galop houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephen

galop houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 23:25

hallo ik ben een tijdje geleden (in september) na een onderbreking van 5 jaar terug begonnen met paardrijden.
mij lerares zegt dat ik het heel goed doe en ik vind zelf ook dat het goed gaat, het is dus bijna helemaal terug goed gekomen maar ik zit met het probleem dat ik niet (lang) in een goede houding geraak tijdens de galop. ik ga altijd een stuk met mijn laarzen in de stijgbeugels staan en kom dan (los) van mijn zadel zodat ik soms maar zit te schokkelen op mijn paard zeg maar. hebben julie een goede tip voor mij om dit wat meer te voorkomen of een tip zodat ik hieraan kan werken want ik kan maar geen verbetering maken

Mirjam79

Re: galop houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:18

Ik heb al getemd.... (edit: voor die rare berichtjes die er hiervoor stonden)
@ stephen: probeer een keer om het zadel beet te pakken tijdens de galop. Zo leer je het ritme beter te volgen en kan je later met 1 (of al met 2 Lachen ) handen los proberen. Zo heb ik het in het begin ook geleerd. En ga voor je gevoel een beetje achteroverzitten en niet op de beugels leunen. Gewoon zitten. Als je de beugels kwijt raakt geeft niet (als je het zadel vast houdt). Eerst het goeie gevoel en dan kun je later stabieler zitten. Succes!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:03

Om echt goed te leren zitten kan je beste zonder zadel of beugels gaan rijden.. Wat je ook kan doen is je beugels een gaatje korter doen en in verlichte zit blijven in galop tot je het ritme hebt en je paard goed galopeerd en dan rustig een stukje gaan zitten waarbij je je benen lang houdt, zodra je gaat stuiteren ga je weer in verlichte zit tot je het ritme opnieuw hebt en zo bouw je dat op (vooral heeeel handig voor mensen met bv rug of spierblessures..)

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:08

bedankt dat ga ik vanavond eens proberen Haha!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:10

wat ze bij ons altijd zeiden was dat je als het ware moest 'meeschommelen' met de beweging.
Eigenlijk dus zelf meedoen, niet alleen zitten, maar zelf ook meebewegen.
Nja, ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik post t toch maar Clown

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 17:28

ja ik zal zien of het werkt Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:29

Denk aan een schommelstoel. Probeer goed met je kont in het zadel te zitten en meegaan met de beweging. Zonder beugels idd een goede tip, mits je dit aandurft. Succes!

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 19:55

ik heb het eens geprobeerd allemaal en het zadel vastpakken lukt het beste Haha!

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:01

Misschien kun je ook een keer privéles nemen en dan zitles vragen aan de longe, evt. zonder beugels zoals al een paar keer genoemd is. Dan kun je je echt even op de galop concentreren, beter nu (weer) goed aanleren dan dat je er straks een gewoonte van maakt om te gaan staan. Aan de longe hoef je je paard ook niet voorwaarts te houden, dat doet de instructeur immers en daardoor kun je je been meer ontspannen af laten hangen waardoor je dieper gaat zitten.

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:44

Achterover zitten! Ja

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:54

probeer idd een beetje achterover te zitten en mee te schommelenme de beweging. en maak een sperriempje aan de voorkant van je zadel dan kun je je goed vast houden totdat dat niet meer nodig is. Sommige mensen vinden het handiger om 1 hand aan de voorkant van het zadel te doen en de andere aan de achterkant van de lepel.

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:55

aan de longeerlijn, beugels uit en zitten maar Lachen zo kun je geen steun zoeken op je beugels en moet je wel zitten

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 15:45

ik ga dat eens zeggen tegen mijn lerares en dan ga ik eens een priveles volgen Haha!

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:59

Inderdaad, een keer aan de longe en dan zonder beugels (of zelfs zonder zadel als dat kan). Is goed voor je evenwicht en je leert goed mee te komen in het ritme van je paard. Achterover zitten helpt ook Ja

Succes!

mariekjhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:09

Vraag of je aan de longeerlijn mag.
Doe je beugels uit en probeer met
de beweging mee te gaan.
Doe evt. je ogen dicht om de
beweging beter te kunnen voelen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:06

ik denk dat het wel zal verbeteren naarmate je weer meer zal rijden. Het klinkt voor mij meer als een probleem in balans, omdat je zolang niet meer op paard gezeten hebt. Op de een of andere manier zul je je wel ergens in het lichaam vasthouden, waardoor je nog niet lekker met de bewegingen mee kan gaan. Zolang je zelf steeds in gedachten houdt goed te gaan zitten en niet te klemmen, dan zal dit in verloop van tijd vanzelf wel goedkomen...