weet niet meer wat ik moet doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Compliment

weet niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:39

hoii

ik heb sinds 4 maanden een 4jarige merrie staan. ze is een scheet in stal en doet geen vlieg kwaad. voor dat ik ga rijden longeer ik dr altijd zodat ze de enegrie een beetje kwijt is anders kan ik niet eens normaal opstappen. maar okal heb ik gelongeert ze blijft gek doen. ik heb al van alles geprobeert en ik weet het gewoon niet meer. ze schiet weg in de hoeken en gaat er niet meer langs.. ze komt omhoog en blijft doorgaan... ze bokt en houd niet meer op. zelf ben ik niet bang uitgevallen dus pak er zeker wel aan.. maasr voor mij gevoel helpt helemaal niks.. en ik weet ook niet meer wat ik moet doen.. hebben jullie misschien tips hoe ik dit op kan lossen?? ojaa ik heb vandaag les gehad toen ze zo deed en me instructriese wist zelfs geen raad meer..Boos!

ik hoop dat jullie tips voor me hebben
bedankt voor het lezen

ilona1980

Re: weet niet meer wat ik moet doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:43

misschien is het wel iets lichamelijks of het zadel. Heb je al een osteopaat of fysiotherapeut laten kijken ?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:44

Alles onder de loep nemen: denk hierbij aan voer, wat en hoeveel krijgt ze, denk hierbij eens aan haver, sommige paarden worden er net bommetjes van. Lichamelijke problemen, zoals de rug e.d.? Staat ze hele dagen op stal? Zoja, is er weidegang mogelijk?
Laatst bijgewerkt door aslo op 07-01-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:44

ilona1980 schreef:
misschien is het wel iets lichamelijks of het zadel. Heb je al een osteopaat of fysiotherapeut laten kijken ?

ow ja helemaal vergeten er bij te zetten..
het zadel ligt goed daar si iemand voor geweest.
en afgelopen zaterdag is de masseur geweest en ze zat heeliets vast bij haar bovenschouders dit is los gemaseert en helemaal weg zaterdag komt ze nog eventjes kijken hoe het gaat maar in prencipe is het helemaal weg

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 21:46

aslo schreef:
Alles onder de loep nemen: denk hierbij aan voer, wat en hoeveel krijgt ze, denk hierbij eens aan haver, sommige paarden worden er net bommetjes van. Lichamelijke problemen, zoals de rug e.d.? Staat ze hele dagen op stal? Zoja, is er weidegang mogelijk?

ze krijgt 3 kilo op een dag ze is rond de 1.65 er zit absoluut geen haver in dan is het helemaal een bom.. verder kan ze los worden gegooit gelongeert in de stapmolen of gereden worden. we hebben ook weidegang maar op dit moment is die gesloten

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:06

Heeft je paard geen last van haar tanden.
Paard hier in de buurt deed eigelijk precies zoals jouw paard.
Bij dit paard heeft het tandartsbezoek wonderen verricht

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:08

3 kilo vind ik best wat. Hoe vaak rij je?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:09

Wat krijgt ze voor krachtvoer. Ik heb die van mij op dit moment ook aan minder staan vanwege het weer.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:09

Sambo schreef:

ja dat zou inderdaad ook kunnen. zaterdag komt de tandarts en zover wij weten is ze nog nooit naar de tandarts geweest.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:10

Lotte1990 schreef:

ze word 5 tot 6 dagen in de week gereden . en als er keer wat tussen komt omdat je niet kan rijden word ze goed gelongeert.

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:11

Lotte1990 schreef:

Inderdaad 3 kilo is best veel

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:11

FriesWytske schreef:
Wat krijgt ze voor krachtvoer. Ik heb die van mij op dit moment ook aan minder staan vanwege het weer.

ze krijgt 3 kilo sportbrok op 1 dag en 2 x keer hooi

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:15

Hmmm, is het basisbrok? Mijn meisje is 1.70M en krijg 1,5 kg per dag, wordt 3/4 keer in de week gereden maar heb haar van 2 kg teruggezet naar 1,5 omdat ze er toch te fris van werd! Ze is overigens 3,5 jaar. Je kan beter wat meer kuil/hooi geven, daar groeien ze immers van, niet van de brok!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:15

3 kg sportbrok?
bij mij op stal eten de paarden daar maar 1kg per dag van.
het is echt erg veel.

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:17

Oke, sportbrok is natuurlijk wel veel energierijker dan basis. Ik zou of een overstap maken naar basis of haar wat terugzetten. Die jonge paarden hebben al zoveel energie!

Sambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:19

lovetoulouse schreef:
Sambo schreef:

ja dat zou inderdaad ook kunnen. zaterdag komt de tandarts en zover wij weten is ze nog nooit naar de tandarts geweest.

Ik heb al twee keer gehoord dat paarden heel vervelend kunnen gaan doen als ze last van hun tanden hebben
Het paard waar ik het net over had bokte haar amazone er echt af.
Ze heeft nu ook een enkel gebroken bit met appelsmaak!Paard ken je niet meer terug.
Nog steeds vlug maar bokken heeft ze niet meer gedaan

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:21

ja dat zou inderdaad ook kunnen. zaterdag komt de tandarts en zover wij weten is ze nog nooit naar de tandarts geweest.[/quote]

Ik heb al twee keer gehoord dat paarden heel vervelend kunnen gaan doen als ze last van hun tanden hebben
Het paard waar ik het net over had bokte haar amazone er echt af.
Ze heeft nu ook een enkel gebroken bit met appelsmaak!Paard ken je niet meer terug.
Nog steeds vlug maar bokken heeft ze niet meer gedaan[/quote]

ze bokt niet om me er af te krijgen maar ik wacht inderdaad de tandarts even af zaterdag en kan ik misschien ook een appelbitje proberen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:23

Bij mijn weten zit in elke brok haver, kijk maar eens naar de samenstelling. Ze staat nu dus eigenlijk hele dagen op stal muv een uurtje (?) losgooien of longeren of rijden. Je hebt dan natuurlijk paarden die nogal explosief worden. Onze merrie, sowieso een energieke tante, kan momenteel weinig gereden worden ivm bevroren bak en sneeuw. Maar ze gaat wel elke dag een aantal uren de wei op, en dan nog is ze als we de binnenbak 2x per week huren behoorlijk loperig om het zo maar te noemen. Zij krijgt muesli zonder haver, want met is ze niet meer te houden.

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:24

Ik heb hetzelfde met mijn pony.

Maar die is hoefbevangen geweest ( gezonken hoefbeen ) nu heb ik altijd gedacht dat hij het uit pijn deed omdat ook over verhard een moeizaame taak is met hem.

zo erg dat met een stukje wandelen hij hem bokkend en wel peert.

toch ga ik nu twijfelen of het daar wel aan ligt aangezien jij ongeveer precies hetzelfde probleem hebt .. en het ook nog eens hetzelfde als mij probeert aan te pakken ( bijv..even flink longeren voor het rijden en als we 2 a 3 dagen niets gedaan hebben of kunnen , dan toch longeren )

ps .. ik heb er ook een tandarts bij gehad , hij had erg last van het bit omdat hij wolfstandjes had. toen die er uit waren was hij wel iets makker. Bitloos hield ik het probleem wel , echter bleef hij stukken rustiger .. dus de kans is heel groot dat hij gewoon wat pijn aan z'n giecheltje heeft ..hoop voor je dat dat het is .. dan is het snel verholpen ! Vork

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 22:29

ponny_power schreef:
Ik heb hetzelfde met mijn pony.

Maar die is hoefbevangen geweest ( gezonken hoefbeen ) nu heb ik altijd gedacht dat hij het uit pijn deed omdat ook over verhard een moeizaame taak is met hem.

zo erg dat met een stukje wandelen hij hem bokkend en wel peert.

toch ga ik nu twijfelen of het daar wel aan ligt aangezien jij ongeveer precies hetzelfde probleem hebt .. en het ook nog eens hetzelfde als mij probeert aan te pakken ( bijv..even flink longeren voor het rijden en als we 2 a 3 dagen niets gedaan hebben of kunnen , dan toch longeren )

ps .. ik heb er ook een tandarts bij gehad , hij had erg last van het bit omdat hij wolfstandjes had. toen die er uit waren was hij wel iets makker. Bitloos hield ik het probleem wel , echter bleef hij stukken rustiger .. dus de kans is heel groot dat hij gewoon wat pijn aan z'n giecheltje heeft ..hoop voor je dat dat het is .. dan is het snel verholpen ! Vork

jaa is heel vervelend. laat k het maar hope dat het met een tandartsbezoek het er mee is opgelost

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:31

mijn paardje werd helemaal kierewied toen hij gelongeert werd van tevoren..
ging je rijden zonder longeren dan was er 9 vd 10 x niks of weinig aan de hand.
Door t longeren fokte hij zich erg op..

Gelukkig is dat later allemaal anders gegaan en het lag bij mijn paard deels aan zijn tanden.

Succes hoop dat je t op kan lossen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:25

Ik zou die 3 kilo zoiezo afbouwen naar 2 en dan misschien iets meer hooi/kuil bijvoeren. Maar denk niet eens dat dat nodig is.
3 kilo is te veel denk ik.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 00:33

Minder krachtvoer en toch streven naar dagelijks buiten kunnen vind ik een eerste vereiste...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:55

Ja zou ook zeggen minder krachtvoer, meer hooi.
5/6 keer in de week rijden voor een 4 jaruge vind ik ook heel erg veel.
Zou ook even alles na laten kijken.
Ga eens andere dingen met haar doen, lekker wandelen , freestyle , grond en hand werk, staat ze wel eens aan de dubbelen lijnen, een heel belangrijek basis oefening.
Wat doe je aan rechtrichten en probeer het rijden even tot 1 of 2 keer te verlagen en laat het dier ook een seen paar daagjes lekker op de wei staan , een 4 jarige is nog vol op aan het ontwikkelen.
Als het geen lichamelijk probleem is zou ik toch eens een andere instructrice zoeken, iemand die jou wel kan helpen, want het dier geeft aan dat er ergens een probleem is, dus luister en kijk heel goed naar het dier en ga eens helemaal terug naar het begin van zijn opleiding , ergens is er iets fout gegaan en dat moet je zien te vinden, neem de rust en het geduld, zo ie zo erg belangrijk, steigeren is een vlucht gedrag en als je een paard al zo ver hebt , dan ben je zelf ook al te ver gegaan, laat het dus eerst nakijken en ook het zadel enz als dat niks oplevert zoek dan de fout toch even bij jezelf, wat doe jij als je paard zo gaat doen , een goeie instrutie moet dat kunnen zien en jou er bij helpen, die moet kunnen zien en aanvoelen wat er fout gaat bij jou en je paardje.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:01

Ik zou toch zeker pijn uitsluiten. Dat je zadel goed ligt wil niet zeggen dat ze bijvoorbeeld geen pijn in haar rug heeft. Ik heb hetzelfde van dichtbij meegemaakt en dit bleek kissing spines te hebben.
Doe ze aan de longe ook al zo knetter?

En wat voor merk voer je precies?