hoe verruimen ipv versnellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_u

hoe verruimen ipv versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 23:57

ik rijd sinds bijna 2 jaar een 13 jarige fjordenruin
we rijden onderling L1 bijna L2. maar nou staat er altijd bij de middendraf en middengalop moet verruimen niet versnellen
nou als ik de middendraf wil verruimen dan geef ik kuit en houd ik hem een klein beetje tegen in mijn hoofd maar als ik dat doe springt hij in galop aan, en in de galop als ik kuit geef een klein beetje tegen houd dan gaat die wel in middengalop, maar krijg ik hem niet meer naar zijn arbeidsgalop.
wie heeft hier tips voor?
alvast bedankt.

midgie

Re: hoe verruimen ipv versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 08:52

Hoe is zijn achterhand gebruik?
Als het de Fjord in je profiel is , die heeft een te duwende beweging , dus is verruimen erg lastig voor hem,
Je moet wat meer de achterhand gaan trainen , die soepeler en dragender maken, dat kan niet in een week,maar vergt de nodige gym oefeningen.
Heb je geen instructrice die jou kan helpen met het rechtrichten?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 08:53

probeer meer op je zit te gaan rijden, dus zelf ruimere en actievere bewegingen maken (groter en actiever gaan staan met lichtrijden bijvoorbeeld), maar probeer ook op je zit terug terijden

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:27

Ik heb hetzelfde met mijn haf, als ik wil verruimen gaat hij galoperen. Hij is dan ook nog erg jong Knipoog

Misschien denkt jou fjord dat de hulp voor "verruimen" zeg maar betekent: galoperen. Dus als jij kuit gaat geven springt hij aan. Als hij dan in galop zit is het logish dat hij bij meer kuitdruk middengalop doet, omdat hij neit harder kan zeg maar Knipoog

Als het inderdaad zo is dat hij bij het meer kuitdruk geven denkt te meoten galoperen, zou ik eerst veel overgangen gaan rijden. Dus door overgangen zorgen dat hij goed aan het been is en dus ook geconcentreerd op jou.

En inderdaad ook goed met je zit meegaan als je midendraf wilt rijden

Succes!

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 11:28

@midgie; het is de fjord in mijn profiel ja, ik heb soms les niet regelmatig want ik heb nog een paard die ik rijd en ik rijd soms les met die fjord
@lailapri; ik kan hem echt heel makkelijk op mijn zit terug rijden
@maiska; bedankt ik zal ermee aan de slag gaan

okkie80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:33

Beetje fjordenprobleem denk ik,vroeger reed ik een fjord die ook versnelde maar slecht verruimde.En in de wei kon hij het altijd wel Hamer

mariekjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:04

Probeer hem is te laten dragen,
meer op de achterhand te laten lopen.
dus de achterhand er goed onder zetten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 20:10

Verruimen is het tegenovergestelde van verzamelen. Houd hem dus niet teveel tegen aan de voorkant, hij moet de hals wel wat kunnen strekken (vergelijk middenstap).
In de voorbereiding naar het verruimen toe, moet je juist zorgen dat de achterhand er goed onder komt. Even wat extra ophoudingen; been, en dan wel aan de voorkant begrenzen. Dan zit de motor er beter onder. Vanuit daar kan je beter de overgang maken.

Verder helpt het om in de training regelmatig balkjes te lopen.

love_u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 07:27

bedankt voor de tips