Strekken in de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caprilla

Strekken in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 13:56

Hoi!
Ik Rij nu met mn paardje in de L2 en nog steeds komt er bij "M-X-K of F-X-H van handveranderen in middendraf" als comentaar op mijn coupon te staan: Meer verruimen niet versnellen.
Nu heb ik al van het begin af aan van mijn instructrice de opdracht gekregen in de training gewoon het verruimen te oefenen op de volte, omdat in ze in de wending niet erg gaann rennen.
De laatste tijd heb ik dit niet vaak meer gedaan omdat ik ook met andere oefeningen druk aan het oefenen ben! En daarbij heb ik ook niet zo heel erg vaak privé les meer.

Heeft iemand tips, om haar te leren verruimen wanneer ik erop zit, en wat ik later uit kan werken tot strekken?
Wanneer ik haar los gooi dan strekt ze de sterren van de hemel! Dus het zit er zeker in!
Laatst bijgewerkt door Caprilla op 08-01-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Strekken in de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:57

Beginnen met een paar pasjes wegrijden, en dat steed meer uitbreiden. Daarbij niet alleen maar been geven en de teugels losser laten maar gewoon goed contact houden

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:02

Heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard.
Daar hebbe we het zo goed als allemaal kunnen oplossen met balkjes draven, zodat hij echt moest verruimen (anders ging hij op de balk staan en dat is niet zo leuk Clown ). Bij mijn andere paarden heb ik daar nooit een probleem mee gehad en instructrice kreeg het er ook niet uit, dus zijn we even afgeweken van het 'rijtechnische' en het hem met balkjes gaan aanleren (telkens wel de juiste hulpen gegeven).
Als ik het onderhoud (dus van tijd tot tijd opnieuw de balkjes loop) dan verruimt hij nu meestal ook correct in de proef.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:04

Probeer met je zit aan te geven dat ze ruim moet gaan maar niet sneller. Hou dus het ritme aan, maar stimuleer om haar ruim te gaan. Ga zeker niet te veel benen geven of knellen, daar worden de meeste paarden net korter van.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt! succes

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:07

Balkjes draven en steeds verder uit elkaar leggen, ik heb ook zo'n varken whaha suc6 nog !!

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 14:22

Oké! Die had ik nog niet gehoord, balkjes draven.

@ Karenn, 'Wel telkens de juiste hulpen geven'. Neem ik aan been geven, wat je op de diagonaal in de proef ook zou doen zegmaar. Want als ik in de springles balkjes loop moet ik haar juist in het zelfde tempo laten en niet ineens als een gek gaan drijven zegmaar, wil ze er mooi overheen zweven. Op de diagonaal moet ik toch even een afwijkende hulp geven, want anders loopt ze natuurlijk in de arbeidsdraf door Clown ..

Gewoon de hulp: extra been aanhouden?
En inderdaad niet losgooien nee want dan valt ze helemaal uit elkaar..
Bedankt:)

duimpje1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:36

Karennnn schreef:
Heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard.
Daar hebbe we het zo goed als allemaal kunnen oplossen met balkjes draven, zodat hij echt moest verruimen (anders ging hij op de balk staan en dat is niet zo leuk Clown ). Bij mijn andere paarden heb ik daar nooit een probleem mee gehad en instructrice kreeg het er ook niet uit, dus zijn we even afgeweken van het 'rijtechnische' en het hem met balkjes gaan aanleren (telkens wel de juiste hulpen gegeven).
Als ik het onderhoud (dus van tijd tot tijd opnieuw de balkjes loop) dan verruimt hij nu meestal ook correct in de proef.

Dit lijkt me wel een goede manier.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:27

Probeer hem in de hoeken iets terug te nemen. Als je dan van hand verandert eerst goed rechtstellen en dan wegrijden.

Bereid hem in de hoek voor dat er iets moet gebeuren. Klein beejte aandrijven maar wel tegenhouden. Als je dan op de diagonaal rijdt kan je hem ''laten gaan''

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:29

probeer goed diep de hoek in te rijden voordat je de diagonaal op gaat, in die hoek neem je iets tempo terug op je zit, sluit je hem/haar meer op en zodra je de diagonaal op rijd geef je hand mee (dus iets naar voren) en drijf rustig mee met je been. niet ineens teveel kuitdruk geven want dan gaan ze rennen/struikelen...doe dit een paar passen en neem dan weer helemaal terug dus weer opsluiten en dan weer paar passen weg.

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:29

wat daantje dus ook zegt! Knipoog

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:36

wat ik altijd doe is afwenden
en dan aansporen maar toch niet laten gaan (dat je hem wel wat opfokt) en dan na een paar passen laten gaan, bij mij komt er dan altijd een super mooie middendraf uit (B dressuur met een haffie die niet zo geweldig kan lopen, middendraf en wijken kan hij heel goed <--na lang oefenen Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:37

Opfokken zou ik niet doen dan geef je tegenstrijdige hulpen je houd hem tegen én je geeft been dat snapt die dan niet.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:38

naja opfokken
ik bedoel eigenlijk alvast wat voorbereiden
sorry voor de verkeerde omschrijving

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:40

Veel tempowisselingen rijden kan helpen en verder eerst tevreden zijn met een paar pasjes, dit langzaam aan uitbouwen naar meer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:43

Gehehe, regel 1: ik heb altijd gelijk Haha!
Regel 2: als regel 2 niet werkt, treedt automatisch regel 1 in werking Haha!

TS, wat ik je zou aanraden is ook dat je het erin traint dat je paard goed scherp aan het been is.

lobbie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:33

idd tempowisselingen, balkjes draven kan ook een oplossing zijn, maar niet ieder paard voelt zich daarbij op gemak. Als je zorgt dat ze goed aan je been is, en haar iets meer ruimte van voren geeft, en je benen eraan houdt, moet het wel goed komen denk ik. En altijd de ontspanning erin houden! En langzaam aan beginnen, zoals al eerder werd gezegt, met een paar pasjes beginnen en dan BELONEN! en dat steeds verder uitbouwen! suc6!

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 21:47

Bedankt voor alle reacties! Ik heb vanavond les gehad.
Een beetje verzamelen in de hoek en dan op de diagonaal handen iets naar voren samen met een kuitdruk doet ze de eerste 3 passen mooi verruimen waarna ze overgaat in rennen.

Dus dat wordt gewoon mijn gedudld bewaren en oefenen met kleine stukjes en weer terugnemen.. Zeker afgewisseld met balkjes lopen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:48

Dat ze al drie passen het mooi doet, is een goed begin!!!
En vooral belonen!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:25

Caprilla schreef:
Oké! Die had ik nog niet gehoord, balkjes draven.

@ Karenn, 'Wel telkens de juiste hulpen geven'. Neem ik aan been geven, wat je op de diagonaal in de proef ook zou doen zegmaar. Want als ik in de springles balkjes loop moet ik haar juist in het zelfde tempo laten en niet ineens als een gek gaan drijven zegmaar, wil ze er mooi overheen zweven. Op de diagonaal moet ik toch even een afwijkende hulp geven, want anders loopt ze natuurlijk in de arbeidsdraf door Clown ..

Ik heb hem nooit mogen wegrijden, want net van dit opfokken en wegrijden, ging hij snel draven, ook al zat hij op zijn achterhand.
Wat ik wel moest doen was iets meer verzamelen in de hoek (niet echt overdreven, maar de achterhand er goed aan), been ondersteunt,
en dan een tikkeltje (weinig verschil) actiever gaan draven. De balkjes inderdaad steeds verder uiteen. Zo kwamen zijn benen als het water 'losser' Lachen door de juiste spieren te rekken e.d. Als ik de hulp niet gaf op de balkjes, snapte hij ook niet wat ik bedoelde tijdens verruiming, dus mijn hulp was wel identiek.
Je paard heeft het anders niet snel door dat je hetzelfde bedoelt volgens mij. Dat is als zeggen vandaag leg ik mijn been hier en moet je wijken, morgen leg ik mijn been anders en moet je ook wijken Tong uitsteken (simpel voorgesteld natuurlijk Knipoog )

(ook een héél goede oefening voor schouder los te krijgen was voor dat paard om te wijken op de diagonaal, hij moest dan vooral met de voorbenen ver openen en hierdoor kwam zijn schouder veel soepeler!)