wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stardust99

wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 13:07

hoi ik zit echt met een probleem ik heb een merrie van 6 jaar oud (heb ik al vanaf veulen)
nou ze doet alles geweldig maar wijken van het been ho maar.
ze gaat altijd sneller of negeert het gewoon.
ze doet het geweldig als je naast haar staat en ook als er iemand op zit en iemand ernaast haar vraagt.
maar zodra je alleen bent niet.
ik heb veel paarden getraint en heb alles met haar geprobeert maar kan nu niets meer verzinnen .
ideen ????

haar grondwerk is geweldig , heb lessen gehad en mijn instructeur weet het ook niet meer.
met het borst tegen het hek werkt ook niet ze loopt gewoon achteruit of loopt in het hek.
ben er al 3 jaar mee bezig en het is niets verandert

mariekjhe

Re: wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:51

Wat doet ze als er iemand anders op haar zit?
Misschien geef je onbewust toch een verkeerd signaal.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 23:43

verschillende mensen hebben het geprobeert , geen verschil

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:47

Misschien heb je haar onvoldoende geleerd om echt te wijken voor druk. Dus 2 benen is voorwaarts, en één been is zijwaarts. Met andere woorden: is ze goed aan het been?

Ik begrijp trouwens niet wat je bedoelt met: 'als iemand er naast staat....'. Zit je er dan wel zelf op?

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 00:12

dat snapt ze dus niet 1 been is wijken.
wat ik bedoel is ik zit erop en iemand op de grond helpt om haar te wijken bij extra druk zonder dat e omdraait.
verschillende mensen hebben het geprobeert maar geen geluk

als je op de grond staat is ze heel gevoelig voor druk maar zodra er iemand opzit niet

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:07

andere zijgangen of oefeningen waarbij ze weg moet voor zijdelingse druk, hoe doet ze dat?

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:13

Op een volte gaan en de volte kleiner maken met je buitenbeen, dit is door je stelling aan te houden het begin van een appyament, en zodra je de volte met je binnenbeen te openen, groter maken, door de stelling is dit wijken.
De stelling moet de volte volgen, dus niet het paard rechtrichten, gewoon stelling houden alsof je de volte rijd.
Ik hoop dat het helpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:21

Rij je met sporen? Gebruik je de zweep?

Lukt het je om tijdens het rijden op de hoefslag de achterhand naar binnen te duwen? Lukt een wending om de voorhand?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:24

Het begin van het wijken zit toch in de stelling om je binnenbeen, als je zoveel moeite hebt met wijken kan ik me niet voorstellen dat ze wel netjes stelling aanneemt.
Als ze goed stelling aanneemt dan hoef je enkel je been wat aan te leggen en je hand een tikje naar buiten en ze zal zelf om je been heen buigen. Volgende stap is dat je haar met stelling een stapje naar buiten zet, evt in de wending want dat is vaak makkelijker. In het begin moet je blij zijn met minimaal resultaat dus verwacht niet dat ze meteen 2 stappen zijwaarts zet.
Eigelijk zoals Sammie hierboven ook zegt.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 10:48

ik gebruik sporen , voltes heb ik gebruikt ze buigt wel om mijn been maar gaat niet naar buiten of naar binnen. achterhand naar binnen duwen wil ook niet .
ze buigt netjes door de hoeken en op voltes maar wil niet zijwaarts

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 10:59

Wat doe je met je gewicht? Als jij overdreven naar een kant uit gaat leunen, zal het paard een stapje opzij moeten zijn om iig zijn evenwicht niet te verliezen. Het paard zal altijd zijn massa onder die van jouw willen brengen.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 13:42

heb ik ook geprobeert maar ze leunt gewoon tegen . ze is heel grof gebouwd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:17

Dan moet je terug naar grondwerk, en uitleggen wat eenzijdige druk betekend. Je paard heeft niet geleerd dat hij moet wijken voor druk.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 18:28

dat is juist het probleem ze doet het perfect op de grond je hoeft haar bijna niet te raken

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:01

Kun je als ruiter , dus niet met grondwerk, maar als ruiter haar voorhand en haar achterhand verplaatsten. In stilstand en als dat lukt in stap? Kent ze die druk wel?
Het klintk alsof je de basis in grondwerk er goed in hebt zitten maar onder het zadel helemaal niet. Het klintk alsof het paard in onbalans raakt met de ruiter op haar rug terwijl ze geen moeite met de oefening heeft zonder ruiter die de hulpen vanaf de rug geeft.

Heo heb je het grondwerk opgebouwd? Zo moet je ook het zadelwerk opbouwen.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:12

nee als ruiter kun je haar voorhand en achterhand niet verplaatsen.
kan ook niet oefenen met hekken openen en dichtdoen want daar is ze bang voor.
ook los springen doet ze geweldig met een ruiter is ze bang om 30 centimeter te springen.
ik was al begonnen toen ik haar kocht ze was 6 maanden oud.zacht duwen als ze niet reageerde beetje harder duwen tot ze verplaatste . ik kan haar op de grond met de stem laten draaien , achteruit , zijwaarts . zonder aanraking , dacht dat dat zou helpen om haar te leren met iemand erop maar zodra je op haar rug zit luistert ze niet.
aan de andere kant geeft ze voetjes op commando , ze buigt ligt en zit op commando en je kan erop zitten voordat ze staat.
dus ze is wel slim en kan wel buigen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:15

Misschien gewoon stug blijven trainen met iemand erop en iemand ernaast die de commando's geeft? In het begin is degene op de grond degene die alles doet en degene in het zadel zit er alleen maar en langzamerhand kun je de hulpen steeds meer verschuiven naar degene in het zadel tot je op den duur ook degene op de grond weg kunt halen.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:20

ja ik denk dat dat het enigste is dat ik kan doen bedankt Knipoog Knipoog

Bstijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:28

Mijn paard vindt het ook heel moeilijk om te wijken ging in het begin ook niet maar nu gaat het bijna vanzelf. Zoals sammie beschrijft op een volte oefenen. Beide handen iets naar buiten doen en tegen houden van voren en opzij duwen met je been en eventueel met je zweep een tikje geven. Blijven volhouden. Al het bovenstaande klopt wel als ze stelling kan aannemen kan ze ook opzij. schouder voor oefenen en veel afwisselen.
Succes!!

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:29

iedereen bedankt voor jullie hulp blijf proberen!!!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:31

Ik vind het moeilijk om te snappen dat je zoveel grondwerk van haar gedaan krijgt maar ze wel bang is voor een zweep en een hek. Dat zou je moeten kunnen oplossen want het is een vertrouwenskwestie en desensitizing.

Ben je in het zadel minder leidinggevend? Sorry dat ik het zo hard zeg, maar het lijkt alsof je niet precies weet wat je aan het doen bent als je in het zadel zit. Heb je wel eens een instructeur langs gehad voor een les?
Ik bedoel het goed hoor.

stardust99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-09 19:56

als veulen heeft ze een paar keer vast in een hek gezeten , nu zodra het hek beweegt wordt ze bang , dat is het enigste waar ze bang voor is.
ik heb niet gezegt dat ze bang is voor de zweep ik gebruik het eigenlijk bijna nooit.
ik weet wel wat ik doe , ik heb zo veel paarden gereden kan niet herinneren hoeveel ook zadelmak maken doorrijden enzovoorts. ik heb bijna alles met haar geprobeert ze is de eerste waar ik vast meezit.
ik heb verschillende instructeurs gezien al jaren les gehad en verschillende dingen geprobeert maar nee.
ik denk persoonlijk dat ze te veel gedesensiteeerd is , ik kan haar door vuur lopen en ze blijft bij mij.
ik denk dat ik te veel met haar gedaan heb , de reden was omdat ze haar moeder in hebben laten slapen na dat ik mijn merrie kreeg omdat niemand er iets mee kon doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:45

stardust99 schreef:
ja ik denk dat dat het enigste is dat ik kan doen bedankt Knipoog Knipoog

En dan gewoon hele hele kleine stapjes doen, zodra ze het niet meer snapt een stapje terug.
Wss moet het kwartje gewoon even vallen en dan is het een eitje.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:10

t helpt niet als jij er op zit.. en je instructeur vanaf de grond met een zweepje helpt voor de zijdruk.. en dat je bij de volgende keer steeds meer zelf doet doordat de instrcuteur steeds wat verder van het paard verwijderd blijft..???
wat lastig zeg!! succes!!!