ervandoorschieten in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Liza

ervandoorschieten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 19:32

Hallo ik heb een vraagje

mijn pony lisette is 6 jaar en het rijden gaat super goed alleen zit ik met 1 probleem ze schiet er in galop nog wel eens HEEEEEEEEEEEL erg hard van door en dan zit er vaak bijna geen rem meer op heb al een aantal tips gekregen van op kleine volte galoperen enz maar het helpt niet veel want als ik dat doe krijgen we bokkesprongen dus wie heeft tips alvast bedankt

xliefs

Linnnnx

Re: ervandoorschieten in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:35

Goed achterover blijven zitten, ik heb er ervaring mee. Knipoog Begrijp volkomen wat je bedoeld, maar echt proberen goed achterover en anders moet je hem maar longeren voor dat je erop stapt mischien helpt het.. En als hij gaat probeer een volte en anders kun je hem mischien heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel been geven goed blijven zitten tot dat hij moe word en dan is goed op de rem.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:42

Mijn instructeur zegt juist dat je beter niet een paard kunt laten rennen totdat ze moe zijn, anders pak je het probleem niet aan en bouwt hij alleen maar meer conditie op.

Toch proberen op een volte terug te nemen, zodra hij iets rustiger gaat belonen (hand openen, van de volte af als hij dat vervelend vindt), zodra hij weer sneller gaat, zelfde verhaal.

Of idd even longeren van tevoren, en als hij dan iets rustiger gallopeert ook duidelijk maken dat dit goed is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:44

Komt ie genoeg buiten om daar zijn energie lekker kwijt te kunnen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:11

Been geven is niet verkeerd, maar dan om paard weer "op" het bit te krijgen zegmaar. Verder kun je aan je ademhaling denken en natrekken of er niet ergens iets is wat pijn doen (een check kan nooit kwaad)

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:43

Het wegrennen in galop kan toch ook te maken hebben met het niet in balans zijn? Loopt je paardje misschien op de voorhand? Dan kan het wel zijn dat hij 'wegrent' Ik zou proberen je handen hoog en benen eraan, goed terugzitten (desnoods in verlichte zit) en volte afwisselen met rechte stukken. Vanachter de computer is dit moeilijk te beoordelen, dus misschien kan een instructeur/instructrice handig zijn..

Kelnardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:52

Meestal als mijn paard aan de kletter gaat stop ik hm met de one-reinstop. Misschien helpt dat in het begin. Ook zou ik proberen om kleine stukjes te galopperen. Dus aanspringen, een paar sprongen galop en dan weer terug in draf, zo heeft ie geen kans om te gaan sjezen want hij is dan te druk met luisteren wanneer dat hij terugmoet komen van jou. Probeer iedere keer net wat verder te gaan zonder dat hij gaat racen. Het heeft mij goed geholpen. Veel succes!!

naomi109

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:33

Ik zou proberen je handen te sluiten en kleine stukjes te gaan galloperen precies wat kelnardo zegt. Je kan ook voor de je gaat rijden even een stukje longeren.
Komt ie wel genoeg buiten?

Clasine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:49

het ligt er volgens mij aan of het ondeugendheid of angst is. mijn pony was eerst erg bang en schoot er dan ook keihard van door, ik heb een martingaal geprobeerd maar dat werkte niet op hem. het enige wat ik kon doen was geruststellen en langzaam aan vertrouwen op bouwen.
maar als hij alleen maar ondeugend is dan zou ik hem toch op de volte proberen te zetten en als hij dan bokt hem corrigeeren(hoe je dat ook maar moet schrijven..).
hoop dat je er wat aan hebt, veel succes iig! Knipoog

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:54

ik ga dan meestal helemaal achter overzitten!
en dan op de kleine volte!

voor de rest geen idee hoe je het op kunt lossen.
miss voor het rijden eerst aan de longeer lijn ofso??

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:00

bedankt!

het is niet dat ze zo in eens er van door schiet hoor! maar als ik aan het galoperen ben dan gaat ze gewoon heel erg hard ! ik galopeer ookaltijd aan op de volte en als ze rustig is dan ga ik recht uit maar het is en blijft tog erg vervelend!
heel erg bedankt iedereen

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:06

hey hallo
wat vervelend..
weet je wat ik heb ervaren..
als op de volte zetten niet helpt... na het er vandoor gaan wachten tot het moment dat ze zelf terug zal gaan naar de draf.. maar... dan laat je dit niet gebeuren!! laat de pony door galopperen.. denk: jij wilde galopperen, dan zul je galopperen.. net zo lang tot je er ontzettend genoeg van hebt! en let op, niet eerder terug laten gaan dan wanneer JIJ dit zegt!!! wacht net zo lang tot ze het echt zat is en laat haar dan nog eventjes doorgaan... (die pony deed het daarna bij mij niet weer!!) durf je dit niet goed onder het zadel doe dit dan aan de longe als ze er aan de longe ook vandoor gaat!!!
succes!!
groetjes

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:08

o ja en het is wel handig om te weten dat het niet medisch is, bv last van de rug o.i.d

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:10

Hoelang is ze al onder het zadel? Paarden die geen goed balans/evenwichts gevoel hebben gaan vaak ook enorm hard in de galop, dat zie je vooral bij jonge paarden die nog niet zo lang onder het zadel zijn. Ninthe (nu 2 maanden OHZ) kan ook nog niet 'normaal' galoperen maar gaat ook vrij hard omdat dat makkelijker voor haar is vanwege gebrek aan balans ;)

Iets anders kan ook zijn dat ze inderdaad last heeft van haar rug, of het zadel knelt bijvoorbeeld in de galop. Misschien dat je zelf dan ook anders gaat zitten waardoor het haar niet lekker ligt oid. Ik zou het niet weten eigenlijk. Dan zou ik het moeten beoordelen in het echt als ik het zie

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:00

Bedankt iedereen.
ik ben er zoon beetje achter gekomen wat het probleem was:P
omdat ze soms wel hard ging en soms niet. ging ik mij vlak voor dat ik ging aangaloperen een beetje opvokken. en me adem vast houden en toen zijn mijn les geven van ga eens heel erg overdreven ademen heel diep en en heel diep uit , en het hielp.

maargoed mijn pony is vroeger mishandeld en had & soms heeft,, vlucht gedrag. als ze een scheer apparaat hoor schiet ze ook helemaal in de stress:( maargoed. gelukig is ze nu in goede hand en gaat het beter! van harte bedankt iedereen,
xx Liza

BuckyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:21

Ook goed de hoeken in blijven rijden, dat remt soms ook af ;)

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:38

Probeer het nog eens door op de volte te gaan, en probeer dan je volte steeds kleiner te maken tot hij eindelijk wel moet stoppen! Want als je hem echt door laat racen zoals sommige bokkers vertellen, bouw je als het ware alleen maar zijn energie op en denkt je paard dat jij het goed vindt als hij gaat rennen! :Y)

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 16:58

okee bedankt

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:03

ik heb/had er ook moeit mee met mijn bijrijdpony. Als ik hem op de volte aanliet springen ging het 5 passen goed, maar daarna ging hij ervandoor en als ik hem terug nam ging hij bokken. Ik had al veel geprobeerd, aanspringen vanuit stap, vanuit een hele verzamelde draf, heel hard door laten galopperen. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het niet aan de pony lag maar aan mij. Na een x aantal passen ga ik zo gespannen zitten (omdat ik denk dat hij er dan vandoor gaat) dat hij door mijn gespannen houding ook erg druk wordt. Ik heb toen hulp gevraagd, en liet de pony longeren met mij erop. Terwijl ik mij (in galop) me op mijn ontspannen houding concentreerde, werd de pony ook al veel rustiger. :)

idapaulien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:42

Als je aanspringt moet je er op letten of je de teugels nmiet per ongeuk mee geeft ik heb het zelfde problem gehad en dit was bij mij het probleem.

_Liza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 21:19

Okeedan.
bedankt