Controle kwijt in galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evaat

Controle kwijt in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:13

Hi iedereeen,

Dit is mijn eerste topic dus ik hoop dat ik het goed doe.

Ik heb een vraagje. Ik rijd 1x in de week op een manege op een paardje (geen eigen dus). Ik rijd standaard op dat paardje, sinds een half jaartje ong. Ze is heel erg lief en braaf met rijden en ik leer haar steeds beter rijden. Ze is een engeltje met draven en stappen etc. maar... Zodra in aangalopeer ben ik meteen de controle kwijt. Ze rent dan maar wat rond en slingert door de bak of gaat achter andere paarden plakken. Ze snijd de hoeken af en gaat vaak ook weer terug naar draf. Ik heb dus totaal niks te zeggen in de galop. Het enige wat ik te horen krijg is dat ik een harde tik moet geven. Maar dat werkt gewoon niet bij mij, en ik vind dat ik een andere oplossing moet zoeken. Het is overigens ook niet zo dat ze het niet kan want bij de meeste andere mensen doet ze het gewoon lekker wel Duivel.

Heeft iemand tips hoe ik meer controle krijg in de galop?

rakni

Re: Controle kwijt in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:15

hmm, lastige vraag. De instructie komt niet wauws op mij over dat alleen zeggen dat je m een tik moet geven. Dat is ook niet mijn manier.
MIsschien eens een priveles van een goede instructeur? Dat deed ik in mijn manegetijd ook weleens, daar stak ik echt wat van op.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:18

of aan de anderen mensen die wel op haar kunnen galoperen hoe hun het doen.
of hun tips hebben die kennen het paard beter

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:27

Weet niet in hoeverre jullie ' voor jezelf ' rijden in de les? Als je zelf het tempo mag bepalen is het misschien wel een idee om haar af en toe te verrassen met een galopstukje. Hoeft niet lang te zijn, als het goed gaat helemaal niet, het gaat erom dat ze wacht op jouw hulpen en niet om zich heen kijkt wat de andere paarden doen. Als ze het echt alleen bij jou doet, dan neemt ze je waarschijnlijk vierkant in de maling en moet je haar strenger aanpakken. Een keer in de week is niet echt vaak maar manegepaarden zijn slimmer dan men vaak denkt.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:28

NU haal k miss heel bokt op men hals, maar ik zou kiezen voor lekker naar achter zitten, niks een tik en gewoon op de volte sturen en dan steed meer terug proberen te rijden..

Evaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 20:40

@Rakni: Ik was eigelijk ook van plan om een prive les te nemen maar ik ben bang dat ze het alleen doet waar andere paarden bij zijn, en dus wel braaf loopt in een prive les en het dus niet heel veel zin zal hebben.

@Ladyleonie: Ja ik heb al eens gevraagt, maar iemand zei ook tegen mij, dat ze de ene week heel braaf loopt, en de andere week kun je op je kop staan en dan weigert ze nóg. Bij mij weigert ze altijd -__-"

@Demiyolu: Ik moet morgen weer rijden dus ik ga het zeker proberen.

@Niinatjuh: Dat krijg ik dus ook te horen maar als ik haar een harde tik geef dan lacht ze me bij wijze van spreken uit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:06

Ja ik zou zeggen niet galoperen, het paard vind het moeilijk en dan ook nog een ruiter die wat minder kan rijden, maar helaas hoort het bij het manege gebeuren en ja wat die tik betreft , vind ik vrij oneerlijk,
misschien kun je het paard eens leasse om het zo te leren kennen, want 1 x in de week is vaak te weinig om het op te lossen, ook kun je je wat gaan inlezen in de rijtechniek, die je helaas ook nooit op een manege leert.
Het is best moeilijk om goed te leren rijden op een manege , maar ja we zijn er bijna allemaal begonnen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:12

eigenlijk denk ik dat je er nog niet aan toe bent om te gaan galopperen, maar het nadeel van groepsles is dat iedereen hetzelfde moet doen, maar als ik jou was zou ik vragen of je instructeur of hij het paard aan de longe wil zetten en dat jij je dan kan concentreren op de galop.
want van een tik ga je echt niet beter leren rijden...