Oorzaak van een jong paard die onregelmatig loopt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bieketjuh

Oorzaak van een jong paard die onregelmatig loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:56

Hi iedereen,

Ik weet helemaal niet of ik op het juiste forum zit, maar ik had een vraag voor jullie.

Ik weet als een paard onregelmatig loopt dat er heeel veel oorzaken kunnen zijn, maar wat denken jullie hier van.

Ik ga kijken naar een paard.
4-jaarse merrie, goede bouw, op eerste zicht niets op aan te merken, ook niet bij het poetsen af opzadelen.
We komen ermee in de bak en ze beginnen ermee te stappen.
Ik dacht al dat ik een onregelmatigheid zag, in de draf zie je het minder duidelijk, maar de merrie trekt haar ene achterbeen precies iets meer in dan haar andere. Ze is dus helemaal niet kreupel, maar op wat kan dit wijzen? Hoefkatrol?

Als ik aan de eigenaar vroeg hoe dit kwam, zei ze dat de veearts haar verteld had dat dit door een goed dressuurmatige basis kon opgelost worden. Kan dat?

Groetjes en alvast bedankt Bieke
Laatst bijgewerkt door Bieketjuh op 08-01-09 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

knooopje

Re: Oorzaak van een jong paard die onregelmatig loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:08

dat is een beetje lastig te zeggen zo,je moet het paard zien bewegen,anders kun je er zo moeilijk een oordeel over geven,ook omdat de omschrijving niet zo heel duidelijk is,ten eerste hebben paarden benen,ik neem aan dat je het over het voorbeen hebt,lijkt me sterk dat dat met dressuur werk anders word(dan denk je namenlijk aan een spierprobleem)anders zegt de dierenarts niet dat het dressuur matig te verhelpen is...hoefkatrol is zoiezo dressuur matig niet op te lossen.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:13

mmm vaag. Hier is vanaf de computer weinig zinnigs over te zeggen. Ging je naar dit paard kijken om te kopen? Zo ja laat het dier dan als je het echt wilt kopen ook rontgen keuren en bloed af laten tappen en dat allemaal bij je eigen dierenarts. Er zijn wel paarden die door hun pijn heen lopen en je ziet dan nauwelijks dat ze echt wat mankeren. succes

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 20:41

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:55

Ik vind hem idd niet helemaal lekker lopen...
Achter een tikje onregelmatig en voor heel kort en krabbelig.
Persoonlijk zou ik zo'n paard niet kopen.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:57

Bij stal doorstap is het niet? Wat ik zou doen is je eigen dierenarts meenemen en het die laten beoordelen. Zeggen dat het met training eruitgaat is makkelijk. Ik heb zelf ook een paard gekocht met een bewegingsafwijking, dit is echter rontgenologisch gekeurd en ik heb in het contract laten opnemen dat als er iets aan dat been komt dat ze haar binnen een jaar terugnemen.
Als je haar zou willen kopen zou ik wel van de prijs afdingen vanwege dat, tip tussendoor! Knipoog
Trekken met de achterbenen kan ook een vorm van hanentred zijn, kan niet zoveel kwaad geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:00

Linksachter verkorte stap, verder inderdaad kort in de voorhand. Gezien het adres wat haar in de verkoop heeft zou ik zeggen: laten staan.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:03

Ik vind haar dus helemaal niet lekker lopen en zou er helemaal niet aan beginnen. De eigenaar kan wel zeggen dat het dressuurmatig is op te lossen maar is ze op de foto geweest??
Dit kan van alles zijn en wil je gelijk met problemen beginnen?? Ik denk het niet, dus laten staan en op zoek gaan naar een ander leuk paardje.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:12

is het een draver?hij beweegt namenlijk als een draver en ook galopeert hij als een draver.(of wel hij telgangt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:16

Mijn gedachte, Knoopje. Alleen ook een draver hoort geen verkorte stap te hebben aan één achterbeen, er is dus iets niet in orde.

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:22

inderdaad bij bmstables ja. Ze loopt van achteren erg kort. Ik zou haar idd laten staan ,want voor deze vraagprijs die ze daar vragen heb je ook een ander leuk paardje. Geen hand vol ,maar een land vol !!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:25

Ze vermelden op de site dat de dierenarts zegt dat het met training en dressuurmatig rijden wel over gaat, reden te meer om dit dier níet te nemen....
Ilona, ik heb geen vraagprijs voorbij zien komen, jij dan wel?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:27

Ik ga met mijn voorgangers eens: Lekker laten staan!

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:31

Ik vind de ruiter ook niet echt mee werken...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:32

Zou zweren dat er iets in die rug niet goed zit..
En door de pijn op te vangen verstart ze in dr rug en gaat onregelmatig lopen..

Maar zowiezo.. laten staan!!
Je moet van hele goeie huize komen wil je dit rijtechnisch op kunnen lossen, zelfs mét hulp van een therapeut..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:33

suleilitha schreef:
Mijn gedachte, Knoopje. Alleen ook een draver hoort geen verkorte stap te hebben aan één achterbeen, er is dus iets niet in orde.

klopt helemaal ik heb het filmpje nog een keer bekeken(nu tot het einde)weet wel 100% zeker dat het een draver is!
,paard telgangt omdat dat voor hem makkenlijker bewegen is in in dat tempo,als ze normaal rechtuit zal draven en hem niet terug rijd telgangt hij ook niet,zijn galop kun je niet echt veel verbeteren,hij is mischien een leuk buitenritten paard,maar zal nooit een dressuur of springpaard worden!hij maakt achter de pas korter omdat hij niet gewend is om op een kleine volte te lopen,en word als ware teugelkreupel van achter,denk dat hij ook wel goed last heeft van zijn spieren!
ik vind het eigenlijk wel een beetje sielugg om te zien,omdat deze draver voor dit werk niet geschikt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:34

Ik heb nog een keer gekeken, als je goed oplet zie je ook nogal wat tactfouten in de draf, wat inderdaad kan wijzen op een rugafwijking/probleem.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:39

weet je zeker dat ze 4 is en geen 6 jaar

Bieketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 15:27

Dank u voor jullie reacties allemaal! Ik ga die dus idd niet kopen, zeker niet na jullie commentaar Lachen Ik had gewoon graag geweten hoe dit zou komen.. Eigenlijk zocht ik een ander paardje om evt. te ruilen met eentje van ons(wel correct!) en aangezien dat je dat daar kunt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 16:30

Bieketjuh schreef:
Dank u voor jullie reacties allemaal! Ik ga die dus idd niet kopen, zeker niet na jullie commentaar Lachen Ik had gewoon graag geweten hoe dit zou komen.. Eigenlijk zocht ik een ander paardje om evt. te ruilen met eentje van ons(wel correct!) en aangezien dat je dat daar kunt.

Als je een handelstal zoekt, ik heb goeie verhalen gehoord over Jansen vd Hout, en over Maarten Kamphuis.. verder zou ik wel heeeeel goed je ogen open houden als je wilt (in)ruilen..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:21

Dit paard word idd ook tegengewerkt door de ruiter , ik denk dat het met de juiste technische training allemaal wel mee valt, als het paard nog maar 4 is zou ik het zeker wel aandurven en helemaal naar de basis terug gaan , dit paard is totaal ook zelfs nog niet aan de galop toe.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:37

hebben ze daar allemaal van die niet mooie paarden te koop? zou ik toch mijn vraagtekens gaan zetten bij die handelsstal..

paardje loopt idd redelijk onregelmatig.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:30

Is idd een draver,zag het direct...die hebben ze daar wel meer.
Beest is kreupel...en het wordt een beetje verdoezeld door de ruiter,die trekt hard genoeg aan paard haar hoofd...dan valt het knikken zo niet op...

Las juist dat TS het paard gaat laten staan en ik geef ze groot gelijk Clown

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:36

suleilitha schreef:
Linksachter verkorte stap, verder inderdaad kort in de voorhand. Gezien het adres wat haar in de verkoop heeft zou ik zeggen: laten staan.

idd, als ik gewoon op de beelden afga: met een ruime boog omheen lopen, alleen een paard kopen dat taktrijn loopt. De stap is ook te kort.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:43

bedoel jij niet hanentred ?