, dus over zn schouder valt kan je hem met je zweep even bijtikken net achter je been of op zn schouder. Wat ook wel eens helpt is je binnenhand een heeel stuk omhoog te brengen zodat je hem deblokeerd in zn kaak en hem weer recht hebt zodat je hem met je binnebeen netjes rond kan vragen.

Wellicht doet ti het op de ene hand meer dan op de andere, dat is een teken dat ti niet goed recht is. Je kan dan ook gaan spelen met contrastellingen ed. om hem beter recht te krijgen, maar ik zou beginnen met dit omdat het al lastig genoeg is zo Knipoog

Succes iig!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:48

Contra stelling door de bocht betekent in zijn eigen balans en zal het binnen achterbeen op dat moment niet dragend zijn en moeilijk voor jou weer terug te stellen.
Wat je kan doen is aan de stelling en buiging gaan werken en zo controle te gaan krijgen over het achterbeen, dan zal hij ook op een gegeven moment beter gaan buigen in zijn lijf, het is toch een kwestie van constant bezig zijn met het gymmen/rechtrichten en denk dat het paard toch wat probleempjes in zijn lijf tegen komt in de buiging en daardoor contra stelling aanneemt.
Ook moet je in de buiging goed opletten wat er met jou zit gebeurd , als jij hem geen ruimte geeft zal hij ook niet makkelijk kunnen buigen, dus ja b.v eens in een buiging overdreven van je buiten zitbeen knobbel af , zodat die spier zijn werk kan doen en geen spanning voelt van jou zit.
Je kan ook heel veel oefeningen vanaf de grond doen om je paard goed soepel te krijgen.
Een trucken doos geloof ik niet niet, zeker zal hij andere dingen gaan doen als jij niet duidelijk ben, maar dat is dan jou fout.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:26

Een heel moeilijk vraagstuk.. je zegt het zelf al, het paard weet wat ie doet, de ruiter iets minder. dit kan eigenlijk alleen met een instructeur worden opgelost. Gelukkig doe je dat al. bij dit soort slimme paarden zijn het hele kleine dingen die de balans verstoren.

Ik denk wel dat je je paard kan verassen door iets nieuws met hem te gaan doen. Heb je wel eens geflext? Dat is het hofd naar je been toe vragen door licht teugeldruk aan 1 kant en de andere volledig los te laten. Als het paard zijn hoofd losjes en op eigen kracht opzij ( naar je teen) doet kun je de drukteugel weer laten vieren en hetzelfde aan de andere kant doen.
Zo oefen je nagevelijkheid voor zijwaartse druk op het bit (gehoorzaamheid) en de lengtespieren in de hals. Voor het lichaam doet dit niet veel.
Het lichaam buigen doe je namelijk met been, je paard zijn buik moet 'wijken' voor je beendruk. Een leuke oefening hiervoor is slalommen om pionnen met een vrij lange losse teugel, waarbij je meer met been stuurt dan met teugel!!
Zo kun je zelf ook je zit checken en weet je ook hoe goed je paard op zit en been te sturen is.

Maak het voor je paard ook iets nieuws en dan leer je met zijn tweeen!
Neem veel rust en ga steeds terug naar je 'neutrale' stand om te checken of iedereen ontspannen is en probeer het dan opnieuw. Samen kom je het verst.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 07:53

Heb je je buitenteugel er wel goed bij? Lengtebuiging krijg je door met je binnenbeen naar je buitenteugel toe te rijden....

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 10:24

Agnes75 schreef:
Heb je je buitenteugel er wel goed bij? Lengtebuiging krijg je door met je binnenbeen naar je buitenteugel toe te rijden....

ja hoor, zover was ik nog net wel ;) het hoeken rijden is ook al een flink stuk beter na er een week flink fanathiek op gezeten te hebben. Maar met name op de volte blijf ik moeilijkheden houden met herkennen waarneer hij uitbreekt en dat opvangen.

Tot nu toe iedereen in ieder geval erg bedankt voor de tips!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 13:34

woeliej schreef:
ja hoor, zover was ik nog net wel ;) het hoeken rijden is ook al een flink stuk beter na er een week flink fanathiek op gezeten te hebben. Maar met name op de volte blijf ik moeilijkheden houden met herkennen waarneer hij uitbreekt en dat opvangen.

Tot nu toe iedereen in ieder geval erg bedankt voor de tips!

Dat is mooi, maar als hij uitbreekt, dan heb je hem nog niet voldoende gehoorzaam voor binnenbeen en heb je hem niet voldoende aan de buitenteugel, dus heb je nog wat te doen.
Als je het zelf niet herkent, dan heb je een betere instructeur nodig, die het jou vertelt als je paard scheef gaat, waardoor je het LEERT voelen. Correcte schoudervoor en travers rijden wil nog wel eens helpen om je paard recht te krijgen. En zit je zelf recht? Past het zadel goed etc.? En klopt de combinatie wel?

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 13:52

instructeur verteld ook waarneer het paard scheeft gaat. Blijkbaar ben ik geen anky-wonder want blijf het tot nu toe moeilijk vinden.. :o Maar komt vast wel.

Of ik recht zit.. Zou maarzo kunnen van niet zo nu en dan. Probeer en in ieder geval goed op te zetten. Zadel is recent aangekocht bij een zadelmaker die het aan het paard aangepast heeft, zou dus goed moeten zijn. Combinatie is verder ook wel in orde, alleen moet dus nog heel erg groeien. (en dan dus vooral ik) Ben nog niet zo lang echt fanathiek bezig met dressuur ( jaartje ongeveer) dus sta nog echt aan het begin. Wat dat betreft ben ik ook erg blij met dit paard, erg fijn dier om van te leren. Alleen niet altijd even makkelijk.. Maar dat hoeft ook niet, we komen er wel!