Hoe paard oppakken na 2 weken rust

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Hoe paard oppakken na 2 weken rust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 18:47

Hoi,

Mijn paard heeft vanwege de weersomstandigheden (bevroren bak en spiegelgladde wegen door de opgevroren sneeuw hier) helaas bijna twee weken stil gestaan. Wel dagelijks op de wei.
Nu ga ik morgen weer met haar naar de rijvereniging maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik haar het beste kan rijden. Wat is verstandig gezien haar rustperiode en de koude en hoe kan ik haar het beste losrijden. Veel stappen of is dat juist vanwege de kou weer niet wenselijk. Niet te veel achter elkaar draven of juist wel. Veel (schijn) overgangen? Ik weet het niet zo goed. Wie oh wie weet raad!

Noppert

Re: Hoe paard oppakken na 2 weken rust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:50

Dit volg ik even, ik heb hetzelfde probleem. Heb me zelfs wedstrijd a.s. zaterdag afgemeld omdat ik 2 weken niet gereden heb. De rijvereniging heeft wel een overdekte rijhal maar aangezien wij achteraf wonen is er niet gestrooid en is het voor de deur spekglad en ik vind het 's avonds eigenlijk veel te koud (-12 of zo) om nog te rijden. Paard staat wel de hele dag op de wei.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:55

Ik zou eerst lekker lang losstappen (15 a 20 minuten). En de eerste 3 a 4 keer wat rustig draf en galopwerk. Daarna kun je gewoon weer oppakken waar je gebleven was.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:34

gewoon weer een beetje rustig beginnen:
goed losstappen en wat draven en allebeidekanten even een galopje, dan dit een paar dagen achter elkaar herhalen, en dan kan je wel gewoon weer verder gaan. je kan natuurlijk ook de eerste paar keer longeren zodat je paard ook lekker los word Knipoog

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:16

ik zou eerst wat longeren en dan pas gaan rijden en dan iedere dag 5 minuten langer,beginnen met een 20 minuutjes.Veel stapwerk,overgangen rijden,liever korte stukjes rijden dan een kwartier in dezelfde gang rondjes tuffen.Loswerken,nageeflijkheid...kwaliteit van het rijden is belangrijker dan "hoe lang" je rijd.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 22:58

Bedankt voor jullie reacties so far. Ik ga ermee aan de slag!

kitty_darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 01:04

nou ik heb het zelfde
ik ga gewoon eerst opbouwenn met longeren zeker een week en als je denkt dat hij weer aardig op gang is zou ik weer gaan rijden ook niet gelijk een uur als je dat doet is paard de volgende een en al spierpijn voor al met deze koud goed in en uit stappen de spieren hebben nu egt een klap van de kou

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:37

Rustig stapje voor stapje weer beginnnen eerst een kwartiertje of eerst lekker stappen en daarna een half uurtje enzz..

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:59

Lekker lange rechte stukken draven en galloperen Ja
Verder gewoon net als normaal je figuren rijden, overgangen etc.
Niet gelijk forceren in moeilijke oefeningen, dan staat je paard in no time met spierpijn is het enige om rekening mee te houden Knipoog
Twee weken is niet zo gek lang!

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:04

Inderdaad Vue, 2 weken is voor een paard met een goede basisconditie niet zo heel lang. Conditie loopt niet zo snel terug, stijve spieren zal 'ie wel hebben maar jij waarschijnlijk ook wel na 2 weken niet rijden. Gewoon lekker ontspannen bewegen en goed luisteren naar wat je paard aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:05

Vooral goed/rustog loswerken en blijven voelen wat je paard aankan! Als je langere stukken wil stappen kan je ook een dekentje opdoen zodat je paard niet te koud wordt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 14:44

Ik heb het zelfde, na 2 weken wandelen enzo ook weer aan het werk geweest.
Ik moest 20 minuten heen stappen, dus dat gedaan met lange teugel, toen even laten wennen aan de nieuwe binnenbak, en toen rustig wezen werken. Gewoon lekker drafje galopje stappen tussendoor en figuren.
Niet overdreven moeilijke oefeningen doen, gewoon lekker rijden.

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:05

Ik heb het ook nu, alleen nog twee week langer want voor de vorst bijna twee week niet gereden door ziekte. Toen 1x gereden de avond voor de vorst en toen gewoon opgestapt en gereden wel vrij snel gaan draven, omdat hij dat makkelijker vind. Maar eerst gewoon rondjes en niet te veel krappe figuren, maar hij liep echt super toen zo loopt hij bijna nooit Tong uitsteken
Toen heeft hij weer anderhalf week rust gehad toen was er vorig weekend ineens regen en beetje dooi toen ben ik erop gegaan en gewoon een rondje over de weg gestapt (verbaasde mij dat hij zo rustig was).
En nu weer een week later zonder rijden of wat dan ook en ik heb volgende week zaterdag ook nog onderlinge wedstrijd. En komende week toetsweek dus allemaal erg lekker...
Ik denk dat ik het idd bijna net zo had gedaan als jij hebt gedaan! ik had hem alleen niet met lange teugel heen gestapt, maar dat is nog zo bij meneer met buitenritten als hij lange teugel heeft aan het begin is hij verschrikkelijk schrikkerig later helemaal niet meer.

Flynn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:41

Geen binnenbak?

Ik zou beginnen met stappen net als ze hierboven zeggen! Knipoog
Toen ik op vakantie was geweest had mijn pony ook 2 weken stil gestaan, toen had ik haar eerst in de Stapmolen gezet en de 1e dag alleen maar wezen stappen. De 2e dag ook stappen en rustig draven en de 3e dag al veel meer loswerken etc.
4e dag kon ik weer normaal rijden met haar! Haha!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:50

Mijn paard heeft 6 weken stil gestaan omdat ik een gebroken vinger had... Zolang ze maar beweging krijgen door het naar buiten gaan zie ik het probleem niet zo.. Tuurlijk mag je er rekening houden, maar lekker stappen en wat draven vooral gymnastiseren maakt echt niet uit hoor.. Na een half uurtje gewoon lekker weer weg zetten en zo gewoon opbouwen Haha! Weet zeker dat je binnen een week weer vol aan de gang kan, ze zijn niet zomaar hun conditie kwijt hoor...

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:54

eerst even longeren, en genoeg stappen. daarna erop en het rijden gewoon weer rustig oppakken, dan lijkt het me geen probleem

SRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:15

Als ik na 2 weken weer op t paard zou stappen zou ik er snel weer afliggen denk ik. Beetje overactief :), Ik doe ff een dag longeren met halster, gewoon beetje laten rennen. Dan 2e dag longeren (eerst laten rennen) daarna bijzetjes er aan. 3e dag even voor het rijden 10 minuutjes uitlaten razen en dan er op. :) en dan is het weer goed :D

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 16:23

2 weken is niet lang hoor voor een paard en helemaal niet als hij elke dag gewoon het land in is geweest. Dan kan je gewoon weer gaan rijden. Zou een dag of 3 wat rustiger aan doen en niet gelijk in passage door de baan vliegen maar je hoeft echt niet te beginnen met 2 dagen stappen, dat heeft hij immers al 2 weken op het land gedaan. Er staat trouwens ook een stukje hierover op de site van Anky.

Jisabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:37

als mijn paard paar dagen heeft stil gesstaan, laat ik hem eerst los & dan kan die zich zelf even uitrennen

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:32

hey hallo
het hangt er denk ik ook vanaf hoe je paard er zelf op reageert en van karakter is.
Is hij/zij wat pittig dan kan eerst even losgooien, of liever longeren een handig idee zijn!
Maakt het voor het paard niks uit dan kun je gewoon lekker gaan rijden, misschien wat langer instappen dan anders, gewoon langzaam aan beginnen. maar 2 weken vakantie is geen ramp, de meeste paarden pakken het snel weer op hoor en vinden het soms ook fijn om weer lekker aan de slag te gaan! Alleen ivm stijfheid zou ik er om denken dat je de eerste paar keren niet meteen al te veel gaat vragen!
succes
groetjes

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 15:41

Hoi,

Ik ben vrijdagavond weer met haar begonnen. Ging eigenlijk niet verkeerd, het was wel erg koud en ze was wat stijf (ik ook dus dat kwam goed uit :D ). Zaterdag ochtend weer, lekker veel gestapt , drafje aan de lange teugel en later een beetje opgepakt. Maandag zou ik weer, de hele kermis stond al in de trailer....accu leeg :( Dinsdag geen tijd....grrrr.. Gister weer naar les en ze was heerlijk los en braaf. Heb 'r (ondanks mijn enthousiasme) niet overvraagd maar kon haar lekker aan het werk zetten. Kortom, we zijn weer op de goede weg! Joepie!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:40

Hoi ik ben vandaag er na 2 weken ook weer opgeweest,en hij was ook behoorlijk stijf,en geen conditie,ga van de week weer even meer longeren met pessoa om hem meer los te krijgen in zijn lijf..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:38

de fries die ik rij heeft ook ruim 4 weken stilgestaan
ik ben er vanochtend voor het eerst weer opgegaan
eerst effe gelongeerd (paar rondjes gestapt, haar zelf tempo laten kiezen, inclusief rodeo :P)
daarna erop geweest en gewoon wat losgewerkt (stap, draf, en grote cirkels linksom en rechtsom) voor een kwartiertje ofzo
de eerstvolgende week ben ik van plan zo verder te rijden, en wnnr ze het terug aanbied en de piste goed ligt nemen we er ook wel een loswerkgalopje bij.
als je je paard kent voel ze zelf wel aan wat ze wel en niet aanbieden :)