Pijn in enkels, welke oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Guusje1

Pijn in enkels, welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 16:38

Ik weet niet of het hier goed staat, anders moet het maar even verplaatst worden Lachen

Ik heb sinds een tijdje weer vaak last van mijn enkel en soms van me kuit (aan een kant maar) en dan alleen in me springzadel. Ik druk mijn hakken altijd ver uit maar vooral in het springzadel, als ik met de beugels dus korter zit, heb ik er erg last van.
Gister vroeg ik aan mijn instructrice wat ik er aan kon doen, want op gegeven moment moet ik na 1 rondje draven of galoperen alweer even rusten met mijn enkel. Mijn instructrice zei dat het kan dat je benen dan ongelijk zijn, of dat de achillespees dan wat korter is dan de andere. Een paar jaar geleden heeft mijn fysio (waar ik overigens al niet meer kom) verteld dat mijn benen inderdaad ongelijk zijn. Het enige wat ik er aan kon doen zijn veel oefeningen vertelde ze.
Maar nu vraag ik me dus af, en had ik ook moeten vragen, welke oefeningen goed zijn daarvoor? Weten jullie dat misschien?

xmarliez

Re: Pijn in enkels, welke oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:49

Ik weet niet echt wat je er aan kunt doen, maar je zou wat oefeningen kunnen doen die hier in staan.

http://nl.youtube.com/watch?v=8Sl6SeJEzOo

Heb ze zelf weleens gedaan en het zijn echt leuke en goede oefeningen. Ik weet alleen niet of het werkt tegen enkelpijn, maar het is het proberen waard niet Lachen ?
Anders zou ik even naar de dokter gaan en mischien wel weer naar de Fysio.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:53

als je veel door je enkels gaat heb je dus ook zwakke enkels?
in dat geval is op een been staan een goede oefening Lachen
je spieren worden dan veel getrained, omdat je continu bijna valt en aan alle kanten moet worden opgevangen door die spieren Lachen

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 18:40

Dankje, die laatste zal ik eens proberen, op een blijven staan haha.
Dat filmpje heb ik net even bekeken, en die is wel grappig, maar weet niet of ik me enkels daar sterker mee kan krijgen Knipoog
Maar toch bedankt.

valeriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:48

je kunt ook met je handen tegen de muur of tegen een deur gaan staan dan alleen met je tene op de grond en de muur proberen weg te duwen zegmaar klink een beetje vaag maar is erg goed voor je agilles pees.
en als je hele slappe enkels hebt kun je ook op ongelijke ondergrond oefenen dat help meestal heel goed zelf heb ik ook hele slappe enkels en dat helpt wel goed, hoop voor je dat het snel over is want ik loop er inmiddels 5 jaar mee en het is echt geen pretjes.

groetjes valerie

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:56

Ga op de onderste tree van een trap staan op de ballen van je voet, net als in je beugel. Dit meerdere keren per dag herhalen en elke keer net iets langer. Na een tijdje zak je iets door je knieën en probeert het zo vol te houden.

Succes!

Groetjes Martina

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 15:38

Bedankt voor de reacties! Ik ga het allemaal even proberen!
@ Valerie_love: Ja ik had het eerder ook heel erg, toen ik nog op de manege reed. Maar nu rijd ik veel op me dressuurzadel en heb ik er geen last van, en als ik dan weer eens spring doet t super pijn (ook al spring ik best veel, maar de laatste tijd niet echt met t weer enzo).

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:40

ik heb van die schuine blokjes in me beugels genomen toen ik zon pijn had met rijden dat heeft me goed geholpen.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:47

Van die beugels gebruiken, welke iets meeveren met de voet. Daardoor als je je hak uitdrukt dan buigt de beugel mee. Mij heeft het heel erg geholpen.
Schuine blokjes kunnn misschien wel een optie zijn, maar zijn erg slecht voor je knieen en heupen.
Ik heb overigens ook mijn rechterbeen iets langer en ik doe de meest uitgerekte beugelriem dan aan de rechterkant.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 13:04

sammie18 schreef:
Van die beugels gebruiken, welke iets meeveren met de voet. Daardoor als je je hak uitdrukt dan buigt de beugel mee. Mij heeft het heel erg geholpen.
Schuine blokjes kunnn misschien wel een optie zijn, maar zijn erg slecht voor je knieen en heupen.
Ik heb overigens ook mijn rechterbeen iets langer en ik doe de meest uitgerekte beugelriem dan aan de rechterkant.

Kun je uitleggen waarom deze slecht zijn voor je knieen en heupen?

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 13:38

Ik heb dat ook wel eens gehoord dat dat slecht is voor je knieen. Ik reed eerder ok altijd ermee maar nu niet meer en vind ik t ook echt helemaal niet fijn rijden. Dus dat wordt hem niet denk ik. Ik denk dat het probleem gewoon ligt bij de aggilespees en die moet gewoon sterker worden denk ik..

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 00:22

je kan ook gaan joggen, dat is goed voor de been en enkelspieren. ik doe dit iedere week om in vorm te blijven want ik had ook vaak zeer na het rijden en nadat ik begon te joggen enzo is dit al heel wat beter geworden Haha!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 09:37

Haha wat grappig. Ik moet ook echt weer afvallen, dus dat is altijd handig haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:40

Interessant om te lezen omdat ik hetzelfde probleem heb. Ik heb ooit links mijn enkelband gescheurd gehad en heb problemen als ik met korte beugels moet rijden, bijvoorbeeld bij springen of tijdens een buitenrit als ik lang in verlichte zit moet zitten. Schuine blokjes hielpen bij mij ook niet, omdat je daarmee je hak nog meer uitdrukt, en ik dus alleen maar meer pijn krijg. Bovendien krijg ik enorme wiebelbenen van schuine blokjes, mijn hele balans is in een keer weg.
Ik kreeg van een huisarts ook ooit de tip regelmatig op 1 been te staan, bijvoorbeeld tijdens het tandenpoetsen. Heb helaas niet de discipline op kunnen brengen om dit te doen dus kan niet zeggen of het helpt. Omdat ik in een dressuurzadel geen klachten heb en zelf nauwelijks spring en op ons eigen paard ook op het dressuurzadel buiten rijd heb ik ook niet echt de behoefte om wat aan het probleem te doen. Enige nadeel is wel dat ik vaak door mijn enkel blijf gaan.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:49

Ik heb ook een goede oefening hiervoor. Ik was een fanatiek stijldanser, en een aantal mensen hadden zwakke enkels en 1 persoon had een verkorte achillespees (schrijf je dat zo?)

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is.
Bij de oefening mag je een stoel gebruiken. Na verloop van tijd heb je die niet meer nodig, aangezien het ook een goede balansoefening is. De stoel kun je aan je linkerkant of rechterkant gebruiken.

Je gaat naast doe stoel staan met je voeten in een V vorm, waarbij je hakken tegenelkaar staan. Dan ga je heel rustig zo hoog mogelijk op je tenen staan. Je houdt dit 3 seconden vast en zakt dan heel rustig(!) naar beneden. En zakt een stukje tot de grond. Denk erom dat je bekken onder je staan. Als het goed is voel je dan je kuitspieren stretchen. Dan ga je weer omhoog naar je tenen. Dit herhaal je een aantal keer.
Het belangrijkste is dat je dit gecontroleerd doet, je gaat dus heeeel rustig omhoog en naar beneden. En je moet er ook echt aan denken dat je bekken onder je zijn.
Dit is ook een goede warming-up voor je lessen aan!
Wij gebruiken het bij stijldansen, maar voor de paardrijlessen is dit ook erg geschikt.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 01:24

De schuine blokjes schijnen de gewrichten verkeerd te belasten waardoor deze erger zouden slijten.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 21:42

Bedankt :) Ik ga de oefeningen eens proberen :)